Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:43:32 GMT

سیمای روشن کرمانشاه در روزهای داغ انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۶۱۶۴

سیمای روشن کرمانشاه در روزهای داغ انقلاب

کرمانشاه- ایرنا- بیان تلخ و شیرین روزهای انقلاب آن هم از زبان مبارزان پیشکسوت کرمانشاهی به ارائه تصویری روشن و بهتر از محرومیت ها، رشادت ها و اتحادهای مردمی منجر می شود که بیان هرساله این حماسه پرافتخار ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا، عقب ماندگی و محرومیت های شهرها و روستاهای استان کرمانشاه از ساده ترین امکانات ابتدایی و زیرساختی که جنایات و تبعیض های فاحش رژیم پهلوی بر وخامت آن می افزود، موجب شد تا این استان نه تنها در دوران دفاع مقدس از پیشتازان دفاع از این آب و خاک باشد بلکه نخستین جرقه های قیام علیه آن رژیم منحوس نیز در این دیار زده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روزهای انقلاب، مساجد کرمانشاه از نقش اساسی و کلیدی در شکل گیری انقلاب برخوردار بودند و با گردآوری نیروهای مردمی و پیروی از ائمه جماعات و جامعه روحانیت از رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی، زمزمه های تولد قیامی بزرگ قوت گرفت.
برای داشتن سیمای بهتر از کرمانشاه در روزهای داغ انقلاب، خبرنگار ایرنا با چند تن از مبارزان انقلابی این استان مصاحبه کرده که مشروح آن بدین شرح است.

** از تبعیض های نژادی تا اهانت به شخصیت های مورد قبول مردمی
حمید الوندی که هم اکنون 65 سال سن دارد در روزهای قبل از انقلاب به عنوان سرباز وظیفه به این مملکت خدمت کرده که تاثیر تعالیم تربیتی علما و روحانیون کرمانشاهی و لمس محرومیت ها و تبعیض های غیرقابل قبول نژادی از وی یک مبارز فعال انقلابی ساخته بود.
وی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: از همان نخستین روزهای آغاز قیام در مسجد اعتمادی کرمانشاه در خدمت شهید آیت الله بهاء الدین عراقی بودیم، این مبارز سیاسی همواره علیه نظام پهلوی سخنرانی می کرد، شاگرد امام (ره) بود و ذهن ما را برای قیام آماده می کرد.
الوندی در خصوص دیگر عواملی که از وی یک مبارز سیاسی ساخته بود، گفت: در دوران سربازی خود که از سال 53 تا 55 ادامه داشت فرمانده ای داشتم که به روحانی عالی قدر مرحوم شیخ کافی، که مردم به وی ارادت بسیار داشتند اهانت می کرد، که این اقدام موجب برانگیخته شدن خشم من و دیگر جوانان انقلابی شد و به عاملی دیگر برای حرکت در مسیر قیام و انقلاب تبدیل شد.
وی به نمونه ای از برتری بیگانگان بر ایرانیان در رژیم پهلوی اشاره کرد و یادآور شد که یک گروهبان سه آمریکایی مقدم بر تیمسار ایرانی با ابهت فراوان حرکت می کرد که دیدن این تبعیض های غیرمنطقی بسیار ناخوشایند بود و زمزمه های انقلاب در خانه ها و هیات های مذهبی قوت می گرفت.

** آیت الله عراقی از پیشروان آغاز قیام در کرمانشاه
این مبارز کرمانشاهی ادامه داد: از سال 55 به بعد رساله امام راحل با نام آیت الله خوئی در دست ها به چرخش درآمد که به دلیل نگرانی ها توسط یکی از بستگان به اسدآباد ارسال شد، در این سالها زمزمه های قیام آیت الله عراقی علنی تر بود.
وی افزود: در سال 57 به دلیل اینکه خطری حاج آقا عراقی را تهدید نکند همواره با خودروی خود به دنبال ایشان برای رفتن به مسجد اقدام می کردم، محافلی که به سخنرانی آیت الله عراقی برگزار می شد، بسیار فعال و پرشور بود و جوانان متخصص و تحصیلکرده ای در مکتب ایشان پرورش یافتند که هم اکنون نیز در خط امام و لایت فقیه و رهبری قرار دارند.

** طنین شعار مرگ براین سلطنت پهلوی در مسجد جامع کرمانشاه
وی از مسجد جامع کرمانشاه به عنوان مهم ترین پایگاه برای جرقه های انقلاب و اجتماعات مردمی یاد کرد و افزود: در این مکان انقلابیون با اجتماع و پایکوبی شعار مرگ براین سلطنت پهلوی را سر می دادند.
الوندی به حادثه دلخراش سه راه نواب کرمانشاه در دهم دی ماه سال 57 اشاره کرد و گفت: در چنین روزی انقلابیون کرمانشاهی به رگبار بسته شدند، در این هیاهو هرچه تلاش شد حاج آقاعراقی را در مغازه ای پناه دهیم ایشان قبول نکرد چرا که می دید مردم زیر رگبار و گلوله در حال جان دادن هستند و خود در وسط میدان نبرد قرار گرفت.
الوندی از شهیدان و یا مبارزانی همچون انصاری، جلیل باقری، غلامحسین جعفری، صابونپز، علی باقری، خسروزادها، محمدعلی دریابار، محمد کرمی راد و بهروز همتی به عنوان بخشی از مبارزان فعال کرمانشاهی در روزهای انقلاب یاد کرد.
در ادامه یک استاد دانشگاه و یکی دیگر از دانشجویان مبارز فعال انقلابی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در سال 56 پس از اقدام نابخردانه عوامل رژیم از طریق چاپ نامه کذایی و اهانت به امام راحل در روزنامه اطلاعات، مردم قم در 19 دی همان سال در حمایت از امام، آن قیام باشکوه و باعظمت را برپا کردند و تعدادی به شهادت رسیدند.
بهروز همتی ادامه داد: نخستین شهری که پس از کشتار خونین، در 29 بهمن سال 56 به انقلاب امام (ره) پیوست مردم غیور آذربایجان و شهر تبریز بود که اخبار آن منتشر شد و همگان فهمیدند که پایه های رژیم منحوس پهلوی به شدت سست شده است، بنابراین جرات و قدرت پیدا کردند که به عرصه بیایند و پیرو آن مردم یزد نیز در چهلم شهادت مردم تبریز در فروردین ماه قیام کردند.

** نقش مسجد معتضدی کرمانشاه در شکل گیری قیام
همتی اظهار داشت: مردم کرمانشاه نیز به تبع دیگر شهرها در فروردین سال 57 در سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع) در مسجد معتضدی به دعوت علمای کرمانشاه در مسجد حضور پیدا کردند، پس از اقامه نماز مغرب و عشا مراسمی برگزار شد و سخنران در دفاع از امام راحل سخنرانی کرد و مردم پس از بیرون آمدن از مسجد که با شعار همراه بود با ماموران درگیر شدند.
وی ادامه داد: به یاد دارم که دراین درگیری آقا شیخ جوادآل طاهر به شدت آسیب دید ولی مردانه مقاومت کرد که بعدها توسط ماموران دستگیر شد و در طی شکنجه به درجه رفیع شهادت نائل آمد که این حرکت نخستین اقدام مردم کرمانشاه در سال 57 در همراهی با نهضت امام راحل بود که به دنبال آن جلسات جامعه روحانیت به صورت مستمر به همت شهید محمدسعید جعفری برگزار می شد.

** اوج شکل گیری قیام در دوران استانداری پالیزبان
این مبارز انقلابی افزود: در جلسات پنجشنبه هر هفته که در منزل یکی از آقایان برگزار می شد به بیانیه، اعلامیه و یا دعوت مردم به راهپیمایی و یا دعوت بازاریان و دیگر اقشار به اعتصاب و تحصن، منجر می شد، البته اوج اقدام های مردم کرمانشاه برای مقابله با رژیم پهلوی در دوران استانداری پالیزبان در نهم و دهم مهر سال 57 بود که تعداد زیادی از مردم کشته شدند.
این دانشجوی مبارز در روزهای انقلاب ادامه داد: روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم دی ماه سال 57 منجر به تسخیر کاخ استانداری و اقدام های اساسی در میدان فردوسی و سایر میادین از طریق پایین کشیدن مجسمه شاه بود که بازهم شهادت کثیری از جوانان غیور و انقلابی را در برداشت.

** تشکیل کمیته مردمی برای دفاع از جان و ناموس مردم
همتی یادآور شد، با توجه به اینکه رژیم منحوس پهلوی دست خوانین، ساواک و خان های نقاط مختلف کشور را تحت عنوان دفاع از قانون اساسی برای حمله به جان و مال مردم باز گذاشته بود، از همین رو در مهر57، مردم شهرکرمانشاه با هدایت روحانیون و علما با برنامه ریزی شهید جعفری در مسجد آیت الله بروجردی (ره) برای صیانت از جان، مال و ناموس مردم، کمیته ای مرکزی تشکیل دادند، شهر کرمانشاه را به 14 منطقه تقسیم کردند و در هر منطقه یک مسجد به عنوان پایگاه انتخاب شد و مردم و ائمه جماعات آن منطقه بحث حفاظت را عهده دار شدند.

** کرمانشاه استانی پیشرو در برقراری امنیت
به گفته وی، نخستین شهر کشور که بحث امنیت و نظم آن توسط مردم برقرار شد، کرمانشاه بود که در آن زمان رادیوهای بیگانه به این امر نیز اشاره کردند، ماموران شهربانی کاملا در برابر این اقدام منفعل شده بودند، 24 ساعت در چهارراه ها، گذرگاه ها و اماکنی که احتمال درگیری وجود داشت این حفاظت ها تا پیروزی انقلاب بعمل می آمد که پس از پیروزی، این کمیته ها به کمیته های انقلاب اسلامی تبدیل شدند.
سردار محمد کرمی راد از دیگر شخصیت هایی است که علاوه بر دوران دفاع مقدس در مبارزه با رژیم پهلوی و بیداری اذهان عمومی نقش داشته است.

** مسجد آیت الله بروجردی از دیگر پایگاه های فعال انقلابی
وی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به گرامیداشت 40 سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: می توان گفت که جرقه های انقلاب در کرمانشاه از مسجد مرحوم آیت الله بروجردی (ره) زده شد آن هم در مراسم ختم حاج آقا مصطفی خمینی (ره) که به دعوت جامعه روحانیت کرمانشاه صورت گرفت که نقطه عطف این موضوع به دلیل توهینی بود که در روزنامه اطلاعات نسبت به حضرت امام (ره) صورت گرفت و موجب برانگیخته شدن خشم دوباره مردم شد.
کرمی راد ادامه داد: این خشم آنچنان پیکره رژیم پهلوی را فرا گرفت که طولی نکشید نهضت حضرت امام (ره) از طریق انتشار بیانات، پخش صدا و اعلامیه و برگزاری مجالس ترحیم شهدا در استان ها گسترش پیدا کرد و بصیرت افزایی موجب آگاهی مردم به جنایات رژیم پهلوی و خیانت های رژیم شد.

** نقش کلیدی شهید جعفری در به ثمررساندن قیام
این مبارز انقلابی و رزمنده دفاع مقدس یادآور شد، این امر موجب شد که در شهر ما نیز انسجامی بین جامعه روحانیت و مردم برقرار شود و شخصیتی همچون شهید محمدسعید جعفری که مقام معظم رهبری در سفر به استان از ایشان به عنوان شهید پیشرو و پیشتاز یاد کردند از نقش کلیدی در گرفتن تاییدیه و امضا از علما و سازمان دهی برای راهپیمایی و تظاهرات برخوردار بود.
کرمی راد که در آن زمان طلبه حوزه علمیه بود و در برپایی تظاهرات و شرکت در جلسات شهید جعفری برای روشنگری نهضت حضرت امام (ره) سهم داشت، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان سال 57 قبل از سخنران اصلی با هماهنگی شهید جعفری بیانیه تند حضرت امام راحل علیه رژیم را قرائت کردم، وضعیت به هم ریخت، قرار براین شد تا بنده را از این وضعیت توسط خودرو فراری دهند، از همین رو لباس مبدل بر تن کردم ولی هنوز پای خود را از مسجد شیخ هادی جلیلی بیرون نگذاشته بودم 2 مامور دستانم را گرفتند، به سرعت دستم را کشیده و فرار کردم ولی سرانجام آن شب به تظاهرات شدیدی علیه رژیم منتهی شد.
کرمی راد با بیان اینکه روز به روز دامنه انقلاب توسعه پیدا کرد، ادامه داد: در دی ماه سال 57 در زمان استانداری پالیزبان حکومت نظامی برقرار شد و تظاهرات به هدایت شهید جعفری به سمت میدان فردوسی رهبری شد، قرار براین بود تا مجسمه شاه از میدان ساقط شود که رژیم به این نقشه پی برده برد و دورتا دور میدان ماموران به همراه گاز اشک آور حضور یافتند که در روزهای نهم، دهم و یازدهم دی ماه 57 قتل عامی در کرمانشاه ایجاد کردند.

** وضعیت نامناسب رفاهی کرمانشاه در رژیم پهلوی
وی با اشاره به وضعیت نامناسب امکانات رفاهی و خدماتی کرمانشاه در قبل از انقلاب به نبود نفت و صف های طویل برای نفت برای گرم کردن منازل اشاره کرد و گفت: گاه مردمی که در این صف ها حضور می یافتند مورد هدف گوله رژیم قرار گرفته و شهید می شدند.
وی با بیان اینکه حمله جوانان به کاخ استانداری منجر به تمام شدن گلوله های ماموران استانداری شد، افزود: گرچه بالگردهای رژیم از آسمان مهمات و فشنگ و آذوقه فرستادند ولی کاخ استانداری کاملا سقوط کرد، من در این هیاهو یک قبضه اسلحه ژ3 به غنیمت گرفتم و با کمک دیگر انقلابیون از دیوار چهار متری به حیاط استانداری پریده و موفق شدیم چندین مامور را خلع سلاح کنیم.
کرمی راد که در کمیته استقبال از ورود امام خمینی (ره) نیز حضور داشته در حفاظت از صدا و سیمای کرمانشاه در برابر حمله ضد انقلابیون در شب 22 بهمن نیز نقش داشته است.

** داستان ایستادگی کرمانشاهیان
این مبارز انقلابی در پایان یادآور شد، امروز با وجود همه توطئه ها، دشمنان نتوانسته اند انقلاب را از پای درآورند و هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند، مردم شهیدپرور کرمانشاه همواره در صحنه های دفاع از کشور حضور فعال داشتند و در دوران دفاع مقدس، نزدیک به 10هزار شهید را به این انقلاب تقدیم کرده اند.
وی یادآور شد، مردم بر این ایستادگی افتخار می کنند و این انقلاب را همانند دیگر مردمان نقاط مختلف کشور به دست صاحب اصلی آن امام زمان (عج) می سپارند.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چهل سالگي انقلاب كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۶۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب الله غفوری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه و محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه طی پیام تسلیتی ماموستا فخری امام جمعه سابق جوانرود را از علمای پیشتاز در تبیین حقایق انقلاب دانستند.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إنّا لله و إنّا الیه راجعون

خبر رحلت امام‌جمعه سابق شهر جوانرود، عالم وارسته و فاضل ارجمند مرحوم مغفور حاج ماموستا ملأ احمد فخری (رحمةالله‌علیه) موجب تاثّر و تألم این‌جانبان گردید.

آن مرحوم از جمله عالمان فرهیخته، انقلابی، اخلاق‌مدار و بصیر بود که با روحیه مردمداری و تواضع، نقش بزرگی در وحدت و همدلی مردم منطقه و مقابله با توطئه‌های بدخواهان و ضدانقلاب ایفا نمود.

ایشان ۴۴ سال در سنگر امامت جمعه جوانرود به اسلام، مردم و انقلاب اسلامی خدمت کرد و همواره در تبیین حقایق و معارف اسلام و انقلاب اسلامی از علمای پیشتاز بود.

این‌جانبان درگذشت این شخصیت ارزشمند را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، مردم مؤمن و انقلابی استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود بخصوص شاگردان و خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند حکیم علو درجات برای آن عالم بصیر و صبر و اجر برای عموم بازماندگان مسألت می‌نمائیم.

کد خبر 6088605

دیگر خبرها

  • هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم
  • برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • هر جا کار به دست مردم سپرده شد موفقیت به دست آمد