Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه تعطیلی کارخانه‌‌ها درگیلان باید پیگیری جدی شود، اظهار کرد: مسئولین به دنبال افزایش اشتغال هستند، ولی امروز کسانی که مشغول به کار بودند با تعطیلی کارخانه‌ها، بیکار شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، آیت‌الله دکتر «رضا رمضانی گیلانی» شب گذشته (20 بهمن) در یادواره 178 شهید بخش لشت‌نشاء در مسجد جامع این بخش، با اشاره به اینکه تحقق عدالت اجتماعی از اهداف انقلاب اسلامی ایران است، اظهار کرد: رسانه‌های غربی به دنبال القای این هستند که در انقلاب اسلامی کاری انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رشد 95 درصدی سوادآموزی در کشور بعد از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: رسانه‌های غربی و صهیونیستی میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند تا نسل جوان و عمومی مردم را نسبت به انقلاب مأیوس و ناامید کنند.

 

وی با بیان اینکه محتوای انقلاب فرانسه و روسیه با محتوای انقلاب اسلامی ایران متفاوت است، تاکید کرد: انقلاب فرانسه و روسیه دعوای صنفی بوده ولی در ایران اوج تظاهرات از تاسوعا و عاشورا آغاز شده است.

 

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه بیش از 70 درصد مردم در تشکیل انقلاب اسلامی ایران حضور داشتند، بیان کرد: در انقلاب‌های فرانسه و روسیه حدود 25 تا 30 درصد مردم حضور داشتند.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جنایات رژیم پهلوی باید به نسل جوان شناسانده شود، افزود: پدر و پسر پهلوی در طول 57 سال حکومت خود جنایاتی کردند که باید یک به یک به مردم گفته شود.

 

* حفظ کرامت انسان‌ها از دستاوردهای نظام است

وی اظهار کرد: جلوگیری از برگزاری مراسم محرم، کشتار مسجد گوهرشاد برای حجاب، چپاول ثروت مردم ایران و انتقال آن به آمریکا، خان‌گرایی و روحیه استبدادی رضاخان و مصونیت قضایی آمریکایی‌ها در ایران از جمله جنایت‌ها و خیانت‌های پدر و پسر پهلوی است.

 

آیت‌الله رمضانی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را حفظ کرامت انسان‌ها دانست و تاکید کرد: اقتدار نظام به جایی رسیده که در میز مذاکره، یک طرف ایران و طرف دیگر 50 کشور دنیا قرار دارد.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به نبود انتخابات در کشورهای عربی اشاره و خاطرنشان کرد: کسانی که امروزه سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند، مدافع نظام‌های دیکتاتوری و استبدادی هستند.

 

وی با بیان اینکه میانگین حضور مردم ایران در انتخابات‌ها 60 تا 80 درصد بوده است، افزود: مردم به اسلامیت نظام در قالب جمهوری اسلامی رأی داده‌اند.

 

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه اسلامیت نظام یک رکن است، تصریح کرد: قوای سه گانه نظام جمهوری اسلامی، حافظ ارزش‌های اسلامی آن هستند.

 

* انقلاب اسلامی امروزه با رویش‌هایی در نسل جوان اروپا مواجه است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شاه معدوم به عنوان برده و نوکر غرب و آمریکا بود و دستورات آمریکا بدون چون و چرا توسط شاه اطاعت می‌شد.

 

وی به قدرت ایران بعد از ۴۰سال انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: اسلامیت نظام، دانش هسته‌ای و تسلیحات موشکی از جمله قدرت‌های نظام هستند که دشمن نمی‌خواهد ایران آن را داشته باشد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی تنها به از بین بردن آن راضی می‌شوند، بیان کرد: دشمنان برای این مقصود، تاکنون میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امروزه با رویش‌هایی در نسل جوان اروپا مواجه است، اظهار کرد: همه بدانند که این انقلاب تنها مربوط به ملت ایران نیست بلکه مربوط به همه جهان است.

 

* قوه قضائیه گزارش پیگیری حقوق‌های نجومی را اعلام کند

وی با اشاره به اینکه برخی کم‌کاری‌ها در کشور باعث یأس شده است، تصریح کرد: مطالبه مردم در بحث حقوق‌های نجومی این است که قوه قضائیه باید گزارش پیگیری را اعلام کند.

 

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه پشت گوش انداختن در مطالبه مردمی معنا ندارد، افزود:  هرجا صداقت خود را به مردم نشان بدهیم، مردم آماده‌تر می‌شوند.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به راهپیمایی 22 بهمن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: امروز با وجود همه اختلاف‌ سلیقه‌ها، حضور گسترده مردم اقتدار نظام را به جهانیان نشان‌ می‌دهد.

 

وی تاکید کرد: رهبری قاطع و حضور مردم در صحنه نمی‌گذارد هیچ قدرتی تاب مقابله با ایران اسلامی را داشته باشد.

 

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تمام روزنه‌های ورود دشمن را بسته است، تصریح کرد: جهانیان برای هر کلمه‌ای که از زبان رهبری گفته می‌شود، تحلیل ارائه می‌دهند.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تحقق عدالت یکی از وظایف نظام اسلامی است، افزود: عدل اجتماعی به این معناست که به هیچ فردی در حکومت نباید ظلم صورت بگیرد.

 

* عذرخواهی مسئولین از اشتباهات، صداقت آنها را نشان می‌دهد

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب با وجود اینکه مسئول مستقیم امور در جامعه نیستند اما بابت کوتاهی در عدالت اجتماعی عذرخواهی کردند، افزود: عذرخواهی مسئولین از اشتباهات، صداقت آنها را نشان می‌دهد.

 

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه مشکلات مردم باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: کارخانه‌ای که شش ماه حقوق نمی‌دهد، باید سریع رسیدگی شود و این یک فاجعه برای یک نفر در خانواده است.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تعطیلی کارخانه‌‌ها درگیلان باید پیگیری جدی شود، تصریح کرد: مسئولین به دنبال افزایش اشتغال هستند، ولی امروز کسانی که مشغول به کار بودند با تعطیلی کارخانه‌ها، بیکار شدند.

 

وی  مسئولیت پذیری را حاصل تربیت امام خمینی(ره) و درس مهم حضرت زهرا(س) دانست و گفت: وظیفه مهم این است که حس مسئولیت‌پذیری باید خود را نشان دهد.

 

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه در شرایط فعلی، نهضت خدمت‌رسانی باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، اظهار کرد: این نهضت تنها با مدیریت جهادی تحقق پیدا می‌کند.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که یأس را به جایی برسانند که مردم وارد اعتراضات شوند، افزود: رسانه‌های غربی اجتماعات کوچک در ایران را بزرگ‌نمایی می‌کنند و راهپیمایی‌های عظیم 22 بهمن را انعکاس نمی‌دهند.

 

* معاد و معاش مردم به صورت همزمان در نظر گرفته شود

وی اظهار کرد: معاد و معاش مردم باید به صورت همزمان در نظر گرفته شود و رفاه نسبی باید برای مردم فراهم شود.

 

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه کرامت مردم باید در ادارات و مراکز خدمات‌رسان حفظ شود، افزود: اگر این اتفاق صورت بگیرد، نظام اسلامی الگویی برای جهان می‌شود.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انحراف از مسیر شهدا و منویات رهبری، زمینه انحراف جامعه را فراهم می‌کند.

 

وی در ادامه به اصل هدف‌داری و اصل ایمان و باورداشت در جامعه اشاره و بیان کرد: دشمن در تلاش برای تضعیف باورها است تا بتواند کارآمدی نظام را از بین ببرد.

 

آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: اصل تطابق مسئولیت مسئولان نظام با تعاریف اسلامی نکته مهمی است و مسئولین باید باورمند به اهداف نظام اسلامی باشند.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: اصل تقوا و زهد، اصل اعتدال و دوری از هر نوع افراط و تفریط، اصل صالح بودن، اصل مشارکت اجتماعی، اصل اعتماد، اصل مقاومت، اصل جرأت و جسارت، اصل شکرگزاری، اصل اقتدا به صالحان، اصل اطمینان و اعتماد و اصل کرامت انسان‌ها از دیگر اصول نظام اسلامی ایران است.

پایان پیام/164

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایام فاطمیه دهه فجر انقلاب اسلامی 22 بهمن اردبیل فاطمیه اصفهان جشنواره فیلم فجر راهپیمایی22 بهمن تعطیلی کارخانه ها لشت نشاء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۱۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مشارکت مردم» جوهرۀ مردم‌سالاری دینی

شاید یکی از زیباترین عیدی‌هایی که کام همه را شیرین کرد این عملیات بود. حقیقتاً عیدی زیبایی بود. اقتدار دشمنان اسلام شکست و اقتدار زیبایی برای جمهوری اسلامی در دنیا مطرح شد.

موضوع بحث این دورۀ ما مقوله «مشارکت» هست که برگرفته از شعار سال هست که امسال مقام معظم رهبری مطرح کردند، بخش اول آن تولیدی و اقتصادی بود و بخش دوم آن «مشارکت مردم»، که ما می‌خواهیم درباره قسمت دوم آن بحث کنیم و به سهم خودمان روی این موضوع کار کنیم. سال‌هاست که مقام معظم رهبری بحث «جهاد تبیین» را مطرح کردند، خیلی بحث مهمی است و ما در این بخش کمبود داریم. جهاد تبیین برای این است که ما اندیشه انقلاب را در همه عرصه‌ها تبیین کنیم.

ما می‌خواهیم قدری علمی‌تر دربارۀ «مشارکت» بحث کنیم. تا الآن بحث درمورد مشارکت حداکثری و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بوده که لازم هم هست؛ اما به عنوان یک نظریه به مشارکت پرداخته نشده است.

الان در در دنیا می‌خواهیم بگوییم ما «مشارکت» داریم و با مشارکتی که شما می‌گویید تفاوت دارد؛ حقیقتاً اینجا دست ما خالی است. هیچ چیزی به اسم «نظریه مشارکت»در نظام اسلامی، در جمهوری اسلامی و در مردم‌سالاری دینی نداریم. خیلی راجع به آن حرف زده شده است ولی آن را به یک نظریه تبدیل نکرده‌ایم.

خود من که می‌خواستم در این موضوع مطالعه کنم، ‌رفتم سراغ متفکرینی که در نظریه مشارکت کار کردند، متفکرین مسلمان تقریبا نداریم اگر هم کسی کار کرده است ترجمه مقاله‌های دیگر است. امام خمینی به عنوان بزرگترین متفکر کل اسلام بزرگترین صحنۀ مشارکت را در دنیای مدرن به وجود آورده است ولی ما نتوانستیم آن را به نظریه تبدیل کنیم.

در قانون اساسی مشارکت را ملت به دولت می‌دهد ولی الآن برعکس شده است؛ دولت باید به مردم بگوید بیایید رأی بدهید یا مشارکت کنید، در حالی که با مشارکت و رأی بیش از۹۸درصد مردم این نظام تشکیل شده است و مردم که حق تعیین سرنوشت داشتند از طریق انتخاب‌های مختلف، نظام‌، رهبر، دولت، مجلس و... را انتخاب کردند همان مردمی که طبق قانون اساسی صاحب مشارکت هستند، همان مردم امروز هم باید پای کار باشند.

الان وقتی صحبت از مشارکت می‌شود تلقی برخی این است که مشارکت یعنی انتخابات، یعنی صندوق رأی. در حالی‌که همه مشارکت این نیست؛ شما یک نظام و انقلاب و سیستم جدیدی برای تشیع ایجاد کردید که امروز در قلب غزه اثرگذار شده است.

ما باید یک دستگاه معرفتی برای مشارکت درست کنیم که وقتی می‌گوییم مشارکت، یعنی روش زندگی در دنیای مدرن با همه سازوکارها و پیچیدگی‌های آن. چطور الآن به موشک هایپرسونیک خود که جدیدترین ورژن موشک دنیا است، می‌نازیم. به همین شکل به جدیدترین ورژن فکری و اندیشگی مشارکت در دنیای جدید هم باید بنازیم.

دنیا شگفت‌انگیز شده بودند که امام به عنوان یک روحانی چگونه یک انقلاب بزرگی در قلب دنیای دو قطبی ایجاد کرد؟ اما بعد از آن ما می‌توانستیم پیام‌های جدیدی به دنیا مخابره کنیم؛ یعنی نظریه‌پردازی کنیم. ما در این بخش ضعیف بودیم، به تعبیر دیگر حوزه و دانشگاه ما ضعیف بوده است که نتوانستیم تئوری‌پردازی کنیم و به صورت علمی دستگاه معرفتی ما فعال شود.

رهبری فرمودند که ما خوب «نهضت‌سازی» و «نظام‌سازی» کردیم اما در بحث «دولت‌سازی» متوقف شدیم. یعنی بعد از چهل و چند سال هنوز از مرحله دولت‌سازی عبور نکردیم، هنوز طبق دیدگاه رهبری به «جامعه‌سازی» و «تمدن نوین اسلامی» نرسیدیم. چرا؟ چون نظریه تولید نکردیم.

وظیفه ما و همه جریان‌ها و وظیفه حوزه و دانشگاه این است که به موازات پیشرفت‌های نظامی، آستین‌ها را بالا بزنیم و به میدان بیاییم و همه این ظرفیت‌ها روی هم گذاشته شود و کار کنیم. چرا بعد از چهل سال رهبری گلایه می‌کند که ما نتوانستیم از دولت‌سازی عبور کنیم. مگرچند سال برای نظریه‌پردازی لازم است که یک کشوری وارد نظریه‌پردازی شود؟ مشارکت هم همینطوری است؛ در بخش مشارکت ما نظریه نداریم. مشارکت یعنی اینکه جریان‌های فکری و احزاب، افراد، گروه‌ها، دست به دست هم بدهند نگذارند انقلاب مورد هجمه واقع شود.

آیا امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت همگانی نیست؟ مسئولیت همگانی یعنی مشارکت. مگر قرآن برای مشارکت نمی فرماید «تعاونوا علی البر والتقوی»؟در همه امور خیر و تقوا و ... کمک و مشارکت کنید. آیا مسائل فرهنگی‌ای که در جامعه می‌بینیم، این از مصادیق بارز برّ و تقوا نیست؟ آیا نباید برای رفع این مسائل، مشارکت کرد؟ و نگذاشت ارزش‌های انقلاب از دست برود؟ آیا اینها مشارکت نمی‌خواهد؟

امام بود که ولایت فقیه را از این نگاه فردی وارد عرصه اجتماع کرد و بر اساس آن حکومت تشکیل داد و مشارکت ایجاد کرد. یعنی یک پدیده فردی به اضافه مردم به یک قدرت برای اسلام و زیستن در سایه ارزش‌های اسلامی تبدیل شد و این کار بزرگ باید به نظریه تبدیل شود.

مشارکت همگانی و فعال مردم در نظام اسلامی، جوهره و ذات اصلی مردم‌سالاری دینی است؛ مشارکت و مسئولیت همگانی در مدیریت جامعه اسلامی، نماد مردم‌سالاری دینی است. در نظام مردم سالاری دینی، مردم صاحب کار و ولی نعمت هستند. مردم داعی و دعوت کننده به مشارکت هستند نه اینکه برای حضور در صحنۀ مشارکت دعوت شوند. بر اساس این نگاه مشارکت حداکثری همواره ملازم با رقابت واقعی است.

خداوند در قرآن فرمود همه انبیاء را فرستادیم برای «لیقوم الناس بالقسط»؛ قیام به قسط یعنی مشارکت. یعنی مشارکت اسلامی ما بر خلاف مشارکت نظام لیبرالی و سکولاریسم، مبتنی بر عدالت و قسط و دین و ارزش‌ها است. لذا ما باید نشان بدهیم که مبانی نظریه مشارکت بر اساس قرآن و روایات است.

الآن تعارضی در کشور ما وجود دارد و کلیپ‌های آن در دنیای مجازی هست که برخی می گویند ما مشارکت حداکثری نمی‌خواهیم چون اگر مشارکت حداکثری بشود ممکن است که مثلاً من رأی نیاورم؛ این فاجعه است. یعنی ما میان ارزش‌های انقلاب تعارض ایجاد می‌کنیم. رهبری فرمودند که بین جریان‌های فکری و نیروها و حامیان انقلاب رقابت واقعی ایجاد شود ولی برخی می‌گویند رقابت و حضور حداکثری نباشد و این تعارض است.

در درون نظریه نباید تناقص وجود داشته باشد. همه عرصه‌ها و عناصر آن باید مکمل هم باشند. نظریه باید بتواند جامعیت داشته باشد و نقایص خود را رفع کند. یعنی بدانیم که مشارکت حداکثری مساوی است با نعمت، برکت، برخورداری، فراوانی و... یعنی مردم خودشان را صاحب کار و مالک این نظام و انقلاب و به تعبیر امام راحل خودشان را ولی نعمت ببینند.

نظریه مبتنی بر حقایق است و تخیلی نیست. بحث‌های ذهنی و انتزاعی و کلی و واقعیات باید دیده شود. ما چهل و چند سال تجربه داریم، این تجربه مدیریتی کافی است که ما فراز و فرودها، نقطه‌ضعف‌ها و آسیب‌هایی که داشتیم را ارزیابی و براساس آن نظریه تولید کنیم.

دنیای غرب گفت دموکراسی بهترین شکل حکومت است. ما هم می‌گوییم مردم‌سالاری بهترین شکل حکومت است؛ منتها با مبنای دینی خودمان. اگر می‌گوییم بهترین شکل حکومت است باید نظریه‌پردازی شود. غرب نظریه‌پردازی کرده است و متفکرین آن مشخص هستند.

نکته بعدی این است که نظریه باید قابل اثبات و دفاع باشد، اگر کسی او را نقد کرد بتوانیم از او دفاع کنیم. مردم سودمندی آن را ببیند. اصلاً یک تعریف این است که مشارکت یعنی سودمندی. یعنی اینکه مردم حس کنند سودی می‌برند و منفعتی دارد. سودطلبی و منفعت جزء مشارکت است و این نیاز به نظریه‌پردازی دارد.

ما باید این نظریه مشارکت را با نظریه مردم‌سالاری دینی جفت و جور کنیم. روزی که نظام ما جمهوری اسلامی در حال شکل‌گیری بود، امام محکم ایستاد و گفت «جمهوری اسلامی»؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر. این را به رأی مردم بگذارید. آن دفاع جانانه امام از مردم‌سالاری دینی مبنا داشت. ما امروز این مردم‌سالاری دینی را باید برای مردم تبیین کنیم.

ما مشارکت را باید در نظام مردم‌سالاری دینی تعریف کنیم. مردم‌سالاری دینی یک الگویی از نظم سیاسی اسلام است. اگر اسلام یک نظام سیاسی دارد، قاعدتاً چهار مدل و الگو دارد؛ الگوی حکومت نبوی، الگوی حکومت علوی، الگوی حکومت مهدوی، الگوی حکومت ولایت فقیه در عصر غیبت. هر کدام از الگوها هم با هم فرق دارند. اینها مبانی این مردم‌سالاری دینی هستند.

حاکمیت به ذات از آن خدا است، اما همان خدا مردم را حاکم بر سرنوشت‌شان کرده است، مردم هم این نظام را تشکیل دادند، این نظام، نظام اسلامی است و مشارکت در این نظام باید تعریف شود. در این نظام، دین محور و مدار است و فضیلت، ارزش، رضایت مردم، رأی مردم، هدایت مردم، حق‌مداری، قانون‌مداری و... که در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید است، جزء اصول و مبانی مردم‌سالاری دینی و جزء اصول مشارکت ما هستند که باید تبیین شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895750

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • تلاش مسئولان برای گره گشایی از مشکلات جامعه و رسیدگی به مطالبات مردم
  • جوهرۀ مردم‌سالاری دینی چیست؟
  • «مشارکت مردم» جوهرۀ مردم‌سالاری دینی
  • بیگی، نماینده مجلس: اگر ایران پاسخی به اسرائیل نمی‌داد، نظام سلطه ما را رها نمی‌کرد/ من در راستای استیفای حقوق مردم اظهارنظر کردم، شورای نگهبان مرا رد کرد؛ گفتند اظهارات، توییت‌ها و مواضع شما مطلوب ما نبوده/ از نظر احمدی‌نژاد اظهارنظر نمی‌تواند موثر باشد
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد قیام مردم بلخاب افغانستان + فیلم
  • آیت‌الله سعیدی: در نظام جمهوری اسلامی ایران ارتش احترام دارد
  • بعد از عملیات وعده صادق ساختار قدرت جهانی به هم ریخت