Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار شهرستان بانه این روزها رکود شدیدی را تجربه می کند و در این میان فروشگاههای لوازم خانگی بیشترین آسیب را از نوسانات ارزی و به تبع آن پایین آمدن قدرت خرید مردم به خود دیده ، هر چند هنوز هم گذر عروس و داماد های جوان به مجتمع های تجاری بانه می افتد اما واقعیت ها حاکی از رکود شدید و گرانی سرسام آور اجناس در این بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، شهرستان بانه و مجتمع تجاری های آن همواره مورد توجه مسافران و نوعروسان بوده و خرید جهیزیه یکی از رسوم  ایرانیان برای تدارک مراسم عروسی است که برای خانواده‌ها به ویژه خانواده عروس از جذابیت بسیاری برخوردار بوده و با شوق و اشتیاق خاصی انجام می‌شود.

 

متاسفانه نابسامانی افسارگسیخته قیمت ارز در چند ماه گذشته ، این سنت را هم دستخوش نامهربانی‌ها کرد، به طوری که خریداران جهیزیه در این اوضاع  بد اقتصادی نه تنها باید با  مشکل گرانی دست و پنجه نرم کنند، بلکه با کمبود اجناس ایرانی و خارجی  در این بازار هم مواجه شده‌اند. 

 

به رفتن به بازار و گفتگو با خانواده ها میتوان به وضعیت نابسامان بازار پی برد البته در این میان برخی خانواده ها می گویند، با وجود پرداخت میلیون‌ها تومان برای خرید یک یخچال یا لباسشویی و ظرفشویی به دلیل نبود تنوع اجناس دیگر هیچ حق انتخابی ندارند و مجبورند هر کالای بنجلی که به آنها عرضه می‌شود، را بخرند .

 

در واقع مردم خرید می‌کنند، اما خیلی کمتر از قبل، در گذشته خانواده ها  برای اینکه جهیزیه یک عروس را جور کنند، از جزئی ترین تا کلی ترین اجناس را تهیه و دخترشان را راهی خانه بخت می‌کردند، اما امروزه آنقدر همه چیز تغییر کرده و گران شده است که خانواده‌ها تنها وسایل اصلی و مورد نیاز یک خانه نقلی  را می توانند فراهم می‌کنند. این گفته یکی از مشتریانی است که برای خرید از یک فروشگاه لوازم خانگی آمده و از قیمت های بالای اجناس بسیار هم شاکی است .

 

گفتنی است که خود جوانان نیز می‌خواهند از همان آغاز زندگی، بهترین‌ها را داشته باشند و از آن جایی که الگویی درست در خرید جهیزیه ندارند، خواستار وسایل گرانبها می‌شوند و برخی رفتارها و خرده فرهنگ‌های ابداعی و غلط که ناشی از چشم و هم چشمی میان خانواده‌هاست باعث می‌شود که خانواده‌ها را به دردسر بیاندازند در صورتیکه زوج‌ها می‌توانند درباره لوازم ضروری زندگی مشترک زیاد سخت‌گیری نکنند و بر اساس الگوهای اسلامی بسیار سبک و مدل‌های ساده‌تر زندگی را آغاز کنند.

 

با زوج جوانی هم صحبت می شوم و می پرسم که چرا لوازم خارجی را برای جهیزیه خود انتخاب کردند و در جواب گفتند که به چند دلیل اولی  چشم و هم چشمی است و دوست و آشنا از کالای خارجی تعریف می کنند که دوام و کیفیت مطلوبی دارند و دوم اینکه بعضی از ویژگی های که اجناس خارجی دارند اجناس مشابه ایرانی آن ویژگی را  ندارد  و دلایل دیگر که بیشتر شخصی است

 

البته این زوج جوان به این نکته اشاره کردند که در حال حاضر با بالارفتن  قیمت اجناس ایرانی و کم شدن اختلاف قیمتی آنها  کالاهای خارجی را ترجیح می دهند و متمایل به خرید این لوازم  هستند  .

 

 این زوج جوان ادامه دادند که ما و هزاران جوان دیگر با یک دنیا امید و آرزو زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم اما مشکلات اقتصادی پیش‌آمده انگیزه و شادی زندگی‎ را از ما گرفته  و باید گفت که نگرانی خانواده‎ها از پایین آمدن توانایی‌شان برای کمک به فرزندان خود هنگام ازدواج یکی دیگر از مشکلات ما جوانان است. ما هم نمی‌توانیم ناراحتی والدین خود را ببینیم و هم نمی‎توانیم ازدواج نکنیم. کاش مسئولان  ذیربط نگرانی ما جوانان را درک کنند. چرا باید برای یک وسیله ضروری مانند یخچال و گاز ساعت‎ها ده‌ها مغازه را زیر و رو ‎کنیم تا شاید بتوانیم ارزان‌ترین  و مطلوبترین کالا را تهیه کنیم .

 

در ادامه با یکی از فروشنده ها در مورد وضعیت قیمت لوازم خانگی و خرید و فروش در بازار گفتگویی داشتم که وی در جواب گفت : امروز بعد از 2 ماه توانستم یک فاکتور جزئی از لوازم خانگی برای یک نوعروس بفروشم و اگر روند به این منوال پیش برود بدون شک ورشکستگی بیشتر کسبه و بازاریان محتمل است .

 

وی ادامه داد : دلیل  کسادی بازار در وهله اول نوسانات ارز است که دولتمردان ما هنوز بعد از گذشت چند ماه نتوانسته اند دلار را بر روی یک قیمت خاص ثابت نگه دارند و ما هم سردرگم که اجناس را چگونه خریداری و با چه قیمتی بفروشیم وضعیت به گونه ای است که  قیمت ها ساعت به ساعت تغیر می کند و گاهی اوقات مجبوریم که جنس را در مغازه نگه داریم و نفروشیم .

 

این بازاری افزود : مشکل بعدی گرانی اجناس وضعیت مرز و وارد نشدن کالا به بازار شهرستان بانه است قبلا بر اساس بازارچه هایی که وجود داشت اجناس به بازار وارد می شد و همین مساله در قیمت و کمیت و کیفیت اجناس هم تاثیر گذار بود .

 

وی بیان کرد : قیمت لوازم خانگی نسبت به قبل بسیار متفاوت و اصلا قابل مقایسه نیست برای مثال قبلا قیمت یخچال ساید از 4میلیون و صد شروع می شد تا نهایتا 12 میلیون ولی هم اکنون قیمت ها از 12 میلیون شروع شده تا نزدیک به 60 میلیون و به خوبی اختلاف قیمت را مشاهده کرد بعضی یخچال ها 300 درصد هم افزایش قیمت داشته اند .

 

در ادامه این فروشنده خاطر نشان کرد :  یک جهیزیه شامل یخچال ، لباسشویی ، ظرفشویی ، جاروبرقی ، آب میوه گیری ، چرخ گوشت ، اتو ، پلوپز ، سرویس قابلمه ، سرخ کن ، مایکروویو و سولاردوم ، چای ساز و ... که با احتساب قیمت های امروز اگر یک زوج جوان فقط قیمت های پایین را انتخاب کنند بالغ بر 60 میلیون تومان برایشان خرج بر میدارد و اگر هم گرانترین ها را انتخاب کنن قیمت ها به بالای 100 میلیون تومان می  رسد .

 

ماشین ظرفشویی و لباسشویی قبلا با قیمت هایشان از 1 میلیون دویست شروع می شد ت نهایتا 3 میلیون ولی در حال حاضر حداقل از 5 میلیون شروع شده و به 132 میلیون می رسد خوب یک زوج جوان با وامی که گرفتند فقط می توانند بخشی از مایحتاج خود را خریداری کنند .

 

با قدم زدن در بازار چیزی نظرم به سمت خانواده ای دیگر که مشخص بود برای خرید جهاز به بانه آمده اند جلب شد و رفتم و از میزان خریدی که دارند پرسیدم و درجواب پدر خانواده گفت : بنده کارمند بازنشسته هستم و  سه دختر دارم وامروز برای خرید جهاز برای اولین دخترم است که به بانه اومدیم وقتی قیمت ها را در تهران پرسیدیم واقعا سرسام آور بود گفتیم بریم بانه شاید تونستیم چند قلم بیشتر بخریم هرچند قیمت ها با تهران متفاوت است ولی بانه هم دیگر مثل سابق نیست و نوسانات ارز بازار این شهر را نابود کرده است .

 

وی با صدای آهسته ادامه داد : خدا می داند برای خرید جهیزیه دخترم کلی زیر بار قرض رفتم مسئولین هر روز مصاحبه می کنند که  جوانان  سنت حسنه ازدواج را به جا بیاورید ولی با چه قیمتی به قیمت مقروض شدن خانواده ها ، اگر  در تهیه جهاز پاینترین قیمت ها را انتخاب کنی برای یک جهیزیه کامل 50 میلیون تومان باید هزینه کنی تازه این اول راه هستش و خانواده هایی که چند دختر دارند  با وضعیت فعلی درآمد های و خرج و مخارج روزمره خرید جهاز برای  خانواده ها  تبدیل به یک کابوس شده است .

در این میان نوعروس این خانواده افزود : افراد خیلی زیادی را می شناسم که به دلیل فقر اقتصادی باوجود داشتن خواستگار قادر به تهیه جهیزیه خود نبوده و از ازدواج سر باز می زنند و یا خواستگارشان بدون جهاز خرج و مخارج عروسی را متقبل نمی شود خودم وضعیت پدر ومادرم را درک می کنم ولی چه میشه کرد نمیشه تا آخر عمر نشست و منتظر ماند تا شاید فرجی شود و کسی ما را بدون جهاز بخواهد .

 

وی اضافه کرد : جهیزیه ای که خرید می کنیم برای آسایش و راحتی خودمان است دیگر مثل سابق نیست که فقط با یک فرش و یخچال و گاز زندگی را شروع کرد و از صفر تاصد لوازم خانگی مورد نیاز زندگی روزمره است .

 

مادر خانواده در این رابطه گفت : قدیما هر روز آروز می کردند که هرچه زودتر دخترها بزرگ شوند و همه با هم برای تهیه جهیزیه به بازار  برویم و  این شور حال در میان خانواده ها فراموش نشدنی است  ولی اکنون چطور است بلایی سر خانواده ها آمده است که تهیه جهاز شده یک دغدغه بزرگ و کابوس شب و روز ما ، دیگر اون حس در بین والدین نیست در این وضعیت اقتصادی  بتوانی نیازهای اولیه فرزندانت را برآورده کنی واقعا هنر کردی چه برسد به تهیه جهیزه برای فرزندان .

 

این مادر ادامه داد : البته فقط لوازم خانگی خرج و مخارج عروسی نیست بلکه در میان لیست خرید از پرده خانه تا خورده ریز آشپزخانه و  لوازم خیاطی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کمد و تخت خواب و غیره هم بود که ریز قیمت ها را با توجه به کثرت اقلام نمی توان نوشت اما حدود قیمت ها به دست آمد به نحوی که می توان گفت یک عروس خانم (خانواده عروس) برای تأمین این اقلام در حد متوسط (کمترین هزینه برای خرید کالاهای متعارف) باید 20 میلیون و گاها بیشتر هم هزینه کنند .

 

وقتی این حرفها رو گوش میدادم واقعا از ته دل ناراحت می شدم برای جوانانی که قصد ازدواج دارند و با این گرانی ها جرات قد علم کردن ندارند و در این میان ظاهرا مسئولین در خواب هستند و با مسکن هایی موقتی مانند دادن وام که هرچند تا حدی کمک حال است ولی از ابتدای زندگی زوج های جوان را مقروض می کند و مجبورند تا 5 سال همچنان از مقدار کمی که درامد دارند قسط پرداخت کنند .

 

در یک فروشگاه دیگر از مشکلات داماد ها در خرید جهیزیه و ملزومات ازدواج پرسیدم که وی در جواب گفت : فقط خانواده عروس خانم نیستند که با مشکلات گرانی اجناس روبرو هستند خانواده داماد هم مکلات خاصی دارند برای نمونه من طبق قرای که با خانواده خانمم گذاشتم از اجاره منزل گرفته تا  تلویزیون ال ای دی ، فرش و تالار ، آرایشگاه ، اتلیه ، فیلمبردار  و .... که با یک حسای ساده می توان پی برد که ما هم برای این ملزومات به مشکل برخورده ایم و کسی هم نیست به فکر ما باشد .

 

وی گفت : پدرم هنوز قسط ازدواج خواهرم تموم نشده باید به فکر گرفتن وام و کمک به من باشد تا زندگیم سروسامان بگیرد و این مطلب رو میگم که به گوش مسئولین برسد که آیا دختران و پسران شما هم برای تهیه جهاز این مشکلات را دارند یا مانند پدران و مادران ما هرشب به واسطه مشغله فکری که برای تهیه مایحتاج زندگی خود و فرزندانشان خواب ندارند  شما ها هم بی خوابی می کشید و یا شما ها غنی هستید و از فقرا بی خبرید .

 

شنیدن این  مشکلات واقعا دل آدم را به درد می آورد ، وقتی به رنگ رخساره مسافران بانه نگاه می کنی که از سر ناچاری و برای ارزان خریدن روانه جاده و خطرات آن شدند و با اندک پولی که دارند فقط می توانند مقدار بسیار کمی از آنچه که لازم داشتند بخرند و درنهایت شرمنده فرزندان خود می شوند و سخت است وقتی پدری با دست خالی و شرمندگی به خانه باز گردد .

 

این گرانی ها فقط مختص کالاهای خارجی نیست اجناس داخلی هم از خواب غفلت ادارات متولی و مسئولین ناکارامد و نالایق چنان پرکشیدند که دیگر کنترل از دست خارج شده و هر کاری کنند دیگر قیمت ها به حدی نخواهد رسید که مردم توانایی خرید داشته باشند برای مثال یک لباسشویی پاکشوما قبلا 1میلیون و100 هزار بود حالا در بازار 6 میلیون تومان است و قبلا استقبالی از کالای ایرانی بود در حال حاضر با این قیمت ها دیگر مشتریان نه قدرت خرید داند و نه استفبال چندانی می کنند به گونه ای که یکی از فعالترین کسبه بانه در زمینه فروش لوازم خانگی ایرانی بعد از گذشت چندین سال عاقبت به دلیل گرانی ها و نبود نظارت بر عرضه قیمت ها مجبور شد که فروشگاه خود را جمع کند و سراغ کار دیگری برود .

 

البته با مقایسه یخچال هم میتوان به راحتی این افزایش نامتعارف را در اجناس ایرانی دید قبلا گرانترین یخچال ایرانی اگر دوقلو هم باشد به 4 میلیون میرسید ولی در حال حاضر قیمت ها به بالای 12 میلیون پرکشیده اند و قصد پایین آمدن هم ندارند .

 

در آذر ماه بود که رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان کردستان درباره دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: در استان کردستان کارخانجات لوازم خانگی وجود ندارد و کل فروشندگان لوازم خانگی در سطح استان لوازم خود را در شهر تهران تهیه می‌کنند و قطعاً هزینه‌ها را محسوب می‌کنند اما براساس فاکتورهای موجود فقط درصدی حق افزایش قیمت را خواهند داشت.

 

فرهاد عزت‌پور افزود : هیچ فروشنده‌ای در استان کردستان حق افزایش دلخواهی قیمت لوازم خانگی را ندارد و طبق فاکتور تعرفه فروش و قیمت کالاها مشخص است.

 

رئیس اتاق اصناف استان کردستان از مردم و زوج‌های جوان خواست موارد گران‌فروشی در بازار لوازم خانگی را گزارش کنند چراکه قطعاً بررسی می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد، در جواب رئیس اتاق اصناف کردستان میتوان گفت نیازی به گزارشات مردمی نیست فقط با سر زدن به فروشگاهی که لوازم خانگی ایرانی عرضه می کند می توانید به سهولت دریابید که کالاهای ایرانی افزایش 100 گاها 200 درصدی داشته اند اگر شما و همکارانتان در خواب غفلت نیستید .

 

گفتنی است که در حال حاضر فروش کالا خصوصا از نوع ایرانی تنها به صورت نقدی انجام می‌گیرد ولی قبلاً برای مشتری فروش شرایطی و اقساطی وجود داشت، اما شرایط موجود بازار باعث شده تا مشتریان مبلغ کامل را پرداخت  کنند ودیگر خبری از اقساط نیست  و همواره کمک حال مشتریان بود .

  

نکته قابل تامل اینست که اگر خانواده‌ها و زوج های جوان  با هم تفاهم نداشته باشند و بخواهند ملاک زندگی را ذرق و برق دنیوی قرار دهند با این وضع درآمدی نامناسب، امکان تهیه جهیزیه برای خانواده‌های متوسطوجود ندارد. و گاها اتفاق افتاده که دختر و پسر به کالای با قیمت مناسب رضایت دادند، ولی دخالت مادر داماد و گاهی خواهران باعث به نتیجه رسیدن در خرید کالا نشد.

 

لازم به ذکر است که نسل جدید علی‌رغم اینکه با مشکلات جدی مواجه هستند، پرتوقع هم هستند. جوانان انتظار دارند که از همان ابتدای زندگی همه امکانات را یکجا داشته باشند و این خود آسیب جدی برای زندگی است، زندگی زمانی شیرین می‌شود که زن و شوهر به فهم مشترک عاطفی با همدیگر برسند، ولی در حال حاضر بیشتر زندگی‎ها روی مادیات می‌چرخد، دختر و پسر چشم‌شان به دستان پر دوخته شده و این موضوع آسیب جدی برای ازدواج جوانان است .


البته باید خانواده ها در نحوه تربیت جوانان بازنگری کنند و رسانه‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کنند چون حس استقلال‌طلبی و مسئولیت پذیری بین جوانان کم‌رنگ شده و جوانان بیشتر دوست دارند حمایت شوند و این خود آسیب جدی برای زندگی‎ها مشترک است.

 

در پایان باید گفت که برای شکل‌گیری کانون گرم خانواده با ساده‌گیری امر ازدواج، موانع برداشته شود و شرایط پیوند زناشویی سهل‌تر گردد که در این ارتباط، عزم مردم و مسئولان  چاره‌ساز است.

 

 

 

 

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید این سدان چینی بیش از ۵میلیارد تومان آب می‌خورد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت هونگچی H۵‌، سدان لوکس و وارداتی گروه بهمن، توسط این مجموعه در فروردین ۱۴۰۳ افزایش یافت. بهای این خودرو اکنون به بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. البته برای خرید این سدان لوکس از بازار آزاد، به بیش از پنج میلیارد تومان بودجه نیاز دارید!

جدول تغییرات قیمت هونگچی H۵‌، فروردین ۱۴۰۳:
خودرو قیمت قبل قیمت جدید میزان افزایش
هونگچی H۵‌ ۲,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۲,۷۶۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۱۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

انتظار داریم افزایش ۱۴۲ میلیون تومانی قیمت هونگچی H۵‌، موجب افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد شود. میزان عرضه گروه بهمن همواره از تقاضای آن کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت خودروهای گروه بهمن در بازار آزاد، اختلاف قابل‌توجهی با نرخ رسمی کارخانه داشته باشند. هونگچی H۵‌ درحال‌حاضر یکی از گران‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران است و حتی می‌توان آن را گران‌ترین خودرو چینی بازار نیز لقب داد.

نگاهی به هونگچی اچ ۵

هونگچی H۵‌ محصولی میان‌رده در سبد محصولات برند چینی به شمار می‌رود. نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا به‌عنوان سدان کوچک‌تری از هونگچی H۷ شناخته شود. نسل دوم هونگچی H۵‌ نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی شد که مدل‌های وارداتی بازار ایران متعلق به همین نسل هستند. هونگچی H۵ براساس پلتفرم مزدا ۶ توسعه یافته است. این خودرو از نظر ساختار فنی با خودروهایی همچون بستیون B۷۰ و هونگچی HS۵ اشتراکاتی دارد.

هونگچی H۵‌ به‌عنوان یک سدان لوکس و وارداتی، با پیشرانه دولیتری توربوشارژر به بازار ایران آمده است. این پیشرانه حداکثر ۲۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده خواهد داشت. شتاب صفر تا صد هونگچی H۵‌ به‌صورت رسمی ۷.۸ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۳۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.

آپشن‌های استاندارد این خودرو عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895953

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • آی پی امداد دیگر تنها یک تعمیر کننده لوازم خانگی نیست
  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • راهنمای خرید لوازم خانگی ارزان
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • اعطای ۴۴ سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر
  • خرید این سدان چینی بیش از ۵میلیارد تومان آب می‌خورد!
  • فروش دلاری لوازم خانگی قاچاق در بازار امین حضور