Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرزهای دریایی ایران باعث شده است صنایع دریایی در کشورمان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا جایی که امروز به رتبه سیزدهم دنیا رسیده ایم و با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی قادر به ساخت شناور‌ها و کشتی‌های زیر ۱۰ هزار تن در داخل ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، صنعت کشتی‌سازی و دریانوردی در ایران به دلایل زیادی صنعتی «استراتژیک» هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست اینکه این صنعت در ارتباط مستقیم با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که بخش اصلی اقتصاد ما راشکل می‌دهند. دومین دلیل طولانی بودن مرزهای آبی کشورمان در شمال و جنوب است وسومین مورد این که به دلیل وابسته بودن صنایع جانبی بسیاری به صنعت کشتی‌سازی، ظرفیت اشتغال‌زایی این صنعت بسیار بالاست.

 

صنعت کشتی‌سازی در ایران سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. قدیمی‌ترین سند کشف شده دریانوردی در ایران، مهری است که در چغامیش خوزستان به دست آمده است. تاریخ تمدن این ناحیه به شش هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد. در این مهر تصویر یک کشتی با سرنشینان آن نقش بسته است. هرچند سندهای دیگری نیز که نشان از دانش بالای ایرانیان در این صنعت دارد به دست آمده است. مهم‌ترین این اسناد در هنگام حفر کانال جدیدسوئز در سال ۱۸۶۶ کشف شد. در این کتیبه کشف شده به حفر کانال قدیمی سوئز به دستور داریوش، پادشاه ایرانی پس از پیروزی بر مصریان، اشاره شده است.

 

کشورمان در سال‌های اخیربه ویژه پس از شروع به ساخت اقیانوس‌ پیماها، در صنعت کشتی‌سازی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. هم اکنون نیز شرکت‌های زیادی در حوزه ساخت کشتی، سازه‌های دریایی وقطعات مشغول به فعالیت هستند که از جمله می‌توان به شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو)، شرکت صنایع دریایی ایران(صدرا)، کشتی‌سازی اروندان، مجتمع شهید درویشی، مجتمع شهید جولایی، کشتی‌سازی ایلکا، کشتی‌سازی بحرامن و کشتی‌سازی ناخدای جزیره اشاره کرد.

 

در حال حاضر کره‌ جنوبی جایگاه نخست کشتی‌سازی جهان را در اختیار دارد. این کشور با دریافت سفارش ساخت ۲۲۴ فروند کشتی معادل نزدیک به ۹ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۱۱ توانست جایگاه نخست کشتی‌سازان جهان را از آن خود کند. در مجموع بیش از ۵۰ درصد از مجموع سفارش‌های ساخت کشتی جهان در شش ماه نخست این سال دراختیار کشتی‌سازان کره‌ای بوده است. در این مدت معادل ساخت بیش از ۱۶ میلیون تن کشتی در جهان سفارش داده شده است این در حالی است که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ رتبه بیست و سوم دنیا را داشت و امروز به رتبه سیزدهم دنیا رسیده و امروز به جایگاهی رسیده ایم که با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی قادر به ساخت شناور‌ها و کشتی‌های زیر ۱۰ هزار تن در داخل ایران هستیم.

 

«محمد سعیدی»، مدیرعامل شرکت کشتیرانی در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «توانسته‌ایم قدرت تعمیرات شناور و کشتی‌ها را در ایران تقویت کنیم. در بخش تعمیرات کشتی در خلیج فارس توافق‌نامه‌ای با ایدرو (سازمان گسترش صنایع) جهت تأسیس شرکت برای تعمیرات کشتی منعقد کرده‌ایم

 

 

وی ادامه داده است: «با راه‌اندازی این شرکت تعمیرات شناورهای بزرگ و کوچک از ابتدا تا انتها در داخل کشور تا چند سال آینده به صورت کامل راه‌اندازی می‌شود. برای ساخت کشتی‌های بزرگ و شناورها نیازمند ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور هستیم. متأسفانه به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی برای ورود تکنولوژی‌های جدید ایجاد شده و هم اکنون برای ساخت شناورها و کشتی‌های بزرگ از همکاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود. هم اکنون ایران توانایی ساخت کشتی‌های زیر دو هزار تن را دارد و برای ساخت کشتی‌های بالای  ۱۰ هزار تن از شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنیم.»

 

بنابراین گزارش، بزرگترین دستاورد صنعت کشتیرانی طی ۴۰ سال گذشته افزایش تعداد شناورها از ۲۱ فروند به ۱۵۱ فروند بوده است. در سال های گذشته در کشور ما تلاش‌های بسیاری برای گسترش این صنعت و به روز کردن دانش فنی و علمی آن شده است. در سال‌های پس از انقلاب اینکار بر دوش سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)گذاشته شده است. از فعالیت‌های این سازمان در صنایع کشتی‌سازی در چند سال اخیر می‌توانبه تدوین پیش‌نویس سند توسعه دریایی، ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما‌(کانتینر بر وگاز بر)، ساخت حوض‌های خشک تعمیر و ساخت کشتی‌های ۳۰۰ هزار تنی و سوپرتانکرها، ساخت سازه‌های دریایی(به ویژه جکت‌های پارس جنوبی) و طراحی و ساخت موتور دیزل ملی طرح «د-۸۷» برای به کارگیری درشناورها، اشاره کرد.

 

ایزوایکو که زیر‌مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران‌(ایدرو) است در سطح منطقه و جهان اززیرساخت‌های منحصر به فردی برای ساخت و تعمیر انواع شناور برخوردار است. این شرکت همچنین به عنوان سازمان مسئول، مدیریت منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج فارس را بر عهده دارد. این منطقه ویژه در سال ۱۳۸۰ در محدوده شرکت ایزوایکو در بندرعباس ایجاد شده و ابزارها و زیرساخت‌های ساخت و تعمیر کشتی و سازه‌های دریایی را برای چندین شرکت فعال در این صنعت، فراهم آورده است. ایزوایکو خود زیرمجموعه‌های دیگری در صنعت کشتی‌سازی دارد که هر کداماز آنها فعالیت‌های تخصصی از جمله ساخت شناورهای متوسط، ساخت و تعمیر شناورهای کوچک و طراحی، ساخت و نصب سازه‌های دریایی و مواردی دیگر را بر عهده دارند

.

 

همچنین کشتی ایران- اراک به عنوان نخستین اقیانوس‌پیمای ایرانی در دهم خردادماه ۱۳۸۸ تحویل کشتیرانی ومردادماه همان سال نیز به آب انداخته شد. این کشتی که در ایزوایکو ساخته شده، ۳۰ متر عرض، ۱۸۵ متر طول و ۱۸ متر ارتفاع دارد. ایران- اراک با ۷ هزار تن وزن می‌تواند ۳۰ هزار تن بار را حمل کند. این کشتی که برای ساختآن ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است می‌تواند ۲۵ روز بدون توقف دراقیانوس سفر کند.

 

انتقال دانش فنی ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما به واسطه ساخت«ایران- اراک» یک نقطه عطف در تاریخ صنایع دریایی کشور است. هم اکنون نیز نخستین اقیانوس‌پیمای مسافری کشور در حال ساخت است. این کشتی با ظرفیت ۳۵۰ تا ۴۰۰ مسافر در شرکت «فولتون یاتز قشم» ساخته می‌شود. اقیانوس پیمای مسافری را یک شرکت هلندی به ایران سفارش داده بود که به خاطر تحریم‌ها، با پرداخت خسارت از دریافت آن انصراف داد. خوشبختانه یک سرمایه‌گذار خصوصی با قبول بخشی ازسرمایه، هزینه ساخت آن را پذیرفته است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر راهپیمایی فاطمیه اصفهان ایام فاطمیه کشتی سازی صنایع دریایی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۲۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت هوشمند مصرف آب و گاز با کنتورخوان از راه دور ایران‌ساخت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه مدیریت مصرف انرژی، جمع آوری داده‌های مصرف از مشترکان به صورت برخط و هوشمند است به طوری که تجمیع داده‌های مصرف به شکل جامع و در لحظه، امکان تحلیل، ارزیابی و مدیریت را فراهم کند.

محصول دانش‌بنیان «کیت قرائت از راه دور کنتور آب و گاز» محصول هوشمند یک شرکت دانش‌بنیان است که ضمن اعلام میزان گاز مصرفی مشترکان، زمینه را برای تحلیل دقیق داده‌های مصرف، شناسایی هدررفت و نقاط اوج مصرف، گام‌های بعدی را برای بهینه‌سازی انرژی مصرف در ابعاد گسترده بردارند.

مجید محمدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در این باره توضیح داد: با طراحی و تولید کیت‌های قرائت از راه دور کنتور‌های مصرفی، به این دغدغه پاسخی هوشمندانه و فناورانه داده‌اند و با پیاده سازی این محصول در حوزه مصرف گاز، زمینه را برای صرفه‌جویی و بهینه سازی مصرف فراهم کرده‌اند. محمدی، یکی از مزایای کیت قرائت از راه دور کنتور گاز دیافراگمی، عدم نیاز به تعویض کنتور دانست و افزود: کیت‌های تولید شده بر روی کنتور‌های موجود نصب شده و اطلاعات کنتور را به مرکز کنترل و بر روی نرم افزار اسکادای تولیدی شرکت ارسال می‌نماید.

وی با اشاره به تولید و تجاری سازی کیت قرائت از راه دور کنتور‌های دیافراگمی گاز به عنوان یکی از دستاورد‌های این شرکت دانش‌بنیان گفت: کیت قرائت از راه دور با قیمتی در حدود یک دوم قیمت رقبای خارجی در کشور عرضه می‌شود و ضمن افزایش سرعت در فرآیند قرائت مصرف، زمینه را برای تحلیل داده‌ها و کمک به بهینه‌سازی مصرف گاز در ابعاد کلان فراهم می‌کند.

این فعال فناور، درباره مزایای این محصول دانش‌بنیان عنوان کرد: استفاده از الگوریتم‌های روزآمد و پیشرفته در قرائت و تحلیل داده‌ها، امکان به روزرسانی، پشتیبانی و قابلیت ارتقا را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول دانستو همچنین کیت قرائت از راه دور این شرکت در حدود ۲۱۸ دلار میباشد که مشابه چینی آن حدود ۴۵۰ دلار می‌باشد.

وی با اشاره به نیاز جدی در حوزه هوشمندسازی کنتور‌ها و مدیریت هوشمند مصرف گفت: در حوزه کنتور گاز و هوشمند سازی این کنتورها، حدود ۲۴ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که این کنتور‌ها بایستی هوشمند شوند. همچنین در حوزه آب ۲۷ میلیون مشترک در کشور وجود دارد. همچنین با توجه به فعالیت ۵۰۰ هزار چاه کشاورزی در ایران هوشمندسازی اندازه گیری مصرف این مجموعه‌ها هم در مدیریت مصرف آب کشور ضروری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت ۳.۵میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از صنعتی سازی پایان نامه
  • رتبه تورمی ایران در جهان مشخص شد
  • مدیریت هوشمند مصرف آب و گاز با کنتورخوان از راه دور ایران‌ساخت
  • کنترل و نظارت ساختمان از راه دور با سامانه ایران‌ساخت
  • بازدید از شرکت ایران خودرو برای دانشجویان رشته مکانیک و صنایع
  • کاربرد توری مش + راهنمای خرید عمده از سراسر کشور
  • عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ ۶ درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد
  • بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت توربین‌های بادی نیروگاه خواف
  • هوشمندسازی صنعت با فناوری/ پایش ماشین آلات خطوط تولید ایرانیزه شد