Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با استفاده از نانوذرات، سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال کردند که این کار موجب از بین رفتن این سلول‌ها می‌شود.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ ایمنی‌درمانی یکی از روش‌های مقابله با بیماری سرطان است که توجه محققان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. این روش بعد از اعطاء جایزه نوبل به دو دانشمند برای کار روی سیستم ایمنی به‌منظور از بین بردن تومور سرطانی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه واندربیلت اعلام کردند که دستاورد تازه‌ای در این حوزه به‌دست آورده‌اند. این گروه موفق شدند سلول‌های سیستم ایمنی بدن را با استفاده از یک سیستم خارجی فعال کنند. آن‌ها برای این کار نانوذراتی ساختند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال کند که این کار از طریق فعال کردن یک سویئچ در بدن انجام می‌شود.

جان ویلسون از محققان این پروژه می‌گوید: «تومور‌ها روش‌های مختلفی برای پنهان ماندن از چشم سیستم ایمنی بدن دارند و با تغییر تلاش می‌کنند که شناسایی نشوند. هدف ما مجهزکردن سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی است. ما روشی ارائه کردیم که در آن با استفاده از نانوذرات می‌توانیم تومور سرطانی را شناسایی کنیم. به محض شناسایی سلول سرطانی مولکول ویژه‌ای رهاسازی می‌شود که معمولا این مولکول به‌صورت طبیعی هنگام شناسایی سلول سرطانی در بدن تولید می‌شود. در نتیجه بدن به تومور سرطانی واکنش نشان می‌دهد.»

این مولکول، cGAMP نام دارد و تولید آن اولین مرحله برای فعال کردن مسیری به نام STING است. مسیر STING یک ساز وکار طبیعی در بدن برای تهییج سیستم ایمنی بدن به‌منظور مقابله با ویروس و باکتری و همچنین از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی بدن است.

ویلسون می‌گوید که این نانوذرات cGAMP را به شکلی رهاسازی می‌کنند که پاسخ سیستم ایمنی بدن درون تومور آغاز می‌شود که در نهایت تولید سلول‌های T آغاز شده و تومور از درون نابود می‌شود.

این روش درمانی می‌تواند برای مقابله با انواع سرطان‌ها نظیر پستان، کلیه، سر و گردن، ریه و روده استفاده شود. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Endosomolytic Polymersomes Increase the Activity of Cyclic Dinucleotide STING Agonists to Enhance Cancer Immunotherapy در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانو تکنولوژی مقابله با بیماری سرطان نانو ذرات سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: در مرحله نخست شناسایی مشاغل و اماکن پرخطر در شهر قم، حدود ۸۳۱ مکان شناسایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی اصفهانیان مقدم گفت: با محوریت اداره کل مدیریت بحران استانداری قم و بر اساس دستورالعمل‌هایی که تنظیم‌ شده است، برخی از مراکز خدماتی-عمومی ملزم به دریافت پروانه ایمنی شدند که از جمله این‌ها بیمارستان‌ها هستند. 

وی افزود: در جلسات با نظام پزشکی و اداره کل بحران به این نتیجه رسیده‌ایم که اکثر مراکز درمانی قبل از هر اقدامی پروانه ایمنی بگیرند. 

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان شهید بهشتی، کامکار و آیت‌الله گلپایگانی درخواست پروانه ایمنی کردند و برای گرفتن این پروانه باید سیستم‌های اطفای حریق، سیستم‌های ایمنی و تجهیزات امداد و نجات مورد بررسی قرار بگیرد و همین موضوع سبب افزایش ضریب ایمنی آن مجموعه می‌شود.

 وی عنوان  کرد: همین نگاه در حال دنبال شدن در بخش اصناف و صنایع است که با همکاری متولیان امر مثل پاساژها و مراکز خرید خودشان اقدام به کسب پروانه ایمنی کنند تا شاهد کاهش حوادث باشیم. همچنین بررسی وضعیت ایمنی مناطق هشتگانه نیز با محوریت ستاد مدیریت بحران در سال گذشته دنبال شد. 

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه مرحله نخست شناسایی مشاغل و اماکن پرخطر و خطرزا در شهر قم با محوریت مرکز مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی انجام و حدود 831 مکان شناسایی شد، گفت: برای این منظور 14 جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری در سطح مناطق هشتگانه در سال 1402 انجام شد.  

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به تکمیل بیمه‌نامه حوادث باری 23 ساختمان شهرداری قم تصریح کرد: مسئله تأمین سیستم برق اضطراری نیز موضوع دیگری بود که برای ساختمان‌های شهرداری قم در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • اجرای ده‌ها طرح عمرانی فعال راهداری در استان مرکزی
  • اجرای ۵۶ طرح عمرانی فعال در حوزه راهداری
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • خودرو‌های داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان
  • یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد