Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@10:45:57 GMT

با این نکات نویسنده ماهری شوید

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۸۸۱۴

با این نکات نویسنده ماهری شوید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک، نوشتن یکی از مهارت‌هایی است که در زندگی به آن نیاز پیدا می‌کنید. مثل نوشتن یک نامه، رزومه، ایمیل، پیغام، گزارش‌های فروش، کتاب یا هر چیزی که به ارتباط افکار و ایده‌ها نیاز دارد. به همین دلیل ۱۰ نکته ساده راکه می‌تواند در هر نوعی از نوشتن به شما کمک کند، در این مطلب جمع آوری کردیم تا در نویسندگی به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
۱- آن چه باعث حواس‌پرتی می‌شود، از خود دور کنید

قبل از این که شروع به نوشتن کنید، هر گونه حواس‌پرتی را از ذهن خود دور کنید. اگر لازم است به اتاق آرامی بروید، تلفن خود را خاموش کنید یا خود را با لپ‌تاپ‌تان در کمد زندانی کنید!

۲- به آن چه می‌خواهید بنویسید فکر کنید

آن‌چه را می‌خواهید بنویسید به دقت در ذهن خود تصور کنید. ایده خوبی برای عنوان، موضوع و نکته‌ای که می‌خواهید به آن برسید، داشته باشید. همان ابتدا مشخص کنید مخاطب شما کیست. کارآفرینان، کارمندان، مادران، نوجوانان، مردان میان‌سال، کسی که شما را دوست دارد یا شخصی کاملا متفاوت! قبل از هر چیزی این موضوع را مشخص کنید.

۳- توفان فکری برای ایده‌های خود ایجاد کنید

اکنون می‌توانید شروع به نوشتن کنید. یک خودکار و تکه‌ای کاغذ بردارید یا رایانه خود را روشن و شروع کنید. ابتدا تعداد زیادی از نکات و جمله‌هایی را که به ذهن تان می‌رسد و می‌دانید که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، یادداشت کنید.

۴- دریچه مغزتان را باز کنید و هر چه را به ذهن‌تان می‌رسد بنویسید

حال از نکاتی که در مرحله قبل یادداشت کردید و نکاتی که در هر لحظه به ذهن‌تان می‌رسد استفاده کنید، هر چه را به ذهن‌تان می‌رسد، یادداشت کنید. اجازه دهید ذهن‌تان سر‌ریز شود و کلمات خودشان را در نوشته‌تان جا دهند.

۵- سعی نکنید زیبا‌سازی کنید، فقط بنویسید!

این کار را تا زمانی که نوشتن‌تان تمام شود، انجام دهید. سعی نکنید جملات را زیبا یا اشتباهات نگارشی را اصلاح کنید. این موضوع تنها باعث می‌شود سرعت‌تان کم شود و جلوی جاری شدن ذهن را می‌گیرد. رمز به انجام رساندن کار‌ها در همین است.

۶- حالا می‌توانید زیباسازی کنید

اگر تا این جا مراحل را به درستی انجام داده باشید، می‌توانید آن‌چه را نوشته‌اید اصلاح کنید تا بهتر به نظر برسد. نوشته را به آرامی بخوانید. ببینید جملاتی که نوشته‌اید تا چه اندازه روان هستند. کلمات تکراری را تغییر دهید، هر جا که نیاز به مکث است، ویرگول بگذارید و اشتباهات را اصلاح کنید.

۷- جمله را به خوبی آغاز کنید

اطمینان حاصل کنید که در بازنویسی از جملات آغازین خوبی استفاده می‌کنید. اگر مقدمه و جمله آغازین خسته‌کننده‌ای داشته باشید، کسی مایل به خواندن نوشته شما نخواهد بود!

۸- نوشته تان را به ویراستار بسپارید

ضروری است شخص دیگری به نوشته‌تان نگاهی بیندازد. ممکن است نوشته خود را بار‌ها بخوانیم و بگوییم چه چیز خوبی نوشته‌ایم؛ اما نگاه بی‌طرفانه دیگران، بازخوردی به ما می‌دهد که به اصلاح اشتباهاتمان کمک زیادی می‌کند.

۹- تغییرات لازم را انجام دهید

به آن‌چه ویراستار می‌گوید، توجه کنید و برای بار آخر به نوشته خود نگاهی بیندازید. اگر فکر می‌کنید نظر شخص دیگر درست است، به آن گوش دهید. اگر نظراتش را به دقت در نظر گرفتید، اما با برخی از آن‌ها مخالف هستید، نوشته را همان‌طور که خودتان می‌خواهید نگه دارید.

۱۰- نوشته‌تان را منتشر کنید

حالا زمان آن رسیده که نوشته‌تان را منتشر کنید. اگر تمام مراحل را به دقت انجام داده باشید، باید برای به اشتراک گذاشتن نوشته فوق‌العاده خود با دنیا، هیجان‌زده باشید. از کار خود لذت ببرید و بگذارید دیگران ببینند چه چیزی را با تلاش خلق کرده‌اید. نوشته‌ای که به اشتراک گذاشته می‌شود و مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرد، برای هر نویسنده‌ای یک موفقیت محسوب می‌شود.

این مراحل را دنبال کنید و پیشرفت را در نوشتن‌تان ببینید. تمام نویسندگان توانا از دستورالعملی شبیه این استفاده می‌کنند؛ بنابراین هرگاه در نوشتن با مشکل روبه رو شدید، به این مراحل رجوع کنید. همه ما داستانی برای گفتن داریم، با دنبال کردن این ۱۰ قدم می‌توانید همین حالا داستان خود را با دنیا به اشتراک بگذارید!

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نویسندگی نویسنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۸۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رئالیست‌ها؛ هشت چهره، استاندال، بالزاک، دیکنز، داستایفسکی، تالستوی، گالدوس، هنری جیمز، پروست» نوشته سی.پی.اسنو به‌تازگی با ترجمه اکرم رضایی یایندر توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۱۹۷۸ توسط انتشارات پسران چارلز سکرایبنر منتشر شده است.

چارلز.پی.اسنو نویسنده کتاب پیش‌رو متولد ۱۹۰۵ در شهر لستر انگلستان و درگذشته به‌سال ۱۹۸۰ است. او دستی در سیاست داشته و از ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ از اعضای مجلس اعیان انگلستان بوده و عنوان شوالیه را دریافت کرده است. او در اکتبر ۱۹۶۴ عنوان بارون گرفت. اولین‌رمان اسنو که یک‌داستان پلیسی بود، سال ۱۹۳۲ با نام «مرگ زیر بادبان» منتشر شد. کتاب بعدی‌اش هم زندگینامه آنتونی ترولوپ نویسنده انگلیسی بود. اما آنچه موجب شهرت این‌نویسنده شد، چاپ مجموعه رمان ۱۱ جلدی «بیگانگان و برادران» است که روشنفکران را در فضای آکادمیک و سیاسی عصر مدرن به تصویر کشید.

کتاب «رئالیست‌ها» یکی از آثار غیرداستانی سی.پی.اسنو است که در آن به زندگی، شخصیت و تجربیات ۸ نویسنده واقع‌گرا پرداخته است. جنبش ادبی رئالیسم یا واقع‌گرایی در قرن نوزدهم به اوج خود رسید و زمینه پیدایش نویسندگانی را فراهم کرد که برخی‌ از آن‌ها بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ ادبیات‌اند. نویسندگان رئالیست در پی این بودند که تصویری واقعی از جهان پیش روی مخاطبشان بگذارند و این‌کار را هم با شخصیت‌هایی انجام می‌دادند که ابرقهرمانان بی‌عیب‌ونقص و دست‌نیافتنی نبودند. بلکه از جنس مردم عادی بودند.

نویسندگان رئالیستی هم که چارلز.پی‌.اسنو به آن‌ها پرداخته هم مثل تمام انسان‌ها با مسائل و مشکلات روزمره دست‌به‌گریبان بوده‌اند و نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند. نقطه اشتراک آن‌ها با یکدیگر، نگاه دقیق و ذهن تحلیل‌گرشان است که باعث خلق داستان‌های واقع‌گرا، محیط‌ها و شخصیت‌های باورپذیر شده است.

عناوین بخش‌های مختلف این‌کتاب به اسم نویسندگان رئالیستی است که به آن‌ها پرداخته شده است. این‌بخش‌ها به این‌ترتیب‌اند:

استاندال، بالزاک، دیکنز، داستایفسکی، تالستوی، گالدوس، هنری جیمز، پروست.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

یکی از ابزارهایی که او در اختیار داشت شناخت خوبش از شهر بود. تمام خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های مادرید به‌خوبی در ذهن او ثبت شده بود، طوری که اساتید اسپانیایی نظیر پدرو اورتیز براساس توصیفاتی که او از مکان‌های مختلف در داستان‌هایش ارائه داده است، به تهیه نقشه پرداخته‌اند. جیمز جویس ادعا می‌کرد که اگر روزی دوبلین با خاک یکسان شود، اصلا جای نگرانی نیست، چرا که به کمک متن رمان اولیس می‌توان آن را از نو، همان‌طور که بنا بود، بنا کرد. گالدوس اهل خودستایی‌هایی از این‌دست نبود، اما تردیدی نیست که او هم در نوشته‌های خود مادرید را همان‌طور که بود به تصویر کشیده است، حتی می‌توان گفت نسبت به جویس دقیق‌تر عمل کرده است.

اما اعتبار ویژه گالدوس وابسته به سری رمان‌های معاصر است. قبل از خواندن و درک کامل بهترین رمان‌های این‌مجموعه نمی‌توان به شناخت خوبی از او در ابعاد جهانی، آن‌طور که خود او انتظار داشت و متاسفانه با وجود تلاش‌های بسیار در زمان حیاتش نتوانست به آن دست یابد، رسید. اولین‌رمان این‌مجموعه «محروم از ارث» نام دارد. ترجمه خوب لستر کلارک از این‌کتاب تحت عنوان The Disinherited گالدوس را به‌خوبی به خوانندگان انگلیسی‌زبان می‌شناساند.

این‌کتاب با ۳۸۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6081192 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • واکنش آتالانتا به صعود تاریخی (عکس)
  • راهنمای خرید انواع لنت ترمز + نکات مهم و ضروری
  • راهنمای جامع سفر به تورنتو؛ از خرید بلیط تا نکات سفر
  • دیسرتاسیون چیست؟
  • بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان
  • مهمترین نکات خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی