ریشه شعارهای انقلابی برگرفته از قرآن
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۰۴۳۴۳
به گزارش ایکنا؛ محمدرضا خرمیان، قاری و پیشکسوت کشورمان با اشاره به ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امام خمینی(ره) احیاگر قرآن و اسلام در قرن معاصر بودند. این انقلاب که اکنون در 40 سالگی آن از سال 1357 تا کنون هستیم، براساس مبانی آیات قرآن کریم و معارف اهلبیت عصمت و طهارت(ع) بوده و هست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به فعالیتهای قرآنی در مدرسه گفت: پس از مدتی که در صف صبحگاهی مدرسه تلاوت آیاتی از قرآن برعهده ام بود یک روز مدیر مدرسه من را خواست و برگهای را به من داد تا اینکه پس از تلاوت قرآن دعاهایی را قرائت کنم. هنگامی که به خانه بازگشتم به آن برگه نگاهی انداختم و دیدم که یکی از آنها دعا برای صحت و سلامتی شاهنشاه بود که باید این دعا را قرائت میکردم. خاطرم هست که به پدرم این را گفتم و ایشان به من بارها تأکید کردند که راضی نیستم این کار را انجام دهی و فقط قرآن تلاوت کن.
این قاری بینالمللی کشورمان بیان کرد: صبح فردا، به مدیر مدرسه گفتم که دیشب با پدرم صحبت کردم و ایشان اجازه ندادند که این دعاها را بخوانم، مدیر مدرسه عصبانی شد و به من گفت عینکت را در بیار و سپس سیلی محکمی به صورتم زد.
وی در بخش دیگر با اشاره به دوستی نزدیکش با مرحوم شیخ احمد کافی و جزو خدمتگزاران مهدیه تهران بودم، اضافه کرد: ایشان در سال 56، فکر میکنم حدود شش ماه مانده بود به پیروزی انقلاب اسلامی در حادثه تصادف ساختگی به شهادت رسید و هنگامی که خبر فوت مرحوم کافی به همه رسید در مراسم هفت ایشان که در شب جمعه بود، مردم شعار مرگ بر شاه را سر میدادند که مأموران امنیتی و ساواک آمدن و مردم را میزدند تا اینکه سیل خروشان مردم از مهدیه تهران خارج شد و به سمت میدان راهآهن در حرکت بود و سپس مأموران من و دوستانم را دستگیر کردند و بازداشت شدیم که با ضرب و شتم آنجا شکنجه شدیم و خاطرم هس که پس از چند روز آزاد شدیم.
این قاری بینالمللی کشورمان در بخش دیگر از بیان خاطرات انقلابیاش و با اشاره به تشکیل کمیته استقبال از امام(ره)، گفت: از طریق مسجد اباعبدالله الحسین(ع) که فعالیت انقلابی انجام میدادیم، اسم من را رد کرده بودند که 12 بهمنماه، در فرودگاه مهرآباد باشید، خاطرم هست از مسجد با سر دادن شعارهای انقلابی به سمت خیابان آزادی و سپس فرودگاه مهرآباد رفتیم و در کمیته استقبال امام(ره) بودم. دمادم ورود امام سرود خمینی امام سر داده شد.
وی ادامه داد: بعد از 10 روز از ورود امام، رژیم سفاک پهلوی که تا دندان مسلح بود به زبالهدان تاریخ پیوست و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نفس امام بزرگوار و خون شهدای گران سنگی که تا آن زمان تقدیم انقلاب کردند در 22 بهمن 1357 به بار نشست و جمهوری اسلامی ایران مستقر شد و تا به امروز نیز
پس از 40 سال، بخاطر آن فداکاریها این انقلاب ادامه دارد و خواهد داشت.
خرمیان با اشاره به حضورش در جبههها حق علیه باطل و هشت سال دفاع مقدس در عملیاتهایی چون فتح خرمشهر و بیتالمقدس، اظهار کرد: در شب حمله بیتالمقدس که این عملیات با نام امیرالمؤمنین(ع) آغاز شد و شهید صیاد شیرازی اعلام جنگ کردند، آیهای از سوره مبارکه انفال«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» را تلاوت قرآن کردم. که شهید صیادشیرازی فرمودند امیدست به برکت آیاتی که تلاوت شده به زودی خرمشهر از دست متجاوزین عراقی رها شود که این گونه نیز شد.
وی با اشاره به شعارهایی که زمان راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم شاه سرداده میشد، اضافه کرد: این شعارها بیشتر جنبه قرآنی داشت و خاطرم هست که ترجمه آیه « سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» در قالب شعارهایی بر روی پارچهها و پلاکارهایی با موضوع اینکه «به زودی کسانی که ظلم کردهاند، آثار ظلمشان را خواهند دید ودودمانشان به باد میرود» و یا به زودی صبح پیروزی آغاز میشود بر اساس شعار « أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ » و یا « قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» نوشته شده بود.
خرمیان بیان کرد: یادم هست روزی که امام(ره) تشریف آوردند این آیه « جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» بارها در تلویزیون و یا خیابانها و یا جلسات ومحافل ضد رژیم سفاک شاهنشاهی گفته میشد. همچنین بسیاری از افراد بودن که زیر شکنجههای زمان طاغوت آیات قرآن تلاوت میشد چون مرحوم شهید رجایی، آیتالله هاشمی رفسنجانی و آیتالله مهدویکنی ودیگر افراد که سالیان سال در زندان و تحت شکنجه بوند.
وی ادامه داد: قرآن هم کتاب هدایت است و از ضلالت و گمراهی نجات میدهد و هم کتابی است که در آن داستان و سرگذشت بزرگان و پیامبران(ص) چون حضرت موسی و ابراهیم(ع) و ... بیان شده است که با بتپرستی و جهل و شرک و خرافات و طاغوت و فرعون زمان خود مبارزه کردند.
خرمیان با اشاره به اینکه زمانی بود که هنگامی از تلاوت قرآن و قراء صحبت میشد، مردم یاد قراء مصری میافتادند، افزود: اما در حال حاضر به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، قرآن به اوج خود رسیده است. این افتخار کشورمانست که درکنار پیشرفت در تمامی زمینها در عرصههایی چون تلاوت، قرائت و تدبر در قرآن پیشتاز بوده است.
وی بیان کرد: افتخار میکنیم که اساس و پایه انقلاب اسلامی با محوریت قرآن کریم شکل گرفته و پرورش یافته است که امام خمینی(ره) نیز با پیروی از خط مشی مبارزات انبیا با طاغوت و فرعون زمانشان، این مسیر را ادامه داد و با تکیه بر قرآن کریم و توکل بر خداوند و همراهی مردم باعث شد، رژیم دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی به زبالهدان تاریخ بپیوند و با خفت از این کشور خارج شوند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن ایام دهه فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
خضریان گفت: ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه خود باید از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصا استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش رود. - اخبار سیاسی -
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول 46 سال گذشته با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهرهگیری از سرمایه اجتماعی خود توانسته از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئهها و بحرانهای امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آنها را در همه مؤلفههای قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و معادلات جهانی گسترش دهد.
وی ادامه داد: استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری و با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایهگذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت ولیعصر و با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادیخواهان جهان پرشتاب ادامه خواهد داشت.
نماینده تهران بیان کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه ایران مقتدر میبایست از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصا استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش رود.
خضریان یادآور شد: انقلاب اسلامی در طول این سالهای پر نشیب و فراز، با الگوی بومی، بارها تجربه پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیتهای انقلاب را در ابعاد مختلف داشته است. در شرایط کنونی نیز که وضعیت کشور همچون معادلهای چند مجهولی است، نیازمند هوشمندی و عقلانیت نیروهای وفادار به انقلاب برای فتح خرمشهرهای بعدی است.
* برای رفع تبعیضها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته حتی آب خوردن مردم از سوی جریان غربگرا به مذاکره و توافق با کدخدا پیوند زده شده بود و با شرطیسازی اقتصاد و وابسته کردن تعاملات مالی به دلار و همچنین خام فروشی عملاً مانع پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه اقتصادی شد لذا امروز اقتصاد کشور با چالشهای جدی مواجه است و کیک اقتصاد ایران کفاف 90 میلیون ایرانی را نمیدهد. ضروری است در کنار تسریع در رفع کاستیها و گسترش فرصتهای اقتصادی برای مردم، با اصرار بر حکمرانی عادلانه برای رفع تبعیضها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود.
خضریان در ادامه بیان کرد: فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردیها، کج کارکردیها، کم کارکردیها و مهمتر از همه بد کارکردیهایی که میراث چند دههای مسئولان دستگاههای مختلف فرهنگی است، در معرض محصولات فرهنگی متعارض و مهاجم قرار گرفته و در مواردی دچار واگرایی از ارزشهای خودی و همگرایی با ارزشهای رقیب شده است. متأسفانه باید گفت در چنین شرایطی جامعه ایران از سوی دشمنان، خائنان و نادانان با راندههای واگرایی سیاسی، قومیتی و فرهنگی، مدام به سوی «قطبی شدن» رانده میشود. در سیاست ایران نیز عموم جریانهای سیاسی با چالش نمایندگی شهروندان مواجه هستند. موضوعی که تلاش جمعی نخبگان سیاسی در مسیر نفی سیاستورزی رفاقتی و فامیلی و شفاف شدن مکانیزم گزینش و مرامنامه شایستگی براساس شاخصها را جهت امکان حکمرانی عادلانه میطلبد.
*راه حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است
وی اضافه کرد: در سطح خارجی نیز ضمن اینکه ایران سالهاست تحریم اقتصادی غرب را برای کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود تجربه میکند، طی یکسال اخیر به دلیل تنش آفرینی نظامی امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غرب آسیا مواجه شده است. راه حل مواجهه با این معادله و حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است. عقلانیت انقلابی به جای ایجاد دعوا بر سر موضوعات فرعی و دمیدن در دوگانههای جعلی برای کسب مناصب، عدالت در سیاست را جستوجو میکند و فرصت اعتماد مردم به نیروهای انقلاب را صرف کارهای بنیادین به جای دعواهای بینتیجه خواهد کرد.
خضریان تاکید کرد: عقلانیت انقلابی به دنبال تهدیدزدایی است و تنشزدایی را ناکافی میداند و معتقد است شعارهایی نظیر تنشزدایی در سیاستخارجی و حجم گستردهی ورود ادبیات علوم انسانی غربی در این سالها، در راستای همین تلقی خاص از عقلانیت در جامعه است. عقلانیت انقلابی واقعگرا است اما آرمانخواه هم هست و این دو را متضاد هم نمیداند، همچنین حل مسائل اقتصادی و ناهنجاریهای فرهنگی را در کنار هم مهم میداند با این تفاوت که مسائل اقتصادی را دارای فوریت و مسائل فرهنگی را دارای اولویت میبیند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عقلانیت انقلابی راه حل مشکلات فرهنگی از جمله مسئله حجاب را فقط قضایی نمیبیند؛ بلکه به بازاندیشی در شیوههای تربیتی هم نظر دارد اما سیاست رهاسازی اجتماعی به بهانه انجام کارهای زیربنایی را نیز بر خلاف عقلانیت میپندارد. همچنین عقلانیت انقلابی عدالتخواه است. عدم تناسب افزایش دستمزد کارگران با مواردی از قبیل افزایش تعرفه پزشکی را نمیپذیرد و آن را دمیدن در شکافهای اجتماعی میپندارد و معتقد است به جای سوار شدن بر موج احساسات مستضعفین، باید برای رفع تبعیضها چاره اندیشی کند.
خضریان با بیان اینکه عقلانیت انقلابی واداده نیست و با فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همزیستی نمیکند، ادامه داد: عقلانیت انقلابی به وحدت و انسجام اجتماعی میاندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست و امیدوار است و ظرفیتهای ایران و توانمندیهای مردم را بزرگتر از مشکلات و مسائل میداند. عقلانیت انقلابی با کالایی شدن آموزش سر ستیز دارد و مهمترین راه تحرک اجتماعی را عدالت آموزشی میداند.
وی افزود: عقلانیت انقلابی اهل دو قطبیهای کاذب نیست بلکه جدال اسلام و کفر را مهمترین جدال تاریخی میداند و در این مسیر ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن را در مقابل عقلانیت انقلابی تعریف میکند. در همین راستا عملیات «وعده صادق» را عینیت عقلانیت انقلابی در مواجههی با قلدرمآبی استکبار جهانی و صهیونیستها میداند. عقلانیت انقلابی ساعی است تا آزادیهای اجتماعی و سیاسی، در چهارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی محقق شود.
انتهای پیام/