Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-25@16:14:35 GMT

راهکارهای ایجاد ثبات در قیمت ارز

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۰۵۵۸۷

راهکارهای ایجاد ثبات در قیمت ارز

مهدی صادقی در تشریح چگونگی ایجاد ثبات در بازار ارز خصوصا در ماه‌‌های پایانی سال و همچنین ارزیابی فعالیت‌های بانک مرکزی بابت ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ دلار اظهار داشت: در این حوزه دو سناریو قابل پیگیری است، اول آن‌که مدیریت جریان ارزی رها شود و بگوییم هرچه پیش آید خوش آید، که این کار اتفاقات نگران‌کننده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت اختلالات روانی در بخش اقتصاد ضروری و موثر است

وی ادامه داد: در این عرصه، مدیریت روانی بازار بسیار تاثیرگذار است، بخشی از این افزایش‌ قیمت‌هایی که هر از گاهی ‌مشاهده می‌کنیم ناشی از اختلالات روانی است که برای جامعه ما می‌سازند و در برخی مواقع هم، ما خود این اختلالات روانی را می‌سازیم.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: ضرورت دارد اختلالات روانی در جامعه در حوزه اقتصاد مدیریت شود، اگر این روزها کاهشی در نرخ دلار و ارز مشاهده می‌شود، بخشی از آن مربوط به مدیریت اختلالات روانی در بخش اقتصاد است که این اثرگذار است. ‌

مدیریت تراکنش‌های مالی ادامه یابد 

صادقی بیان کرد: مکانیزم‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند اختلالات روانی، آن آثار مفرط خود را در بازار نگذارد، مثل اینکه در فضای معاملات، سیاستی اعلام شود مبنی بر اینکه تراکنش‌های مالی مدیریت شود، همین مدیریت تراکنش‌ها موجب شد مبادلات غیر ضروری به راحتی مورد اعمال نظر قرار گیرد و اجازه ندهیم که سواستفاده‌هایی در این حوزه صورت گیرد.

وی افزود: به هر حال کسانی که خواهان ارز هستند باید ارز در اختیار آنها قرار گیرد و کسانی که ارز دارند باید در این بازار بتوانند ارز خود را بفروشند، وقتی که محدودیت تراکنش اعمال می‌شود، یعنی عده‌ای که می‌خواهند در این بازار التهاب‌آفرینی کنند و به دنبال آن اختلالات روانی ایجاد شود، کنترل می‌شوند که به نظر من این اقدام از سوی دست‌اندرکاران ارزی کشور سنجیده و مناسب بود و باید ادامه یابد.

لزوم تعریف ابزار جدید به جای ارز برای حفظ قدرت خرید مردم

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: از سوی دیگر برای اینکه در آینده دچار اختلالات و ناپایداری‌های ارزی نظیر ماه‌های گذشته نشویم، باید فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار دهیم، به عنوان نمونه بررسی شود کسانی که خواهان ارز هستند‌، ارز را برای چه می‌خواهند؟ ما در اوایل سال ارزهایی را به عده‌ای دادیم و هیچ وقت سوال نکردیم این ارز را برای چه لازم دارند، بخشی از آنها پاسخ می‌دادند این ارز را برای آن می‌خواهند که مصونیتی در قدرت خرید خود ایجاد کنند، پس اگر عده‌ای برای مصونیت بخشیدن به کاهش قدرت خرید ریال، به دنبال ارز هستند، پس باید ابزاری جایگزین برای آنها طراحی کنیم، اینها دارایی پولی و ریالی دارند و نسبت به اینکه این دارایی پولی و ریالی آنها دچار کاهش ارزش شود، نگران هستند بنابراین ضرورت دارد ابزار جایگزین برای آنها در نظر گرفته شود، چرا اجازه دهیم برای مصونیت بخشیدن به کاهش دارایی ریالی‌،‌ فرد به دنبال سکه، ارز و طلا باشد؟ بنابراین حتما باید برای جریان مصونیت بخشیدن به کاهش دارایی‌های مردم فکر جدی داشته باشیم.

مصون کردن دارایی مردم در برابر کاهش ارزش‌ها با ارز دیجیتال

صادقی تاکید کرد: رمز ارز ملی (ارز دیجیتال) یک راهکار اساسی است برای اینکه افرادی که دارایی مالی دارند بتوانند این دارایی مالی خود را بابت اینکه دچار لطمات کاهش ارزشی نشود، مصون کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)  تاکید کرد: توجه به این موضوع مهم ضروری است و اگر این کار رخ ندهد، ممکن است این زخم در آینده هم سر باز کند و این دمل چرکین لطمات زیادی به جسم اقتصاد ما و مردم وارد کند، بنابراین برای حفظ دارایی مردم در برابر تورم و مدیریت آن باید راهکارهای کارشناسی و علمی پیشنهاد کنیم و مردم را متقاعد کنیم به سمت این راهکارها حرکت کنند.

پیش از این کاربران خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» خواهان پیاده‌سازی راه‌کارهایی از سوی بانک مرکزی و دولت برای کنترل قیمت ارز بودند، طبق گفته این کاربران به‌دلیل ثابت ماندن درآمد‌ها  و افزایش ۵ برابری هزینه‌ها ضرورت داردقیمت دلار ثابت مانده و با راه‌کاریی از سوی بانک مرکزی، کاهش یابد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۰۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی درنشست حل مشکلات و چالش های تالاب انزلی با تاکید بر اینکه مسائل زیست محیطی با محوریت تالاب بین المللی انزلی باید دستور کار دائم شورای اداری شهرستان انزلی باشد افزود: اختلافات مالکیت افراد ساکن در حاشیه تالاب انزلی از معضلاتی است که سالیان متمادی مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد:مسئولان باید با جرات و شجاعت به این مسئله ورود کرده و راهکارهای لازم را برای حل این مشکل ارائه دهند.
رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی شهرستان انزلی افزود: دفع ناصحیح پسماند اطراف تالاب مشکلات عدیده ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

رئیس شورای قضایی گیلان همچنین به رسوبات تالاب و گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: برای رفع معضلات کنونی تالاب باید راهکارهای مناسب و کارشناسی ارائه شود.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه برای لایروبی تالاب انزلی باید دستورات انقلابی و قاطع هرچه زودتر صادر شود ،افزود: مشکلات شهرستان ساحلی انزلی باید اولویت بندی و از تمام ظرفیت شهرستان برای لایروبی تالاب استفاده شود.

دیگر خبرها

  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه
  • نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟