Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:05:47 GMT

حرف‌های تهیه‌کننده فیلم آبیار؛ از اکران تا حواشی

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۸۴۲۵

حرف‌های تهیه‌کننده فیلم آبیار؛ از اکران تا حواشی

تهیه‌کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» با اعلام اینکه برای اکران نوروزی تلاش می‌کند، درباره پس گرفتن یکی از جوایز این فیلم که گفته شد در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر اشتباه اعلام شده اظهارنظر کرد.

محمدحسین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موفقیت فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگرادنی نرگس آبیار و پیش‌بینی‌اش از کسب بیشترین سیمرغ‌های سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: اصولاً کار هنری را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و سینما هم مستثنا نیست، اما تنها چیزی که از آن اطمینان داشتیم این بود که گروه فیلم «شبی که ماه کامل شد» تمام تلاش خود را برای این فیلم انجام می‌دهد تا به مخاطب احترام بگذارد و اثری ساخته شود که درخور نگاه مخاطب و پرده نقره‌ای سینما باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین از این حیث مطمئن بودم تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم ولی درباره اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد امیدمان به خدا بود؛ هرچند در شروع جشنواره و بر اساس استقبال گرم مردم و منتقدان و اهالی رسانه می‌شد پیش‌بینی کرد که اتفاقات خوشی رقم خواهد خورد.

او گفت: نرگس آبیار در این فیلم نگاهی انسانی داشت و عشق را در مقابل یک تفکر نشان داد؛ عشقی که همیشه ناجی بوده اما متأسفانه در این ماجرا استخوان‌هایش در مقابل تفکر رادیکال خُرد می‌شود.

وی درباره زمان اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم پاسخ داد: برنامه‌ریزی ما برای اکران نوروز است و اگر شرایط فراهم شود در نوروز فیلم را اکران عمومی خواهیم کرد، البته هنوز برای پخش فیلم به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و این هفته پخش‌کننده فیلم هم مشخص می‌شود.

نرگس آبیار، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به موضوع فیلم چقدر برنامه‌ریزی برای اکران و حضور خارجی آن وجود داشته است؟ با اشاره به حضورهای بین‌المللی دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «نفس» که در مجموع به بیش از ۱۰۰ مورد می‌رسد، گفت: تلاش ما بر این بوده تا فیلمی بسازیم که برای خودش جهانی داشته باشد تا از این طریق برای مخاطب جهانی هم قابل فهم شود. خیلی از آثاری که ساخته می‌شود بویژه در حوزه جنگ، موفقیتی در عرصه بین‌الملل نداشته و یکی از دلایلش این است که فیلم نیاز به عقبه ذهنی و ارجاعات فرامتنی دارد، ولی ما سعی می‌کنیم در کارهایی که انجام می‌دهیم، فیلم جهان خود را تعریف کند تا هم برای مخاطب داخلی که ممکن است حتی سن و سال کمتری هم داشته باشد قابل فهم باشد و هم مخاطب خارج از ایران آن را درک کند. در فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم تلاش کردیم این موضوع لحاظ شود.

او اضافه کرد: در این راستا با چند پخش‌کننده بین‌المللی هم صحبت کرده‌ایم، اما قطعی نشده و قرار بوده پس از جشنواره به نتیجه نهایی برسیم.

تهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» درباره اطلاعات داستان فیلم و برخی حاشیه‌هایی که شنیده می‌شد نیز توضیح داد: موضوع تفکرات رادیکال و بنیادگرا مسئله روز دنیا است و خانم آبیار هم چند سالی بود قصد داشت روی چنین موضوعی کار کند. قرار ما این بود که ابتدا بر اساس موضوعی که خارج از ایران مطرح شده بود یعنی در مورد پناهجویان سوری در کمپی در آلمان کار کنیم و حتی سرمایه‌ای هم از طرف آلمانی‌ها داشتیم، اما بعد با وجود تحقیقاتی هم که انجام شده بود به دلیل تفاوت‌های فرهنگی برای ساخت فیلم در خارج از کشور و نیز مسئله زبان به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در داخل ایران کار کنیم. از آنجا که روی موضوع «شهاب و فائزه» (دو قربانی برادران ریگی) هم تحقیقاتی انجام شده بود نهایتاً بیشتر روی این مسئله تمرکز کردیم.

او افزود: البته در داستان فیلم فقط بخشی از آن به این دو شخصیت برمی‌گردد و بیشتر خانواده عبدالحمید و عبدالمالک ریگی روایت می‌شوند و با این حال در پروسه تحقیقات با خانواده شهاب و فائزه ارتباط گرفتیم. همه مصاحبه‌هایی را که شخصیت‌های ماجرا انجام داده بودند پیدا و بررسی کردیم. حواشی‌ای هم که مطرح شد شاید به این دلیل بود که وقتی سوژه فیلمی مطرح می‌شود این اتفاقات پیش می‌آید اما خانواده شهاب و فائزه خیلی به ما لطف داشتند و همکاری زیادی کردند و در اختتامیه هم حضور داشتند.

قاسمی در پایان در پاسخ به اینکه چه شد یکی از سیمرغ‌هایی که در مراسم پایانی عنوان شد به این فیلم تعلق گرفته،  بعد به فیلم دیگری داده شد؟ گفت: واقیت این است که خیلی برای من تفاوتی ندارد و از جشنواره هم ممنونم، البته نه به خاطر اینکه جوایزی را گرفتیم چون به نظرم داوری‌های امسال با شجاعت و درست بود. اما درباره جایزه بخش طراحی لباس که آقای بزرگ‌نیا به عنوان یکی از داورها از روی برگه نام برگزیده را خواندند فکر نمی‌کنم یک داور چنین اشتباهی را از روی برگه انجام دهد و شاید در متن لوح این اشتباه پیش آمده باشد. با این حال خیلی برایم تفاوتی ندارد و فیلم دوست عزیزم آقای رضوی (ماجرای نیمروز: رد خون) هم نه فقط در طراحی لباس بلکه در تمام بخش‌ها واجد شرایط خوبی بوده ولی براساس آنچه در فیلم‌ها می‌بینیم فکر نمی‌کنم اشتباهی رخ داده باشد.

به گزارش ایسنا، ساعاتی پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در ۲۲ بهمن‌ماه، روابط عمومی جشنواره اعلام کرد، محمدرضا شجاعی برگزیده طراحی لباس جشنواره فیلم فجر که برای دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزد دریافت جایزه شده بود برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» این سیمرغ را دریافت کرد که به اشتباه در مراسم اختتامیه «شبی که ماه کامل شد» عنوان شد.

فیلم «شبی که ماه کامل شد» در اختتامیه سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن (الناز شاکردوست)، بهترین نقش اول مرد (هوتن شکیبا)، بهترین نقش مکمل زن (فرشته صدرعرفایی)، بهترین فیلم (محمدحسین قاسمی)، بهترین کارگردانی (نرگس آبیار) و بهترین چهره‌پردازی (ایمان امیدواری) را کسب کرد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر نرگس آبیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از مستند «قوی‌دل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلم‌های مستند، مهجور هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» گفت: می‌دانید که فیلم‌های مستند فیلم‌های بسیار مظلوم و مهجوری هستند و امکان اکران و نمایش در سراسر کشور را ندارند مگر اینکه از طرف گروه سینمایی هنر و تجربه بتوانند به این مسیر  راه یابند. در اینجا لازم می‌بینم که از جوان بسیار مستعد و خلاقی که اگر نبود قطعاً فیلم «قوی‌دل» با این کیفیت ساخته نمی‌شد تشکر کنم. فراهانی صدر که از جوان‌های بسیار خلاق دهه هفتادی است که هم من به او اعتماد کردم و هم او به من و این ارتباط متقابل باعث شد که یک فیلم خوب ساخته شود.

الهی در ادامه افزود: دوست دارم به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که فیلم «قوی‌دل» جوایز سه رأس یک مثلث را به خود اختصاص داده است مثلثی که مخاطب عام، متخصصین و داوران و در آخر حاکمیت سه راس آن‌ را تشکیل می‌دهند. این مسئله بسیار مهمی است که من بارها حتی در جشنواره فیلم فجر و سینماحقیقت نیز بدان اشاره کرده‌ام که فیلم «قوی‌دل» جزو معدود فیلم‌هایی است که توانسته‌اند این سه جایزه را کسب کنند. جوایزی شامل جایزه ویژه تماشاگران که نشان می‌دهد مخاطب عام، مخاطب خاص، فرهیختگان، اندیشمندان و اقشار عادی این فیلم را کاملاً پسندیدند، جایزه ویژه هیئت داوران که به عنوان کارشناس و متخصصین امر اثر را ارزیابی می‌کنند و جایزه سوم که از بخش شهید آوینی سینماحقیقت دریافت کرد یعنی جایزه‌ای که شاید متعلق به فیلم‌های سیاستی و یا فیلم‌های حاکمیتی است. اینکه یک فیلم سه وجه یک مثلث را در بر بگیرد و بتواند جوایز آن را دریافت کند. به نظرم به شدت از سمت رسانه‌ها قابل بررسی و تامل است که بررسی و تبیین کنند چرا سینمای ملی شکل نمی‌گیرد. «قوی‌دل» توانسته حلقه اتصال بین حاکمیت و مخاطب و متخصصین و کارشناسان امر را ایجاد کند. حال خودتان پس از دیدن فیلم متوجه منظور من خواهید شد.

این تهیه‌کننده در پایان خاطر نشان کرد: این فیلم به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قوه قضاییه تاکید می‌کنم به بهانه بازخوانی این پرونده ساخته شده است پس در این فیلم حتماً به دنبال لایه‌های زیرین و مفهومی بگردید. این فیلم به شدت دارای نکاتی است که امیدوارم پس از تماشای آن دوستان اثر را مورد قضاوت قرار بدهند و نکاتشان را با ما به اشتراک بگذارند تا ما برای تولیدات بعدیمان روی آنها کار کنیم.

علی فراهانی صدر کارگردان «قوی‌دل» گفت: واقعیتش این است که من صحبت چندانی ندارم ولی خیلی خوشحالم که این جمع صمیمانه را می‌بینم همگی خیلی لطف کردید و تشریف آوردید. از آقای الهی و حمیدی مقدم تشکر می‌کنم که به تیم جوان قوی‌دل اعتماد کردند.

احمد قوی‌دل: این فیلم ترویج مطالبه‌گری است

 احمد قویدل پس از تشکر از مخاطبان گفت: من نزدیک ۲۰ سال درگیر این پرونده بودم چند مستند بر اساس آن ساخته شد ولی همه این مستندها حالت گزارشی پیدا کردند و مهر من روی همه آنها بود و روایتگری‌ام بر اثر غالب شده بود. اما آقای فراهانی با دقت و ظرافتی وارد برخی از لایه‌های زندگی ما شدند و فیلم را از این حالت گزارشگری تبدیل به یک فیلم هنری کردند که مفاهیم جدیدی را دنبال می‌کند. شاید مهمترین چیزی که در توصیف این فیلم باید بگویم این است که این فیلم ترویج مطالبه‌گری است و اینکه انسان می‌تواند خسته نشود و مطالبه‌گری کند و می‌تواند دست به قضاوت زود هنگام نزند.

وی ادامه داد: عموم افراد این را می‌گویند که خدا نکند راه انسان به کلانتری و قوه قضاییه بیافتد اما ما در همین مسیر زندگی ۲۰ ساله که با این پرونده طی کردیم بیش از ۲۰ قاضی را دیدیم که حاضر بودند از موقعیت خودشان به خاطر حقیقت هزینه کنند و این فکر همیشه باید در ما جاری باشد که ما می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم و حقوق خود را دنبال کنیم و این یکی از نکات کلیدی فیلم بود که آقای فراهانی آن را به درستی درک کردند و چون درکش کردند وارد لایه‌های دیگری از زندگی ما شد و تلاش کرد تا بیابد چگونه شخصیتی آمده و این موضوع را با این شدت پیگیری کرده است و به نظرم در این حوزه موفق عمل کرده است.

قویدل افزود: نکته دیگری که خود را موظف به اعلام آن میدانم این است که موفقیت پرونده هموفیلی بر دوش رسانه محقق شد. خبرنگاران کلید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مسائل در کشور هستند. من همواره از هر رنجی که بر خبرنگاران برود به شدت آزرده خاطر می‌شوم. به هر حال نقش خبرنگاران در این موفقیت جدی بوده است و من امیدوارم که شما هم به این درک برسید و لذت ببرید.

 روایتگر مستند «قوی‌دل» در بخش بعدی سخنانش گفت: در نهایت از آقای سعید الهی تشکر می‌کنم، ایشان جسارت زیادی به خرج داده و رایزنی‌های بسیاری انجام دادند تا اجازه داده شود فیلم در مسیری که تاحدی برای مردم قابل قبول و باور باشد حرکت کند. در مصاحبه‌ای نیز خواندم که ایشان رسماً از قوه قضاییه تشکر کرده بودند چرا که علی‌رغم اینکه نقدهایی در این فیلم نسبت به قوه قضاییه وجود دارد اما قوه قضاییه نسبت به اکران این فیلم عکس‌العمل بسیار مثبتی داشته است.

وی در پایان گفت: وقتی موضوعی دست خدا را به همراهش داشته باشد اتفاقات جالب می‌افتد. امروز بیست و هشتم فروردین مصادف با روز جهانی هموفیلی است و افتتاحیه و اکران این فیلم بدون اینکه ما برنامه‌ریزی کرده باشیم درست با این روز هم‌زمان شده است. خوشبختانه وزیر کشور نیز با پیوستن ایران به کارزار جهانی فدراسیون هموفیلی موافقت کردند. به مناسبت این روز برج آزادی، پل طبیعت و تمام شهرها و میادین به رنگ قرمز در می‌آیند و اکران این فیلم نیز به این مجموعه افزوده شد. من در مسیر پیگیری این پرونده همه زندگی را به دستان همسرم سپردم و هیچ تردیدی نیست اگر به عنوان حامی پشت این قضیه نمی‌ایستاد و پایداری و زحماتش نبود به هیچ وجه این فرایند به موفقیت ختم نمیشد، در پیشگاه شما از او تشکر می‌کنم.

در این برنامه محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عبدالحسین بدرلو قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، حسین طلابیگی مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز مشاغل و مجامع و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش حضور داشتند.

«قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

اکران فیلم مستند «قوی‌دل» از امروز (29 فروردین) در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران درخواهد آمد.   

دیگر خبرها

  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • رونمایی از مستند «قوی‌دل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلم‌های مستند، مهجور هستند
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
  • «آخرین تولد» هم به اکران آنلاین رسید
  • «آخرین تولد» برنامه جدید اکران آنلاین فیلم‌نت
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد
  • حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟