مشاهده اخبار داغ روز

حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه انقلاب اسلامی قطب بندی جهانی را عوض کرد، گفت: انقلاب اسلامی حاصل مواجهه جهان مدرن با جهان اسلام است و این مواجهه یک تاریخ دویست ساله دارد.

به گزارش قدس آنلاین، نشست «خوانش اجتماعی انقلاب اسلامی در چهل سالگی» به همت دانشکده علوم اجتماعی و با همکاری معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام پارسانیا در این نشست گفت: نظریه هایی که در علوم اجتماعی مدرن شکل می گیرد ناظر به حوزه محیطی خودش است و اینها مسائلی است که درون یک فرهنگ خاصی در مقاطع مختلف به وجود آمده اند. علوم اجتماعی و جامعه شناسی در قرن نوزدهم ناظر به تحولات بعد از انقلاب فرانسه شکل گرفته که پاسخ به نیازهای جامعه از جمله ثبات و... است. حتی در نیمه اول قرن بیستم هم رویکردهای فرانکفورتی ناظر به مسائل و مصائب جامعه مدرن است.

وی ادامه داد: ما یک انقلاب جدی در سده های اخیر داشتیم و آن انقلاب فرانسه بود و مسائل پس از آن انقلاب، علوم اجتماعی خاص خود را به وجود آورد و این انقلاب کم کم در مقاطع مختلف گسترش پیدا کرد.

وی افزود: انقلاب یک واقعه دفعی است، اما همواره در یک فرآیند به وجود می آید، گذشته اش آبستن آینده آن است. انقلاب فرانسه را نمی توان بدون رنسانس از جمله انقلاب در فلسفه و هنر و صنعت دید که به دنبال آنها انقلاب سیاسی رخ می دهد.

پارسانیا گفت: قرن بیستم که قرن انقلاب های رهایی بخش است در چارچوب اندیشه مدرن شکل می گیرند و استعمار را به پسا استعمار تبدیل می کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی حاصل مواجهه جهان مدرن با جهان اسلام است و این مواجهه یک تاریخ دویست ساله دارد. با انقلاب مشروطه هم کاملا مرتبط است و از آن گسسته نیست.

وی ادامه داد: پیوستن به جهان مدرن در کشورهای غیرغربی، کمتر نیاز به انقلاب داشت. خود قدرت حاکم به دلایلی خودشان به جهان مدرن ملحق می شدند، اما در ایران انقلاب مشروطه رخ داد. انقلاب اسلامی پاسخی به این نیاز است که در جهان اسلام رخ داد. چرا این مسئله در ایران شروع شد؟ چون ظرفیت این مسئله در ایران بیشتر بود. این انقلاب گسسته از این هویت فرهنگی و تمدنی اش قابل تحلیل نیست.

پارسانیا گفت: انقلاب اسلامی قطب بندی جهانی را عوض کرد. الان ظرفیت فرهنگی اسلامی قابل اغماض نیست و به عنوان دین دوم در اروپا شناخته شده است. لذا حوادث بعد از انقلاب با این عوامل باید سنجید.

وی افزود: حوادث پس از انقلاب فرانسه اروپا را فرا گرفت. همچنین صف بندی و آرایش جهان اسلام با حضور انقلاب اسلامی تغییر پیدا کرد.

پارسانیا گفت: در کشورهای اسلامی جهان مدرن جهان بسط یافته ای است. در مقایسه انقلاب فرانسه و ایران این بحث مطرح است که یک فرهنگ و تمدن با عقبه های خودش با عبور از قرون وسطی قدم به قدم شکل گرفته است و وقتی انقلاب فرانسه به وجود می آید، یک رقیب جهانی هم ندارد و نوعاً فرهنگ های دیگر فاقد نشاط و سرزندگی تاریخی برای مقاومت هستند. لذا انقلاب فرانسه به سادگی پیش می رود. یک چهارم جهان اسلام بیش از صد سال مستعمره فرانسه و هلند می شود.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی یک فرهنگ رقیب تعین یافته دارید و نمی شود توقع داشته باشید عملکرد آن مثل عملکرد فرانسه باشد.

وی افزود: همانطور که انقلاب فرانسه بدون دیگر کشورهای اروپایی قابل تدوام نبود و باید بسط پیدا می کرد، انقلاب اسلامی در ایران هم بدون دیگر حوزه های فرهنگی و تاریخی و تمدنی جهان اسلام قابل تداوم نیست که در این ارتباط مسائل و مشکلاتی دارد.

پارسانیا گفت: جهان مدرن بسیاری از صحنه های فرهنگ های دیگر را تسخیر کرده و سازمان یافته است. دانش انقلاب که کاملاً با حیات مردم در ارتباط است، دانش فقه است. میرزای نائینی مشروطه را در بستر علمی خود تئوریزه می کند. همین دانش بعد از مشروطه یک فرصتی هم پیدا کرد و ظرفیت تئوریزه کردن و جمع کردن اقشار مختلف مردم را داشت.

وی ادامه داد: بحث ولایت فقیه همواره در لابلای دیگر کتاب های فقهی مطرح می شد و پس از اینکه امام آن را به صورت جداگانه مطرح کرد، این تئوری جریان اجتماعی و رویکرد سیاسی را رقم زد. شکل گیری این درس به صورت رسمی به صورت مستقل خیلی معنادار است. همین تئوری در انقلاب اسلامی ایران فعال می شود و یک قانون اساسی را مطابق خود شکل می دهد.

وی افزود: انقلاب قدرت سیاسی را دگرگون کرد. در انقلاب اسلامی در یک منطقه قدرت سیاسی به هم می ریزد که البته باید گشترش یابد و دوم اینکه آن نظام دانایی که این انقلاب را توجیه می کند، به تناسب این انقلاب در کانون آموزش و پرورش خودش قرار بگیرد. قاعدتاً تقسیم بندی علوم باید عوض شود. جهان مدرن هم تقسیم بندی خود را دارد. تقسیم بندی کنونی علم دچار بحران است و مطابق این تقسیم بندی همه آگاهی تاریخی ما علم نیست و برساخته است.

وی در پایان گفت: مواجهه نخستینی که این انقلاب خود را توجیه می کند با فقه است. فقه در نظام دانایی مدرن علم نیست و ابژه علم است. اینها برخی از چالش هایی است که انقلاب با آن مواجه است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

فیلم| دفاع روحانی از قطع اینترنت جهانی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات!

درگیری در مجلس/ پایداری‌ها علیه نماینده اصلاح طلب/سلحشوری: به جز اقلیتی برخوردار از تبعیض و امتیاز، بقیه مردم را رها کرده‌ایم

سهم ائمه جمعه، شورای نگهبان، بسیج، تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه از بودجه ۹۹ چقدر است؟+جدول

تصور این نباشد که ماجرای اعتراضات بنزینی تمام شد| هشدار درباره تبدیل جامعه به «انبار باروت» و اعتراض پابرهنه‌ها و محرومین| اشتباه‌ مسئولان این است که دنبال پیداکردن دشمن خارجی هستند

آتش سوزی مسکن مهر در مرودشت

منبع این خبر، وبسایت qudsonline.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۱۷۶۱۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: انقلاب اسلامی قدس آنلاین

خبر بعدی:

قالب هنر اسلامی را در عصر مدرن بیابیم

گروه فرهنگی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی زنجان، با تأکید بر استفاده از محتوای قرآنی برای ترویج سبک زندگی گفت: ما باید هنر اسلامی را در قالب عصر مدرن بگنجانیم.

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی زنجان در بازدید از ایکنا زنجان، در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به بهره‌گیری از روش‌های نوین در تبلیغ اسلام ناب محمدی تأکید کردند و با توجه به رشد سریع تحولات دنیا و تنوع اطلاعات و ابزارهای ارتباطی، سازمان تبلیغات اسلامی نیز درصدد است خود را با تغییرات دنیای امروز متحول کند.

وی با اشاره به اینکه ما محتوا و فرهنگ غنی در اختیار داریم، بیان کرد: اگر روش‌های ارائه محتوا به مخاطبان درست نباشد و از شیوه‌های سنتی برای ارائه مطالب اعتقادی استفاده‌ کنیم، محتوای غنی را هم از دست می‌دهیم.

احمدی ادامه داد: اگر ما به روح حاکم بر قرآن نگاه کنیم، ایده‌هایی در ذهن روشن می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای ارائه محتوا بهره گرفت؛ همچنان که در طول تاریخ از آیات، روایات و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) ایده‌های خوبی را گرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: هنگام بهره‌گیری از قرآن باید فراتر از جنبه‌های زیبایی‌شناسی آن گام برداریم؛ لحن قرآن زیبایی ویژه‌ای دارد اما گاهی فقط بهره‌گیری از آن در حسن لحن خلاصه می‌شود، در حالی که آیه‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توان محتوایی در قالب تقویت سبک زندگی از آن استخراج کرد.

وی با اشاره به اینکه قرآن کلیات را بیان فرموده و کلید را در اختیار ما قرار داده است، تصریح کرد: ما باید روح حاکم در قرآن را در هنر و صنعت و همه ابعاد زندگی خود پیاده کنیم، به‌طور مثال حیا را در سبک زندگی، معماری و پوشش خود بگنجانیم.

احمدی با اشاره به اینکه یکی از آموزه‌های قرآنی تذکر خصایص نیکو است، ابراز کرد: موضوع تذکر در بخش‌هایی از هنر و معماری سنتی ما نمود دارد و اکنون باید جلوه‌های آن را در قالب مدرن بیابیم. باید بحث آزاداندیشی اتفاق بیفتد و محتوا را از قرآن بگیریم، دین و شرع هم به ما اجازه داده که در ارائه محتوا ابتکار عمل داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قطب‌بندی استان‌ها برای آسیب‌شناسی حوزه وقف
  • راه‌اندازی مجهزترین و مدرن‌ترین سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
  • ۲۲ مؤسسه ایرانی در میان سبزترین مؤسسه‌های جهان
  • بودجه خاصی برای هفته پژوهش هزینه نمی‌شود / ۱۰۷ قطب علمی تا پایان سال ۹۷ ایجاد شد
  • رده بندی تیم‌های باشگاهی فوتبال جهان/ استقلال در صدر برترین تیم‌های ایرانی
  • سلبریتی‌ها؛ تاجران اشرافیت‌ مدرن
  • چرا از عارف عبور نکنیم؟/ اصلاح‌طلبان کاری می‌کنند تا خاتمی هو شود / جهانگیری بازی تاریخی کرده
  • فعالیت ۱۰۷ قطب علمی در کشور
  • حکم همه قطب‌های علمی صادر شد/درخواست جدیدی نداریم
  • اسلام برای بقا باید جهان‌بینی و علومی مطابق خود درست کند
  • روسیه در منطقه قطب شمال گنبد ضدموشکی ایجاد می‌کند
  • داستان‌های آخرالزمانی با مضمون «مرگ‌ِ مدرن» کتاب شد
  • شکایت فرانسه از آمریکا به سازمان تجارت جهانی
  • تجهیز همه نیرو‌های نظامی روسیه در قطب شمال به اس ۴۰۰
  • آزادارمکی:چرا از عارف عبور نکنیم؟/رئیسی کمتر با رجُل اصولگرا می‌نشیند
  • دانشگاه علم و صنعت قطب‌های فناورانه تشکیل می‌دهد
  • هشدار روسیه به ناتو درباره تشدید حضور نظامی در قطب شمال
  • فرانسه از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند
  • دانشگاه الزهرا(س) در رتبه‌بندی گرین متریک ۲۰۱۹ موفق به ۸۸ پله رشد در سطح جهانی شد