Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر به کشور‌های مختلف همیشه جذابیت خاص خودش را دارد و اگر مسافران بدانند دقیقا باید به کدام نقطه از آن کشور بروند و با چه جاذبه‌ای روبرو شوند که دیگر بحث متفاوتی مطرح می‌شود.

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با کشور مراکش و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا نماید.

معرفی مراکش

کشور مراکش از سوی شرق با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است بدانید؛ مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل‌الطارق و دریای مدیترانه می‌رسد.

کشور مراکش در فصول مختلف سال آب و هوایی متفاوت و گاهی حتی غافلگیرکننده دارد و در طول سال در زمان‌های گوناگون جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی در آن برگزار می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: رونمایی راهنمای گردشگران نابینا در شیراز

 اعیاد مذهبی بخش مهمی از رویداد‌های اجتماعی را در کشور مراکش به عنوان یک کشور عمدتا مسلمان تشکیل می‌دهند.

اگرچه در عین حال مراکش مکانی است برای برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی در سطوح بین المللی از جمله فستیوال‌های موسیقی یا مراسمی که جذابیت‌های بین المللی دارد مانند؛ فصل کوچ عشایر.

زبان و دین مردم مراکش

آمازیغی زبانی است که ریشه آفریقا آسیایی دارد و در چند کشور گویشور دارد که مراکش هم یکی از آنهاست.

مراکش در مدارس و مناطق بربر نشین این زبان را به عنوان زبان رسمی پذیرفته است و تقریباً بیشتر مردم مراکش زبان عربی را نمی‌دانند.

این زبان دارای هفت لهجه است و در سایر نقاط مراکش به زبان عربی حرف می‌زنند.

دین رسمی مراکش دین اسلام است، اما در مراکش تعداد کمی هم از ادیان مسیحی و یهودی ساکن هستند. اقوام آمازیغ یا بربر ساکن در ناحیه شمال آفریقا از گذشته‌های دور ارتباط قوی و گسترده‌ای با اقوام و تمدن‌های باستانی وندالی، رومانی، فنیقی، بیزانسی، وکارتاژی داشتند هر چند هیچ کدام از تمدن‌های نام برده شده قدرت سلطه کامل براین بخش از آفریقا را نداشتند.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای سفر به مادرید + بهترین زمان برای رزرو هتل

سرزمین مراکش در سال ۶۶۵ م. با اسلام آشنا شد و ساکنان این منطقه با تعالیم و آموزه‌های اسلام آشنا شده و دین اسلام را پذیرفتند.

در این میان کشمکش‌هایی هم بین قبایل و اقوام داخل این سرزمین شکل گرفت و عاقبت در سال ۷۸۶ م. شخصی به نام مولا ادریس بن عبدالله بن الحسن بن الحسن ابن علی از زیر سلطه حکام و خلفای عباسی بغداد خارج شده و با یک هدف مشخص و تلاش بی وقفه به تبلیغ و گسترش اسلام در منطقه پرداخت. به همین دلیل اهل مراکش او را امیرالمؤمنین خود دانسته و با او بیعت کرده و ابراز وفاداری و حمایت و پشتیبانی از او را کردند. به این ترتیب با کمک او اولین دولت مستقل اسلامی و در حقیقت خلافت مشرق را بنیان گذاشت نام این دولت مستقل دولت ادریسیان بود.

پس از آن ساکنان و حاکمان مراکش، با نادیده گرفتن تفاوت‌های قبیله‌ای خود همه سعی و تلاش شان بر این بود که دین اسلام را در سرتاسر کشور و حتی سایر نقاط و مناطق جنوبی و سرزمین‌های آفریقایی دیگر و خارج از آن مانند مناطق شمالی و کشور‌های پرتغال، جنوب فرانسه و اسپانیا گسترش دهند.

اماکن گردشگری مراکش

آثار تاریخی این کشور که عبارت‌اند از مساجد، آرامگاه‌های سلاطین و کاخ‌ها در سه شهر تاریخی فاس، مکناس و شهر مراکش واقع هستند.

البته در شهر‌های کازابلانکا و رباط و شمال کشور مثل طنجه آثار تاریخی و سیاحتی بسیاری وجود دارد.

رباط مراکش

رَباط نام شهر و پایتخت کشور مراکش است و در کنار سواحل اقیانوس اطلس واقع شده است. این شهر فاقد بندر تجاری است و مرکز حکومتی است و تمامی سفارتخانه‌های خارجی در شهر رباط قرار دارند مرکز تجاری مراکش، کازابلانکا است.

این مطلب را از دست ندهید: تربیت زنان راهنمای گردشگری در چین +تصاویر

مقر آیسسکو - سازمان علمی فرهنگی یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی - در رباط است. ۴۰ کشور اسلامی از جمله ایران عضو این سازمان هستند.

قصر باهیه

این قصر نمایانگر زندگی مردم مراکش در قرن نوزدهم میلادی است.

گفته می‌شود که این قصر محل زندگی حرم احمد ابن موسی بوده است. همچنین این قصر علاوه بر کاشی‌کاری‌ها و تزئینات زیبا، دارای هشت هکتار باغ است.

باغ ماژورل

باغ ماژورل، جزء باغ‌های گیاه‌شناسی غیرعادی است که در دهه‌ی بیست توسط یک هنرمند فرانسوی به نام ژاک ماژورل طراحی شدند و یکی از زیبا‌ترین مکان‌های دیدنی در مراکش است که آرامشی دلپذیر به دور از شلوغی و همهمه‌ی شهر برای شما فراهم می‌کند. همچنین مکانی مناسب برای عکاسی است. طراحی این باغ‌ها با آب‌نما‌های مختلف و بیش از سیصد گونه‌ی گیاهی از جمله انواع کاکتوس بسیار هوشمندانه بوده است.

در سفر به شهر مراکش، هیچ وقت بی‌حوصله نمی‌شوید و از تک تک لحظات سفرتان، لذت خواهید برد. مراکش همیشه جاذبه‌ای برای شگفت‌زده کردن شما دارد.

مراکش به عنوان یکی از شهر‌های قدیمی دنیا، میزبان بهترین نمونه‌های معماری اسلامی است. هنگام هر نماز، صدای اذان از گلدسته‌های مساجد به گوش می‌رسد. البته علاوه بر اسلام، مذاهب و ادیان دیگری هم در مراکش دیده می‌شود.

کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری آثار تاریخی این شهر، در نوع خود بی‌نظیر و دیدنی است.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای سفر به مازندران+ اماکن دیدنی

در این شهر می‌توانید از چندین موزه بازدید کنید که نمایشی بی‌نظیر از تاریخ، فرهنگ و صنایع دستی این شهر زیبا است.

از بازار‌های سنتی شهر می‌توانید زیباترین سوغات و صنایع دستی مراکش را خریداری کنید و حال و هوای دیگری به خانه‌ی خود بدهید.

بازارچه‌های کوچک و بزرگ شهر معمولا به صنایع دستی و آثار هنری اختصاص دارند. از این بازار‌ها مستقیما می‌توانید از هنرمندان و تولیدکنندگان خرید کنید.

میدان جامع الفناء (Djemaa El Fna)

این میدان بزرگ در ورودی بخش قدیمی شهر یعنی مدینه قرار دارد و قلب زندگی شهری در مراکش است.

این میدان پرشور و هیجان، میزبان غرفه‌های موقتی، نوازندگان محلی، فالگیران و نقالان و مارگیرانی است که هیچ وقت استراحت نمی‌کنند.

اگر از گشت و گذار در میدان خسته شدید، می‌توانید در یکی از رستوران‌ها و کافه‌های روی بام بنا‌های اطراف استراحت کنید و از بالا شور و شوق زندگی اهالی را ببینید.

موزه‌ی مراکش

موزه‌ی مراکش، مجموعه‌ای گلچین شده از آثار متنوع است؛ از هنر معاصر تا کتیبه‌های قرآنی، آثار سرامیکی محلی، منسوجات و سکه‌هایی از دوران مختلف تاریخی. برای بسیاری از گردشگران، بنایی که موزه در آن واقع شده، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است.

بیشتر بخوانید: آموزش ۵۰ نفر راهنمای گردشگری برای معرفی بنا‌های تاریخی و گردشگری سیستان وبلوچستان

این بنا در قرن بیستم میلادی ساخته شده و خانه‌ی یکی از وزرای مراکش بوده است. معماری این ساختمان، ترکیبی موزون از معماری محلی آفریقای جنوبی و عناصری از معماری پرتغال است. حیاط مرکزی و بزرگ این مجموعه، با چلچراغ‌های زیبا، زینت داده شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راهنمای سفر مراکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری

مغولستان که یکی از کم‌تراکم‌ترین کشورهای آسیایی با توجه به مساحتش است، در سال گذشته میلادی توانسته به درآمد ۱.۳ میلیارد دلاری از محل جذب گردشگران خارجی دست یابد.

به گزارش ایسنا، وزارت محیط زیست و گردشگری مغولستان گزارش داد این کشور به هدف درآمد یک میلیارد دلاری از گردشگری در سال ۲۰۲۳ دست یافته است.

در سال گذشته میلادی در مجموع بیش از ۶۴۴ هزار گردشگر بین‌المللی وارد مغولستان شدند، که یک رکورد تاریخی به شمار می‌آید. علاوه بر این، درآمد حاصل از این صنعت به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.

شمار کشورهای معاف از شرایط ویزا برای بازدید از مغولستان با افزودن ۳۴ کشور به مجموع ۶۱ کشور رسیده است که به افزایش جریان گردشگری در این کشور کمک می‌کند.

مغولستان کشوری در شرق آسیاست که از شمال با روسیه و در جنوب با چین هم‌مرز است. مغولستان نوزدهمین کشور پهناور جهان جزو کشورهای کم‌تراکم و کم‌جمعیت قاره آسیا است که، جمعیت آن، بیش از سه میلیون نفر برآورده شده است که شامل ۹۵ درصد مغول و حدود ۴ درصد از اقلیت قزاق می‌شود. بیش از ۴۵ درصد مردم این کشور نیز در شهر اولان‌باتور، پایتخت آن زندگی می‌کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعزام پلیس‌ مراکش به المپیک ۲۰۲۴
  • تنش سیاسی مراکش و الجزایر بخاطر پیراهن فوتبال!
  • جنجال در فوتبال آفریقا به خاطر طراحی یک پیراهن! + عکس
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • «سفال لالجین» سفیر فرهنگی و صادراتی همدان در اکسپو ۲۰۲۴
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک