Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید پدرام متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مراقبت از چشم در هنگام مطالعه گفت: با توجه به این نکته که دانش آموزان کنکوری تایم زیادی را با مطالعه سپری می‍‎کنند، چشمانشان خسته می‌شود. با برنامه ریزی درست وزمان بندی دقیق می‌توانند از خستگی بیش از اندازه چشمان خود جلو گیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهکار حفظ سلامت چشم هنگام مطالعه

وی با اشاره به راهکار‌های پیشگیری از خستگی چشم اظهار کرد دانش آموزان با توجه ظرفیت‌های فردی خود، مطالعه را در زمان‌های ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای تقسیم بندی کنند تا آسیبی به چشم‌های وارد نشود و از خستگی چشم جلوگیری کنند.

پدرام تاکید کرد: دانش آموزان کنکوری، اگر این راهکار را به کار ببرند مطالعه به چشمانشان آسیب نخواهد رساند و اگر فرد از عینک استفاده کند، بیشتر از قبل چشمانش ضعیف نخواهد شد.

این متخصص چشم گفت: دانش آموزان به دلیل اینکه زمان زیادی به کتاب نگاه کنند چشمانشان خسته می‌شود و این خستگی کلافگی و بی حوصله را به دنبال دارد و به همین دلیل دانش اموزان تمرکز خود را برای درس خواندن از دست می‌دهند.

وی توضیح داد: نکته مهم دیگر برای حفظ سلامت چشم در هنگام مطالعه نور کافی است، همانطور که نور لازمه مطالعه است، در صورتی که نور از حد کافی فراتر رود چشم را آزار می‌دهد و فرد نمی‌تواند به درستی مطالعه کند و دان اآموزان باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

عوارض چشمی بی خوابی در شب امتحان

پدرام درباره استرس شب کنکور گفت: بعضی از افراد وابستگی زیادی به خواب دارند و اگر خواب بهم بریزد و کم خوابی داشته باشند دچار مشکلات دید در چشم می‌شوند و برای جلوگیری از اختلال در دید و حواس پرتی و حفظ تمرکز دانش اموزان باید خواب کافی داشته باشد.

وی افزود: شب قبل از کنکور و امتحانات، دانش آموزان باید به موقع بخوابند تا در جلسه امتحان به عارضه‌های بیخوابی مانند درد چشم، سردرد، خواب آلودگی، حواس پرتی و همچنین اختلال تمرکز مقطعی دچار نشوند و نتیجه مناسبی از عملکرد خود به دست بیاورند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۹۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید

خستگی مزمن یک عارضه شایع و ناتوان‌کننده است که عده بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زنان بیشتر در معرض عوارض آن هستند. در حالی که ممکن است دلایل زمینه‌ای مختلفی برای خستگی مزمن وجود داشته باشد، تحقیقات علمی اخیر ارتباط چشمگیری را بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن، به ویژه در زنان، نشان داده‌اند و اهمیت پرداختن به سلامت تیروئید در مدیریت مؤثر خستگی را برجسته کرده‌اند. غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم متابولیسم انرژی ایفا می‌کند و هر گونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی از جمله خستگی مزمن شود.

به گزارش خبرآنلاین، اتخاذ برخی عادات سالم سبک زندگی، مانند: رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، مدیریت استرس و خواب با کیفیت می‌تواند به تقویت عملکرد تیروئید و مبارزه با خستگی مزمن کمک کند.

غده تیروئید و نقش آن در تنظیم انرژی

غده تیروئید، یک غده درون‌ریز در گردن است و هورمون‌هایی تولید می‌کند که نقش حیاتی در تنظیم فرآیند‌های متابولیک مختلف در بدن دارند. دو هورمون اصلی تولیدشده توسط تیروئید، تیروکسین (T ۴) و تری یدوتیرونین (T ۳) نام دارند. این هورمون‌ها مسئول کنترل متابولیسم بدن هستند. به عبارتی چگونگی سوخت و ساز و استفاده بدن از انرژیِ حاصل از غذا‌ها توسط این هورمون‌ها تعیین می‌شود.

عملکرد تیروئید توسط هیپوتالاموس و غده هیپوفیز از طریق مکانیسم بازخوردی، که به ترتیب شامل تولید هورمون آزادکننده تیروتروپین (TRH) و هورمون محرک تیروئید (TSH) می‌شود، کنترل می‌شود. هنگامی که سطح هورمون تیروئید کاهش می‌یابد، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز به ترتیب TRH و TSH را آزاد می‌کنند تا غده تیروئید را برای تولید هورمون‌های بیشتر تحریک کنند.

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات تیروئید هستند و این اختلالات اغلب با خستگی مزمن همراه است. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تیروئیدی، «کم‌کاری تیروئید» است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به کاهش سرعت متابولیسم و در نتیجه علائمی مانند خستگی، ضعف و بی‌حالی شود.

علاوه بر این، سندرم خستگی مزمن (CFS)، وضعیتی که با خستگی شدید به مدت شش ماه یا بیشتر مشخص می‌شود، نیز با اختلال عملکرد تیروئید مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که بیماران CFS اغلب ناهنجاری‌هایی در سطوح هورمون تیروئید دارند که نشان‌دهنده ارتباط بالقوه بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن است.

راهکار‌هایی برای تقویت عملکرد تیروئید و مبارزه با خستگی مزمن

با توجه به ارتباط معنادار بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن، لازم است برخی اقدامات پیشگیرانه را برای تقویت عملکرد تیروئید و مدیریت مؤثر خستگی در اولویت قرار دهید.

۱. رژیم غذایی متعادل: داشتن یک رژیم غذایی متعادل جهت تأمین مواد مغذی مفید برای سلامت تیروئید بسیار مهم است. از غذا‌های غنی از ید، سلنیوم، روی و ویتامین D استفاده کنید، زیرا این مواد مغذی نقش حیاتی در عملکرد تیروئید دارند.

۲. ورزش منظم: فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بهبود متابولیسم و سطح انرژی کمک کند. هم‌چنین تحقیقات حاکی از این است که ورزش اثرات مثبتی بر سطح هورمون تیروئید دارد.

۳. مدیریت استرس: استرس مزمن می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد و خستگی را تشدید کند. تمرین تکنیک‌های کاهش استرس مانند: مدیتیشن، یوگا و تمرکز حواس می‌تواند مفید باشد.

۴. خواب باکیفیت: برای اطمینان از استراحت کافی و تجدید قوا، بهداشت خواب را در اولویت قرار دهید. بهداشت خواب به اعمال و عاداتی اطلاق می‌شود که خواب ثابت، بدون وقفه و باکیفیت را برایتان به ارمغان می‌آورند. این اعمال شامل: ساعت ثابت برای به خواب رفتن و بیدار شدن، عدم استفاده از وسایل الکترونیکی تا یک ساعت قبل از خواب، کم‌نور کردن اتاق خواب و انجام برخی کار‌های آرامش‌بخش اعم از کتاب خواندن و گوش کردن به موسیقی قبل از خواب است.

دیگر خبرها

  • ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • تاثیر۵۰ درصدی نمرات امتحان نهایی در کنکورسراسری
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • افزایش قبولی دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری با تاثیر سوابق
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور امسال
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!