قسم
کارگردان: محسن تنابنده، تهیه کننده: جلیل شعبانی
بازیگران: مهناز افشار، سعید آقاخانی و حسن پورشیرازی
خلاصه داستان: زنی بنام راضیه (با بازی مهناز افشار) فکر می‌کند خواهرش رضوان را بهمن (با بازی مهران احمدی) شوهر خواهرش به قتل رسانده است. به همین خاطر سی و شش نفر از اعضای خانواده‌اش را با اتوبوس برادر شوهرش (با بازی دیدنی حسن پورشیرازی) از گرگان به مشهد می‌برد تا علیه بهمن قسم بخورند. تنها کسی که مخالف این کار است خسرو (با بازی سعید آقاخانی) همسر راضیه است...

نقد و بررسی فیلم «قسم» توسط فراستی، فهیم و ...

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید:

(تصاویر) مهناز افشار و محسن تنابنده در نشست خبری فیلم "قسم"

(تصاویر) در روز نهم جشنوراه فیلم فجر چه گذشت؟

فیلمی با استاندارد‌های هالیوود

اصغر رفیعی جم فیلمبردار باسابقه کشورمان بعد از تماشای فیلم «قسم» محسن تنابنده آن را در سینمای ایران شاهکار توصیف کرده و عنوان داشته ساخت آن از عهده هر کسی بر نمی آید. رفیعی جم درباره «قسم» نوشت:

«فیلم «قسم» را که دیدم از کارگردانی آن حیرت کردم. منِ رفیعی جم که حرفه‌ام سینما است، می‌دانم ساخت این فیلم چه‌کار پرزحمتی بوده است. راحت بگویم این نوع کار‌ها از کارگردان‌هایی مثل مسعود کیمیایی، علیرضا داودنژاد، سیروس الوند و چند کارگردان باسابقه دیگر برمی‌آید. اکثر کارگردان‌های جدید فقط فیلم کاشانه‌ای می‌سازند و آن عده معدود که از پس فیلم‌های مثل «قسم» برمی‌آیند، چون می‌دانند کار سختی است، سراغش نمی‌روند. یک فیلم شهری که فقط چند سکانس داخل ماشین دارد تبدیل به بحران برای عوامل می‌شود! چون امکانات کم است، باید ارتفاع ماشین‌هایی که عبور می‌کنند را در نظر گرفت، مشکل نورپردازی، جای دوربین و جا شدن بازیگر توی ماشین است و ... این‌همه زحمت‌کشیده می‌شود برای ۲ سکانس که ۲۰ پلان دارد. «قسم» ۶۰۰ پلان داخل ماشین دارد و خودتان حدس بزنید چه‌کار سخت و بااهمیتی به سرانجام رسیده است. تازه جمعیت زیاد را هم باید در نظر گفت که کار را سخت‌تر می‌کند. این تلاش‌ها جواب داده و واقعاً سکانس آخر هالیوودی است.

من گمان می‌کردم عوامل «قسم» شش ماه مشغول کار بوده‌اند و وقتی فهمیدم این فیلم دوماهه ساخته‌شده است تحسینم دوچندان شد. دوربین خیلی از فیلم‌ها روی زمین است و عوامل این‌همه خسته می‌شوند؛ نود درصد «قسم» در ماشین می‌گذرد و به نظرم تنابنده و گروهش شاهکار کرده‌اند.

ساخت فیلم‌هایی مثل «قسم» ازنظر اقتصادی نیز هزینه‌بر است، ولی خوشحالم که کارگردان خوش‌فکری مثل محسن تنابنده از سختی‌ها نترسید و فیلمش را ساخت. او گام بلندی در کارگردانی برداشته است و امیدوارم داوران جشنواره تلاشش را ببینند. «قسم» ازنظر اجرا، فضاسازی، فیلمبرداری، مونتاژ و ... درجه‌یک است.»

منبع: خبرآنلاین

بیشتر بخوانید:

فیلم سرخپوست؛ نقد و بررسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
ماجرای نیمروز ۲: رد خون؛ نقد و بررسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
فیلم «متری شیش و نیم»؛ نقد و بررسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
فیلم «طلا»؛ نقد و بررسی و هرآنچه باید درباره آن بدانید
فیلم «مسخره‌باز»؛ نقد و بررسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ایده‌ی جاه‌طلبانه تنابنده

داستان فیلم «قسم» بر اساس یک حکم فقهی - حقوقی شکل گرفته است. تنابنده در این فیلم قَسامه را مبنای درام قرار داده و داستان را بر اساس آن پیش برده است. قَسامه در لغت به معنی سوگند و سوگندخوردگان است. ازلحاظ فقهی و حقوقی نیز روشی است که با استفاده از آن، در موارد وجود لوث (شک قوی)، شاکی و متهم یا اقوام و خویشاوندان مرد که پیوند خونی با آن‌ها دارند، می‌توانند با سوگند خوردن موجب محکومیت یا برائت کسی از اتهام ارتکاب جنایت شوند.

در فیلم «قسم» زنی به نام راضیه (مهناز افشار) اقوام درجه‌یک خود را از گرگان سوار بر اتوبوس کرده تا در دادگاهی که قرار است در مشهد برگزار شود علیه متهم ِقتل خواهرش قسم یاد کنند. بخش‌های ابتدایی فیلم به رونمایی از شخصیت‌ها اختصاص دارد، اما خیلی زود متوجه می‌شویم ماجرا از چه قرار است. برگ برنده را تنابنده همین‌جا رو می‌کند که اجازه نمی‌دهد مخاطب بیش‌ازاندازه در انتظار اطلاع از اصل ماجرا باشد. ایراد فیلم‌هایی مثل «طلا» این است که داستانشان دیر شروع می‌شود و تماشاچی نمی‌داند مسئله اصلی شخصیت‌ها چیست.

تنابنده با اتکا به پشتوانه تجربه سال‌ها فیلمنامه نویسی، در «قسم» می‌داند چطور از نقاط عطف استفاده کند تا تماشاچی خسته نشود و فیلم را رها نکند. ایده جاه طلبانه او یعنی روایت داستان در اتوبوس، هم به کمک فیلم آمده است و ما طی یک سفر جاده‌ای با دغدغه شخصیت‌ها آشنا می‌شویم. در طول مسیر بحث‌های متعددی درباره این‌که آیا متهم واقعاً مرتکب قتل شده است یا خیر، درمی‌گیرد. آن‌ها گاهی دچار تردید می‌شوند نکند قسمی که یاد خواهند کرد، منجر به کشته شدن یک انسان بی‌گناه شود. فیلم در قالب داستانی برکشش حکم قَسامه را به چالش می‌کشد، اما درباره آن قضاوت نمی‌کند.

نشانه‌های فیلم نهیبمان می‌زند که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست. مثلاً یک نفر در حالی عازم سفر برای قسامه است که برای حرف‌های پیش‌پاافتاده نیز قسم یاد می‌کند؛ آن‌هم به‌دروغ! یا وقتی اسم شخص و یا ماجرایی وسط می‌آید همه نظر می‌دهند؛ نظر‌هایی که صرفاً برداشت شخصی است. در میان این شلوغی تماشاچی از خود می‌پرسد این‌ها واقعاً صلاحیت قسامه دارند؟ به این درجه از یقین رسیده‌اند که قسم بخورند دست متهم، آلوده به قتل شده؟

«قسم» در میانه داستان یک پیچش اساسی دارد و توجه مخاطب را بیش‌ازپیش به‌سوی خود جلب می‌کند. هر چه قصه جلو می‌رود گره‌های آن پیچیده‌تر می‌شود و چالش‌ها دوچندان. کارگردان با درامی معمایی و قرار دادن شخصیت‌ها در موقعیت‌هایی حساس فیلمش را به اوج می‌رساند و وقتی تمام می‌شود، مخاطب می‌ماند و سؤال‌هایی اساسی. این‌که آیا ما صلاحیت قسم داریم؟ شایسته قضاوت هستیم؟ محسن تنابنده برای فیلم دومش سوژه‌ای حساس انتخاب کرده و با هوشمندی آن را از لبه تیز عبور داده است. «قسم» حکم صادر نمی‌کند بلکه مخاطب را به‌طور غیرمستقیم به فکر وامی‌دارد.

تنابنده در اجرا هم کاری سخت پیش رو داشته است. بیشتر صحنه‌های «قسم» در اتوبوس می‌گذرد، ولی نه از لرزش دوربین خبری است و نه از نما‌های یکنواخت. کارگردان همه جمعیت سی‌وچند نفری را مدام قاب می‌گیرد و مخاطب در طول فیلم ناظر بر اتفاقات داخل اتوبوس است. همین تعدد پرسوناژ کار را سخت می‌کند، ولی کارگردان از ایده آلش پایین نیامده است.

مهناز افشار و حسن پورشیرازی تنها چهره‌های مطرح «قسم» درصحنه‌های طولانی داخل اتوبوس هستند. کارگردان در این سکانس‌ها از بازیگران ناآشنا استفاده کرده که ریسک بزرگی است. تنابنده، اما استفاده‌ای بهینه از وجه نمکین شخصیت‌ها کرده است و طولی نمی‌کشد که مخاطب با شوخی‌های آن‌ها می‌خندد و کاراکتر‌ها را می‌پذیرد.

«قسم» گام بلند تنابنده در کارگردانی بعد از «گینس» است؛ فیلمی که در بازه اکران عمومی حتماً محل بحث و نظر خواهد شد.

منبع: تبیان

 

منبع: فرارو

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

درباره شرکت خودروسازی پونتیاک بیشتر بدانید

خیابان‌های ایران نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بسیاری از ما حتی اگر این عروس آمریکایی را از نزدیک ندیده باشیم از پدران و مادران خود عکس‌ها و خاطرات زیادی دیده و شنیده‌ایم که بخشی از آن را خودروهای پونتیاک شامل می‌شوند که چطور با بدنه کشتی گونه و بزرگ و جادار و موتور قدرتمند خود، وسیله نقلیه‌ای برای سفرها و زندگی روزمره‌شان بوده است. اما چه شد که مدل‌های نوی پونتیاک را دیگر در خیابان‌های نمی‌بینیم و تنها شاهد مدل‌های کارکرده آن هستیم که همچنان قدرتمند و کلاسیک خاطره می‌سازند. 

درباره پونتیاک

این شرکت آمریکایی، فعالیت خود را در صنعت خودروسازی سال ۱۹۲۶ میلادی به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت اوکلند موتور که سال ۱۹۰۷ توسط ادوارد مورفی تاسیس شد و از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز بود، شروع کرد. در همان سال‌های نحستین فعالیت، شرکت پونتیاک آنچنان موفق ظاهر شد که فروش پونتیاک به غیر از ایالات متحده به کانادا و مکزیک رسید و به تدریج در همه کشورهای جهان تولیدات این کارخانه عرضه شد. 

این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر دیترویت ایالت میشیگان قرار داشت، در پی مشکلات مالی در سال ۲۰۰۹ با مشکلاتی روبرو شد بطوریکه جنرال موتوز اعلام کرد که تولیدات پونتیاک در سال ۲۰۱۰ متوقف خواهد شد و این شرکت همه قوت و تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای کادیلاک، شورلت و جی ام سی خواهد گذاشت. 

در سال ۲۰۱۰ بنا به اعلام جنرال موتورز،آخرین مدل خودروی پونتیاک تولید شد و در پی آن نمایندگی‌های این شرکت تعطیل شدند. 

پونتیاک خودروهای مختلفی را با کیفیت وارد بازار مصرف خودروسازی کرده که هرکدام توانستند در زمان تولید خود جایی در بازار برای خود باز کنند و ماندگار شوند، مدل‌های نظیر ترانس ام، پونتیاک پاریسین، پونتیاک گرند پریکس، پونتیاک فایربرد، پونتیاک گراند ویل و پونتیاک جی تی او. 

پونتیاک پاریسین

یکی از مدل‌های پونتیاک که در سایت دیوار که بستر مناسبی برای خرید و فروش خودرو هست، جست و جوی بسیار می‌شود، مدل پاریسین شرکت خودروسازی پونتیاک است. 

این مدل خودرو با ظاهر کشیده و ارتفاع کم و طراحی کلاسیک خود در سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۶ میلادی در شهر اوشاوای ایالت اونتاریوی کانادا تولید شد. 

خودروی Pontiac Parisienne که از سایز بزرگی برخوردار است، دارای طراحی موتور جلو-محور عقب است، اصطلاح خودروی موتور جلو و محور عقب به آن گروه از خودروهایی گفته می‌شود که موتور خودرو در بخش میانی و رو به جلو شاسی و چرخ محرک آن در بخش عقب خودرو قرار داده شده است. 

پونتیاک پاریسین یکی از مدل‌های محبوب این شرکت است که ۲۸ سال بی‌وقفه تولید شد. این مدل که در کلاس خودروهای فول سایز قرار دارد بر روی پلتفرم GM B شرکت جنرال موتوز وارد بازار شد. نام این مدل به دلیل تولید آن در شهر اوشاوا و فرانسوی زبان بودن مردم این شهر، پاریسین به معنای دختر پاریسی گذاشته شده است. از پونتیاک پاریسین شش نسل مختلف وارد بازار خودروسازی جهانی شد. 

از آنجا که در دهه هشتاد میلادی، سایز خودروها از سال‌های قبل کوچکتر شد، اواخر دهه ۷۰ میلادی نیز پونتیاک نتوانست در برار اصرار جنرال موتورز مقاومت کند و در نتیجه خودروهایی با سایز کوچکتر روانه بازار کرد. بدین ترتیب موتورهای ۷۸ قدرتمند جنرال موتور مورد استفاده قرار گرفتند اما این بار با نسخه ۳.۸ لیتری تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. 

تا اینکه در سال ۱۹۸۶ تغییراتی در مدل پاریسین رخ داد و این بار مصرف کنندگان شاهد پاریسین در نسخه‌های کوپه، سدان و واگن بودند، در این سال تولید پونتیاک پاریسین متوقف شد. 

 

 

منبع :  ویرلن

واکنش کیهان به عکس‌های جدید ستاره اسکندری

"گشت ارشاد" یا "ارشاد گشت؟!" | واکنش‌ها به ویدئوی درگیری مامور پلیس با دختر جوان

اطفای حریق در بیمارستان بعثت

کلیدواژه: فیلم قسم محسن تنابنده مهناز افشار جشنواره فیلم فجر

منبع این خبر، وبسایت fararu.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۶۹۶۵۵۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • انواع سردردها که باید بدانید/ چند توصیه غذایی به مبتلایانِ میگرن
  • کارگردان بريتانيايي سومين فيلم «زامبي» خود را مي‌سازد
  • تصاویر|ظریف:می خواهید بدانید چگونه عده ای ناگهان به گفتگو علاقه‌مند شده‌اند؟
  • هر آنچه باید درباره پژو ۲۰۰۸ بدانید
  • هرآنچه باید درباره سنگ کلیه بدانید
  • «جنگ دوم سگ» نقد و بررسی می‌شود
  • استاد دانشگاه امام خمینی(ره) معاون علمی جایزه نقد زرین شد
  • در نقد احمد شاکری و در ستایش بی‌دردی!
  • کارشناسان در نقد و بررسی کتاب «دغدغه ایران» چه گفتند؟
  • بررسی فراخوان "قالیباف" و آنچه "نواصولگرایی" می‌خوانند/ ناکام "پاستور" در آرزوی "بهارستان"
  • «مه خراب» با صدای سینا حجازی و طرحی از بزرگمهر حسین‌پور+صوت
  • انتقاد مدیردولتی سابق از نقد دولتمردان؛ مردم را هم نقد کنید
  • هر آنچه باید درباره پژو ۳۰۱ بدانید
  • همه چیز‌هایی که لازم است درباره نسل پنجم اینترنت همراه بدانید
  • شهدای تازه تفحص شده مدافع حرم در سوریه را بشناسید + تصاویر
  • هرآنچه که باید در مورد دوپینگ ورزشکار ایرانی بدانید
  • روایت سوسن شریعتی از فیلم «سرخپوست»
  • نظر منتقد فرانسوی از فیلمی با بازی محسن تنابنده
  • هر آنچه باید از سامانه نیکان ملت بدانید