Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- برخي کارشناسان صنعت خودرو با ابراز اميدواري درباره ثمربخشي سازوکار حمايت از تبادلات تجاري اروپا و ايران (ساحات) يا اينستکس، بر لزوم رعايت هوشياري، حفظ اصول شفافيت مالي و اطلاع رساني کامل به فعالان اقتصادي و مالي براي همراهي با آن تاکيد کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، وزيران امورخارجه آلمان، فرانسه و انگليس يازدهم بهمن‌ماه امسال در حاشيه نشست اتحاديه اروپا اعلام کردند ساز وکار حمايت از تبادلات تجاري اروپا و ايران تحت عنوان اينستکس به ثبت رسمي رسيده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکتي که با عنوان اينستکس ثبت شده است در پاريس مستقر مي شود و يک کارشناس بانکي آلماني مسئوليت آن را برعهده دارد، همچنين انگليس رياست هيات نظارت را برعهده مي گيرد.
پس از خروج آمريکا از برجام در ارديبهشت ماه امسال اتحاديه اروپا با موضع‌گيري عليه اين اقدام، به بررسي طرح‌‎هايي با هدف حفظ تجارت با ايران پرداخت.
اين اتحاديه با اجراي قانون مسدودسازي تحريم‌ها (Blocking Statute) گامي در حمايت از شرکت هاي کوچک و متوسط برداشت تا اين شرکت ها به موجب اين قانون، مشمول تحريم هاي آمريکا قرار نگيرند.
در اين پيوند، عضو هيات علمي گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: اصل اين حرکت، کار بزرگي است، اما هنوز مشکلات زيادي بر سر راه وجود دارد؛ در عين حال به نظر مي رسد که چاره اي جز آن وجود ندارد.
«اميرحسن کاکايي» بيان داشت: اروپا با اين حرکت خود نشان داد که به دنبال باز کردن روزنه جديدي خارج از مسير دلار است.
وي يادآوري کرد: در 50 سال گذشته به سمت جهاني شدن تحت کنترل و سلطه آمريکا حرکت کرديم اما اکنون حرکت جديدي برخلاف آن در حال شکل گرفتن است.
به گفته کاکايي، اروپايي ها با اين اقدام در وهله نخست به دنبال کمک کردن به خود و تامين منافعشان هستند.
وي ادامه داد: در 30 تا 40 سال گذشته آمريکا حرکت در مسير جهاني شدن را آغاز کرد اما در 10 سال اخير با مديريت هوشمندانه چين و رشد پيوسته و پايدار اين کشور، مسير طراحي شده پيشين در حال به هم ريختن است و بر همين اساس آمريکا حرکت هايي را به منظور بر هم زدن اين بازي را آغاز کرد.
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: اروپايي ها به دنبال ايجاد کانال مالي جديدي خارج از کنترل آمريکايي ها هستند، در حالي که همه نظام هاي مالي کلان جهان به نوعي به فدرال رزرو (بانک مرکزي آمريکا) وصل است و بر اين اساس کاري پيچيده به نظر مي رسد.
وي ابراز اميدواري کرد با باز شدن اين کانال مالي، بتوانيم از حقوق خود که توسط آمريکايي ها پايمال شده دفاع کنيم و رفت و آمدها و تبادلات تجاري تسهيل شود.
کاکايي اضافه کرد: اين کانال براي ايران يک «آب باريکه» است و همه مشکلاتمان را حل نمي کند.
وي پيش بيني کرد هرچقدر اين ماجرا جدي تر شود، آمريکا بيشتر به آن حمله کند؛ زيرا هژموني بزرگ آن کشور با اين اقدام شکسته مي شود.
عضو هيات علمي گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت با تاکيد بر لزوم همراهي ايران با اين حرکت اروپايي ها، خواستار حفظ اصول شفافيت مالي شد و ابراز اميدواري کرد متخصصان بانکداري و مالي نيز روي همه جوانب آن کار کرده و افراد و فعالان اقتصادي، توليدي و صنعتي را براي تغييرات جديد آماه کنند.
** لزوم حفظ هوشياري در شرايط حساس کنوني
رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور نيز گفت: اينستکس يک قدم به جلو است، زيرا اروپا جرات کرد ساز وکاري در مقابل يکجانبه نگري آمريکا ايجاد کند.
«محمدرضا نجفي منش» افزود: اينکه اين ساز وکار مالي تا چه حد موفق باشد، به اتفاقات آينده و هوشياري و هوشمندي ما بستگي دارد.
وي بيان داشت: بايد ضمن حفظ حقوق خود، بهانه دست آمريکايي ها ندهيم و تا امروز نيز با اقدام غير احساسي بويژه بهم نزدن برجام با خروج آمريکايي ها از آن، هوشمندانه عمل کرده ايم.
نجفي منش تاکيد کرد: مسائل سياسي از پيچييدگي هاي زيادي برخوردار است، بطور مثال شايد موضوع «جليقه زردها» در فرانسه، بي ارتباط با وضع تعرفه هاي اقتصادي آمريکايي ها نباشد.
** ساحات، گامي مثبت و رو به جلو
يک عضو انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان نيز درباره ساز وکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا و تاثير آن بر فعالان قطعه سازي و شرکت هاي کوچک و متوسط گفت: فارغ از هر نتيجه اي که اين ساز وکار مالي بخواهد به دنبال داشته باشد، گامي مثبت و رو به جلو تلقي مي شود.
«رضا رضايي» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: اولويت در نظر گرفته شده در اين سازوکار مالي، دارو، غذا و مايحتاج عمومي مردم عنوان شده اما ممکن است بتوان براي مواد اوليه و قطعات يدکي مورد نياز قطعه سازان و خودروسازان نيز از آن استفاده کرد.
وي گفت: به نظر مي رسد روزنه اي جديد براي صنايع خودروسازي و قطعه سازي باز شده باشد و بايد ببينيم مقام هاي اروپايي تا چه حد به تعهداتشان در اين توافق جديد پايبندند.
اقتصام*3065*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۲۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد کاهش به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.68 درصد کاهش به 2375 دلار و 58 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.98 درصدی به 2390 دلار و 10 سنت رسیده است.
قیمت طلا پس از یک افزایش پیاپی 5 هفته‌ای که طولانی‌ترین روند افزایش قیمت آن طی یک سال گذشته بوده به زیر 2377 دلار رسیده است. قیمت طلا در این مدت یک رکورد جدید ثبت کرد. 

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/01

تاجران علاوه بر تنش‌های خاورمیانه بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا 2.6 درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با 2.5 درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.
قیمت طلا 15 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا از سوی آسیا مخصوصاً چین بوده است. قیمت طلا علی رغم افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا بالا رفته است. عواملی که معمولاً مانع افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌شوند.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 1.42 کاهش به 28 دلار و 72 سنت رسید و پلاتین با یک افزایش 0.08 درصدی 936 دلار و 26 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/39

دیگر خبرها

  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد/ وعده داخلی‌سازی اتوبوس برقی
  • برخی امور اقتصادی همچون صنعت خودرو را به مردم بسپارید
  • تصادف مرگبار سواری پژو پارس سوخت بر
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
  • تصویب دو طرح پژوهشی در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه
  • با ۲۰۰ میلیون چه خودرویی بخریم؟
  • صندوق بین المللی پول به آمریکا هشدار داد | قیمت بیت کوین به کدام سو می رود؟