Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:15:48 GMT

پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان با بورس ایده

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۶۰۸۲

پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان با بورس ایده

تهران- ایرنا- بازار دارایی فکری فرابورس ایران (بورس ایده) با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری درنظر دارد ایده‌های فناورانه و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان را در ایران گسترش دهد.

به گزارش روزسه شنبه گروه علمی ایرنا ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، باروری در عرصه علم وتولید بر اساس مفهوم درون‌زایی (نه درون‌گرایی) اقتصاد مقاومتی متکی به سرمایه‌های انسانی و اخلاقی دانش‌آموختگان و متفکران این سرزمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برمبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌ شده از سوی مقام معظم رهبری، تأمین شرایط و فعال‌سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌ منظور توسعه کارآفرینی و شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان فنی و اقدامات مناسب از جمله اهداف اساسی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشوراست.
دراین راستا و طبق سال‌های اخیر، چندین برنامه توسعه‌ای در فرابورس ایران به‌منظور نیل به اهداف اقتصاد دانش‌بنیان آغاز شده که به مرحله پیاده‌سازی و توسعه مضاعف رسیده است که از جمله این برنامه ها :

***بازاردارایی فکری فرابورس ایران (بورس ایده)
با توجه به افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دنیا و درج این هزینه‌ها به‌عنوان بخش مهمی از سرمایه فکری در مدل‌های رشد، توجه هر چه بیشتر به ایده‌های ناشی از فعالیت اندیشمندان، بدون هزینه‌های مادی هنگفت، به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
بازار سرمایه درصدد جذب طرح‌ها، اختراعات و ایده‌های ثبت شده به‌عنوان سرمایه‌های فکری و عرضه آن به بنگاه‌های متناظر در یک سیستم نظام‌مند مذاکره است که موجبات رشد و توسعه بخش پژوهش و فناوری و متعاقباً، بخش تولید را در کشور فراهم آورد.
در این زمینه از یک سو باید محیط مناسبی با تضامین قدرتمند قانونی برای تولیدکنندگان علم و دانش (پدیدآورنگان آثار فکری) ایجاد شود تا با اطمینان و ضمانت خاطر از عدم سرقت ایده‌ها بتوانند فعالیت کرده و از نتایج تولید فکری خود منتفع شوند و به تولید و توسعه هرچه بیشتر دانش بپردازند.
از سوی دیگر حمایت از مخترعان و اندیشمندان نباید به گونه‌ای باشد که فضا برای رشد علمی محدود شود، چرا که همواره پیشرفت در یک علم بر استفاده از آثار پدیدآورندگان پیشین استوار است.
راه‌اندازی بازار دارایی فکری فرابورس ایران در این حوزه، علاوه بر توسعه تحقیق و پژوهش بر پایه نتیجه گیری‌های کاربردی در محیط علمی و افزایش بهره‌وری تولید با طرح‌های برآمده از تخصص دانش‌پژوهان، به پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به‌منظور ارتقا جایگاه جهانی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
زمزمه‌های تشکیل بازار دارایی فکری به‌ عنوان یکی از بازارهای نوظهور فرابورس ایران، از سال 1391 و در راستای اجرای مفاد بند «د» ماده 17 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و حمایت مالی از ایجاد و توسعه بورس ایده و بازار فناوری به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های علمی برای پاسخگویی به نیاز بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات شکل‌گرفته است.
فرابورس ایران با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این بازار را انجام و مقررات لازم را برای نقل و انتقالات انواع اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری شامل انواع اوراق گواهی ثبت اختراع، طرح صنعتی و علائم تجاری را از طریق بازار فرابورس ایران در 4 مدل فراهم آورد.

****فستیوال‌های بازار دارایی فکری
به‌منظور افزایش بازاریابی و امکان ارائه حضوری ایده‌ها و اختراعات به سرمایه‌گذاران و صنعتگران، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس این معاونت با سازمان بورس و اوراق بهادار ' فستیوال‌های بازار دارایی فکری' برگزار کرد.
تاکنون 13 فستیوال در حوزه‌هایی چون مدیریت شهری؛ صنعت لوازم‌خانگی؛ تجهیزات پزشکی؛ صنعت پلاستیک و پلیمر شامل لاستیک، رنگ و رزین، پلاستیک‌ها و نوآوری‌های پلیمری؛ سنگ و صنایع وابسته؛ تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی؛ صنایع شیمیایی و پلیمر؛ صنعت آرایشی و بهداشتی و نیز صنعت سلامت برگزار شده است.
در بازار دارایی فکری علاوه بر اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی هم قابلیت خریدوفروش دارند. به‌هرحال هدف اصلی، آشنایی سرمایه‌گذاران با مخترعان صنعتی است. در این راه حمایت‌های قابل‌توجهی از طرف معاونت علمی در نظر گرفته‌شده که از آن جمله می‌توان به ارائه تسهیلات این بازار اشاره کرد.
این فستیوال‌ها باهدف خریدوفروش اختراعات و فناوری‌ها، کمک به جذب سرمایه‌گذاران و همکاری مشترک جهت تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، ایجاد ساختاری شفاف و کارآمد برای تبادلات حوزه مالکیت فکری و همچنین ارزیابی فناوری اختراعات برگزار می‌شود. در پایان فستیوال، سرمایه‌گذاران برای تعاملات تجاری با صاحبان ایده‌های جدید مذاکره می‌کنند.
علمی ** 9340*2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي اقتصاد دانش بنيان بورس ايده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین گردهمایی مراکز نوآوری سراسر کشور با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و با اعطای نمادین نخستین گواهی های صلاحیت مراکز نوآوری به سه مرکز نوآوری دانشگاهی به کار خود پایان داد.

روح‌الله دهقانی طی سخنانی در نخستین گردهمایی مراکز نوآوری با اشاره به نقش کلیدی مراکز نوآوری در انگیزه‌بخشی و ایجاد امید در صاحبان ایده و جوانان کشور عنوان کرد: مراکز نوآوری از عاملان ایجاد امید، انگیزه و تلاش هستند و علیرغم تمام مشکلات، چالش‌ها و فضاسازی‌های منفی، بذر امید و انگیزه را در جوانان بارور می‌کنند.

وی ادامه داد: زنده نگاه داشتن امید، انگیزه و غرور یک‌نفر به مثابه زنده نگاه داشتن انگیزه در یک جامعه است و هیچ ارزشی والاتر و بزرگ تر از زنده نگاه داشتن نور امید در دل انسان‌های دارای انگیزه نیست.

وی با بیان این‌که مراکز نوآوری به همت مدیران مراکز و معاونت توسعه زیرساخت، ساختار و مفهومی منسجم یافته‌اند ادامه داد: امروز با تلاش‌های مدیران قبلی، شاهد یک نسل جدید در زیست بوم فناوری و نوآوری هستیم و مرکز نوآوری در کنار تمامی مفاهیم دیگری که در زیست‌بوم فناوری و نوآوری مطرح شده، یک ساختار و هویت مستقل و منسجم دارد.

دهقانی افزود: مرکز نوآوری یک مفهوم‌جدید فناورانه و کارآفرینانه مبتنی بر نوآوری است که بر پایه ساختار، محتوا و نرم افزار استوار است. مرکز نوآوری بیش از ساختمان و سخت‌افزار، متکی به نیروی انسانی و نرم افزارهایی است که در دل این مراکز، نقش آفرینی می کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ابلاغ دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه فعالیت مراکز نوآوری و اعطای گواهی تایید صلاحیت به مراکز حائز شرایط را گام معاونت علمی در راستای انسجام و وحدت عملکرد این مراکز دانست و گفت: مراکز نوآوری نیازمند یک تعریف منسجم و مفهومی هستند تا بر مبنای استانداردی مشخص و مدون حرکت کنند.

دهقانی ادامه داد: امروز با غنای کشور از حیث کمیت این مراکز، ارتقای محتوایی و عملکردی آن‌ها نیز به کمک نظام جدید حمایت از ایجاد این مراکز و اعطای گواهیی تایید صلاحیت به مراکز نوآوری واجد شرایط، عملی شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که با توجه به محدودیت منابع و ضرورت تمرکز و تجمیع حمایت‌ها بر روی نوآوری‌های اولویت‌دار و مبتنی بر نیازهای کشور، افزود: پارادایم های نوآوری در دنیا متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور مثال، آمریکا عمدتاً بر توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین تمرکز دارد و با حمایت عمده از تعداد زیادی استارتاپ و ایده، یک یا چند فناوری تحول‌آفرین برداشت می‌کند که این رویکرد به دلیل برخورداری از منابع سرشار آن کشور است.

وی افزود: اما اروپا عمدتاً رویکردی گزینشی به سرمایه‌گذاری روی نوآوری دارد و روی یک مساله و نیاز مشخص، سرمایه گذاری محدود و متمرکزی صورت می دهند. ما نیز باید با تمرکز بر روی نیازها، این شبکه تعریف کنندگان نیاز و حل کنندگان مساله را شکل دهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نیازها و مسایل را یکی از مهم ترین سرمایه های این کشور  دانست و گفت: معتقدم در دل هر نیاز و مسأله کشور، انبوهی از فرصت‌ها نهفته است و راه‌کار نوآورانه برای حل هر کدام از این مساله‌ها می تواند زمینه‌ساز یک کسب و کار و زنجیره ای از اشتغال و ارزش باشد.

وی افزود: حالا که به اندازه کافی مرکز نواوری داریم، به سمت ارتقای ساختاری و محتوای این مراکز پیش برویم به طوری‌که شبکه‌ای از مسائل و نیازها به دست شبکه راهکارهای نوآورانه این مراکز حل شوند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مسئولیت ویژه مراکز نوآوری

دهقانی با تأکید بر نقش مراکز نوآوری در ترویج و کمک به استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مسیر توسعه این اقتصاد، افزود: تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و افراد زیادی تلاش کردند تا قانون جهش تولید به ثمر بنشیند، در واقع نهالی را غرس کردند که اگر از این قانون به خوبی مراقبت شود، اقتصاد دانش بنیان به معنای واقعی، ایجاد خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده و بر خود فرض بدانند که قانون جهش تولید دانش‌بنیان را معرفی، ترویج و اجرایی کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور بیان کرد: دو وظیفه مهم را بر خودم فرض دانستم نخست پاس‌داشت، صیانت و نگهداشت از همه تلاش‌هایی بود که تا کنون انجام شده و دومین فرض را اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان می‌دانم.

دهقانی بیان کرد: قریب به سه هزار میلیارد تومان از محل پروژه های تحقیق و‌توسعه در قالب اعتبار مالیاتی ثبت شده است که طرح‌ها، عمدتا کم‌تر از 10 میلیارد تومان بوده‌اند، هرکدام از این اعتبارها می تواند به رشد و رونق یک شرکت دانش بنیان و حل یکی از نیازهای اساسی کشور کمک کند.

وی افزود: سال گذشته برای 10 همت استفاده از این اعتبار مالیاتی هدفگذاری شده بود که امسال این هدفگذاری به ۱۵ همت افزایش می‌یابد.

دهقانی گفت: قانون جهش تولید مزایای متنوع و متعددی در اختیار دارد که می تواند تحولی را در شرکت های دانش بنیان ایجاد می‌کند و مراکز نواوری می توانند مروجان و سفیران این قانون در مراکز علمی و دانشگاه‌ها باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با اشاره به ظرفیت مراکز نوآوری برای هم‌افزایی با یکدیگر وایجاد مراکز هم‌آفرینی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود، گفت: در بسیاری از حوزه ها، نسبت به کشورهای بسیار پیشرفته از امکانات، ماشین آلات و تجهیزات به مراتب بیش‌تر و پیشرفته‌تری برخوردار هستیم.

وی افزود: منابع سرمایه‌ای محدود، به هزاران حمایت خرد تقسیم می شود که این امر نتیجه کار را کم اثر می کند. مراکز هم آفرینی کمک می کند ظرفیت‌های پراکنده تجمیع شوند، امکانات هر استان در کنار هم بیاید و به رفع نیازهای شرکت های دانش ینیان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری آن هم از طریق شبکه ای گسترده از امکانات شبکه ای شده منجر شود.

دهقانی در این راستا تاکید کرد: ایجاد مراکز هم آفرینی حمایت های معاونت علمی برخوردار می‌شود و به توسعه فعالیت مراکز نوآوری کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و محمدجواد صدری مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم نوآوری معاونت علمی، اولین گواهی های صلاحیت مراکز نوآوری به صورت نمادین به مدیران سه مرکز نوآوری دانشگاهی اعطا شد.

این سه گواهی به مدیران مراکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اصفهان، مرکز نواوری نهاد پیشران و مرکز نوآوری سلامت دانشگاه صنعتی شریف تعلق گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • آمادگی برای همکاری با سایر دستگاه‌ها جهت ترویج گفتمان علم، فناوری
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی
  • تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج کشور حمایت می‌شود
  • زوایای هوشمندسازی انرژی در برنامه هفتم توسعه
  • کانکت پلاس پلی برای بازگشت نخبگان و تأسیس شرکت دانش بنیان