Web Analytics Made Easy - Statcounter

سواد زندگی؛ سواد عاطفی / جعفر محمدی - دکتر "رابرت استرنبرگ"، رئیس پیشین انجمن روان شناسان آمریکا و یکی از 60 چهره برگزیده روان شناسی جهان در قرن بیستم است.
شهرت او عمدتاً به دلیل ارائه "مدل مثلثی عشق" است. او در این مدل کوشیده است فرمولی قابل بررسی در روابط همسران را ارائه دهد.

بر اساس این نظریه، رابطه همسری، مثلثی است که هر زاویه آن نامی دارد:

1 - صمیمیت
صمیمیت بین همسران به معنای رابطه نزدیک فکری، درک متقابل، همدلی، غمخواری، دریافت و ارائه عاطفی، در میان نهادن رازهای زندگی، روی هم حساب کردن و داشتن تجربه خوشایند مشترک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 2 - اشتیاق
اشتیاق عمدتاً مبتنی بر غریزه است و شامل بعد جسمی و جذابیت های جنسی می شود. هر انسانی می خواهد با غیرهمجنس خود زندگی مشترک داشته باشد و این نیاز حتی در دوران کهنسالی که روابط جنسی کمرنگ می شود ادامه می یابد. این اشتیاق، لازمه زندگی مشترک است.

3 - تعهد
تعهد مبتنی بر احساس مسؤولیت متقابل همسران برای با هم بودن، مراقبت از همدیگر و وفاداری نسبت به همدیگر است.

حال بر اساس وضعیتی که همسران در این سه مورد (صمیمیت،اشتیاق،تعهد) دارند، می توان گفت که دارای چه نوع عشقی هستند:

وضعیت بی ضلعی

1 - بی عشقی مطلق
زمانی که زوج ها نه صمیمی اند، نه شور و اشتیاقی به هم دارند و نه نسبت به هم متعهد هستند. بازسازی چنین زندگی مشترکی بسیار سخت است و ای بسا، جدایی بهترین راه برای رهایی از این وضعیت نابهنجار باشد.

وضعیت های یک ضلعی


2 - فقط صمیمیت = رابطه دوستی

اگر در رابطه ای فقط صمیمیت وجود داشته باشد، آن دو صرفاً با همدیگر رفیق هستند (مانند دو دوست همجنس). چنین رابطه ای را نمی توان رابطه مطلوب همسری دانست و حداکثر می توان نام "رابطه دوستی" بر آن نهاد.

3 - فقط اشتیاق = دلباختگی
افراد، فقط جذابیت های جسمی و جنسی باشد، مدارهای انتقادی در مغز تحت تأثیر هورمون های جنسی موقتاً خاموش می شوند و فرد، جز زیبایی و کمال در طرف مقابل نمی بیند. اما بعد از وصال و فروکش کردن اشتیاق جنسی، زندگی مشترک متزلزل می شود چون دو ضلع دیگر را ندارد. به وضعیتی که در آن فقط اشتیاق حاکم است، "دلباختگی" می گوییم.

4 - فقط تعهد = رابطه پوچ
این وضعیت در روابط بسیاری از همسران جاری است: آنها نه صمیمتی با هم دارند و نه نسبت به یکدیگر اشتیاقی. آنها صرفاً در چارچوب یک تعهد در کنار یکدیگر مانده اند: "چون فرزندان مشترک داریم... چون به تنهایی از عهده کارهایمان بر نمی آییم... چون فشار اجتماعی،فرهنگی،خانوادگی زیاد است... ."
بعضاً برای توصیف این وضعیت، از اصطلاح "طلاق عاطفی" استفاده می شود. چنین وضعیتی را "رابطه پوچ" می نامیم.

وضعیت های دو ضلعی

5 - صمیمیت + اشتیاق = عشق رمانتیک
 این نوع از رابطه، دوستی و شوق وجود دارد ولی خالی از عنصر تعهد است. بنابراین، عمق ندارد. نام این رابطه "عشق رمانتیک" است و چون تعهدی در آن وجود ندارد، بسیار لزران است.

6 - اشتیاق + تعهد = عشق نابخردانه
کسانی که بر اساس جذابیت های جنسی طرف مقابل، دل به او می سپارند و تن به تعهد ازدواج می دهند،دچار "عشق نابخردانه" هستند.

7 - صمیمیت + تعهد = عشق دوستانه

نوع پیشرفته تری از روابط همسران است که هر دو با هم صمیمی هستند و در عین حال نسبت به یکدیگر تعهد دارند. با این حال رفتارهای جنسی در آن کمرنگ است. البته این کمرنگی در هر دوره سنّی معنای خاص خود را دارد. مثلاً اگر زوج تازه ازدواج کرده در هر ماه فقط یک بار با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند، می توان گفت عنصر اشتیاق در زندگی مشترک شان کمرنگ است اما برای زوج های با سن بالاتر باید بر مبنای سن و مقتضیات جسمی قضاوت کرد. این نوع از رابطه "عشق دوستانه" نام دارد و با افزایش سن همسران، بیشتر خود را نشان می دهد.

وضعیت سه ضلعی

8 - صمیمیت + اشتیاق + تعهد = عشق کامل و آرمانی
 اگر همسران بتوانند هر سه مؤلفه عشق، یعنی صمیمیت، اشتیاق و تعهد را همزمان داشته باشند، به "عشق کامل و آرمانی" رسیده اند و می توانند با تمام وجود بگویند که "خوشبخت" هستند.

چه کنیم؟

زندگی مشترک تان را با توجه به این سه ضلع عشقی، بررسی کنید و ببینید در کدام بخش دچار مشکل هستید؟

عدم شناسایی دقیق مشکل، مشکلات بعدی به وجود می آورد. مثلاً زوجی دارای "اشتیاق+تعهد" است ولی بین شان صمیمیت وجود ندارد و دچار مشکل و تنش هستند؛ در این حال اطرافیان به آنها می گویند بچه دار شوید تا روابط تان بهتر شود.

با بچه دار شدن، عنصر "تعهد" که از قبل وجود داشته، تقویت می شود ولی "صمیمیت" به همان وضعیت قبلی باقی می ماند.
در واقع توصیه کنندگان می خواستند فرمول "صمیمیت + اشتیاق + تعهد" را ایجاد کنند ولی آنچه به دست می آید این فرمول است: "اشتیاق + تعهد به توان 2" که باز از "صمیمیت" خبری در آن نیست.

بعد از این که متوجه شدید کدام عنصر یا عناصر در زندگی مشترک تان کمرنگ یا مفقود است، باید روی آن متمرکز شوید و برای بازسازی همان ضلع انرژی بگذارید و وقت تان را صرف اضلاع دیگر نکنید؛ در این صورت:
الف) اگر بتوانید ضلع آسیب دیده یا مفقود را بازسازی کنید، زندگی مشترک تان را نجات می دهید.
ب) در غیر این صورت:
- در یکی از انواع ناقص زندگی مشترک، دچار فرسودگی تدریجی می شوید.
- یا باید به چنان زندگی مشترکی پایان دهید.

فایده دانستن و به کار بردن مدل مثلثی عشق، این است که می توانید درباره زندگی مشترک تان با دید باز تصمیم بگیرید و تعیین تکلیف کنید.

-------------------------------------------
"سواد زندگی"، مدرسه آموزش های دانش پایه عصر ایران است. همه رسانه ها می توانند از مطالب این سایت استفاده کنند. اما خواهش می کنیم برای سهیم شدن در گسترش دانایی، با لینک سواد زندگی منتشر فرمایید: 

http://www.savadezendegi.com/

کانال سواد زندگی:  t.me/savadzendegi

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: همسران سواد عاطفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۴۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به کمک این ترفند‌ها مُچ فیک‌نیوز‌ها را بگیرید!

عملیات «وعده صادق» ایران انواع ادعا‌های توهمی درباره توان نظامی و فناوری اسرائیل به عنوان پیشرفته‌ترین متحد آمریکا در منطقه را هم برملا کرد.
 هر لحظه تلاش‌های دشمنان در فضای مجازی برای دروغ پردازی و شایعه سازی تشدید می‌شود تا علاوه بر ایجاد اختلاف داخلی، حلاوت عملیات وعده صادق را به کام مردم تلخ کنند.

مردم باید هوشمندانه با این شگرد‌ها مقابله کنند؛ در این میان آگاهی بخشی به عموم مردم وظیفه همه است و هر کس به هر میزان که اثرگذار است باید نسبت به افزایش سطح آگاهی‌های مردم و آشنایی آنها با شگرد‌های دشمنان و مقابله با آنها تلاش کند.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» (حجرات، آیه ۶)
«ای اهل ایمان، اگر یک انسان فاسد و بی‌تقوایی برایتان خبری آورد، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی عده‌ای را آسیب برسانید و پس از آن از کردار خود پشیمان شوید.»

در این آیه شریفه به مومنان توصیه شده شده است که باید به هر خبری توجه نکنند و تا بررسی و تحقیق نکردند، خبری از آنها نپذیرند و باور نکنند.
متاسفانه گاهی فیک نیوزها، توجه بیشتری را نسبت به خبر‌های واقعی به خود جلب می‌کنند.
راهکار‌های مختلفی برای مقابله با فیک نیوز و راه‌های تشخیص اخبار جعلی وجود دارد. در ادامه به برخی از این راهکار‌ها اشاره کرده‌ایم: 

- سرخط خبر‌های جعلی اغلب جالب و جذاب هستند. اگر سرخط خبر باورناپذیر باشد این احتمال وجود دارد که خبر جعلی باشد. 

- مطمئن شوید که خبر از منبعی معتبر و مستقل به دست شما می‌رسد. اگر خبر از وب‌سایتی به دست شما رسیده که برایتان آشنا نیست درباره آن وب‌سایت، اطلاعات کسب کنید.

-غلط‌های املایی و نگارشی از ویژگی‌های خبر‌های جعلی است.

- گزارش‌های خبری جعلی اغلب با عکس‌ها و ویدئو‌های دستکاری شده همراه است.

- می‌توانید عکس‌ها را در اینترنت جست‌وجو کنید تا از صحت آن مطمئن شوید. 

- بی‌نام بودن نویسنده و اینکه هیچ منبع دیگری آن خبر را گزارش نکرده باشد هم می‌تواند از نشانه‌های جعلی بودن خبر باشد. 

- بهتر است با نگاه انتقادی خبر‌ها را بخوانید و فقط آنهایی که می‌دانید موثق هستند را بازنشر کنید.

- وقتی قرار است فیک نیوز را شناسایی کنید، باید به سایر محتوا‌هایی که توسط یک صفحه منتشر شده است، توجه کنید. اگر سایر مطالب ضعیف و غیرمنطقی است، تردید نداشته باشید که اکنون نیز در حال انتشار فیک نیوز است. حتی اگر شما تخصصی در بررسی کیفیت محتوا ندارید، به سراغ نظرات کاربران بروید.

- اگر دنبال‌کننده‌ها محتوا‌های آن صفحه را مورد انتقاد تند قرار داده‌اند، نشان می‌دهد این صفحه به طور مداوم در حال انتشار محتوا‌های جعلی است.

- اطلاعاتی که در نمایه صفحات گذاشته می‌شود، باید درست و قابل فهم باشند. اگر یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات عجیب و غریبی را در مورد خود در نمایه‌اش قرار داده‌است، باید کمی به این صفحه مشکوک باشید. این صفحات از انتشار اطلاعات تمام خودداری می‌کنند. 

- در صورتی که در قسمت خصوصی با آنها صحبت کنید، بسیار محتاطانه پاسخ می‌دهند. چون عملا از بازخواست شدن هراس دارند.

- سایت‌های حقیقت‌سنجی همچنین می‌توانند به تشخیص موثق یا جعلی بودن خبر کمک کنند. این سایت‌ها با استفاده از بررسی‌کننده‌های واقعیت مستقل، با بررسی منابع رسانه‌ای معتبر، صحت اطلاعات را بررسی و تحقیق می‌کنند. آنها اغلب بخشی از خبرگزاری‌های بزرگتر هستند که حقایق و اظهارات نادرست را شناسایی می‌کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • هنرمند انقلاب اسلامی در همه شئون زندگی تعهد و مسئولیت دارد+فیلم
  • تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • آیا یادگیری سئو سخت است یا آسان؟ چقدر زمان میبرد؟
  • درمان لوزه بزرگ را جدی بگیرید
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • «ناآگاهی» بزرگ‌ترین تهدید سلامت روان
  • «ناآگاهی» بزرگترین تهدید سلامت روان است
  • از قزوینی ها یاد بگیرید!
  • به کمک این ترفند‌ها مُچ فیک‌نیوز‌ها را بگیرید!