Web Analytics Made Easy - Statcounter

کهکشان راه شیری از یک فاصله دور شبیه دیسکی از ستاره های درخشان و جذاب به نظر می‌رسد، راه شیری ما به نظر می‌رسد یک دیسک ناز ستاره است که هر چند صد میلیون سال در اطراف منطقه مرکزی گردش می‌کند و گویی صد‌ها میلیارد ستاره  به وسیله چسب کنار هم نگه داشته شدند اما کشش گرانشی در بخش بیرونی این دیسک بسیار ضعیف است و خارج از آن، ابر‌های هیدروژنی یک دیسک S شکل تشیک دادند که ظاهری پیچیده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه لایه هیدروژن گازی که در راه شیری دهه‌ها پیش شناخته شده بود، اما در پژوهشی که امروزه در نجوم منتشر شده،  یک دیسک از ستاره‌های جوان بسیار گسترده‌ای وجود دارد که در الگوریتم مارپیچی پیچیده پیشرفته ایجاد شده است؛ این ظاهر پیچیده پس از اولین تصویر دقیق سه بعدی از دیسک ستاره‌ای کهکشان راه شیری به سمت مناطق بیرونی آن توسعه یافته است.

تعیین نقشه راه شیری

تلاش برای تعیین شکل واقعی کهکشان ما، مانند ایستادن در یک باغ در سیدنی و تلاش برای تعیین شکل استرالیا است؛ راه شیری در اطراف ما است، بنابراین برای تعیین شکل آن، نیاز به توزیع ستاره‌ها در همه جهات نقشه داریم؛ در حالی که این امر به ویژه در جهت بالاتر و کمتر از سطح سیاره ستاره‌ای دشوار نیست، در طول هواپیما راه شیری بسیار سخت‌تر می‌شود.

به غیر از ستاره‌ها و ابر‌های هیدروژنی در کهکشان راه شیری، دید ما با مقدار زیادی گرد و غبار در این فضا همراه است که ستاره شناسان این گرد و غبار را متشکل از ذرات کربن می‌دانند و این ذرات با  گرده‌هایی که در خانه ایجاد می‌شود، متفاوت است؛ این گرد و غبار باعث می‌شود که نور خیره‌ کننده تری ایجاد شود چراکه ذرات کربن طول موجی  نزدیک به طول موج نور آبی دارند؛ بنابراین، نور آبی را می‌توان به راحتی توسط گرد و غبار جذب شود در حالی که نور قرمز بدون مشکل عبور می‌کند.

اما باید بدانیم که فقط حضور گرد و غبار  نقشه یابی کهکشان راه شیری را دشوار نمی‌کن؛  بدیهی است که تعیین فاصله از خورشید به قسمت‌هایی از دیسک بیرونی کهکشان راه شیری بدون درک دقیق از آنچه که دیسک واقعا به نظر می‌رسد، انجام خواهد شد.

کشف ستاره های درخشان

یکی از محققان این پروژه به نام  Xiaodian Chen از مشاهیر ملی نجوم (آکادمی علوم چین) در پکن، یک کاتالوگ جدید از ستارگان  دارای رفتارهای متغیررا شناسایی کرده است که  این ستاره‌ها در یک دوره زمانی خاص  متفاوت عمل می‌کنند؛ این ستاره‌ها  جز بهترین ستاره‌های نجومی هستند: می‌توانند برای تعیین فاصله بسیار دقیق با درصد خطای حدود ۳تا ۵ درصد استفاده شوند؛ این ستاره ها  امکان دستیابی به دقیق ترین نقشه از راه شیری می‌دهند.

Cepheids کلاسیک ستاره جوان است که حدود ۴ تا ۲۰ برابر بزرگتر و تا ۱۰۰ هزار بار روشن از خورشید ماست؛ چنین توده‌های ستاره‌ای  به سرعت زندگی می‌کنند و جوان می‌میرند که این فرآیند از طریق سوخت هیدروژنی داخل ستاره هاست.

کشف ستاره های جدید در مارپیچ پیچیده راه شیری

 مجموعه‌ای از ۱۳۳۹ ستاره Cepheid در دیسک گازی  راه شیری  شناسایی شدند و  تا زمان مطالعه اخیر، توزیع ستاره‌های جوان در دیسک بیرونی کهکشان راه شیری امکان پذیر نبود و به همین دلیل دیسک فرسوده و پیچ خورده‌ای که از ابر‌های هیدروژن گاز تشکیل شده بود، کراس داشت اما نکته مهم کشف جدید، دسترسی به  دیسک ستاره در یک الگوی مارپیچی پیچیده بود.

بسیاری از کهکشان‌ها مارپیچی به اندازه‌های مختلف،  در صورت فلکی آبشار جنوبی، تقریبا ۱۵۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند و با این حال، تنها یک دهم کهکشان‌های دیگر شناخته شده‌اند؛ ترکیب نتایج  فعلی با مشاهدات پیشین، به این موضوع منتج شد که  الگوی مارپیچی   کهکشان راه شیری احتمالا ناشی از گشتاور‌های اجباری از دیسک داخلی عظیم کهکشان است.

دیسک داخلی چرخشی، در اصل به علت کشیدن دیسک بیرونی در کنار آن است، اما از آنجا که چرخش بیرونی دیسک، عقب مانده است، ساختار حاصل، یک الگوی مارپیچ است؛ این نقشه جدید، یک بروزرسانی مهم برای مطالعات حرکت ستارگان کهکشان و ریشه‌های دیسک شیری است و  این امر کمک  می‌کند تا  اطلاعاتی را که ما انتظار داریم از ماموریت ماهواره آژانس فضایی اروپا دریافت کنیم، به دست آوریم.

Gaia در نظر دارد تا در نهایت نقشه شیری ما را در جزئیات بی سابقه ای، براساس دقیق‌ترین فاصله‌ها با درخشانترین ستاره‌های کهکشان که تاکنون به دست آورده اند، نقشه یابی کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم عجیب اینتر قبل از حضور طارمی

آفتاب‌‌نیوز :

آلبرت گودموندشون، ستاره تیم ملی ایسلند بهترین بازیکن فصل جنوا تا به این مقطع بوده و در سری آ با ۱۰ گل زده در رتبه دهم جدول برترین گلزنان فصل بالاتر از زیرکزی، کوپمینرس و پولیشیچ قرار گرفته است. این جوان ایسلندی توجه بسیاری تیم‌ها را در نقل و انتقالات زمستانه به خود جذب کرده بود و در نهایت با جنوا ادامه داد تا در تابستان به قیمت قابل توجهی به فروش برسد.

در شرایطی که از اینتر، یوونتوس و تاتنهام به عنوان مشتریان دست به نقد خرید گودموندشون نام برده می‌شد، قیمت در نظر گرفته شده برای فروش او توسط جنوا به ۳۰ میلیون یورو می‌رسید و به گزارش گاتزتا دلوسپورت، او آماده است تا با پاسخ رد دادن به یوونتوس و رقیب لیگ برتری‌اش در مسیر جذب ستاره جوان، اینتر را به عنوان مقصد سال آینده‌اش انتخاب کند.

جذب این بازیکن، کار را برای مهدی طارمی که از پورتو راهی اینتر خواهد شد، دشوار خواهد کرد و با حضور لائوتارو مارتینس، مهدی برای رسیدن به ترکیب به عنوان یکی از بازیکنان زوج خط حمله ماموریت آسانی پیش رو ندارد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • کشف میدان‌های مغناطیسی در کهکشان راه شیری
  • کشف میدان‌های مغناطیسی قدرتمند اطراف سیاهچاله کهکشان راه شیری
  • سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است
  • علل ایجاد صدا‌های رایج لنت ترمز و نحوه رفع آن‌ها
  • زمین و منظومه شمسی کی و چگونه نابود خواهند شد؟
  • کشف یک ویژگی پنهان در سیاه‌چاله کلان‌جرم قلب راه شیری
  • مسی جدید متولد شد
  • اولین نقشه میدان مغناطیسی سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • تصمیم عجیب اینتر قبل از حضور طارمی