دیانا فتحی جهان ذهنی و البته شخصی خود را از دریچه بهمن فرسی روایت می‌کند؛ اما این روایت کماکان مملو از نشانگان شخصی است که شاید مخاطب را بدان ورودی نیست. ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

باشگاه خبرنگاران پویا - احسان زیورعالم

نخستین ساخته حرفه‌ای دیانا فتحی چندان از جهان آثارش در دوره دانشگاهی دور نیست. نمایشی از او به یاد دارم که نوشتار و کارگردانی و بازیگریش با خود او بود. نمایش درباره زنی بود محصور در میان نامه‌ها و از دل نامه‌ها خاطراتش را پشت میز مرور می‌کرد. خاطراتی که انگیزه‌های وجودی زنی جوان را به چالش می‌کشید. نمایشی میان غم و شادی و حتی مرگ و زندگی. نمایشی که بوی پاییز می‌داد و قرار بود در ساخت مونولوگیش، مخاطب را به واکنش وادارد. نامه‌ها در دست مخاطب سنگینی می‌کرد تا زمانی که فتحی آنها را می‌گرفت و می‌گشود تا یکی از رازهایش را فاش کند. به عبارتی او زنانگی خویش را عیان می‌کرد و آن را با مخاطب سهیم می‌شد؛ اما مخاطب هنوز به دنیای او ورود نمی‌کرد. ادبیات نمایش به شدت شخصی بود و محصول جهان ذهنی فتحی. جهانی که تا همین حوالی هم ادامه داشته است.

«اهالی هوا» داستان یاسی، دختری است که همسرش، روزبه جدا شده است. جدایی او از روزبه موجب نزدیک شدن روزبه به همسایه طبقه پایین، خاطره می‌شود؛ اما روزبه در مرور خاطراتش هنوز به یاسی فکر می‌کند. یاسی اما تصویر ایدئالی از یک زن روشنفکر در ذهن روزبه باقی مانده است که خوابش را هم از آن خود کرده است.

طبق آنچه در نمایش بیان می‌شود، «اهالی هوا» نگرش دراماتیک به «شب یک، شب دو» بهمن فرسی است. نمایشنامه‌نویس شاخص در رمانش داستان مردی را مرور می‌کند که غرق در نامه‌های عشق از دست رفته‌اش هست. عشق او زنی است هنرمند و روشنفکر که خواب را از چشم زاوش گرفته است.

در رمان روایت در دست مرد داستان است؛ اما در «اهالی هوا» با اینکه نقش‌ها همان است، روایت به یاسی سپرده شده است. یاسی از دل ماجرا خارج می‌شود؛ اما به سبب ویدئوهایی که از خانه و خیابان کریمخان و البته اشارات متعدد به رمان فرسی می‌شود، کماکان راوی باقی می‌ماند. او سایه‌اش را بر نمایش باقی می‌گذارد تا آن گونه که می‌خواهد جریان را پیش برد. از همین رو نمایش دو وجه مشخص پیدا می‌کند. نخست آنکه بر مدار مونولوگ می‌چرخد و حتی دیالوگ‌هایش با فاصله عمیق میان شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود. مونولوگ‌گویی اتمسفر نمایش را تسخیر می‌کند و ما را به همان رمان فرسی می‌کشاند. رمانی که به واسطه نوشتار نامه‌نگاری خود بدل به جریانی مونولوگی می‌شود. زمانی که شخصیت‌ها با هم سخن می‌گویند، همین روند نامه‌وار موجب می‌شود فاصله ایجاد شود. گویی همانند نویسندگان نامه‌، زمانی برای تأمل وجود دارد تا پاسخ طرف مقابل را بدهیم. سکته‌ها و مکث‌ها در کلام گواه بر این امر است.

دومین مسئله جریان سیال ذهنی است که نمایش را می‌سازد، روایت را تسخیر می‌کند و اساساً داستان نمایش می‌شود. جریان سیال ذهن مثل یک روح در کل اثر حرکت می‌کند و ما را از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌برد. این سیالیت را در تصاویر ویدئویی نیز می‌بینیم. مخاطب با چشمی گشوده از خیابان کریمخان به پرواز درمی‌آید و در دل خانه‌ای قدیمی فرومی‌افتد تا با گربه‌های سرگردان هم‌قدم شود. در این میان به داستان مبهمی گوش می‌دهد که تهش این است: روزبه هنوز به یاسی فکر می‌کند.

این سیالیت نیز از رمان فرسی به عاریه گرفته شده است. در ابتدای فصل چهارم فرسی می‌نویسد «حسابی سردرگم هستم. من چه صفحه‌ای از تو خواسته بودم؟ تو ظاهراً خیلی تلاش کرده‌ای. یادم هست که هیچ صفحه‌ای از تو برایم نرسید. من برای ژیوار نامه نوشتم؟ هیچ باور نمی‌کنم. (من در دفتر کار شبان شوهر پوپک هستم.)»

اما فتحی همانند همان نمایشی که در ابتدا تشریحش کردم به جای قضاوت از دریچه نگاه مردی شکسته خورده در عشق، همه چیز را در ظرف زنی می‌ریزد که سرگردان خیابان کریمخان است و غیبش می‌زند. او در جستجوی چیزی است که شاید ما آن را زنانگی بنامیم؛ اما برایمان سوال می‌شود که خاطره آیا از آن زنانگی درکی ندارد. پس زنانگی نیست. من نام آن را همان عیان‌سازی می‌گذارم. عیان‌سازی دیانا فتحی. نمایش «اهالی هوا» از همین رو شخصی می‌شود. بخشی از وجود خود او می‌شود که اکنون در برابر ماست؛ ولی چنان شخصی است که نمی‌توان بدان دست زد. ما فقط ردش را می‌گیریم و بیش از کلام‌ها، در ویدئوها.

انتهای پیام/

R1369/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط جشنواره تئاتر فجر تئاتر

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی:

بازداشت ۱۴ نفر در مشهد بخاطر نامه به رهبر انقلاب؟

عکس| خانم بازیگر در کنار همسری که ۲۸ سال از او بزرگ‌تر است

فیلم/ شادی مردم ماهشهر پس از برنده شدن فاطمه عبادی

کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر تئاتر جشنواره تئاتر فجر تئاتر

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۱۳۸۸۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

جدیدترین آمار فروش گیشه سینما‌ها

بر اساس آمار و اطلاعاتی که تا امروز (۳۰مردادماه) در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته، فیلم سینمایی «جانان» به کارگردانی کامران قدکچیان که از ۱۶ مردادماه روی پرده رفته است، تا امروز بیش از ۱۶۵ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار بیش از ۸۸ میلیون تومان حاصل فروش در سینما‌های تهران بوده است. این فیلم سینمایی که دو هفته از اکرانش می‌گذرد ۵۴ سینما در اختیار دارد.

فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی پس از دو هفته نمایش در مجموع حدود یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان فروش داشته و حدود ۹۷ هزار مخاطب در سینما‌ها به تماشای آن نشسته‌اند. این فیلم سینمایی ۱۲۲ سینما در اختیار دارد و از مجموع فروشش به تفکیک ۸۱۰ میلیون تومان در سینما‌های تهران فروش داشته است.

فیلم سینمایی «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده که از ۹ مردادماه در سینما‌ها به نمایش درآمد، تا امروز بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته که از این مقدار حدود ۹۰۰ میلیون تومان حاصل فروش در تهران بوده است. این فیلم سینمایی اکنون ۹۵ سینما در اختیار دارد.

فیلم «تپلی و من» ساخته حسین قناعت که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده و خانواده‌ها مخاطب آن هستند، پس از حدود یک ماه نمایش، حدود یک میلیارد تومان فروش داشته و ۱۰۳ هزار نفر آن را در ۱۵۲ سینما تماشا کرده‌اند.

فیلم سینمایی «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران نیز پس از چهار هفته نمایش و با در اختیار داشتن ۸۶ سینما، در مجموع ۷۳۷ میلیون تومان فروش داشته و به تفکیک ۵۹۰ میلیون از آن حاصل فروش در سینما‌های تهران بوده است. این فیلم با درون‌مایه‌ای اجتماعی با محدودیت سنی ۱۲+ سال روی پرده سینما‌ها رفته است.

فیلم «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی که از دوم مردادماه روی پرده رفت، پس از گذشت حدود یک ماه اکران، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون تومان حاصل فروش در سینما‌های تهران بوده است. این فیلم با جذب بیش از ۱۹۲ هزار مخاطب در ۱۳۲ سینما نمایش دارد.

فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان که از ۲۶ تیرماه نمایشش روی پرده سینما‌ها آغاز شده، تا امروز با در اختیار داشتن ۱۵۰ سینما، یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان فروش داشته و از این مقدار به تفکیک بیش از ۸۷۵ میلیون تومان حاصل فروش در سینما‌های تهران بوده است. تاکنون ۱۴۳ هزار نفر، مخاطب این فیلم سینمایی بوده‌اند.

فیلم «ایکس لارج» ساخته محسن توکلی که در ژانر کمدی ساخته شده و از پنجم تیرماه روی پرده رفته است، پنج میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان در مجموع و به تفکیک در تهران بیش از دو و نیم میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم سینمایی در ۱۹۰ سینما در تهران و شهرستان‌ها نمایش داشته است.

فیلم سینمایی «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان که از اواخر خردادماه اکرانش را آغاز کرده، تا امروز بیش از پنج و نیم میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم سینمایی با در اختیار داشتن ۱۸۲ سینما، به تفکیک در تهران دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان فروش داشته است.

فیلم «سرخ‌پوست» ساخته نیما جاویدی که از نیمه خردادماه روی پرده سینما‌ها رفته است، تا امروز نزدیک به ۱۳ و نیم میلیارد تومان فروش داشته و بیش از ۹ میلیارد تومان آن حاصل فروش در سینما‌های تهران بوده است. این فیلم سینمایی با در اختیار داشتن ۱۹۱ سالن سینمایی بیش از یک میلیون مخاطب داشته است.

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار پس از حدود دو ماه نمایش و جذب بیش از یک و نیم میلیون مخاطب به سینما، ۱۷ و نیم میلیارد تومان فروش را رد کرد. این فیلم که با محدودیت سنی ۱۲+ سال روی پرده رفته ۱۸۵ سالن سینمایی در اختیار داشته است.

دیگر خبرها

  • وسوسه عبور از مسیرهای کشف‌نشده موسیقی/ هرگز شکست نخواهیم خورد
  • ثبت ۱۱۲ روز سالم برای اصفهان
  • ماجرا مسمومیت شبانه ۱۹ کارگر در یک کارخانه
  • ارتباط آلودگی هوا و اختلالات روانی
  • رمزگشایی از حرکات حیرت‌انگیز شعبده‌باز‌های مشهور/ از سعید فتحی روشن تا سایمون
  • مسمومیت شبانه ۱۹ کارگر در یک کارخانه
  • فتحی به استراماچونی: هر بازیکنی را معرفی کنی قرارداد می‌بندیم
  • چرا گرمای تابستان فروکش نمی‌کند؟
  • تابستان امسال هوای کرمانشاه دیرتر از شرایط نرمال خنک می‌شود
  • آلودگی هوا عامل بیماری روانی
  • تداوم جوی پایدار در اصفهان/ هفته آینده هوا گرمتر می‌شود
  • آلودگی هوا، عامل بیماری روانی مردم؟
  • هوای اصفهان در وضعیت سالم
  • آلودگی هوا با اختلال دوقطبی و افسردگی ارتباط دارد
  • ارتباط میان آلودگی هوا و اختلالات روانی
  • وضعیت کیفی هوای امروز پایتخت؟
  • وضعیت کیفیت هوای پایتخت همزمان با پایان هفته
  • تنوع شادی و طنازی ایرانی ها
  • چرا ناشران به چاپ نمایش نامه اهمیت نمی‌دهند؟