Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه، افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران، واکنش جان بولتون به جشن ۴۰ سالگی انقلاب و دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اولین توییت ترامپ به زبان فارسی و پاسخ محمد جواد ظریف نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که تهدیدها و فشارهای دولتش برای کشاندن ایران به پای میز مذاکرات در خصوص برنامه موشکی بی نتیجه مانده، به انتشار پیامی به زبان فارسی در صفحه توییتر خود متوسل شد.

وی با به کار بردن تکراری، ایران را عامل گسترش فساد و ترور در منطقه نامید و مدعی شد که ایرانی ها مدت ها است در رنج به سر می برند و شایسته آینده بهتری هستند.

توییت خشم‌آلود ترامپ در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته «رودی جولیانی» وکیل شخصی او و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع اعضای گروه تروریستی منافقین از رؤیای تغییر نظام در ایران صحبت کردند و مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی را نمی‌بیند و منافقین می‌توانند کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن بگیرند.

محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه ساعتی پس از توئیت توهین‌آمیز رییس‌جمهور آمریکا درباره چهلمین سالروز انقلاب، پاسخ وی را در توئیترش داد.ظریف با اشاره به اشتباهات دولت‌های متفاوت آمریکا در قبال ایران تاکید کرد که پس از ۴۰ سال انتخاب‌ها ‌و تصمیم‌های نادرست اکنون نوبت آن است که ترامپ در سیاست‌ شکست‌خورده آمریکا ( در قبال ایران ) تجدیدنظر کند.

توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب سوریه

روسیه و ترکیه روز دوشنبه بر سر ایجاد ثبات در شهر «ادلب» سوریه از طریق اتحاذ «تدابیر قاطعانه» توافق کردند.

در بیانیه مشترکی که بعد از دیدار وزیران دفاع دو کشور در آنکارا صادر شده اشاره‌ای به اینکه دو طرف قرار است چه اقدامات نظامی را در چه زمانی انجام دهند، نشده است.

ترکیه که از شبه‌نظامیان سوری حمایت می‌کند و روسیه که حامی دولت قانونی سوریه است چند ماه پیش بر سر ایجاد یک منطقه غیرنظامی در ادلب توافق کردند.

آنکارا در آن توافق متعهد به خلع سلاح گروه تروریستی «هیأت تحریر الشام» شده بود. در مقابل، دولت سوریه هم متعهد شد از انجام عملیات نظامی علیه این گروه وابسته به القاعده خودداری کند.

بیانیه روز دوشنبه در حالی صادر شده که سران کشورهای روسیه، ترکیه و ایران قرار است روز پنجشنبه در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار کنند.

بیانیه مشترک روز دوشنبه بر «ضرورت اتخاذ تصمیمات قاطعانه برای ضمانت امنیت در منطقه غیرنظامی ادلب تأکید می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما علی‌رغم اقدامات تحریک‌آمیز بر اهمیت و ضرورت اقدامات مشترک نیروهای نظامی و اطلاعاتی کشورهایمان برای برقراری صلح و حمایت از ثبات در ادلب تأکید می‌ورزیم.»

افشای تماس‌های محرمانه نتانیاهو با محمد بن زاید در مورد ایران

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، چندین بار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به صورت سری تلفنی گفت‌وگو کرده است. کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه از این گفت‌وگوهای سری میان نتانیاهو و بن زاید پرده برداشته است.

بر اساس گزارش این شبکه رژیم صهیونیستی، مذاکرات میان نتانیاهو و بن زاید به موضوع هماهنگی میان دو طرف درباره پرونده ایران در پی امضای توافق هسته‌ای با تهران(برجام) و نیز تلاش برای پیشبرد روند سیاسی منطقه‌ای در منطقه اختصاص داشته است.

این رسانه به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیر عرب آورده است در آن گفت‌وگوهای تلفنی، به موضوع تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل با حضور اردوگاه صهیونیستی(شامل ائتلاف حزب کار و جنبش هتنوعا ائتلافی که آوی گبای رئیس حزب کار اخیرا آن را متلاشی کرد) به ریاست یستحاک هرتسوگ اشاره شده است.

دان شابیرو سفیر سابق آمریکا در تل آویو گفته است مشاور نتانیاهو اخیرا با مسئولان ارشد امارات متحده عربی دیدار و نیز تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند . شابیرو افزود تماس‌هایی میان اسرائیل و کشور امارات متحده عربی برقرار شده است.

بر اساس گزارش این رسانه اسرائیلی، شابیرو اظهار داشت من نمی‌خواهم اسامی نمایندگان نخست وزیر اسرائیل و نمایندگان ولیعهد امارات را که به طور منظم با یکدیگر در تماس و گفت‌وگو بوده‌اند، فاش کنم، این مذاکرات در بسیاری از اوقات به صورت رو در رو و مستقیم و در برخی موارد به صورت تلفنی بوده است.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی در ادامه اعلام کرده است که به زودی جزئیات بیشتری درباره روابط سری میان اسرائیل و امارات در چارچوب سلسله برنامه‌های موسوم به اسرار خلیج(فارس) فاش خواهد کرد که طی آن از روابط سری دولت اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) پرده برخواهد داشت.

واکنش جان بولتون به جشن ۴۰ سالگی انقلاب

بولتون روز دوشنبه و پس از آن که میلیون ها ایرانی در راهپیمایی روز 22 بهمن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شرکت کردند، در پیامی توئیتری با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود نوشت: « پس از 40 سال، جمهوری اسلامی ایران در عمل به وعده هایش برای حفظ کردن و دفاع از حقوق شهروندان خود ناکام مانده است.»

بولتون افزود: «چهلمین سالگرد نظام ایران تنها نمایانگر چهار دهه شکست و وعده‌های عمل نشده است.»

او یک پیام ویدئویی هم منتشر کرده و باز هم مدعی شده که ایران سالگرد انقلاب‌های چندان بیشتری را نمی‌بیند. وی همچنین، بر خلاف گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم کرده است.

دست رد عراق به درخواست آمریکا برای تحریم ایران

به گزارش نیویورک تایمز، دولت ترامپ عراق را تحت فشار قرار داده تا خرید انرژی از ایران را متوقف کند و این مسئله به چالش مهمی بین بغداد و واشنگتن تبدیل شده است.

رهبران عراقی نگران هستند که افت فشار برق در کشورشان باعث آشوب و ناامنی سیاسی شود. چرا که این کشور نیاز شدیدی به برق دارد و عمده آن از ایران تأمین می‌شود.

مقاومت عراق اهداف ترامپ در متوسل شدن به زور تحریم برای عدم همکاری و معامله با ایران را با خطر مواجه می‌کند.

همچنانکه کشورهای اروپایی هم یک سازوکار مالی جدیدی را برای انجام مبادلات اقتصادی با ایران طراحی کرده‌اند و تلاش‌های آمریکا در متوقف کردن چین و هند خرید نفت از ایران هم با مشکل مواجه کرده است.

تنش‌ها پس از آنکه ترامپ در سوم فوریه اعلام کرد که در نظر دارد ارتش آمریکایی هم به عراق بگردد و ایران را رصد کند اوج گرفت.

اظهارات ترامپ باعث شد که در عراق قانونی تصویب شود تا فعالیت‌های آمریکا در خاک این کشور را محدودتر کنند.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق هفته گذشته پس از ملاقاتی که با رئیس بانک مرکزی ایران داشت، به ۱۳ سال تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه عراق در دور صدام حسین اشاره کرد و گفت: مردم عراق سال‌ها از اقدامات آمریکا رنج دیده‌اند و مردم این کشور به خوبی از اقدامات آنها آگاهند.

عبدالمهدی گفت: «عراق تحریم‌های آمریکا علیه ایران و هیچ ملت دیگری» را اجرا نمی‌کند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران آمریکا برجام ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!

چین را باید بزرگ ترین خریدار نفت ایران دانست که البته بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان نیز نام دارد و روزانه حجم بالایی از طلای سیاه جهان را خریداری می کند.

کارشناس انرژی گفت: مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز در این باره وجود دارد.

به گزارش مهر، محسن قمصری کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ممکن است اوپک ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بازار نفت آرام شود و قیمت کاهش یابد گفت: تلاش بر این است که اوپک ظرفیت فروش خود را افزایش دهد و در حد محدود مشکلی را به وجود نمی آورد و قابل انجام است.

به گفته این کارشناس انرژی نظر بر همین است که به صورت محدود عرضه را افزایش دهند و بازار را کنترل کنند و مشتریان نفت به دنبال این هستند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند و هماهنگی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نفتی که آمریکا در از آنها صحبت می‌کند هم اکنون نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است.

وی ادامه داد: چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد: این خبرها بیشتر جنگ رسانه‌ای هستند تا بتوانند بازار را متشنج کنند و مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز وجود دارد.

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با ۳۵‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است.این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است.

موفقیت ایران در صادرات نفت‌خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. واشنگتن و اتحادیه اروپا با هدف منصرف‌کردن اسرائیل از تشدید درگیری با تهران یا انتقام‌جویی نظامی، در حال تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی هستند.

در هر حال، صادرات نفت ایران پس از ۶ سال ‌به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است. نکته مهم آنکه آمارهای صادرات رسمی نفت‌خام ایران با یک فاز ‌تاخیر اعلام می‌شود، بنابراین از هم‌اکنون انتظار داریم آمارهای رسمی جذابی مخابره شود اما باید یک نکته را نیز در این‌خصوص مدنظر قرار داد، نوسان قیمت جهانی نفت‌خام در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه از افت نرخ شدید در روزهای اخیر حکایت دارد تا جایی‌که برنت کف ۹۰ دلاری را از دست داد و تا لحظه تنظیم این گزارش، با نزدیک به یک‌درصد سقوط روزانه به نزدیکی ۸۶ دلار در هر بشکه رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند