Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تولید دو رده از سلول‌های گرانولوزا نامیراشده با منشأ طبیعی و سلول‌های گرانولوزا با منشأ سندروم پلی‌کیستیک تخمدان شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این دستاورد گفت: امروزه کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه پژوهش و درمان ناباروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از عوامل مهم ناباروری اختلال عملکردی سلول‌های گرانولوزا است. بیشتر مطالعات در زمینه شناخت و تنظیم مکانیسم تخمک‌گذاری و فولیکولوژنز از کشت اولیه سلول‌های گرانولوزا استفاده شده است که پس از حذف تخمک در طی پروسه لقاح آزمایشگاهی (IVF) سلول‌های گرانولوزا از مایع فولیکولی جدا شده و کشت داده می‌شود.

وی افزود: معایب این روش را می‌توان به تعداد محدودی از سلول‌های به دست آمده، عدم زنده‌مانی طولانی و عدم تکثیر آنها در شرایط آزمایشگاهی اشاره کرد. در حال حاضر لاین‌های سلولی گرانولوزا موجود، اغلب قادر به بیان گیرنده FSH عملکردی نیستند و یا از منشأ سرطانی با اختلالات کروموزومی ایجاد شده‌اند. لذا رده‌های تولیدی بانک سلول‌های انسانی و جانوری معایب فوق را نداشته و می‌توانند در مطالعات مربوط به درمان ناباروری به کار گرفته شوند.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، رده‌های سلولی ذکر شده در کلکسیون بانک سلول‌های انسانی و جانوری نگهداری شده و در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده محققان از گرافن برای تولید انرژی از گرما

فیزیکدانان نشان دادند که با استفاده از ورق‌های گرافنی بسیار رسانا، گیر اندازی گرما و تبدیل آن به انرژی الکتریکی امکان‌پذیر است. چنین فناوری می‌تواند برای تولید انرژی از گرمای هدر رفته استفاده شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای european coatings، محققان گروه فیزیک در دانشگاه ساسکس انگلیس دریافتند که استفاده از لایه‌های گرافن با رسانایی بالا می‌تواند تولید انرژی را در ادوات ترموالکتریک بهبود دهد که یک رویکرد امیدوار کننده برای تبدیل گرما به انرژی الکتریکی است.

چنین دستاوردی درک محققان درباره استفاده از رسانایی در نانومواد مبتنی بر گرافن افزایش می‌دهد، همچنین نتایج این تحقیق ثابت می‌کند که توسعه یک پوشش گرافنی برای به دام‌اندازی انرژی ترموالکتریک، روشی کارآمد بوده و می‌توان از آن برای تبدیل گرمای هدر رفته به انرژی الکتریکی استفاده کرد. چنین فناوری در طیف گسترده‌ای از کاربردها قابل استفاده است.

این گروه یک پوشش مبتنی بر گرافن قابل چاپ ایجاد کرد که امکان بازیافت گرما را به انرژی الکتریکی امکان پذیر می‌کند. این پوشش در قالب یک پچ یا پد چاپ می‌شود که می‌توان آن را در جایی که گرما ایجاد می‌شود، استفاده کرد.

در جایی که محیط خنک‌تر است، الکترون‌ها از منبع گرما دور می‌شوند و به سمت سرما حرکت می‌کنند. چنین شرایطی موجب فعالیت الکتریکی می‌شود که از طریق نانوورق‌های گرافنی صورت می‌گیرد. این سیستم ترموالکتریک را می‌توان به یک بانک پاور خارجی متصل کرد تا آن را شارژ کند یا می‌توان مستقیم دستگاه دیگری را با آن تامین انرژی کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد که تراکم لایه‌های نانویی می‌تواند روی انتقال الکتریکی تاثیر داشته باشد، به طوری که هر قدر لایه‌های کمتر باشند، عملکرد بهتر باشد. این اولین باری بود که محققان روی شبکه‌هایی از نانومواد و تاثیر ساختار و خصوصیات آن بر هدایت الکتریکی کار می‌کردند.

کلیفورد از محققان این پروژه گفت: گرافن ماده‌ای است که رسانایی آن بسیار شناخته شده است، این ایده که فیلم‌های حاوی نانوورق‌های کوچک با اتصالات زیاد می‌تواند کارآمدتر از حالت توده‌ای باشد، فرصت‌های تحقیقاتی زیادی را باز می‌کند.

سیستم‌های ترموالکتریک می‌تواند گرمای هدر رفته را در تجهیزات و خودروها به انرژی الکتریکی تبدیل کند. در این پروژه ماده‌ای قابل چاپ ساخته شده که می‌تواند در ادوات مختلف به کار گرفته شود تا انرژی الکتریکی تولید کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تولید کود و سموم زیستی از پسماند نخلستان‌ها
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • طراحی اولین اطلس جامع از پیری عضلانی انسان
  • پرندگان در خواب هم آواز می‌خوانند
  • گیلان پیشرو در جهش تولید و تکثیر بچه ماهیان خاویاری
  • استفاده محققان از گرافن برای تولید انرژی از گرما
  • بازگشت مروارید سیاه به وضعیت سفید
  • وضعیت مطلوب ذخایر خونی در چهارمحال و بختیاری
  • کاهش ذخایر سد‌های تهران