تهران- ایرنا- اگرچه اندیشه عکس‌های حاضر در نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر به جهانی ساخته هنرمند آدرس نمی‌دهد ولی اگر آن را در بستر جغرافیایی ایران با پتانسیل‌های موجود و تجربه‌های گذشته بررسی کنیم، می‌توان مدعی شد که این نمایشگاه نگاهی پیشرو در فضای عکاسی ایران دارد.

بخش عکس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با موضوع «آزاد» و قالب «تک عکس» در 5 بهمن فراخوان خود را با رویکرد «مستند»، «فاین آرت» و «مستند هنری» منتشر کرد.


«کیارنگ علایی» دبیر بخش عکس این جشنواره با تاکید بر «برخورد هنرمند با موضوعات عینی یا تصویرهای ذهنی از نگاه معاصر و خلاقیت در پرداخت متناسب با رویکرد انتخابی» تلاش کرده بود چراغ راهی را برای شرکت‌کنندگان بر افروزد تا عکس‌های خبری، ورزشی، تئاتر، پرتره، مستند، فاین آرت و دیگر رویکردها به گردِ غایت اندیشه در این رویداد اجماع کنند.
اگرچه نگاه معاصر و خلاقیت عکاسانه معیار سنجش اثر تعریف شده است ولی معمولا یکی از آسیب هایی که در فراخوان های عکس با رویکرد آزاد، استاندردهای متفاوت در معیار ارزیابی است که کار را برای تیم داوری مشکل می‌کند؛ فرضا «کانسپت» یک عکس فاین آرت در ذهنیت هنرمند در بی‌قیدی محض جان می‌گیرد و خلق می‌شود درحالی که در عکس مستند «رخداد به مثابه یک امر بیرونی» بهانه‌ای برای کشف «واقعیت» تعریف می‌شود و ذهنیت هنرمند خود را وفادار به عینیت می‌داند.
اگر چه علایی با انتخابی هوشمندانه در تیم داوری خود متشکل از «بهنام صدیقی»، «مهرداد افسری» و «شادی قدیریان» که جایش را به «محمدرضا شریف زاده» داد، تلاش کرده است مصائب این فراخوان را که از ذات «جشنواره فجر» به میراث برده، کاهش دهد، درنهایت وجود چند فریم خارج از روند کلی نمایشگاه از گل درشت‌ترین موارد عکس‌های انتخابی است که احساس تحمیل شدن برخی از آثار را بر تیم داوری القا می‌کند.
سیاست‌گذاری‌های 10 دوره گذشته جشنواره تجسمی فجر که رویکرد مردمی بودن آن، جشنواره را به سمتی سوق داده است که جامعه هدفِ این رویداد هنرمندان جوان و جویای نام باشد و احتمالا کمبود عکس‌های حرفه‌ای و استاندارد بزرگترین مشکلی بوده که تیم داوری با آن مواجه شده است.
جشنواره تجسمی فجر ذاتا نگاه مناسبتی را در درون خود دارد و همین امر کار را برای تیم‌های داوری سخت می‌کند همانطور که در این نمایشگاه مشاهده می‌شود تلاش شده است، گفتمان انقلاب به نحوی در عکس های انتخابی آورده شود که هم از نگاه شعار زده جشنواره‌های مناسبتی فاصله بگیرد و هم تصاویر، نمایندگان مناسبی برای چهلمین سال انقلاب باشند، برای مثال تصویر زنی هم سن انقلاب، که تصویری از شهیدی به سن امروز خود را در آغوش گرفته و نگاه پرسشگرش از لنز عکاس گریزان است.
اگرچه عکس‌ها در خدمت یک «کُل» هستند که از جهان مشترک علایی و تیم داوری سرچشمه می‌گیرد ولی هستند تصاویری سرکش و رو به مسیر ناکجاآباد که با برداشتی سطحی‌ از عکاسی سر از نمایشگاه درآوردند.
گرچه در نگاه معاصر امر مطلقی وجود ندارد ولی می‌توان برای گشودن باب نقد، آثار این نمایشگاه را در سه محور «رویداد»، «فرم» و «اندیشه» استوار دانست که پاشنه آشیل این نمایشگاه تصاویر «رویداد محور» است. این تصاویر در تقابل با قدرت تصاویر «اندیشه محور» نمایشگاه که مخاطب را در مواجهه با خود به خوانش اثر، رمزگشایی و کشف معنا وامی دارد، قرار می گیرند.
عکس‌های رویداد محور که در پاراگراف قبل به عنوان ضعف نمایشگاه عنوان شد، بازنمایی سطحی از رویدادهایی است که ردپای «عکاس» در «عکس» دیده نمی‌شود و عکس به نشانه‌ای ارجاع نمی‌دهد تا مخاطب آن را همچون سر نخ در دست گیرد و به عمق راه یابد، که برای مثال عکسی با عنوان «پیشواز شب چله» که رقص محلی و شادی کردنشینان را به تصویر کشیده است بیشتر کاربردی گردشگری برای معرفی به توریست ها دارد و از کارکرد هنری خالی است.
عکسی «بدون عنوان» که در توضیح آن نوشته است: «مردی که در ازدحام نمایشگاه کتاب گرما زده شده است و همسرش، مقوایی را بادبزن کرده و سعی دارد او را خنک کند»، «تصویر ضد نوری از راهیان نور»، «اتاقک سیمانی رانندگان» بخشی از عکس‌های ضعیفی محسوب می‌شود که این نمایشگاه را از مسیر منطقی خود خارج کرده است.
محیط زیست و مصرف‌گرایی از موضوعات مهمی است که در دو دهه اخیر پروژه های عکاسی زیادی بر آن متمرکز شده است، این نمایشگاه هم از این رویکرد مستثنی نیست ولی متاسفانه با تصاویر سطحی از بازنمایی ها روبرو هستیم که در نبود شناخت نسبت به مولفه‌های جامعه مصرفی و گرفتار در کلیشه‌های تصویری، شکل گرفته اند و عکاسان نتوانسته‌اند در گفتمان منطقی در این حوزه گام بردارند که برای مثال «رهایی شیشه های نوشیدنی در طبیعت»، «شلنگ و تانکر» از جمله عکس‌های ضعیف این بخش هستند.
البته تصویر «لاک پشت نشسته بر روی زباله های رودخانه‌ای» و «رها شدن گلدان‌های پلاستیکی پس از کاشت گل در طبیعت» عکس‌هایی با قابلیت خوانش هستند ولی در مجموع، اندیشه عکاس در آن دیده نمی‌شود.
در برخی تصاویر عکس‌ها به صورت کامل در اسارت تکرار فرم قرار گرفته‌اند و در یک حافظه ناقص تصویری، بیشمار مشابه این تصاویر وجود دارد که در فرایند فرمالیستی خود یادآور مشق‌های روزهای نخست آموزش عکاسی است و می‌توان در این زمینه به تصاویر «درخت»، «طبیعت از پس پرده و پشت پنجره» و «آینیه خودرو» اشاره کرد.
عمده تصاویر این نمایشگاه تصاویری دارای خوانش است و در آنها استانداردهای بصری به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند این امر از محور قرار گرفتن رابطه «اندیشه و هنرمند» در داوری عکس‌ها حکایت دارد ولی در برخی موارد با عکسهایی روبرو می‌شویم که با وجود انتقال معنا در تکنیک بسیار ضعیف عمل کرده‌اند برای مثال تصویر «کلنگ در خاک فرو مانده در جلوی مردانی که دست بر روی دست نهادند» تصویری است که به نحوی ما به ازای شرایط توسعه در جامعه است و همچنین عکس دیگری از آسایشگاه و یا بیمارستانی که افراد بر روی تخت خوابیده‌اند از جمله تصاویر حامل معنا هستند که متاسفانه عکاس در کنترل نور به عنوان اولین تکنیک «فیزیک و ابزارشناسی» در مباحث آموزشی سخت ناتوان بوده است.
نوشتن گزاره به همراه تصویر به انتخاب هنرمند صورت گرفته است و همین امر سبب شده است که مخاطب پندارد که آثار دارای متن به امری ضروری برای هنرمند دلالت دارد درحالی که بیگانگی متن و آثار در بیشتر کارها، بدون داشتن ارتباط معنایی به نحوی است که تصور می شود «متن و تصویر» وصله‌های ناجوری هستند که به زور هنرمند به یکدیگر دوخته شدند و اشتیاق مخاطب در خواندن متون در آثار اوایل نمایشگاه به بی میلی در اواخر نمایشگاه منتهی می‌شود؛ مساله‌ای که ضعف آموزش صحیح در این بخش را آشکار می‌کند.
در برخی تصاویر، متن‌ها به موضوعی قدرتمند دلالت می‌کنند که عکاس در به تصویر کشیدن آن بسیار ضعیف عمل کرده است. برای مثال پرتره محیطی مردی که در وسط حیاط نشسته است و در کپشن می‌خوانیم که «رجب رشیدی، جانباز جنگ تحمیلی بر اثر اصابت ترکش به سرش، رگ خواب خود را از دست داده و اکنون 33 سال نخوابیده و دیگر نمی‌تواند خواب را در چشمانش احساس کند». عکاس در نشان دادن تصویری که به خوانش نوع زندگی این جانباز منجر شود، منفعل است و متن چندین قدم جلوتر از عکس قرار گرفته و خود را به تیم داوری تحمیل کرده است.
البته عکس‌هایی در این نمایشگاه دیده می‌شود که متن و عکس با یکدیگر در هم تنیده‌اند و متن ها به پیرنگ هایی بدل می‌شوند که از تصاویر رمزگشایی می‌کنند. از میان آنها می‌توان به عکسی محو از میدان آزادی تهران، از پشت سطحی با فرم های ریز و مکعب شکل اشاره کرد که در متن این تصویر درمی یابیم که این عکس، «تصویری است که عکاس در روزمرگی‌های رفت و آمدهای روزانه‌اش به میدان آزادی از پشت پنجره اتوبوس نظاره کرده است.»
تصویری غیر واضح از «آزادی» که در روزمرگی نقطه آغاز و شروع هنرمند قرار دارد و این تصویر از پشت پنچره اتوبوس تجربه می شود. تصویر مبهم از پشت پنجره اتوبوس به نشانه‌ای تعبیر می‌شود که با خود «شتاب برای رسیدن به یک مکان، شتاب برای بازگشت از همان مکان، در یک دایره تکرار به تجربه مخاطب می‌گذارد».
حجم عظیمی از تصاویری که از غربال تیم داوری به نمایشگاه رسیده است تصاویری دارای معنا و خوانش است که در کمتر نمایشگاهی در ایران شاهد این رویکرد بودیم؛ همین امر است که می توان به تیم داوری نمره قبولی داد.
اگرچه ما در نمایشگاه با نام هایی بی سر و صدا مواجه هستیم ولی مجموعه تصاویر نمایشگاه آوایی دل انگیز را به گوش می رساند که از نسل جوانی خبر می دهد که هنر را به مثابه اندیشه دنبال می کند و از بازنمایی عکاسانه تهی از معنا عبور کرده است.
اگر چه اندیشه قالب در عکسهای نمایشگاه از تکرار سر در می آورد و به جهانی ساخته هنرمند آدرس نمی دهد ولی اگر این نمایشگاه را در بستر جغرافیایی ایران با پتانسیل های موجود در تجربه های گذشته بررسی کنیم می توان مدعی شد که این نمایشگاه دارای نگاهی پیشرو، و قدمی رو به جلو در فضایی عکاسی ایران است و باید تلاش کرد این صدا در دیگر فضاهای عکاسانه ایران به گوش رسد تا راه گفت‌وگو گشوده شود.
از عادل پازیار
فراهنگ** 9031** 9053

منبع: ایرنا

خبر بعدی:

کارنامه صحیح دولت به روایت آمار

«فرهیختگان» در گزارشی آماری به سنجش عملکرد دولت در برخی شاخص‌های اقتصادی و معیشتی در سال‌های اخیر پرداخته است که این شاخص‌ها همگی اظهارات رئیس‌جمهور مبنی‌بر نمره بسیار بالای دولت را نقض می‌کنند.

به گزارش دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، اخیرا رئیس‌جمهور در اظهاراتی قابل‌تامل مدعی شده عملکرد دولت بسیار موفق بوده و خارج از انصاف است که با افزایش جزئی قیمت‌ها، این‌گونه دولت تخریب شود. روحانی اظهار داشت: «اینکه به‌خاطر شرایطی، رب گوجه‌فرنگی یا ماکارونی در چند هفته از مرز خارج شده و صادراتش افزایش یافته و {به این واسطه} چند روزی مردم در مضیقه قرار گرفته‌اند، بگویید آقا پس چی شد؟ نمی‌شود یک شاگردی که در کلاس همه نمراتش 20 است، یک روز اگر 19.5 گرفت ما همه بیست‌ها را فراموش کنیم و از صبح تا شب بگوییم نیم‌نمره کم شده است. این (نقد) نه انصاف، نه مرورت، نه وطن‌دوستی، نه عشق به انقلاب و نه اخلاق اسلامی است.»   در این مورد اینکه نقد غیرمنصفانه و تخریب دولت خلاف اخلاق اسلامی بوده و به‌نوعی تضعیف و تخریب نظام و انقلاب اسلامی است، هیچ شکی در آن نیست، اما مساله محوری این است که آیا واقعا نمره دولت از بیست، 19.5 است؟ «فرهیختگان» در گزارشی آماری به سنجش عملکرد دولت در برخی شاخص‌های اقتصادی و معیشتی در سال‌های اخیر پرداخته است که این شاخص‌ها همگی اظهارات رئیس‌جمهور مبنی‌بر نمره بسیار بالای دولت را نقض می‌کنند.  


  ساخت‌وساز سقوط کرد؛ قیمت مسکن پرواز

مسکن ازجمله نیازهای اولیه است که هیچ جایگزینی در مصرف آن وجود ندارد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در شهریورماه سال 92 تا پایان دی‌ماه سال 97 قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران با افزایش 169 درصدی (یا به‌عبارتی 2.7 برابری) از سه‌میلیون و 648 هزار تومان در شهریورماه 92 به 9 میلیون و 797 هزار تومان در دی‌ماه سال جاری رسیده است. اگرچه التهابات ارزی و تصمیم دولت به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال 96 تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش قیمت مسکن در یک‌سال اخیر داشته است، اما کارشناسان بازار مسکن معتقدند افزایش قیمت بی‌رویه مسکن بیش از هر عاملی، از کاهش شدید تولید و عرضه مسکن ناشی شده است.

در این زمینه داده‌های آماری نیز این دیدگاه را تایید می‌کند، به‌طوری که در سال‌های 92 تا پایان سال 96 تعداد پروانه‌های ساختمانی کشور با کاهش 41 درصدی از 223 هزار فقره در پایان سال 91 به 132هزار فقره در سال 96 رسیده است. همچنین در نیمه اول سال جاری نیز نزدیک به 72 هزار پروانه ساختمانی صادر شده است که در بهترین شرایط به بیش از 144 هزار پروانه ساختمانی در پایان سال جاری نخواهد رسید. همچنین میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌وساز از دیگر شاخص‌های آماری است که نشان می‌دهد این میزان در سال‌های 92 تا پایان سال 96 با کاهش هشت درصدی از 81 هزار میلیارد تومان در سال 93 به 74 هزار میلیارد تومان در پایان سال 96 رسیده است.

  10 میلیون گردشگر خارجی دقیقا کجاست؟

یکی از بخش‌های رو به رشد اقتصاد جهانی، افزایش سهم صنعت گردشگری در درآمدزایی و اشتغال است. در همین زمینه حسن روحانی خردادماه سال 1392 (قبل از انتخابات سال 92) در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: «ما سه‌میلیون و 300 هزار بیکار در کشور داریم. اگر 10 میلیون توریست وارد کشور شود، 13.6 میلیارد درآمد ارزی و چهارمیلیون شغل ایجاد می‌شود. با یک حرکت صحیح می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.» در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد گردشگران خارجی ایران در دولت روحانی طی سال‌های 92 تا 96 با افزایش یک‌میلیون نفری، از 1.4 میلیون نفر در سال 91 به 5.1 میلیون نفر در پایان سال 96 رسیده است. این موضوع از این منظری دارای اهمیت است که تعداد گردشگران کشور همسایه ایران یعنی ترکیه در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری به بیش از 39 میلیون نفر در سال 2018 رسیده است. همچنین در سال‌های 90 تا 96 ایران در رتبه دهم تا یازدهم مقصد گردشگری حلال (مقصد جذاب برای گردشگران مسلمان) قرار داشت که در گزارش اخیر، ایران با سقوط 6 پله‌ای به رتبه هفدهم بین کشورهای اسلامی رسیده است.

  سرمایه‌گذاری خارجی 45 درصد کاهش یافت

یکی از شعارهای اصلی دولت روحانی، عبور از رکود اقتصادی از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود. بر این اساس رئیس‌جمهور به دفعات مختلف قبل از انتخابات و تا زمان امضای توافقنامه برجام اظهار می‌کرد اگر مسائل هسته‌ای از طریق گفت‌وگو حل شود، می‌توان با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مشکلات اقتصادی، موانع سرمایه‌گذاری در تولید و حتی بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی ازجمله مشکل آب را حل کرد. با این حال داده‌های بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد به‌رغم همه خوش‌بینی‌های دولت، در پسابرجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی آن‌طور که دولتی‌ها تصور می‌کردند، به ایران نیامده است، به‌طوری که در سال‌های 91 تا پایان سال 96 میزان جذب سالانه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با کاهش 45 درصدی از حدود 4.5 میلیارد دلار در سال 91 به کمتر از 2.5 میلیارد دلار در پایان سال 96 رسیده است. بر این اساس، آنچه به‌عنوان کارنامه درخشان دولت در امضای توافقنامه برجام یاد می‌شود، حداقل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی که ازجمله مهم‌ترین اهداف دولت بود چندان هم نمره قابل‌قبولی نمی‌گیرد، زیرا در بدترین شرایط تحریمی سال 91 نیز دولت احمدی‌نژاد نزدیک به 4.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده بود.

  تسهیلات بانکی به سمت سوداگری رفتند

یکی از مشکلات حوزه تولید، کمبود نقدینگی است. بر این اساس اگر قرار است رونقی در تولید ایجاد شود نظام بانکی باید تسهیلات بیشتری به بخش تولید اختصاص دهد، با این حال بررسی جزئیات تسهیلات بانکی در هشت‌سال اخیر نشان می‌دهد تسهیلات بانکی به‌طور قابل‌توجهی از بخش‌های مولد اقتصاد به سمت سوداگری حرکت کرده‌اند، به‌طوری که در سال 90 از مجموع نزدیک به 201 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، سهم بخش‌های مختلف به ترتیب 31.5 درصد برای صنعت و معدن، 30.7 درصد برای بخش خدمات، نزدیک به 17 درصد برای بخش مسکن و ساختمان، نزدیک به 12 درصد برای بخش بازرگانی و 8.5 درصد نیز به بخش کشاورزی اختصاص داده شده بود که در سال‌های اخیر این وضعیت به‌نفع خدمات و بازرگانی تغییر کرده که عمدتا نقش قابل‌توجهی در سوداگری دارند. بر این اساس، در 10ماهه سال 97 از مجموع 538 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، سهم صنعت و معدن 28.6 درصد، بخش خدمات 40.8 درصد، مسکن و ساختمان 8.85 درصد، بخش بازرگانی 13.8 درصد و درنهایت سهم بخش کشاورزی 7.9 درصد است. در یک جمع‌بندی طی سال‌های اخیر سهم بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن و ساختمان کاهشی و سهم بخش خدمات و بازرگانی افزایشی بوده است.

  قفل دولت بر کسب‌وکار

زمانی که دولت روحانی روی کار آمد، اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی قرار داشت؛ بر این اساس ازجمله شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور، بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید بود. با این حال بررسی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهند دولت نمره قابل‌قبولی در حوزه بهبود کسب‌وکار ندارد. در همین زمینه در ادامه از طریق داده‌های آماری شاخص سهولت کسب‌وکار در دولت روحانی بررسی شده است. در این زمینه بانک جهانی سالانه گزارشی را تحت‌عنوان سهولت کسب‌وکار منتشر می‌کند که در آن وضعیت کسب‌وکار در 190 کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بررسی نتایج این گزارش نشان می‌دهد رتبه کلی ایران (مجموع 10 شاخص اصلی) بین 190 کشور ارزیابی‌شده توسط بانک جهانی از 118 در گزارش سال 2016 به رتبه 128 جهان در گزارش سال 2019 رسیده است که حکایت از سقوط 10 پله‌ای دارد.

همچنین در این گزارش 10 شاخص بررسی شده که این شاخص‌ها را می‌توان با حیطه مسئولیت سه نهاد دولت، قوه قضائیه و شهرداری‌ها تقسیم‌بندی کرد. بر این اساس از بین 10 شاخص اصلی مورد ارزیابی بانک جهانی، چهار شاخص مربوط به قوه قضائیه (شامل شروع کسب‌وکار، اجرای قراردادها، ثبت مالکیت و رسیدگی به ورشکستگی)، یک شاخص مربوط به حیطه مسئولیت شهرداری‌ها (صدور مجوز ساخت)، چهار شاخص مرتبط با حیطه وظایف دولت (اخذ اعتبار، دسترسی به برق، پرداخت مالیات و تجارت برون‌مرزی) و یک شاخص نیز به‌طور مشترک در حیطه وظایف دولت و قوه قضائیه قرار دارد. (حمایت از سرمایه‌گذارای)  بررسی‌ها نشان می‌دهد در شاخص‌های مرتبط با حیطه مسئولیت دولت به‌طور قابل‌توجهی رتبه ایران سقوط کرده است، به‌طوری که در گزارش‌های سال‌های 2016 تا 2019 رتبه ایران در شاخص اخذ اعتبار با دو رتبه سقوط، در شاخص دسترسی به برق 18 رتبه، در شاخص پرداخت مالیات 50 رتبه و در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران (مشترک دولت و قوه قضائیه) هفت رتبه سقوط کرده است. همچنین در همین مدت فقط شاخص تجارت برون‌مرزی که مربوط به تهسیل واردات و صادرات است، رتبه ایران با صعود 50 پله‌ای از رتبه 171 در گزارش سال 2016 به رتبه 121 در گزارش سال 2019 رسیده است.

  چرا گوسفندها پرواز کردند؟

در چند ماه اخیر صف‌های خرید گوشت به یکی از معضلات و البته دستمایه تمسخر رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی داخل کشور قرار گرفته است. در همین زمینه بررسی‌های آماری و اظهارات دولتی‌ها هم نشان می‌دهد دولت در راستای تعادل‌بخشی و تنظیم بازار، همه توان خود را برای افزایش واردات به هر طریقی گذاشته است، به‌طوری که حتی دام زنده از طریق فرودگاه‌های کشور هم وارد شده که در دهه‌های اخیر امری بی‌سابقه است.

در این زمینه دولت همه مشکلات را به قاچاق دام حواله می‌دهد، اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد مشکل تامین گوشت مربوط به سال 97 نیست و از سال 95 رویه‌ای طی شده که منجر به کاهش تولید گوشت قرمز در کشور شده است، به‌طوری که داده‌های آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال 1394، 14.1 میلیون راس دام در کشتارگاه‌های کشور ذبح شده که این میزان در سال 95 به 13.3 میلیون راس، در سال 96 به 12 میلیون راس، در 9ماهه سال 96 به 9.2 میلیون راس و در 9ماهه سال جاری به 7.4 میلیون راس رسیده است که در هر سه‌سال، کاهش تولید بسیار قابل‌توجه است. بر این اساس اگرچه دولت در سال جاری کاهش تولید گوشت قرمز را با قاچاق دام زنده مرتبط می‌داند، اما در سال‌های گذشته نیز تولید گوشت قرمز کاهش چشمگیری داشته که قطعا به‌همراه قاچاق، عوامل اقتصادی دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند.

  رشد 3 برابری قیمت پراید و نمره 19 دولت

در جدول میزان قیمت برخی اقلام منتخب در سال‌ 92 و بهمن‌ماه سال 97 با هم مقایسه شده است. براساس این جدول، قیمت هر سکه تمام‌بهار آزادی در سال 97 نسبت به شهریور سال 92 حدود 4.2 برابر، دلار آمریکا 4.1 برابر، خودروی پراید حدود سه‌‌ برابر، هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 3.3 برابر، گوشت مرغ 2.3 برابر، برنج ایرانی 2.2 برابر و قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران 2.7 برابر رشد کرده است. با این حال در این مدت دستمزد کارگران فقط 2.2 برابر رشد کرده که در مقابل افزایش نجومی قیمت‌ها، قدرت خرید طبقه کم‌درآمد و حتی طبقه متوسط کشور به‌شدت کاهش یافته است.

   تصمیمات دولت ارز را ملتهب کرد

براساس آنچه در جدول آمده است، نرخ دلار از 3200 تومان در نیمه دوم مردادماه 92 (شروع دولت روحانی) به حدود 13 هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است. در این زمینه در سال‌های 92 تا 96 اصرار دولت بر تثبیت قیمت ارز به‌رغم رشد نقدینگی، موجب کاهش ارزش واقعی دلار شد. این اصرار دولت اجازه تنظیم تعادلی ارز را نداد و درنهایت همچون فنری فشرده در سال 96 منفجر شد. تخصیص دلار 4200 تومانی به همه کالاهای وارداتی در بهار سال 97 نیز ازجمله تصمیمات غلط دولت بود که علاوه‌بر حراج ذخایر ارزی کشور، رانت‌های بسیار چشمگیری نیز برای رانت‌خواران ایجاد کرد و این امر قطعا در افزایش شکاف طبقاتی و حس تبعیض در جامعه موثر بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

احمدی‌نژاد: دو تا خدا در دنیا باشد، فساد می‌شود| ما زورمان به بقیه نرسید| اختیارات در قوه قضائیه و مقننه متمرکز است اما پاسخگویی در قوه مجریه است| مردم هر سیستم حکومتی خواستند، حقشان است| بخش‌هایی از قانون اساسی و ساختارها باید تغییر کند| رهبری هرچقدر اخت

در پی محبوبیت از دست رفته| چرا احمدی‌نژاد دیگر پدیده‌ای غیر‌ضروری و بی‌معنی محسوب می‌شود؟

پرسپولیسی‌ها میهمان مسابقه شوتبال شبکه نسیم

کلیدواژه: فرهنگي تجسمي جشنواره تجسمي فجر نمايشگاه عكس

منبع این خبر، وبسایت www.irna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۱۴۶۴۸ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تغییرات نمرات کارنامه دولت روحانی در سال ۹۷ +جدول
  • سردار آزمون با نمره 10، به عنوان بهترین بازیکن دیدار زنیت-فنرباحچه از نگاه هواسکورد انتخاب شد
  • عکس / سردار آزمون نمره ۱۰ از ۱۰ گرفت!
  • نمره واقعی رئیس جمهور چیست؟ / کلید تفسیر گام دوم در دست جوانان/ پشت پرده بورسیه آقازاده اصلاح طلب/ ماجرای عجیب و مرموز مرد استرالیایی/ وقتی ترامپ فضانورد می‌شود!
  • ۱۰ میلیون گردشگر خارجی دقیقا کجاست؟
  • تغییرات نمرات کارنامه توسط روحانی +جدول
  • مردم چه نمره‌ای می‌دهند؟
  • نگاهی به اقدامات اخیر مخالفان دولت
  • نمره قبولی منصوریان در خریدهای خارجی
  • روحانی نمره دولت را ۱۹.۵ می‌داند، اما ارقام چیز دیگری می‌گویند/ کارنامه دولت به روایت اسناد
  • آقای رئیس جمهور اجاز دهید مردم به شما نمره واقعی بدهند!
  • اجازه دهید مردم به شما نمره واقعی را اعلام کنند
  • روحانی نمره دولت را 19.5 می‌داند اما ارقام چیز دیگری می‌گویند
  • اندر احولات نمره ۱۹.۵ روحانی/ آقای رئیس! اجازه دهید مردم به شما نمره واقعی را اعلام کنند
  • هفت اتومبیل گرانقیمت، جایزه قبولی در امتحان رانندگی! +تصاویر
  • نمره جدید کیهان به دولت روحانی/مساله پالرمو و CFT لاینحل نیست/استیضاح رئیس جمهور با کدام هدف؟
  • مردم چه نمره‌ای به دولت می‌دهند؟
  • آزمون داوران کشتی روز 7 اسفند برگزار می‌شود
  • متلک پولاد کیمیایی به حرف‌های حسن روحانی درباره نمره ۲۰