Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@05:45:56 GMT

بومی سازی دستاورد چهل ساله انقلاب برای علوم انسانی

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۹۴۹۲۹

بومی سازی دستاورد چهل ساله انقلاب برای علوم انسانی

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، یک نگاه بومی نسبت به علم و علوم انسانی در کشور پدید آمده گفت: این نگاه به همه مولفه های اثرگذار در علم توجه دارد و همه آن ها را مورد بازخوانی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حجت الاسلام «محسن الویری»،امروز یکشنبه ۲۱ بهمن در جمع کارکنان دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن گرامیداشت دهه فجر و ورود انقلاب اسلامی به چهلمین سالگرد پیروزی خود طی سخنانی اظهار کرد: در فاصله چهل سال پس از انقلاب، جهشی که شاید یک قرن زمان نیاز داشت تا این نوع نگاه و تحول در علوم انسانی پدیدار شود، اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به  رشد چشمگیر علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: البته رشد علمی از نظر کمی نمی تواند خیلی مایه مباهات باشد، جمعیت کشورمان به صورت طبیعی نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دو برابر شده و اگر همان وضعیت قبل از انقلاب هم ادامه پیدا می کرد شاید رشد علمی از نظر کمی چشمگیر بود.


وی ادامه داد: ولی آن چه بیش از رشد کمی، مایه افتخار و مباهات است، این است که امروز شاهد رشد کیفی در انواع رشته های علوم انسانی هستیم، در این چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، یک نگاه بومی نسبت به علم و علوم انسانی در کشور پدید آمده و این نگاه بومی به همه مولفه های اثرگذار در علم توجه دارد و همه آن ها را مورد بازخوانی قرار داده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: در یک خوانش جدیدی که نسبت به علوم در بعد از انقلاب اسلامی داشتیم، تحولاتی اتفاق افتاده است که نمی شود آن را دست کم گرفت و یک بازه زمانی چهل ساله هم برای ارزیابی این موضوع بازه زمانی مناسبی به حساب نمی آید، باید توجه داشته باشیم تحولات علمی در یک سال و دوسال و یک  دهه اتفاق نمی افتد و شاید باید یک قرن بگذرد تا علم پوست بیاندازد و از فضای سنتی خود عبور کند و به فضای جدید وارد شود.


وی گفت: از این منظر اگر نگاه کنیم در فاصله چهل سال پس از انقلاب، جهشی که شاید یک قرن زمان نیاز داشت تا این نوع نگاه و تحول در علوم انسانی پدیدار شود، اتفاق افتاده است، این تجربه بومی جدید، هنوز به شکل مطلوب مدون نشده ولی واقعا باید گفت که هنوز دیر هم نشده است و باید از تدوین ها و نتیجه‌گیریهای شتابزده پرهیز کنیم و با تامل این فرآیند را ادامه دهیم.


حجت الاسلام  الویری با بیان اینکه نمی توان تعدد دیدگاه ها درباره بومی شدن مفهوم علم در کشور را انکار کرد، اظهار کرد: شاید تا بیست دیدگاه را در این زمینه بتوانیم در کشور ذکر کنیم و این نشان دهنده فضای کاملا بکر و جدید اندیشه ای است که  کشور با آن روبرو شده و ما این را مدیون انقلاب هستیم.


وی گفت: باید مدیریت علم و سیاست گذاری علم به گونه ای صورت بگیرد که جلوی هدر رفت سرمایه ها و هدر رفت توان های علمی گرفته شود و در این صورت صاحبان علم دینی یا علم انسانی با گرایش بومی اسلامی می توانند یک گفتگوی روشمند داشته باشند تا منجر به یک خروجی مشخص شود ولی حتی اگر این کار صورت نگیرد خود این آورده، یک آورده بزرگ به حساب می آید، ما در موضوعاتی که خودمان درگیر آن هستیم مانند مباحث تمدن و بحث های تاریخی حتی وقتی در مواجهه با اندیشمندان خارج از مرزهای خودمان قرار میگیریم ، متوجه می‌شویم که واقعا حرفی برای زدن داریم، حرفی که از آن بوی تازگی به مشام می رسد، البته هنوز تلاش بسیار زیادی باید انجام دهیم تا زبان مفاهمه جهانی پیدا کنیم ، ما کاستی زیاد داریم ولی هرچه جلوتر می رویم میبینیم که حرف هایی نو برای زدن داریم و تأکید می‌کنم که این به معنی انکار کاستی ها نیست.


استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با نقش مراکز و موسساتی با صبغه حوزوی و دانشگاهی در زمینه تربیت نیرو برای انقلاب اسلامی، افزود: ارزیابی منصفانه درباره این مراکز نیازمند مطالعه بیشتر است، چون اینها عمدتا ناظر به نیاز جامعه شکل نگرفته‌اند و ناظر به آرمان ها شکل گرفتند و دغدغه و ادعای کادرسازی نداشته‌اند، دغدغه بیشتر این مراکز و مؤسسات، عمدتا پیگیری مباحث اندیشه‌ای است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش حوزه و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: فضای اندیشه و نخبگانی ما دو متولی دارد، یکی روحانیون و حوزه های علمیه و دیگری دانشگاهها ، آورده های علمی دانشگاه عمدتا در همان فضای نخبگانی باقی می‌ماند و راه انتقال آن به مردم اغلب مسدود است .


حجت الاسلام الویری گفت: این مزیت را عالمان دینی دارند که در کنار فضای علمی خود، در فرصت هایی از سال که با مناسبت های مذهبی پیوند خورده با توده مردم نیز ارتباط برقرار کنند و این یک مزیت بزرگ برای نهادی مثل حوزه است، روحانیان با تکیه بر همین ابزار توانستند اندیشه انقلاب را بین توده مردم ببرند و مردم را بسیج کنند.


وی با تأیید این که امروز نقش روحانیت در جامعه کمرنگ تر شده است، اظهار کرد: در این رابطه ما نیازمند یک کار آماری هستیم، برای مقایسه جایگاه روحانیت در حال حاضر در مقایسه با پیش از انقلاب باید به چند نکته توجه کرد، مثلا قبل از انقلاب این رفتارهای سازمان یافته گسترده خارجی برای تخریب روحانیت وجود نداشت، شاید دستگاه پهلوی یک جاهایی لطیفه ای علیه روحانیت می‌ساخت ولی هیچ وقت این حجم  سازمان یافته تبلیغات علیه روحانیت وجود نداشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روحانیت این امکان را نداشت که در پادگان ها و ادارات و نهادها و مانند آن حضور داشته باشد و بتواند با کارکنان آنجا مستقیما مباحث اعتقادی و شرعی و اخلاقی را مطرح کند، اگر حداقل پنج درصد افراد حاضر در چنین محیط هایی با این روحانی ارتباط داشته باشند و او را پذیرفته باشند، این یک آمار بزرگ خواهد شد که قطعا این میزان نفوذ به این صورت سازمان‌یافته پیش از انقلاب وجود نداشته است.

 

وی ادامه داد: البته من قبول دارم که امروز در فضای نخبگانی و در بعضی شهرهای بزرگ حتی در میان توده مردم ، روحانیت اعتبار سابقش را ندارد نه اینکه اصلا اعتبار و جایگاه نداشته باشد بلکه کاهش پیدا کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین الویری افزود: مهمترین عامل این کاهش محبوبیت به ناکارآمدی حکومت برمی‌گردد؛ همراهی مردم برای تشکیل این حکومت بخاطر اعتمادی بود که به صاحبان لباس روحانیت داشتند چون صاحبان این لباس گفتند قرار است یک تحول عمیق و مثبت اتفاق بیافتد، و مردم به آنها اعتماد کردند ولی حالا احساس می کنند که آن کارآمدی به آن شکل که گفته می‌شد و انتظار ایجاد کرده بود محقق نشده است، اعتماد مردم به روحانیت یکساله و دوساله بدست نیامده بود، بلکه انباشت یک تجربه چند قرنه بود و وقتی به آن نتیجه که منتظر آن بودند نرسیدند، به صورت طبیعی طلبکار روحانیان شده‌اند.


حجت الاسلام  الویری گفت: مناسب ترین راه برون رفت از این وضعیت این است که ما از اصرار بر اینکه همه طلبه‌ها صدای واحد داشته باشند و یک نوع باید فکر کنند دست برداریم و وقتی توده مردم ببینند که با هر گرایش و وضعیتی که دارند می توانند یک طلبه را پیدا کنند و با او ارتباط برقرار کنند، میتوان تا حدودی این آسیب را ترمیم کرد ولی بازگشت همان اعتبار و اعتماد سابق دور از ذهن به نظر می‌رسد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایام فاطمیه انقلاب اسلامی دهه فجر فاطمیه مقام معظم رهبری مجلس وزیر بهداشت و درمان جشنواره فیلم فجر انقلاب راهپیمایی22 بهمن دانشگاه باقرالعلوم انقلاب اسلامی علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به ارتقای کیفیت آموزشی در رشته‌های علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد در نشست با اعضای هیأت رئیسه‌ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، گفت: با توجه به وجود زیرساخت و شرایط مناسب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان از پذیرش دانشجو در رشته‌های جدید مانند رشته پزشکی با موافقت دانشگاه علوم‌پزشکی، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس منشأ خدمات علمی بسیاری به مردم شریف ایران اسلامی بوده است.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: یکی از بزرگترین خدمات دانشگاه آزاد اسلامی تسهیل در روند ورود به دانشگاه و کوتاه‌شدن مدت انتظار قبولی بوده است.

استاندار همدان بیان کرد: بخشی از رشد علمی کشور مرهون تلاش‌هایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت پذیرفته است.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نسبت جمعیت دانشجوی جوان در جامعه باید برای مانایی خود منابع مالی پایداری را پیش‌بینی کند.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به سمت توانمندسازی حرکت کند تا برای تأمین منابع درآمدی، به شهریه دانشجویان وابستگی نداشته باشد.

کد خبر 6076941

دیگر خبرها

  • به خاورمیانه جدید خوش آمدید!
  • واکنش جامعه روحانیت مبارز به حمله ایران به اسرائیل /سنگ دشمن را از همان‌جا که پرت کرده بود پاسخ دادیم
  • همکاری فرهنگستان علوم با سایر فرهنگستان‌ها/ تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین
  • ۷ دستاورد حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی/ این پنجه‌ شیر بر پیکر منحوس ظالمان بود
  • ۷ دستاورد حمله موشکی جمهوری اسلامی به سرزمین‌های اشغالی/ این پنجه‌ شیر بر پیکر منحوس ظالمان بود
  • اصلی‌ترین محور انقلاب اسلامی در دوران کنونی حکمرانی مردم است
  • دیدار خاتمی و موسوی خوئینی ها با کروبی و کلید خوردن انشعاب /واکنش امام خمینی به تشکیل مجمع روحانیون مبارز چه بود؟
  • لزوم توجه به ارتقای کیفیت آموزشی در رشته‌های علوم انسانی
  • با حضور ظریف برگزار می‌شود: کارگروه پژوهشی ـ کاربردی شبیه‌سازی شورای امنیت ملل متحد+ جزئیات