Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@03:41:21 GMT

فوتبالی که هرگز به دقیقه ۹۰ نرسید

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۱۹۸۹

فوتبالی که هرگز به دقیقه ۹۰ نرسید

 به گزارش خبرنگار  گروه استان‌هایباشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،۲۳  بهمن ماه ۱۳۶۵ جمعی از جوانان ورزش دوست ایلام در زمین فوتبال چوار در حال بازی فوتبال بودند که هواپیما‌های عراقی منطقه را بمباران می‌کنند. بازیکنان در حین برگزاری مسابقه فوتبال و در حالی‌ که هنوز ۳۵ دقیقه از زمان بازی باقی‌مانده بود و همه متمرکز روی یکی از دروازه‌ها منتظر زدن ضربه کرنر بودند، زمین فوتبال چوار زیر آتش جنگنده‌های بعثی، بمباران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰ فوتبالیست، سه کودک مظلوم، یک داور، یک تماشاگر در این حادثه به شهادت رسیدند و اتفاقی تلخ تا ابدیت در تاریخ ورزشی کشورمان ثبت شد.

سلیمان رستمیان مدیرکل بنیاد شهید استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، اظهار کرد: حادثه تلخ فوتبال چوار هیچوقت در قاب کلمات گنجیدنی نخواهد بود و نباید در طول سال تنها در یک روز از آن یاد شود. این حادثه بیانگر مظلومیت و بی دفاع بودن مردم استان ایلام و بویژه عده‌ای جوان پاک بود.


وی افزود:در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بمناسبت دهه مبارک فجر بمنظور گرامیداشت یاد و خاطره  این عزیران  ، کلنگ ساخت المان شهدای چوار با اعتبار بیش از ۲ میلیارد ریال اعتبار طرح در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع بر زمین زده شد.

رستمیان گفت:یکی از پدیده‌های مهم در ورزش دنیا که نماد صلح جهانی است، فوتبال می‌باشد که یک ارتباط محکم با مفهوم صلح را داراست. به زعم مخاطب فوتبال باید، پاکی خود را حفظ و در حل کشمکش‌های بین المللی وایجاد صلح نقش مؤثر باشد. اما متاسفانه در حادثه چوار ۶۵ ما شاهد فجیع‌ترین رخداد فوتبالی تاریخ دنیا هستم که دشمن بعثی تمام شاخصه‌های صلح و دوستی را وحشیانه نقض کرد.

پدر شهید مظفری یکی از شهدای زمین فوتبال چوار بعد از گذشت سال‌ها از آن حادثه خونبار می‌گوید: پسرم عاشق فوتبال بود که بعد از مطلع شدن از این بازی، برای تماشای فوتبال به ورزشگاهی که در دوقدمی منزلمان بود رفت و دیگر هیچوقت برنگشت.

وی افزود: زمان حادثه من در چوار نبودم، اما پس از بازگشت به خانه متوجه شدم کسی در منزل نیست و اهل خانه همگی به دنبال حادثه‌ای رخ داده بود برای پیدا کردن فرزندمان رفته بودند. دو روز از این حادثه گذشت، اما او پیدا نشد.

وی گفت: پس از مراجعه به بنیاد شهید استان به من گفتند که پسربچه‌ای در بین شهدای فوتبال است و برای شناسایی جسدش باید به میدان شهدای شهر بروی. پس از دیدن پیکر به خون خفته آن همه جوان و کودک شهیدم تنها جمله‌ای که به ذهنم آمد لا حول ولا قوه الا بالله بود.

خواهر شهید مظفری در خصوص حال مادرش بعد از گذشت سالها از آن حادثه می‌گوید:بعد از رفتن برادر بزرگم، هیچوقت هیچ اتفاق خوبی حال مادرم را خوب نکرد و با از گذشت ۳۲ سال از آن روز خونین مادرم با هیچ کسی حاضر به صحبت درباره شهید محمد نشد.

دکتر هاشم بیگی رئیس هیئت مدیره باشگاه چوار ۶۵ گفت: تاکنون برنامه‌ها و مراسم‌های زیادی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این اتفاق در نظر گرفته شده و در جام جهانی روسیه هم گروهی از عزیزان این مجموعه، اتفاق تلخ زمین فوتبال چوار را به چند زبان زنده دنیا از طریق کاتالوگ به همراه چند مترجم به زبان‌های انگیسی، عربی و روسی برای تماشگران و فوتبال دوستان کشور‌های دیگر بازگو کردند.

این حادثه که منجر به شهادت و زخمی شدن جوانان و نوجوانان مظلوم فوتبالیست تیم منتخب استان ایلام شد به عنوان یکی از جنایت‌های تاریخی صدام و رژیم بعت در تاریخ ثبت شده است.

یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) از شهدای این حادثه بودند.

 

گزارش از میثم علی زاده

انتهای پیام/ع

 ۲۳ بهمن ماه سالروز حادثه  فوتبال خونین چوار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهید شهادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک استاندار ایلام به مناسبت روز ارتش

                                                                          به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ متن پیام حسن بهرام نیا به شرح زیر است:   بسم الله الرحمن الرحیم  وَ إِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَـَـلِبُونَ (سوره صافات آیه ۱۷۳)   ۲۹ فروردین‌ماه، سال‌روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی است، این روز بزرگ یادآور حماسه‌ها و رشادت‌های دلیرمردانی است که دفاع از میهن اسلامی بر سرلوحه‌ی افتخاراتشان می‌درخشد.   به یقین ملت شریف ایران اسلامی فداکاری‌ها و رشادت‌های بی‌وقفه‌ی غیور مردان ارتش سرافراز به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر نیرو‌های مسلح و مقتدر ایران اسلامی در صیانت از دستاورد‌های انقلاب شکوهمنداسلامی، سال‌های دفاع مقدس، حفاظت و تامین امنیت در مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی، عملیات‌های گوناگون امدادرسانی و مشارکت بی‌بدیل در برگزاری مراسم اربعین، حضور جهادی و متعهدانه در حوادث مختلف طبیعی، چون سیل و زلزله و ... اهتمام جدی در سازندگی مناطق محروم را در حافظه‌ی تاریخی خود ثبت کرده و هرگز این مجاهدت‌ها را فراموش نخواهد کرد.   امروز ارتش ایران اسلامی در اوج خودکفایی، توان نظامی و خودباوری و با تکیه بر تجارب گران‌سنگ دوران دفاع مقدس و در سایه‌ی منویات و فرامین فرماندهی معظم‌کل قوا؛ مقام معظم رهبری، حضرت امام‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از انقلاب اسلامی و دستاور‌های والای آن حراست می‌کند.   اینجانب با گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای والامقام ایران اسلامی به‌ویژه شهدای گرانقدر ارتش جمهوری اسلامی، ۲۹ فروردین را به فرماندهی معظم کل قوا و آحاد ارتشیان ایران اسلامی و خانواده‌های معظم شهدای ارتش و به مردم شهیدپرور استان ایلام تبریک می‌گویم و از درگاه خداوند قادر متعال برای ارتش سرافراز و غرورآفرین ایران اسلامی در حفظ و حراست از دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور عزیزمان، سربلندی و توفیق بیش از پیش مسئلت می‌نمایم.   حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام

دیگر خبرها

  • فراز کمالوند: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!
  • سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!
  • کمالوند: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم
  • سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!
  • گل‌گهر ۲-۲ استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان ۹۰ دقیقه!
  • تشکیل پرونده ۹۶ شهید و ۱۲۰ جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • پیام تبریک استاندار ایلام به مناسبت روز ارتش
  • مصدومیت ۱۳ نفر در پی واژگونی اتوبوس در یزد
  • واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد ۱۳ زخمی بر جا گذاشت
  • واژگونی اتوبوس با ۱۳ مصدوم در یزد