Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-24@16:48:02 GMT

10 روش غلبه بر ترس از پرواز که باید بدانید

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۵۳۲۴

10 روش غلبه بر ترس از پرواز که باید بدانید

پول‌نیوز - تعطیلات قرار است که اوقاتی برای ماجراجویی، سرگرمی و آرامش باشد. اما بعضی از مردم، حتی قبل از این‌که به مقصد برسند، ممکن است مدام اضطراب و نگرانی داشته باشند. ترس از پرواز از هر چهار مسافر یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که فرد احساس تنش و اضطراب کند، حملات هراس را تجربه کند، و در برخی موارد، به طور کلی قید سوار شدن به هواپیما را بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شما نباید اجازه دهید که ترس مانع از شروع سفرتان و لذت بردن از آن شود. بکوشید با نکات قید شده در این نوشتار بر ترس از پرواز خود غلبه کنید و سفری پر از آرامش را پشت سر بگذارید.


۱. یک برنامه‌ی ذهن‌آگاهی را دانلود کنید
شاید ذهن‌آگاهی (حضور در لحظه) از آن عبارت‌هایی باشد که حسابی بین مردم باب شده‌است و همه در مورد آن صحبت کنند، اما واقعیت این است که ثابت شده این فرایند روانشناختی به غلبه بر ترس از پرواز کمک می‌کند. بسیاری از برنامه‌های ذهن‌آگاهی وجود دارد که شما می‌توانید دانلود کنید و هر زمانی که احساس کردید سوار شدن به هواپیما و پرواز شما را عصبی کرده و ترس به وجودتان انداخته‌است، از آن‌ها برای آرامش یافتن استفاده کنید. حتی برنامه‌هایی وجود دارند که مجموعه‌ای داستان برای خواب هستند و کمک‌تان می‌کنند در طول پرواز بخوابید. مدیتیشن کردن در زمان پرواز هم فکر خوبی است اما یادتان باشد که در روز پروازتان نیز این کار را انجام بدهید تا بیش‌ترین فایده‌ی ممکن را از آن ببرید.

۲. حواس‌تان را به چیز دیگری پرت کنید
بهترین راه برای این‌که در یک پرواز طولانی دچار اضطراب و نگرانی نشوید، انجام دادن کاری است که ذهن‌تان را از ترسی که دارید دور کند. روی گزینه‌های سرگرمی در پرواز اتکا نکنید؛ در عوض، یک مجموعه از انتخاب‌های خودتان برای سرگرمی و پرت کردن حواس‌تان به همراه داشته باشید. یک یادآوری روی گوشی تلفن‌تان برای دانلود فیلم، شوهای تلویزیونی و پادکست‌ها تنظیم کنید و بعد مجموعه‌ی مورد نظرتان را قبل از پرواز روی گوشی یا لپ تاپ دانلود کنید. کتاب مورد علاقه‌تان یا یکی از مجلاتی که همیشه مطالعه می‌کنید را به همراه داشته باشید. حتی در صورت امکان می‌توانید یک کاردستی سرهم‌کردنی، کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان، یا ماسک صورت با خودتان ببرید. هر چیزی که می‌تواند به مدت چند ساعت شما را در پرواز مشغول نگه دارد، گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود.

۳. به ترس‌تان به صورت ریشه‌ای بپردازید
آویوفوبیا یا ترس از پرواز، نوعی اختلال روحی پیچیده است. درک چیزی که واقعا سبب بروز این ترس در شما شده‌است، برای غلبه بر این ترس کمک شایانی به شما خواهد کرد. به عنوان مثال، در حالی که برخی از مردم از سقوط هواپیما وحشت دارند، بسیاری دیگر هم از قرار گرفتن در یک محیط بسته و محدود واهمه دارند. قبل از برنامه‌ریزی سفر بزرگ بعدی، سعی کنید مدتی فکر کنید که واقعا چه چیزی باعث ترس از پرواز شما می‌شود، به این ترتیب می‌توانید بر اساس آن عمل کنید.

۴. نفس بکشید
زمانی که در طول پرواز احساس کردید، هراس به دل‌تان افتاده‌است یا اضطراب دارید، بهترین راه برای آرام کردن خودتان این است که نفس عمیق بکشید. تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید استفاده کنید، اما هدف اصلی این است که آهسته نفس بکشید و بیش‌تر روی بیرون دادن نفس‌تان تمرکز کنید تا روی تو کشیدن نفس، زیرا زمانی که دچار هراس می‌شوید تنفس‌تان سطحی و تند می‌شود، و در نتیجه حملات هراس بیش‌تر طول می‌کشد. یک ترفند این است که قبل از استنشاق، نفس‌تان را بیرون بدهید. سپس عمیق نفس بکشید، چند ثانیه نفس‌تان را نگه دارید، و بعد کامل نفس‌تان را بیرون بدهید. این کار را انجام بدهید تا زمانی که حملات هراس به پایان برسند.

۵. زود به فرودگاه بروید
مسافران مضطرب، اغلب احساس می‌کنند که فرودگاه‌ها عمدا طوری طراحی شده‌اند که شما را از تنش خارج کنند. طوری برنامه‌ریزی کنید که زود به فرودگاه برسید. حتی می‌توانید از دوست‌تان یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که شما را به فرودگاه برساند. هنگامی که به فرودگاه رسیدید، کارهای لازم را از جمله تحویل بار و چک کردن جای صندلی‌تان در هواپیما انجام بدهید و کاملا آماده و ریلکس باشید. از مصرف کافئین اجتناب کنید زیرا ممکن است احساس استرس را تشدید کند. در عوض از زمانی که دارید استفاده کنید و در قسمت دیوتی فری فرودگاه دور بزنید. با دیدن محصولات مختلف هم حواس‌تان پرت می‌شود و هم آرامش خواهید یافت.

۶. صندلی راحت‌تر را انتخاب کنید
اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که از قرار گرفتن در محیط بسته و محدود ترس دارید، بهتر است صندلی کنار راهرو را برای نشستن انتخاب کنید. اگر احساس می‌کنید نگاه کردن بیرون از طریق پنجره برای‌تان کمک‌کننده است، خوب همین صندلی را انتخاب کنید. هنگامی که بلیط را خریداری می‌کنید، حواس‌تان باشد صندلی را انتخاب کنید که برای‌تان احساس راحتی دارد، حتی در صورتی که این کار برای‌تان هزینه‌ی بیش‌تری بتراشد. بعضی از هواپیماهای جدیدتر در پرواز کلاس اقتصادی هنگام شب نیز تخت‌خواب به مسافران می‌دهند، بنابراین برای اطلاع یافتن در زمینه‌ی این هواپیماها با ایرلاین مورد نظرتان تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید زمان سوار شدن به هواپیما از خدمه‌ی پرواز بپرسید که آیا همه‌ی صندلی‌ها پر هستند یا نه و در صورتی که بعضی از صندلی‌ها خالی بودند می‌توانید، صندلی‌تان را عوض کنید و جایی بنشینید که فضای بیش‌تری وجود دارد. در غالب مواقع اگر به آن‌ها بگویید که عصبی شده‌اید، آن‌ها بیش‌ترین کمک ممکن را به شما خواهند کرد.

۷. از گوش‌گیر و چشم‌بند استفاده کنید
برای بعضی از آدم‌هایی که ترس از پرواز دارند، پرواز در شب بسیار دشوار به نظر می‌رسد، اما در صورتی که برای‌تان امکان‌پذیر است، کمی استراحت کردن در پرواز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. استفاده از گوش‌گیر و چشم‌بند به شما کمک می‌کند که راحت‌تر به خواب بروید. گوش‌گیر به خصوص خیلی مفید است زیرا صدای بلند هواپیما را مسدود می‌کند (به جای هدست بهتر است از گوش‌گیر استفاده کنید زیرا کمک می‌کند که راحت‌تر به خواب بروید). چشم‌گیر نیز به خدمه‌ی پرواز نشان می‌‌دهد که شما خواب هستید و فعلا نباید مزاحم‌تان بشوند. بسیاری از خطوط هوایی در پروازهای شبانه این امکانات را در اختیار مسافران نمی‌گذارند، بنابراین بهتر است که خودتان این دو را به همراه داشته باشید.

۸. مشکل‌تان را به یکی از خدمه‌ی پرواز بگویید
کارکنان پرواز هر روز با آدم‌هایی که از پرواز می‌ترسند، سر و کار دارند. دفعه بعد که سوار هواپیما شدید، هر زمانی که احساس اضطراب داشتید به نزدیک‌ترین میهمان‌دار بگویید. لازم نیست خجالت بکشید زیرا کار آن‌ها این است که به شما کمک کنند و سبب شوند که احساس آرامش و راحتی داشته باشید. آن‌ها می‌توانند اوضاع و احوال شما را بررسی کنند. همچنین ممکن است برخی نکات را در مورد تجربیاتی که در این زمینه دارند با شما به اشتراک بگذارند. اغلب، و به ویژه در صورتی که به تنهایی سفر می‌کنید، صحبت کردن در مورد ترسی که دارید می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

۹. طب فشاری را امتحان کنید
یک نقطه‌ی فشاری در پشت دست وجود دارد، درست در شکل V در پایه‌ی استخوان‌های انگشت شست و انگشت اشاره. پیدا کردن آن کمی تمرین نیاز دارد، اما زمانی که آن را فشار می‌دهید، حس خاصی ایجاد می‌شود. هرچند ثابت نشده‌است که انجام این کار روی همه تاثیر می‌گذارد، اما این نقطه با اضطراب ارتباط دارد و فشار دادن آن می‌تواند علائم تنش را از بین ببرد. در روزهای قبل از پرواز بکوشید این نقطه را پیدا کنید. فشار روی این نقطه اعمال کنید و ببینید آیا روی شما تاثیر دارد یا خیر. در صورتی که تاثیر داشت هر زمانی که پرواز دارید آن را انجام بدهید.

۱۰. در یک دوره کلاس ترس از پرواز شرکت کنید
اگر ترس از پرواز شما مانع از این می‌شود که سفر کنید یا اضطراب تان به حدی زیاد است که سلامتی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تمام لذت‌تان را از سفر نابود می‌کند، بهتر است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. برخی از خطوط هوایی، از جمله بریتیش ایروریز، ویرجین و ایزیجت، و همچنین برخی از فرودگاه‌ها، دوره‌های ترس از پرواز را ارائه می‌دهند. این دوره‌ها توسط خلبانان، خدمه و روانشناسان هدایت می‌شود و در آن‌ها همه‌ی جنبه‌های ترس از پرواز و نحوه‌ی غلبه بر آن‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد. متخصصان آموزش دیده، به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهند و برای غلبه بر ترس‌تان آموزش‌هایی به شما می‌دهند. از آن‌جایی که این دوره‌ها با یک پرواز کوتاه نیز همراه هستند، فقط چند بار در طول سال برگزار می‌شوند. بنابراین حواس‌تان باشد که یکی از این دوره‌ها را از قبل رزرو کنید.




منبع:گوناگون

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: هواپیما گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۵۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، زیتون برای خیلی‌ها یادآور سوغاتی از خطه شمال به خصوص استان گیلان است. کمتر کسی هست که به گیلان سفر کند و زیتون پرورده آن را نخورد. یا به عنوان سوغاتی با خود نیاورد. معمولا در سفره‌ ما ایرانی‌ها، زیتون به عنوان یک چاشنی، طرفداران خاص خود را دارد.

روغن زیتون نیز به عنوان یکی از مشتقات زیتون کاربرد زیادی دارد. خیلی از افراد ممکن است مزه آن را دوست نداشته باشند اما روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و مفیدترین ترکیبات روغنی در جهان است که بیشتر استفاده آن در آشپزی است، در تولید مواد بهداشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص درمانی زیادی دارد.

تاریخچه زیتون

استفاده از زیتون قدمتی طولانی دارد و از قدیم‌الایام برای سلامتی توصیه می‌شده است. در گذشته این میوه نشانی از صلح و ثروت در برخی از کشورها بود. در حال حاضر نیز از شاخه آن در پرچم سازمان ملل به عنوان نماد صلح استفاده می‌شود.

منشأ این میوه به احتمال زیاد مناطق مدیترانه‌ای بوده و از آنجا به سایر نقاط جهان رفته است. در کشور ما نیز جایگاه اصلی این میوه را مناطق شمالی کشور به خصوص استان گیلان می‌دانند. در این استان مصرف زیتون به شکل‌های مختلف رواج زیادی دارد. اما جالب است بدانید تا قبل حمله مغول، کشت زیتون بیشتر در جنوب کشور رواج داشته است. اما بعد از حمله مغولان، ظاهراً زیتون‌کاری منحصر به رودبار در استان گیلان شده است. به طوری که ناصرخسرو در سفرنامه خود از وجود زیتون در منجیل و رودبار سخن گفته است.

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ

در باب اهمیت این میوه در اسلام همین بس که از زیتون به طور مستقیم ۶ بار در قرآن سخن به میان آمده و میوه‌ای است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است. همچنین درباره فواید زیتون به ویژه روغن آن در روایات اسلامی نیز احادیثی از ائمه اطهار (ع) نقل شده است.

امام رضا (ع) درباره خاصیت زیتون می‌فرمایند: «زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو می‌کند و بلغم را می‌زداید و رنگ چهره را روشن می‌گرداند. و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو می‌نشاند». درباره اهمیت روغن زیتون پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:« روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می‌سازد، بلغم را از بین می‌برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش‌اخلاق و نیک‌نفس می‌کند، غم و اندوه را برطرف می‌نماید».

مهشید محمدی‌زادگان کارشناس تغذیه درباره ارزش غذایی زیتون می‌گوید: زیتون را در هرم غذایی که داریم جزو گروه روغن‌ها حساب می‌کنیم. ۷ زیتون سبز، ۱۰ زیتون سیاه، و یک قاشق روغن زیتون هر کدام ۴۵ کالری دارند.
از نظر خواص درمانی به خاطر آنتی اکسیدان‌هایی زیتون یا روغن آن دارد در درمان بسیاری از بیماری‌ها مخصوصا پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر، سلامت مغز، جلوگیری از بیماری‌های التهابی و فشار خون بالا، تنظیم قند خون و پیشگیری از سرطان موثرند.

در رژیم‌های مدیترانه‌ای که بر پایه میوه، سبزیجات و دانه‌های روغنی است و اکنون خیلی متداول است زیتون یکی از مواد غذایی پرمصرف است. همچنین در رژیم‌های غذایی، زیتون چون خیلی خاصیت سیرکنندگی دارد ما می‌توانیم به عنوان میان وعده استفاده کنیم. زیتون حتی در کنار صبحانه در رژیم‌های لاغری خیلی می‌تواند کمک کند. مصرف زیتون سبز در کشور ما متداول است و طعم زیتون سبز را بیشتر می‌پسندیم.

راهنمای خرید انواع زیتون | با انواع زیتون آشنا شوید؛ از سبز و سیاه تا تلخ و پرورده | کدام زیتون بیشترین خاصیت را دارد؟

اهمیت زیتون در طب سنتی

بر اساس طب سنتی زیتون جزو میوه‌ها با طبیعت گرم و خشک است. که باید با مصلحات آن مغز گردو، مغز بادام، سرکه و شیرینی‌های طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. افراد گرم مزاج نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. همچنین توصیه می‌شود زیتون همراه غذا میل شود چرا که باعث تقویت معده می‌شود. از نظر آن‌ها بهترین نوع زیتون، زیتونی است که در آب نمک پروده شود.

انواع زیتون

زیتون از نظر رنگ دارای انواع مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها زیتون های سبز و سیاه می‌باشد. جالب است بدانید میوه همه درختان زیتون در ابتدا به رنگ سبز است و در نهایت با گذشت زمان ممکن است با توجه به گونه‌ی درخت رنگ آن‌ها تیره شده و در هنگام رسیدن کامل سیاه رنگ ‌شوند. زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند و شاید تنها تفاوتشان این باشد که زیتون‌های سیاه کمی روغنی‌تر هستند. در کشور ما زیتون سیاه قابل کشت نیست. اسپانیا و ایتالیا از تولیدکنندگان اصلی این نوع زیتون هستند.

روغن زیتون

شاید یکی از مهم‌ترین شیوه‌های مصرف زیتون، تبدیل آن به روغن است. روغنی که به مراتب مفیدتر از روغن‌های حیوانی است و می‌توان از آن برای پخت‌وپز، تهیه لوازم بهداشتی و داروسازی استفاده کرد. این نکته قابل یادآوری است که روغن زیتون تصفیه نشده و بکر خواص بیشتری دارد.

برای نگهداری از روغن زیتون باید به دو نکته توجه کنیم. این روغن به شدت در مقابل نور و هوا آسیب پذیر است. بهتر است برای نگهداری طولانی مدت آن در مکان خشک و خنک و درون شیشه‌های تیره نگهداری شود. قرار گرفتن آن در فضای باز بدون درب باعث فساد آن می‌شود.

همچنین استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن با درجه حرارت بالا توصیه نمی‌شود چرا که در دمای بالا ممکن است برخی از خواص‌اش را از دست دهد. جالب است بدانید که کشورهای مدیترانه‌ای بیشترین مصرف‌کنندگان این روغن در جهان هستند که یکی از رموز عمر بالا در این کشورها محسوب می‌شود. کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان عمده‌ترین کشورهای تولید کننده روغن زیتون در جهان هستند. در کشور ما نیز دو شهر رودبار و طارم از تولیدکنندگان بزرگ این روغن هستند. بهترین زمان برای خرید روغن تازه زیتون پاییز است چرا که زمان تولید آن در این فصل است.

زیتون پرورده

زیتون پرورده یکی از چاشنی‌های پرطرفداری است که اصالت آن به استان گیلان برمی‌گردد اما در شهرهای مختلف کشور به شیوه‌های مختلفی آن را درست می‌کنند. برای تهیه آن به شیوه‌ سنتی گیلانی ابتدا آب انار ترش را با رب انار شیرین مخلوط کنید. سپس سیر له شده، نمک، فلفل، روغن زیتون، گردوی خورد شده و سبزی‌های معطر را به مواد اضافه کرده، و در آخر زیتون بدون هسته را به مواد اضافه و خوب مخلوط کنید. حدود ۱۲ ساعت در ظرف در بسته در یخچال قرار دهید، تا مزه‌ها به خورد هم برود. در مخلوط سبزی‌های معطر از زولنگ(سبزی بومی شمال) به عنوان سبزی اصلی، نعناع، کمی مرزه، گشنیز، پونه استفاده می‌شود. اما اگر این ترکیب در دسترس نبود، از سبزی‌های معطری مانند نعناع، مرزه، آویشن، گلپر، جعفری و گشنیز استفاده کنید.

برگ زیتون

برگ زیتون خواص درمانی بسیاری مانند کنترل فشارخون، درمان دیابت، جلوگیری از پوکی استخوان، خواص ضدویروسی، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و... دارد. شما می‌توانید آن را هم به صورت تازه، چای یا عصاره مصرف کنید.

چای برگ زیتون

پس از چیدن برگ‌ها، باید آن‌ها را کاملا خشک کنید و پس از خرد کردن ساقه و اضافات آن‌ها را جدا کنید. سپس یک قاشق از برگ خرد شده زیتون را در یک فنجان آب جوش بریزید، این چای بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آماده نوشیدن است.

زیتون به عنوان یکی از میوه‌های پر خاصیتی است که طرفدران زیادی دارد. علاوه بر مصرف خوراکی خواص درمانی زیادی هم دارد و تاثیرات استفاده از روغن آن در پیشگیری از برخی از انواع سرطان‌ها اثبات شده است.

کد خبر 846609 برچسب‌ها خواص مواد غذایی طب سنتی خبر مهم زيتون - روغن زيتون

دیگر خبرها

  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • راهنمای خرید چرخ خیاطی (8 نکته‌ای که باید بدانید)
  • تلاش ۸ تیم برای صعود به جام‌جهانی فوتسال / ایران مهیای غلبه‌ بر قرقیزستان
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • چرا در پروژه ها از سینی کابل گالوانیزه برق استفاده می کنند؟
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • نکاتی که باید در مورد کلسترول بدانید/ اینفوگرافیک
  • پاری‌سن ژرمن در یک‌قدمی قهرمانی لوشامپیونه
  • رباتی که خستگی بر او غلبه کرد (فیلم)