Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:28:00 GMT

142 هزارمترمربع حریم رودخانه در دماوند آزاد سازی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۹۷۹۱۲

142 هزارمترمربع حریم رودخانه در دماوند آزاد سازی شد

تهران – ایرنا – رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند گفت: در راستای توزیع عادلانه آب و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز، از ابتدای امسال تاکنون 362 مورد شناسایی و 142 هزار مترمربع آزاد سازی بستر و حریم رودخانه صورت گرفت.

منصور مردانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به فعالیت های این نهاد از ابتدای سال تاکنون، اظهار داشت: اقدامات این نهاد در دو بخش آب سطحی و آب زیرزمینی تقسیم می شود که در بخش آب سطحی با توجه به رودخانه های وسیع شهرستان که بالغ بر 200 کیلومتر طول دارند، رصد و تجاوز به حریم بستر رودخانه شناسایی و با متخلفان برخورد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مقام مسئول با بیان اینکه طی 16 سال گذشته 24 هکتار تجاوز به حریم بستر رودخانه قطعیت پیدا کرده و با دستور قضایی قلع و قمع شده است، شاخص ترین اقدام این نهاد را در سال 97 دانست و بیان کرد: 14.2 هکتار آزاد سازی حریم بستر رودخانه در طی 10 ماه در سال جاری انجام شد، در حالی که طی 15 سال گذشته در کل 10 هکتار آزاد سازی صورت گرفت.
وی افزود: 139 مورد انسداد چاه های غیر مجاز انجام شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 122 مورد بود؛ همچنین حجم تخلیه چاه های مسدود شده در سال جاری 1.63 میلیون متر مکعب بوده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه توقیف ادوات حفاری طبق برنامه عملیاتی سال جاری می بایست طی 10 ماه 26 مورد انجام میشد، خاطر نشان کرد: تاکنون 89 مورد توقیف ادوات حفاری صورت گرفته است و صددرصد از برنامه های عملیاتی مقرر شده جلوتر هستیم.
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص تعیین تکلیف چاه های فاقد سابقه آماری اضافه کرد: بر اساس برنامه عملیاتی مشخص شده تاکنون 82 مورد تعیین تکلیف می شد که 85 مورد تعیین تکلیف شده است.
مردانی با تاکید بر اینکه صددرصد حقوق قانونی دولت به منظور نظارت بر سفره های آب زیرزمینی محقق و به حساب دولت واریز شده است تصریح کرد: اخذ سند در بستر رودخانه ها به نفع دولت از جمله اقداماتی است که در سال جاری تاکنون 74 هکتار آماده شده و در مراحل پایانی است.
رئیس اداره امور منابع آب دماوند گفت: شهرستان شامل سه دشت دماوند، هومند آبسرد و قسمتی از دشت گرمسار است که در مجموع بالغ بر 2 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین شهرستان های استان تهران است.
وی تاکید کرد: این سه دشت، سه سفره و آبخوان مجزا دارد و چاه های مجاز و غیر مجاز این سه دشت ها با هم متفاوت است؛ بخش کشاورزی در دشت هومند آبسرد غالب است و در دشت دماوند سطح آب سفره نسبت به آبسرد بالاتر بوده و حفره چاه غیر مجاز در دشت دماوند بیشتر از دشت آبسرد است.
وی پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی را یکی دیگر از اقدامات این نهاد دانست و خاطر نشان کرد: 15 چاه مطالعاتی به منظور کنترل سطح آب سفره های زیر زمینی در منطقه حفر شده است و همچنین در خصوص آبهای سطحی نیز از ایستگاه های هیدرومتری بهره مند هستیم.
مردانی با اشاره به یکی از مشکلات این نهاد در طی این مدت، تاکید کرد: یکی از مشکلات این نهاد عدم تناسب نیروی انسانی این شهرستان با وسعت آن است که خود یک آسیب بود و از جمله دلایلی است که نمی توان از بروز تخلف به صورت دائم جلوگیری کرد که بزرگترین ضعف های دستگاه اجرایی و یک چالش محسوب می شود و لازم است اصلاح امور منابع آب به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
تهرام/7246//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آب اقدامات در دماوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۷۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی کشاورزی در محمودآباد

سرهنگ محمود حسین زاده فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد گفت: در پی سوء استفاده برخی از افراد مبنی بر ساخت ساز غیرمجاز در شهرستان محمودآباد، ماموران با هماهنگی قضائی و با همراهی مسئولان اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به محل اعزام شدند.

او از تخریب ۷ فقره ساخت و ساز غیر مجاز، دیوارکشی و بنا‌های ویلایی ایجاد شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: در این عملیات در مجموع ۷۵۳۰ متر از اراضی ملی و کشاورزی به ارزشی بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال از چنگ متهمان رها سازی شد.

سرهنگ حسین زاده در خاتمه از شهروندان خواست:هرگونه اخبار درخصوص ساخت و ساز غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سوء استفاده از منابع طبیعی را به سامانه ۱۱۰ اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پیشگیری از وقوع سیل در ابرکوه
  • اسناد مالکیت ۲۵ هزار هکتار حریم و بستر رودخانه در خوزستان صادر شد
  • پلیس: «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود/ در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعاتِ هنجاری و ارزشی نیستیم
  • آزاد سازی اراضی کشاورزی در محمودآباد
  • ضرورت لایروبی رودخانه‌های شهرستان هشترود
  • ساماندهی حریم رودخانه هروچایی خلخال
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی +فیلم
  • حمایت شورای تشکل‌های انقلابی فرهنگیان از قانون حفظ حریم عفاف
  • دادستان: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود / فراجا مراعات حد و حدود و حریم‌ها را داشته باشد
  • تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است