Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل دادگستری گفت: دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه گامی مثبت و قابل تقدیر است اما مهّم تر از صدور چنین بخشنامه هایی اجرای دقیق مفاد آن و برخورد قاطع با اشخاص و مقاماتی است که در مسیر اجرای آن مانع ایجاد می کنند.

سعید باقری در گفتگو با ایسنا با اشاره به ابلاغ دستورالعمل " نظارت و پیگیری حقوق عامه" از سوی رئیس قوه قضائیه، گفت: این دستورالعمل در ۱۶ ماده و ۸ تبصره از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است و روح حاکم بر این دستورالعمل حاکی از تشخیص ضرورت اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی مبنی بر صیانت از حقوق عامه است و اجرای دقیق این دستورالعمل متضمن تأمین و تضمین نظارت و حمایت از حقوق عموم شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از قدیم تا کنون نیز مقرراتی درباره حمایت و دفاع از حقوق شهروندان در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و قضائی به تصویب قوه مقننه رسیده است ولی با توجه به برخی مضایق و محدودیت‌های حاکم بر وضعیت برخی نهادهای تصمیم گیرنده در عمل شاهد متروک ماندن و یا اجرای ناکافی این مقررات مدنی مترقی بوده ایم.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: از بررسی مفاد این دستورالعمل چنین بر می‌آید که مدعی العموم اراده کرده است که برای احیای حقوق عامه وارد عمل شده و از تضییع و تعدی نسبت به حقوق مردم ممانعت به عمل آورده و به کمک دادستان‌های کشور زمینه تحقق حقوق عامه را فراهم نماید.


وی خاطر نشان کرد: دستورالعمل مذکور هرگز قابلیت و اقتدار قانون را ندارد اما همین که رویکرد قوه قضائیه مبتنی بر حفاظت از منافع ملی و حقوق ملت باشد علامت مثبتی برای تغییر و به روز آوری عملکرد قوه قضائیه در راستای اجرای بخشی از وظایف این قوه در قانون اساسی و قانون آئین دادرسی کیفری است؛ البته برخی از وظایف دادستان‌ها مندرج در دستورالعمل فوق در ماده ۲۲ قانون آئین دادرسی کیفری نیز آمده است ولی این دستورالعمل به تشریح و تبیین شفاف‌تر وظایف دادستان‌ها به منظور حفظ حقوق عامه پرداخته است.


باقری افزود: بدیهی است حتی با ظرفیت مقررات سابق التصویب چنانچه دادستان‌ها به اجرای صحیح و همه جانبه وظایف خود می‌پرداختند هم اکنون شاهد این همه ناهنجاری اجتماعی و فسادهای لجام گسیخته اقتصادی نبودیم. در زمینه نظارت بر تأمین حقوق قضائی مردم به ویژه حقوق متهمین امنیتی و اقتصادی مشکل جدی داریم و به کرات شاهد نقض این حقوق توسط برخی مقامات و ضابطین خاطی بوده ایم که نمونه بارز آن موضوع کهریزک است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اگر نظارت جدی در زمینه‌های رعایت حقوق عمومی و حقوق بشر وجود داشته باشد، هرگز شاهد این همه گزارشات منفی نهادهای حقوق بشری در مورد ایران نخواهیم بود و یا حداقل بهانه دست انها نخواهد افتاد تا چهره نهادهای قضائی ایران را در مجامع جهانی تخریب کنند.

وی یادآور شد: منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور و قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی نیز در راستای عمل به مفاد بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه بود اما متأسفانه در عمل شاهد اجرای وسیع و کامل مواد مندرج در آنها نبودیم.

وی ادامه داد: بدیهی است بخشنامه اخیر گامی مثبت و قابل تقدیر است اما مهّم تر از صدور چنین بخشنامه‌هایی اجرای دقیق مفاد آن و برخورد قاطع با اشخاص و مقاماتی است که در مسیر اجرای آن مانع ایجاد می‌کنند و یک اصل حقوقی می‌گوید آن چه موجب کاهش جرایم می‌شود، شدت مجازات نیست بلکه حتمیت مجازات است یعنی اگر هر شهروند احساس کند در صورت ارتکاب جرم منصرف از هر مقام و وابستگی که دارد حتماً مجازات خواهد شد، شاهد کاهش جرایم خواهیم بود.

باقری افزود: یکی از معضلات کنونی در سیستم قضائی که مغایر با حقوق عامه است تنگناهای ایجاد شده برای دسترسی آزاد برخی متهمان خاص به وکیل است. نمونه بارز آن تبصره ذیل ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری است که عملاً به منزله تحمیل وکلای اجباری به برخی متهمین است. این مقرره برخلاف صریح حفظ حقوق عامه است که علاوه بر نقض حقوق متهمان مصداق تبعیض نارواست و موجب ایجاد رانت برای برخی وکلای دادگستری شده است.

وی در پایان گفت: ضرورت دارد زمینه‌های بروز عواملی که موجب نقض حقوق عامه می‌شود شناسایی و آسیب شناسی شود تا از تکرار فجایعی که ضررهای جبران ناپذیری به منابع ملی و حقوق عمومی وارد می‌کنند جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی امروز و در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر برخی حواشی و اظهارات مطرح شده در روزهای اخیر پیرامون وضعیت پرداخت‌ها در حوزه نمایش خانگی اظهار کرد: به طور کلی تنظیم‌گری در این حوزه شامل اقتصاد و وضعیت مالی پروژه‌های تولیدی هم می‌شود.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر علاوه‌بر وظیفه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی، وظیفه تنظیم‌گری و نظارت بر فرایندهای اقتصادی این حوزه را نیز برعهده دارد.

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه فرایندهای اقتصادی در حوزه نمایش خانگی باید به گونه‌ای باشد که فعالان خرد در این حوزه هم بتوانند فعالیت کنند، گفت: ساترا در حال بررسی این موضوع است و نتایج بررسی‌های ساترا و برنامه‌هایش جهت اقدام لازم، ارایه خواهد شد.

جبلی همچنین درباره نحوه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی عنوان کرد: با ریل‌گذاری قانونی درستی که انجام شده سازمان صداوسیما از طریق ساترا موظف به نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در حوزه نمایش خانگی است و فضای همکاری و تعامل نسبتاً خوبی بین تهیه‌کنندگان، سکوها و ساترا وجود دارد.

وی تأکید کرد که البته برای جلوگیری از تخلفات احتمالی باید آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی به کمک حوزه تنظیم‌گری بیایند و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

رییس رسانه ملی درباره عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری عملیات «وعده صادق» گفت: از لحظات اولیه شروع این عملیات و براساس آمادگی‌های ایجاد شده و برنامه‌ریزی‌های قبلی و تقسیم وظایف میان حوزه‌های مختلف محتوایی سازمان، عملیات گسترده رسانه‌ای پوشش جامع این عملیات غرورآفرین آغاز شد.

وی از پوشش زنده بیش از ۱۴ ساعته این عملیات سخن گفت و اظهار کرد: شبکه‌های مختلف صداوسیما، حوزه خبر و نیز شبکه‌های برون‌مرزی متناسب با وظایف تعریف‌شده به پوشش جامع تصویری، اطلاعاتی و تحلیلی این عملیات پرداختند که این روند تاکنون هم در برنامه‌های مختلف ادامه دارد.

جبلی پوشش عملیات «وعده صادق» و نیز اقدام فوری و مؤثر صداوسیما در پوشش حادثه صبح جمعه گذشته در اصفهان را مصداق روشن به دست گرفتن «روایت اول» در رویدادهای مهم دانست و گفت: آثار و نتایج این حضور فوری و مؤثر رسانه ملی مبتنی بر آمادگی‌های قبلی، در جریان‌سازی و تأثیر بر افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در درون رژیم صهیونیستی مشهود است.

کد خبر 6087901 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • پیشرفت ۲۰ درصدی اجرای قانون حدنگار در اراضی کشاورزی استان
  • شناسایی ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنفی با فاضلاب غیراستاندارد/همه بیمارستان‌های مشهد سیستم پیش‌تصفیه ندارند