Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@06:58:45 GMT

اثر اعتیاد به کوکائین بر مغز

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۵۲۶۳

اثر اعتیاد به کوکائین بر مغز

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه راتگرز،دانشمندان به تازگی در یک تحقیق، نوعی همبستگی بین سلول‌های مغز به نام نورون‌های اورکسین و اعتیاد به کوکائین پیدا کردند. هنگامی که تعداد نورون‌های اورکسین بالاتر است، احتمال اعتیاد افزایش می یابد.
در این مطالعه موش‌هایی که اعتیاد داشتند مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حیوانات دارای تعداد بیشتری از سلول‌های مغزی تولید کننده اورکسین بودند. افزایش نورون‌ها تا شش ماه پس از مصرف کوکائین ادامه داشت، که می تواند نشان دهنده علت عود اعتیاد پس از ترک باشد.

جالب توجه است هنگامی که محققان تعدادی از نورون‌ها را در موش ها به حالت عادی بازگرداندند، نرخ کوکائین موجود در بدن آن ها اعتیاد را نشان نمی‌داد.

مطالعات قبلی نیز یک الگوی مشابه را در انسان های معتاد به هروئین نشان داد.

هایپوکریتین‌ها یا اورکسین‌ها، نوروپپتیدهای جدید هیپوتالاموس هستند که در عمل‌کردهای هیپوتالاموسی متنوعی از قبیل هموستازیس و نورواندوکرینی دخالت می‌کنند. اورکسینA(33 اسید آمینه) و اورکسینB (28 اسید آمینه) از یک پیش‌ساز پلی‌پپتیدی اورکسینی مشتق می‌شوند. مطالعات در 10 سال اخیر نشان داده‌اند که سیستم اورکسینرژیک در روندهای بیولوژیک متعددی نقش دارد. به‌علاوه مشخص شده است که نقص این سیستم با مشکلاتی چون نقص سیستم پاداش و هوموستاز انرژی، چاقی، دیابت، خواب‌آلودگی، اختلالات اضطرابی، اعتیاد و بیماری آلزایمر هم‌راه است.

بدین علت سیستم اورکسینرژیک ممکن است به عنوان هدف درمانی در بسیاری از اختلالات از جمله استرس‌ها، چاقی، اعتیاد و بیماری‌های نورودژنریتیو قرار گیرد. نقش سیستم اورکسینی در بی‌دردی نیز حائز اهمیت است. مطالعات انجام شده تا کنون اهمیت توسعه در صنعت دارویی را در درمان بسیاری از بیماری‌ها با مداخله در سیگنالینگ اورکسین نشان می‌دهد. بنابراین در این مطالعه، سیستم اورکسینرژیک مرور شده است.

انتهای پیام/

178 / 279 کوکائین اورکسین دانشگاه راتگرز نورون‌ پلی‌پپتیدی آلزایمر نوروپپتید

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کوکائین نورون آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۵۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد

استاندار سمنان گفت: اقدامات ایجابی و اقناعی در قالب مجموعه برنامه های فرهنگی به منظور آگاه‌سازی جامعه برای جلوگیری از قرار گرفتن در دام اعتیاد توسط مجموعه های فرهنگی متولی امر در اولویت باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی، امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان اظهار کرد: اقدامات ایجابی و اقناعی در قالب مجموعه برنامه‌های فرهنگی به منظور آگاه‌سازی جامعه برای جلوگیری از قرار گرفتن در دام اعتیاد توسط مجموعه‌های فرهنگی متولی امر در اولویت باشد.

وی افزود: در بحث کاهش مصرف مواد مخدر و در بلندمدت ریشه‌کنی این مقوله، می‌توان از ظرفیت مشارکت مردم به بهترین نوع ممکن استفاده کرد.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: حجم کار شناسایی و کشف در راه‌های مواصلاتی استان مدنظر است و برخورد و جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر در سطح استان با جدیت در دستور کار قرار دارد.

هاشمی تصریح کرد: برگزاری اقدامات فرهنگی متنوع برای تقویت رویکرد جوانان به برنامه‌های اجتماعی و در راستای تقویت نشاط اجتماعی در دستور کار شورا در سال ۱۴۰۳ باشد.

کد خبر 747138

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • تسهیلات اشتغال برای رهاشدگان از دام اعتیاد
  • افزایش ۱۱ برابری ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد آذربایجان‌ غربی
  • فعالیت ۳۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در گلستان