Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سازمان انرژی هسته ای در بخش دوم گفتگوی تفصیلی به بیان شرایط علوم هسته ای پس از خروج آمریکا از برجام،برنامه کشور برای این شرایط وخاطرات خود از زمان پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت. گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛در بخش نخست گفتگو با بهروزکمالوندی،سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی هسته ای وی  از وضعیت علم هسته ای در زمان رژیم شاهنشاهی گفت و اینکه  بعد از  پیروزی انقلاب سیاست‌های کشور تغییر کرد و یک بازنگری در این موضوعات شد مساله سوخت که غالبا وابستگی ایجاد می‌کند از جمله مسائل مهم بود؛ یعنی اگر بنا باشد شما یک تعداد نیروگاه داشته باشید و سوخت آن تامین نشود به مشکلات عدیده‌ای برخورد می‌کنید به عنوان مثال در کشوری مثل ایران که مسائل بین المللی زیادی دارد قدرت‌ها در هر جایی بتوانند مشکل ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کما اینکه الان بحث تحریم‌ها را داریم در این شرایط فرض کنید ما به لحاظ سوخت وابسته بودیم و این سوخت دست غربی‌ها بود و آن را قطع می‌کردند در نتیجه این اتفاق هم وسیله‌ای برای فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی می‌شد؛ بنابراین استراتژی ما تغییر پیدا کرد و بنا شد ما به سمت آن برویم که در سوخت هم بتوانیم تولیدکننده باشیم و براین اساس غنی سازی در برنامه کار ما قرار گرفت و از آنجا که این تکنولوژی بسیار پیچیده و حساس است با اولویت خاصی به آن پرداخته شد. متن کامل بخش اول گفتگو را اینجا بخوانید.   در بخش دوم این گفتگو در خصوص خروج آمریکا از برجام، برنامه کشور با شرایط پیش آمده برای صنعت هسته ای و شرایط سخنگوی سازمان انرژی هسته ای در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به گفتگو پرداختیم. که مشروح آن به شرح ذیل است:    دستگاه تبدیل رطوبت هوا به آب آشامیدنی تا کنون ۲ شرکت داخلی متقاضی سرمایه گذاری دارد
دانشجو: دستگاهی که بنا بود از طریق علم هسته‌ای رطوبت هوا را به آب آشامیدنی تبدیل کند الان در چه وضعیتی قرار دارد؟

کمالوندی: این دستگاه در ۲۰ فروردین ماه در نمایشگاه جمعی به نمایش گذاشته شد، منتهی وظیفه سازمان انرژی هسته‌ای تولید انبوه نیست سازمان اعلام کرده و تقریبا ۲ شرکت برای سرمایه گذاری درخواست کرده اند؛ که اگر خط تولید این دستگاه راه بیفتد با توجه به آن که از مشابه خارجی بسیار ارزان‌تر است منافع زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

نوع کارکرد این دستگاه به این صورت است که در محیط‌هایی که رطوبت زیاد است استفاده می‌شود البته در تهران هم کاربرد دارد، اما میزان آبی که تولید می‌کند زیاد نیست، اما در محیط‌های مرطوب در حقیقت دو منظوره است یعنی از یک طرف رطوبت را می‌گیرد که محیط شرجی نباشد و از طرف دیگر آب تولید می‌کند.   دانشجو: وضعیت ساخت بیمارستان هسته‌ای به کجا رسید؟
کمالوندی: البته اصطلاح بیمارستان هسته‌ای شاید چندان درست نباشد این بخش یک مرکز یون درمانی است که بناست که بخش‌های برخی بیمارستان‌های پیشرفته اضافه شود که در حال بررسی است.   دانشجو: آقای دکتر اگر موافق باشید قدری در مورد موضوعی که خواسته یا ناخواسته  با فعالیت شما  گره خورده یعنی برجام صحبت کنیم؛ با شرایط پیش آمده آیا اساسا اروپا را عضو برجام می‌دانید و ساز و کاری برای تضمین عملیاتی گرفتن از آن‌ها دارید؟

کمالوندی: البته مرجع این سوال باید وزارت خارجه باشد، چون ما عملا فقط درگیر کار‌های فنی بودیم. اما آنچه از طریق همکارانمان در وزارت خارجه در اختیار ما قرار گرفته است این است که موضوع با اروپا در حال پیگیری است و اروپایی‌ها هم بعد از خروج آمریکا از برجام عملا گفتند به این توافقنامه متعهد می‌مانند و می‌خواهند ساز و کاری تحت SPV ایجاد کنند حال باید دید این ساز و کار مالی جدید که مقدمات آن اخیرا فراهم شده چه نتایج عملیاتی دربر خواهد داشت.

براین اساس بخشی از کار به ساختار اقتصادی دنیا برمی گردد در این ساختار اقتصادی عمده فعالیت‌های تجاری و اقتصادی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و این بخش خصوصی به ویژه در حوزه شرکت‌های بزرگ بخشی از کار عمده شان در بازار آمریکاست؛ آمریکایی‌ها نیز از این قضیه سوءاستفاده می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند بین ایران و ما یکی را انتخاب کنید. به هر حال باید منتظر ماند و دید اروپا چه راه حلی برای حل این مشکل و تضمین عملیاتی به کارافتادن SPV خواهد داد.         در جریان برجام تاکنون به لحاظ سیاسی موازنه به نفع ایران بوده است/ اما از اروپا مطالبه داریم

ما از اروپایی‌ها مطالبه داریم و آن‌ها باید اقدامات جدی در این خصوص انجام دهند به هر حال به نظر می‌رسد اروپایی‌ها نیز در ابتدای امر به دنبال پیدا کردن راهکار سیاسی برای حل این مشکل هستند و در جریان خروج آمریکا از برجام نیز شاهد آن بودیم که مرتب مکرون و یا حتی خود خانم موگرینی سعی می‌کردند ترامپ را از این کار منصرف کنند یعنی تلاش سیاسی. الان هم می‌گویند به برجام متعهد هستیم و به لحاظ سیاسی موازنه تاکنون به نفع ما بوده است تا آمریکا، اما به لحاظ اقتصادی مشکلاتی را ایجاد کردند که باید راه حلی را برای آن‌ها پیدا کنیم و قطعا کشور هم به دنبال پیدا کردن راهکار است.

 معاهده برجام نشان داد اروپا هم در مقابل سیاست‌های آمریکا آسیب پذیر است
شرایط پیش آمده نشان داد، اروپا هم در مقابل سیاست‌های آمریکا آسیب پذیر است و ترامپ از معاهده تغییرات محیط زیستی، معاهده پاریس و... هم بیرون آمد و با روحیه قلدرمابانه خود به ناتو می‌گوید از این پس هزینه هایتان را خودتان تضمین کنید، از قرارداد موشک‌های میانبرد با روسیه هم بیرون می‌آید؛ همه این‌ها بیانگر این است که خطر برای اروپا هم جدی است.

در صورت ایجاد تنش بین روسیه و آمریکا قطعا اروپا در امان نخواهد بود
به هر حال در گذشته بنا بود این دو قطب (روسیه و آمریکا) موشک هایشان را از دور به هم پرتاب کنند و هیچ یک موشک‌های خود را در اروپا مستقر نکنند اتفاقا اروپایی‌ها نیز از این قضیه استقبال می‌کردند و معتقد بودند اگر بناست روسیه و آمریکا با هم بجنگند بهتر آن است که ما در حاشیه امن قرار داشته باشیم.

اما دولت ترامپ از قرارداد موشک‌های میانبرد با روسیه نیز خارج شد و می‌خواهد در لهستان که کشوری نزدیک به آمریکاست نیرو‌های خود را مستقر کند.

من به عنوان کسی که دو ماموریت در لهستان داشتم مطمئنم که اکثر اروپایی‌ها این شرایط را نمی‌پذیرند، چون از طرف دیگر پوتین هم گفته است هر جا تو (آمریکا) نیرو مستقر کنی من هم نیرو‌های خود را همان جا می‌برم با این حساب اگر یک موشک اتمی لهستان را هدف قرار دهد کشور‌های اطراف آن هم امنیت نخواهند داشت.
ترامپ برای اروپا نیز مرتب در حال دردسر سازی است از استقرار نیرو در «ورشو» گرفته تا وضع تعرفه‌های سنگین واردات فولاد و زغال سنگ در اروپا
با این حساب ترامپ مرتب در حال مشکل سازی برای اروپایی هاست و تنها کشوری در اروپا که با آن سازگاری کرده لهستان است؛ اما با ۲۷ کشور دیگر اروپا مشکل دارد و این اروپایی‌ها را به فکر می‌اندازد، پس موضوع فقط موضوع ایران نیست.

حتی در بحث اقتصادی نیز اروپا را از دست اندازی‌های خود در امان قرار نداده و تعرفه‌های سنگینی بر سر واردات فولاد و زغال سنگ اروپا وضع کرده است. همان کاری که با چین انجام می‌دهد و در شرایط فعلی چین هم به فکر آن است که برای این اوضاع کاری انجام دهد.

 به نظر می‌رسد پخت و پز‌هایی در آشپزخانه‌های سیاسی جهان برای ترامپ در حال انجام است
اینکه این کشور‌ها به میدان نمی‌آیند، چون عالم سیاست عالمی است که هر چه هست در باطن است در دنیای سیاست دشمنان را به دوستی می‌کشند و با روش عربده و داد و بیداد کاری از پیش نمی‌برند، چون این روش‌ها روش‌های سیاسی محسوب نمی‌شود.

پس به نظر من پخت و پز‌هایی در آشپزخانه‌های سیاسی جهان در حال شکل گیری است این پخت و پز‌ها برای آقای ترامپ است، چون همه به نتیجه رسیدند اگر این آدم به قدرت برسد اجازه نمی‌دهد آب خوش از گلوی کسی پایین برود. در شرایط فعلی بحث‌های زیادی بین تحلیل گران و تئوریسین‌های چینی و اساسا همیشه حرف تئوریسین‌ها حرف رهبران سیاسی همان کشور‌ها است منتها رهبران هیچگاه شمشیر را از رو نمی‌بندد بلکه از پشت خنجر و این تعریف علم سیاست است.

در شرایط فعلی اروپا در حال پی بردن به نقاط ضعف خود است در سال‌های ۶۷-۶۸ که من در اسپانیا بودم بحث شکل گیری اتحادیه اروپا مطرح شد و تا پایان ماموریتم یعنی سال ۷۲ هنوز اسمی هم از یورو را هم نشنیده بودم، اما صحبت از آن بود که اروپا به دنبال ایجاد پول واحد، مرز واحد، تابعیت و ارتش واحد است که البته خیلی از آن‌ها عملیاتی نشد و نخواهد شد.

چون اعضای اتحادیه اروپا مشکلات و اختلاف نظراتی با یکدیگر دارند؛ انگلیس هم اگر در این چرخه وارد شد برای این بود که آن‌ها را به هم بریزد لذا خیلی از مسائل را نپذیرفت. نه یورو را واحد پولی خود به جای پوند قرار داد و نه بحث شینگن را پذیرفت معلوم است کسی که می‌خواهد خود را با بقیه تطبیق دهد بالاخره باید یک انعطافی نشان دهد و ما از اول هم این تحلیل را داشتیم که انگلیس صرف به هم زدن بین سایر کشور‌ها به این مقوله وارد شد.

وقتی می‌گویم اروپا، باید آن را بشناسیم ضعف‌ها و نقاط قوتش را در حالی که در شرایط فعلی اروپا هم در برابر ترامپ کلافه شده است. شما نظر تئوریسین‌ها را ببینید؛ همه می‌گویند باید شرایط را تغییر داد براین اساس به نظر می‌رسد اتفاقات مهمی در راه است و باید منتظر رخداد‌های مثبت باشیم. اما زمان حلال بسیاری از مشکلات است.      
چالش ما با آمریکایی‌ها چالش از نوع «قوت ایران» است
نکته مهم این است که اگر ما فکر کنیم برجام را کنار بگذاریم مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود چنین نیست تازه فضای سیاسی پیش آمده را نیز از دست خواهیم داد. مساله ما با آمریکایی‌ها یک مساله جوهری و ماهیتی است و آمریکا نمی‌تواند ببیند یک کشور منطقه‌ای آن هم با دیدگاه‌های متفاوت با خود در حال قدرت گرفتن است در طول تاریخ همیشه این طور بوده است که کشور‌های قدرتمند به یک نحوی ترمز کشور‌هایی که در حال قدرت گرفتن را می‌کشند، در شرایط فعلی آمریکا برای چین، روسیه و ایران همین کار را انجام می‌دهد.

اما مثلا با آفریقای جنوبی کاری ندارد، اما اگر همین کشور فردا یک قدرتی بشود برای آن هم مانع تراشی می‌کند. پس ببینید چالش ما با آمریکایی‌ها چالش قوت است، چون قدرتمند شدی برایت مشکل درست می‌کنند با آدم ضعیفی که یک گوشه افتاده کاری ندارند، اما به محض اینکه کمی قدرت مالی پیدا می‌کنی، دنبال دزدیدن مال تو هستند و زمانی که قدرت سیاسی پیدا می‌کنی، دنبال زدن موقعیت سیاسی و درست کردن شایعه هستند.
هرچه قدرتمندتر شویم؛ قدرت‌های بزرگ مشکل آفرین‌تر می‌شوند/ تا جایی که توان تحمیل حرف خود را داشته باشیم مشکلات هم خواهیم داشت
براین اساس هر چه کشور جلوتر برود و قدرتمان به لطف خدا بیشتر شود مشکل خواهیم داشت تا زمانی که به لحاظ قدرتی آنقدر قوی شویم که حرفمان را به آن‌ها تحمیل کنیم که البته این شرایط چندان هم دور نیست.

در جریان جنگ سرد هم همینطور بود نظام سرمایه داری و کمونیست‌ها هیچ کدام تحمل دیدن یکدیگر را نداشتند، چون هر دو قدرتمند بودند و نیکسون در کتاب "جنگ واقعی، صلح واقعی" که قبل از انقلاب منتشرشده به صراحت به مسئولین آمریکایی گفته است که جنگ واقعی در حوزه ستارگان و نظامی نیست، بلکه بروید حوزه‌های ضربه پذیری اقتصادی و حقوق بشری در کشور‌ها را پیدا کنید.

آن زمان هم این موضوع از لهستان شروع می‌شود به طور کلی لهستان دروازه غرب است و الان هم که آمریکایی‌ها می‌خواهند به روس‌ها لطمه بزنند این کشور را مرکز توجه قرار می‌دهند، چون لهستان به لحاظ صنعت و اقتصاد قوی است و در بلوک شرق به لحاظ ظرفیت‌های بالایی که دارد در مقابل همه کشور‌های این منطقه قرار می‌گیرد.
 جنگ‌های سیاسی زیر پوستی است/ هرچه قدرتمندتر جنگ‌ها پنهانی‌تر
موضوع تهدیدات باطنی به دور از مسائل ظاهری برای ما هم وجود دارد و هرچقدر قدرتمندتر شوی این تهدیدات بیشتر می‌شود. مثلا آمریکا به این نتیجه می‌رسد که در باطن باید کنترل گندم دنیا را به دست بگیرد و قیمت آن را تعیین کند پس کاملا واضح است که جنگ ادامه دارد، اما از لحاظ رویاروی تغییر کرده است.

ما نیز از فردای روزی که قدرتمندتر شویم و ظاهر جنگ تمام می‌شود و باطن آن آغاز خواهد شد به طور کلی جنگ‌های سیاسی زیر پوستی است. حال اینکه سعودی‌ها از رو شمشیر می‌کشند و مساله د. یگری است، اما در دوره قبل این را بروز نمی‌دادند، اما واقعیت این جنگ به قوت خود باقی بود لذا ما تا زمانی که بخواهیم ارزش‌های جهانی داشته باشیم و در حوزه‌های قدرت جهانی ورود پیدا کنیم و از فلسطین و سایر مظلومین جهان حمایت کنیم می‌گویند خیلی خوب پس منتظر فشار ما باشید.
ما ارزش‌های دینی و انسانی را که نمی‌توانیم ونمی خواهیم، فراموش کنیم پس باید منتظر این فشار‌ها باشیم و خود را آماده‌تر سازیم که البته در این مسیر به نظر می‌رسد تجربیات ما و کار‌هایی که انجام می‌دهیم در کل کشور جهت درستی بوده است و البته نباید لطف و امداد خداوند را نیزنادیده گرفت.

 سرنگونی رژیم بعث درعراق، مائده آسمانی  بود که خداوند در دامن جمهوری اسلامی گذاشت
بعضی از اتفاقات تنها طراحی و کارگردانی خداوند است مثلا مگر ما طراحی کردیم که آمریکا به صدام حمله کند؟ آمریکایی‌ها ۷ هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کردند، اما به گفته خودشان هیچ دستاوردی نداشتند؛ این در حالی است که حتی اگر خود ایران می‌خواست در عراق حکومت تشکیل دهد از آدم‌هایی که الان در عراق سر کار هستند افرادی بهتر نمی‌توانستیم، پیدا کنیم.

 محاسبات سیاسی در کنار محاسبات الهی نتیجه‌خواهد داد/ در زمان جنگ فقط دوست داشتیم «جنگ تمام شود»، اما امروز ما کجاییم و صدام  حسین کجاست؟
به هر حال این ماعده آسمانی( سرنگونی رژیم بعث درعراق)  را خداوند در دامن جمهوری اسلامی گذاشت.  بخشی از این اتفاقات اعتقاداتی است برگرفته از آیه شریفه «اِن تَنصُرُالله یَنصُرکُم وَ یُثَبِت اَقدامَکُم» است که ما محاسبات سیاسی را هم داریم، اما اگر محاسبات الهی را در کنار آن نیاوریم، نتیجه نخواهیم گرفت.

من این موضوع را به تجربه دیدم در زمان انقلاب ما می‌گفتیم مگر می‌شود بدون اسلحه و تجهیزات بر رژیم طاغوت پیروز شد، اما دیدیم یک نفر مثل امام خمینی (ره) وقتی ایمان دارد، به خواست خداوند همه دل‌ها را با او همراه می‌شود و انقلابی با این عظمت را بدون اسلحه به پیروزی می‌رساند.

در شرایط جنگ هم شاهد آن بودیم که همه دنیا یک طرف و ایران در طرف دیگر قرار داشت. هیچ کشوری در دنیا نبود که به صدام حسین کمک نکرده باشد از پول و اسلحه گرفته تا مواد شیمیایی و کمک‌های سیاسی آن زمان ما می‌گفتیم بهترین نتیجه از جنگ این است که فقط تمام شود چه کسی فکر می‌کرد اتفاقات به شکل فعلی رقم بخورد که امروز صدام کجاست؟ و جمهوری اسلامی در چه جایگاهی قرار دارد؟
در ابتدای انقلاب با وجود مشکلات زیاد آرامش بیشتری داشتیم/ تلاش می‌کردیم، اما نتیجه را به خدا واگذار می‌کردیم
بعضی اوقات که نگرانی دوستان را می‌بینیم می‌گویم که این همه نگرانی برای چیست؟ ما اول انقلاب با وجود مسائل و مشکلات زیاد آرامش مان خیلی بیشتر از امروز بود، تلاش خودمان را می‌کردیم، اما نتیجه را به خدا واگذار می‌نمودیم اگر فکر کنید همه کار‌ها را خودت انجام می‌دهی اشتباه است در مسائل امور کشورداری نیز باید تمام تلاش خود را انجام دهیم، اما اگر به نتیجه نرسیدیم حتما حکمتی داشته که آن کار در آن موقعیت زمانی نباید به نتیجه می‌رسیده است.

این‌ها را به عنوان یک ایدئولوژ نمی‌گویم بلکه تجربه به ما ثابت کرده است که نمی‌شود تنها به داشته‌ها و قدرت خود اعتماد کنیم. در محاسبات نیز خداوند می‌گوید محاسبات خودتان را انجام دهید، اما اتکائتان به من باشد.
در زمان پیروزی انقلاب در دانشگاه تهران علوم سیاسی می‌خواندم
دانشجو: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در چه شرایطی بودید؟
کمالوندی: من سال ۵۳ وارد دانشگاه تهران شدم و از سال ۵۴ هم هیجانات دانشجویی در خصوص پیروزی انقلاب آغاز شد که در سال ۵۷ به اوج خود رسید. من در آن سال‌ها در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، حقوق و علوم سیاسی می‌خواندم. طلیعه انقلاب در دانشگاه‌ها به شدت به چشم می‌خورد و زمانی که امام وارد صحنه شدند دل‌ها قرص و نتیجه مورد نظر حاصل شد.

اگر در تصاویر آن سال‌ها دقیق شویم در اکثریت تجمعات دانشجویی حضور داشتم، اما اوج زمانی که برای من خاطره شد و آن را به خوبی به یاد دارم زمانی بود که امام می‌خواست وارد کشور شود و فرودگاه‌ها را بستند در آن زمان ما به عنوان دانشجو‌های جوان خیلی سر و صدا کردیم آن هم در قلب دانشگاه تهران و در میدان انقلاب که اوج همه تصمیم گیری‌ها بود.بعد از آمدن امام در روز‌های ۲۱ و ۲۲ بهمن عملا با باقیمانده‌های شاه در کشور درگیر بودیم و به مردم کمک می‌کردیم.          
در زمان دانشجویی من  تشکل‌های موجود، کمونیستی یا وابسته به منافقین بود دانشجو: آیا در آن زمان عضو تشکل دانشجویی خاصی هم بودید؟
کمالوندی: عضو تشکل دانشجویی نبودم، چون به طور کلی در آن زمان تشکل خاصی وجود نداشت و تشکل‌های موجود در دانشگاه‌ها یا کمونیستی وچپ بودند و یا تشکل‌هایی که وابسته به منافقین به حساب می‌آمدند شاید یک سال مانده به پیروزی انقلاب تشکل‌های خالص حزب اللهی شکل گرفت.
 عضویت در  تشکلها آزادی انسان را محدود می‌کند اما عملا اعتقاد داشتم و هنوز هم دارم که آدم وقتی وارد یک تشکل خاصی می‌شود، محدودیت‌هایی برای خود درست می‌کند و باید دقیقا مطابق خط مشی آن تشکل فکر کند و دیگر آزاد نیست، لذا هیچ وقت عضو هیچ تشکلی نبودم.مخصوصا از زمانی که به وزارتخارجه وارد شدم که اساسا عضویت به هر یک از تشکل‌های سیاسی را ممنوع می‌دانند با این حساب در هیچ حزب و گروهی عضو نبودم مگر تشکلی که امام مشخص کرده بود و هر وقت نیاز بود براساس شرایط آن روز به خیابان‌ها می‌رفتیم و به عنوان قطره‌ای از دریای انسان‌هایی که تلاش کردند تا این انقلاب به ثمر برسد نقش کوچکی داشتم.

دانشجو: در زمان پیروزی انقلاب چند ساله بودید؟
کمالوندی: در سال‌های پیروزی انقلاب ۲۳ ساله بودم در ۲۵ سالگی وارد وزارتخارجه شدم یعنی تقریبا از سال ۱۳۶۰ همکاری خود با این وزارتخانه را آغاز کردم.   دانشجو:آیا برنامه‌ای برای ازسرگیری غنی سازی در صورت ضرورت دارید؟
کمالوندی: ما سعی کردیم آمادگی خود را به هر شکل حفظ کنیم یعنی اگر فرض بر این باشد که ما غنی سازی را در سطح بالا و با درصد بالا انجام دهیم برای آن ساز و کار‌های پیش بینی کردیم که سازمان بتواند به سرعت اقدامات خود را انجام دهد البته عملیاتی شدن این اقدامات بسته به تصمیمات هیات نظارت بر برجام دارد.

 اگر قرار باشد برجام برای ما چیزی نداشته باشد ما هم کارخود را در غنی سازی انجام می‌دهیم
به هر حال در هر حوزه سعی کردیم زمینه را فراهم کنیم ما در شرایط فعلی سایت‌های سانتریفیوژ داریم و اگر به عقب برگردیم به سراغ ماشین‌های یک سوء ظرفیت نمی‌رویم بلکه از ماشین‌های قوی‌تر استفاده می‌کنیم، لذا مواد مورد نیاز را با سرعت بیشتر و زمان کمتر تهیه می‌کنیم اگرغرب یک نقطه نگرانی داشته باشند آن نقطه میزانی از مواد غنی سازی شده است و در ذهنشان این است که جمهوری اسلامی در عرض یک سال می‌تواند به این مرحله برسد؛ اما گفتنی است که کشور با استفاده از ماشین‌های سانتیریفیوژ خیلی زودتر از یکسال می‌تواند به این مرحله برسد.

البته ما به دنبال آن هستیم که این روند به سمتی برود که در هیچ یک از طرفین نگرانی وجود نداشته باشد، اما اگر قرار است برجام برای ما چیزی نداشته باشد ما هم به نگرانی آن‌ها توجهی نخواهیم کرد و کار خود را انجام می‌دهیم.

 اقدامات انجام شده درصنعت هسته ای بر اساس دستور رهبری تاکنون درچارچوب برجام بوده، اما فاصله  برای رسیدن به درصد مورد نیاز در غنی سازی را کوتاه کرده است            
دانشجو: پیگیری غنی سازی ۱۹۰ هزار سوءدرچارچوب برجام که توسط رهبری به آن اشاره شد در چه مرحله‌ای است و تاکنون چه اقداماتی برای آن انجام شده است؟
کمالوندی: سالنی که باید در آن مونتاژ صورت بگیرد در شرایط فعلی آماده شده است و صحه گذاری ماشین‌های جدید نیز انجام شده به این معنی که ما بدانیم روی این ماشین می‌توانیم حساب کنیم و از فردای دستور برای تولید انبوه از آن استفاده کرد.

بُعد دیگر پیگیری مربوط به مسائل مختص به مواد است، که مواد به اندازه کافی در اختیار داشته باشیم مثلا ما مواد مربوط به UF ۶ را شروع به تولید کردیم به طور کلی وقتی می‌خواهیم مواد را غنی سازی کنیم اول باید به uf6 تبدیل شود که خود پروسه زمان بر است، اما از آنجا که طی این پروسه مخالف برجام نیست انجام آن غرب را نگران می‌کند.

اما ما این کار را انجام می‌دهیم یعنی به تولید UF6 می‌پردازیم همچنین UF4 نیز تولید می‌کنیم که آن نیز مخالف برجام نیست و تا این لحظه تلاش کردیم اقداماتی را انجام دهیم تا از طرفی مخالف برجام نباشد و از طرفی دیگر این فاصله را برای رسیدن به آن درصد و میزان مورد نیاز کوتاه کند.

شما وقتی کیک زرد بیشتری دارید بهتین کار این است که آن را تبدیل به uf6 و آماده برای تزریق در سانتیریفیوژ‌ها کنید.

اساس کار بر این منوال است که سانتیریفیوژ‌های پیشرفته مورد نیاز برای این کار آماده باشند درست مثل اینکه می‌خواهید غذایی درست کنید و به طور تدریجی مواد غذایی مورد نظر را آماده می‌کنید.

جایی که نمی‌توانید بخشی از غذا رابه طورکامل بپزید وگفتند مطابق قوانین مسابقه تهیه غذا به طورکلی خلاف است، مقدمات آن غذا را آماده می‌کنید تا زمانی که تصمیم به پختن غذا می‌گیرید غذا ظرف مدت زمان کوتاهی آماده باشد ما دقیقا برای کوتاه کردن فاصله‌ها و نزدیک شدن به غنی سازی روندی مشابه به همین شرایط را طی می‌کنیم.

گرچه اگر بخواهیم خلاف برجام کاری انجام دهیم با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رسیم، اما تا الان براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: فعلا در قالب برجام اقدامات مورد نظر را انجام دهید در همان چارچوب حرکت می‌کنیم البته اگر اراده بر تولید به طورکامل باشد قطعا با سرعت بیشتری طی طریق خواهیم کرد.

به عنوان کسی که ۵ سال در سازمان انرژی اتمی بوده و صد‌ها جلسه با اهل فن داشته است، باید بگویم توانایی هسته‌ای کشور دست نخورده باقی مانده و برخلاف نظر عده‌ای که می‌گویند توانایی هسته‌ای در کشور تعطیل شده این طور نیست و اتفاقا آنچه که ترامپ را ناراحت و نگران کرده همین غنی سازی، تولید آب سنگین و به روز نگه داشتن راکتورهاست.
تا بتوانیم ضمن حفظ برجام که به نفع همه ماست مشکلات را هم حل کنیم، اما اگر مشکلات و موانع پیش روی ایران در مساله برجام وخروج آمریکا از آن با کمک اروپا حل نشود کشور تصمیمات دیگری می‌گیرد که در زمان خود اعلام خواهد شد.   دانشجو: از اینکه در این گفتگو شرکت کردید از شما سپاسگزارم. کمالوندی: من هم از شما و همکارانتان سپاسگزارم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انرژی هسته ای دستاوردهای انقلاب اسلامی کمالوندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با انتقاد شدید از رفتار اسرائیل در جنگ غزه گفت غزه مثل سطح ماه شده است و هیچ امکاناتی برای زندگی ندارد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز،‌  "جوزپ بورل" گفت کمک‌هایی که به غزه می‌رسد برای مقابله با «وضعیت فاجعه‌بار انسانی» بسیار اندک و ناکافی است.

بورل همچنین درباره درخواست اسرائیل از فلسطینیان در جنوب نوار غزه برای حرکت به سمت شمال ابراز شک و تردید کرد و گفت: غیرممکن است کسی در آنجا زندگی کند. آب و برق و فاضلاب ندارد. نه خانه ای وجود دارد و نه هیچ چیزی ... "مثل سطح ماه است."

وی افزود: اگر آنها می خواستند غزه را به مکانی تبدیل کنند که هیچ انسانی نتواند در آن زندگی کند، به هدف خود در شمال منطقه غزه رسیدند.

اتحادیه اروپا و بررسی افزایش تحریم ایران

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گسترش تحریم ها علیه ایران است.

 "جوزپ بورل" روز سه شنبه گفت در واکنش به حمله اخیر ایران به اسرائیل گفت اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گسترش دامنه تحریم های خود علیه تهران است. 

بورل این اظهارات را پس از ویدئو کنفرانس اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بحث در مورد پیامدهای حمله پهپادی - موشکی ایران به اسرائیل مطرح کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سخنان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت پس از حمله موشکی - پهپادی ایران، خاورمیانه «در لبه پرتگاه» قرار دارد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: امروز وزرا مواضع قاطعانه ای اتخاذ کردند و از همه بازیگران تاثیرگذار منطقه خواستند از پرتگاه دوری کنند تا سقوط نکنند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد اگر هر تحولی در بحران کنونی، اتفاق تشدید کننده تنش داشته باشد خاورمیانه در وضعیت «جنگی کامل» قرار خواهد گرفت.

بورل با بیان اینکه برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به حمله ایران به اسرائیل، خواستار گسترش تحریم‌ها علیه ایران شدند،  ادامه داد دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار بر روی این پیشنهاد را آغاز خواهد کرد.

عالی ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهادهایی ارائه کردند ... تا اقدامات محدودکننده علیه ایران گسترش یابد.

بورل گفت این پیشنهاد، ساختار فعلی تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد تا شامل موشک‌ها و احتمالاً محموله‌های ارسال شده برای عوامل تهران در خاورمیانه نیز شود. به گفته او ساختار فعلی تحریم های اتحادیه اروپا، با هدف محدود کردن رسیدن پهپادهای ایرانی به روسیه است.

آلمان، فرانسه و چندین کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا علنی از این پیشنهاد حمایت کردند.

بورل اظهار داشت که او خود نیز از این پیشنهاد حمایت می کند و دیپلمات ها در روزهای آینده روی آن کار خواهند کرد تا وزیران بتوانند در نشست دوشنبه آینده در لوکزامبورگ دوباره درباره آن گفتگو کنند.

وی گفت برخی اعضای اتحادیه اروپا نیز احتمال اعمال تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را مطرح کرده اند.

اما بورل موضع اتحادیه اروپا را تکرار کرد که نیروی قدس نیروی برون مرزی سپاه را نمی توان به عنوان سازمان تروریستی توصیف کرد مگر اینکه یک سازمان ملی در اتحادیه اروپا مشخص کند این نیرو در فعالیت‌های «تروریستی» دخالت داشته است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از وجود چنین موردی اطلاعی ندارد، گفت: از بخش دیپلماسی اتحادیه می‌خواهم دوباره این موضوع را بررسی کند.

بورل گفت که همه وزرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا حمله ایران را به شدت محکوم  و بر تعهد خود به امنیت اسرائیل تاکید کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت
  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟
  • حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اسرائیل درصدد اجماع سازی بین‌المللی علیه ماست/ ریزپرنده‌ها همیشه بوده‌اند
  • واکنش فرودگاه امان به ممنوعیت پرواز عراق - ایران
  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا خبر دادیم تصمیم ما قطعی است | فقط در یک صورت پایگاه‌های آمریکا را می‌زدیم
  • دنیله ده روسی: مقابل میلان همه چیز 50-50 است؛ نمی خواهم مسیر ما در لیگ اروپا به پایان برسد
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران