Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@12:05:40 GMT

دست معترض فرانسوی قطع شد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۸۹۴۰

دست معترض فرانسوی قطع شد

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد انفجار نارنجک پلیس فرانسه به قطع مچ دست یکی از معترضان منجر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز شنبه سیزدهمین اعتراض هفتگی مردم فرانسه به سیاست‌های دولت این کشور بار دیگر با خشونت شدید نیروهای پلیس و شلیک گلوله‌های پلاستیکی و دودزا به سمت معترضین همراه شد و صحنه‌های دلخراشی را رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویدئوها و عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد بر اثر شلیک یک نارنجک دودزا توسط پلیس دست یکی از معترضان در پاریس از مچ به پایین قطع و پاره پاره شده است.

به گفته حاضران در صحنه، پلیس از نارنجک دودزای GLI-F4 استفاده کرده که حاوی ۲۵ گرم تی‌ان‌تی است. شاهدان می‌گویند یکی از این نارنجک‌ها در فاصله چند سانتی‌متری دست این معترض حادثه‌دیده منفجر شده و این جراحت شدید و غیرقابل جبران را ایجاد کرده است.

البته این اولین مورد جراحت جدی معترضین در جریان تظاهرات‌های هفته‌های گذشته نیست. آنطور که آمارهای رسمی می‌گوید تنها تا هفته یازدهم این اعتراضات، یعنی تا دو هفته پیش، دستکم ۱۷۰۰ نفر بر اثر اقدامات خشونت‌بار نیروهای پلیس زخمی و یازده نفر هم کشته شده‌اند. البته پلیس مدعی است کشته‌ها مربوط به حوادث جاده‌ای ناشی از بستن راه‌هاست و پلیس کسی را نکشته است.

در هفته‌های گذشته مردم فرانسه و گروه‌های حامی حقوق بشر بارها به استفاده پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های دودزای حاوی مواد منفجره، اعتراض کرده‌اند، با این وجود دادستانی فرانسه به کارگیری این تسلیحات برای مقابله با اعتراضات را ضروری و مجاز توصیف کرده است.

 

این تسلیحات که گلوله‌های پلاستیکی به ابعاد یک توپ پینگ‌پنگ شلیک می‌کنند، برای مقابله با اعتراضات مردمی و درگیری‌های شهری طراحی شده‌اند. این تسلیحات همچنین قادرند نارنجک دودزا و مخزن‌های گاز اشک‌آور نیز به سمت معترضان شلیک کنند. «پیر ریچرت» طراح این اسلحه‌ها ضربه‌ گلوله‌های شلیک‌شده از این اسلحه‌ها را به «مشت‌های مایک تایسون» بوکسور سنگین‌وزن آمریکایی تشبیه کرده است.

استفاده از این تسلیحات در فرانسه در حالی ادامه دارد که گروه‌های حامی حقوق بشر، مراکز امدادی و محققین بارها هشدار داده‌اند که گلوله‌های شلیک‌شده از این سلاح‌ها می‌تواند به تحمیل جراحات غیرقابل جبران یا حتی مرگ فرد منجر شوند. سال ۲۰۰۶ سه محقق فرانسوی مقاله‌ای در پایگاه «الزویر» منتشر کردند که نشان می‌داد هرچند ادعا شده که این تسلیحات «کمتر آسیب‌زا» هستند، اما در حقیقت گلوله‌های شلیک‌شده از آن‌ها می‌تواند لختگی‌هایی در بدن فرد آسیب‌دیده ایجاد کند که ممکن است به مرگ او منجر شوند.

در جریان اعتراضات هفته‌های گذشته بسیاری از معترضان از ناحیه سر و چشم هدف این گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفته و به شدت مجروح شده‌اند. حدود ۲۰ نفر از این مجروحین به دلیل برخورد گلوله پلاستیکی، یک چشم خود را از دست داده‌اند. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟

در دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین، کیفیت زندگی سربازانی که از شوروی برای جنگ به افغانستان فرستاده می‌شدند، کاملا با کیفیت زندگی سربازان آمریکایی اعزام شده در قرن ۲۱ متفاوت بود.

به همین دلیل سربازان شوروی از موضوعات متعددی شکایت داشتند که یکی از آنها جیره غذایی‌شان بود. مشکلی که باعث شد آنها به جوشاندن مهمات روی بیاورند؛ البته نه برای خوردنشان.

ماجرا از این قرار است که سربازان شوروی حاضر در افغانستان که مایل نبودند جیره‌های کنسرو شدۀ روسی را بخورند، برای تامین مواد غذایی مورد نیازشان به بازار‌های محلی افغان‌ها روی آورده بودند.

در این بازار‌ها علاوه بر غذا، دیگر لوازم مورد نیاز سربازان روس هم وجود داشت که در واقع توسط افسران فاسد برای کسب کمی پول به بازرگانان افغان فروخته شده بود.

بازرگانان افغان نیز علاقمند به داد و ستد در ازای دریافت گلوله‌های شوروی بودند؛ این مهمات درنهایت از مسیر همین بازرگانان به دست مجاهدان افغان می‌رسید که در آنسوی جبهه در حال نبرد با ارتش سرخ بودند.

به این ترتیب سربازان اتحاد جماهیر شوروی می‌دانستند که هر گلوله‌ای که آنها در ازای دریافت غذا و لباس به بازرگانان افغان می‌دهند، در آینده ممکن است برای کشتن یکی از همقطارانشان استفاده شود.

سربازان شوروی برای حل این مشکل چاره‌ای یافته بودند و برای جلوگیری از تسلیح دشمن، مهمات را قبل از داد و ستد با بازرگانان افغان می‌جوشاندند تا به این ترتیب گلوله‌ها را از کار بیندازند آنهم بدون آنکه اثری و ردی از این خرابکاری خود بجا بگذارند.

با این وجود به نظر می‌رسد چهار تا پنج ساعت جوشاندن هم تأثیری بر گلوله‌ها نمی‌گذاشته است؛ زیرا مهمات مدرن شوروی روکش داشتند و در ساخت آنها از پرایمر‌هایی با قدرت تحمل حرارت بسیار بالا استفاده می‌شد که آنها را در برابر جوشاندن نیز مقاوم می‌کرد.

منبع: ثریا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تعقیب خودرو سارقان و شلیک از زاویه داخل ماشین پلیس + فیلم
  • فیلم| مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد
  • ببینید | لحظه هیجان‌انگیز شلیک پلیس به خودروی سارقان فراری در تهران
  • وقتی نارنجک داخل گاوصندوق منفجر شود، چه اتفاقی می افتد (فیلم)
  • سارقان کابل‌های مخابرات در فاروج با شلیک پلیس دستگیر شدند
  • درگیری کشاورزان معترض با پلیس بلژیک/ بروکسل غرق در کود و کاه!
  • ویدیو/ بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی
  • دستگیری سارق خودرو با شلیک پلیس شاهین‌شهر
  • ببینید | القسام تصاویر هدف قرار دادن تانک و بولدوزر رژیم اشغالگر را منتشر کرد
  • چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟