Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ نهال موسوی - در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر زمانی که در بخش نگاه نو جایزه بهترین فیلم به «مسخره باز» همایون غنی زاده تعلق گرفت، ترجیح داد یک مهاجر افغانستانی را به جای خود روی سن بفرستد و از طریق متنی که به او سپرده بود اعلام کند از پذیرش این سیمرغ معذور است!

تا همین‌جا هم حرکت کارگردان «مسخره‌باز» (فیلمی که اتفاقا از آثار آبرومند و تماشایی جشنواره سی‌وهفتم در بخش نگاه نو بود) حیرت‌انگیز و خارج از قواعد حرفه‌ای به نظر می‌رسید اما پازل این اعتراض «تمسخرآمیز» زمانی تکمیل شد که داوران جشنواره اعلام کردند سیمرغ بلورین بهترین فیلم «هنروتجربه» را هم برای همایون غنی‌زاده کنار گذاشته‌اند! این‌بار حضور غنی‌زاده و اظهارات «توجیه‌گونه» او درباره اینکه سیمرغ اول را نگرفته چون «آن را دوست نداشته» و این یکی را می‌پذیرد چون «دوستش دارد» موجبات حیرت دوچندان را فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۹۷۳ وقتی که براندو بابت بازی درخشان در فیلم "پدرخوانده" برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شده بود، در مراسم حضور نیافت و بجای خود «ساشین لیتلفیدر» دختر جوانی را راهی سن کرد که لباسی سرخپوستی به تن داشت و رئیس کمیته ملی بومیان آمریکا بود. او پشت تریبون گفت: "من به جای مارلون براندو در این مراسم حضور یافته ام. او از من خواسته که به شما بگویم که با کمال تاسف نمی تواند این جایزه را قبول کند و دلیل آن رفتار صنعت فیلم و سینما با بومیان آمریکا است" در متن کامل آن نامه که روز بعد از مراسم اسکار در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، مارلون براندو وضعیت بومیان آمریکا را تشریح ساخت و موضوع را به حادثه «کشتار ووندد نی» – جایی که ۲۰۰ زن و کودک بر اثر شلیک ارتشی ها کشته شدند – ارجاع داد.

شوآف ناشیانه همایون غنی‌زاده در اختتامیه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر، بیش از آنکه یادآور حرکت معترضانه "مارلون براندو" در چهل و پنجمین جشن اسکار باشد، ما را به یاد حرکت مسعود ده‌نمکی در خودداری از دریافت سیمرغی انداخت که سال‌ها پیش بعد از هبه دادن از سوی هیات داوران برای فیلم "اخراجی‌ها" با گفتن جمله (نه مرغ میخوام نه سیمرغ) از دریافت آن سر باز زد.

براندو در سالن حضور نداشت و اصلا در مراسم شرکت نکرد و آن دختر جوان سرخپوست را به جای خود فرستاد ولی اینکه غنی‌زاده در مراسم حضور دارد و بعد دوباره روی سن رفته و جملاتی پر ادا و اطوار بیان می‌کند و بعد سیمرغ را با خود پایین می‌برد، این مدل گرفتن سیمرغ و همزمان غر زدن‌های مبهم و غیر قابل درک او فقط خاطره ی رفتار طلبکارانه‌ی ابراهیم حاتمی کیا را در اختتامیه دوره ی گذشته زنده کرد.

ظاهراً نقدهای روزهای اخیر از سوی منتقدان و تماشاگران جدی سینما از یک سو، و رکورددار نشدن تعداد کاندیدهای اولین فیلم بلند سینمایی او "مسخره‌باز" باعث دلخوری‌اش از هیات داوران و جشنواره فیلم فجر امسال شده است. گویا غنی‌زاده انتظار داشت مانند سعید روستایی که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر رکوردار تعداد نامزدی و کسب سیمرغ (بخاطر فیلم ابد و یک‌روز) شده بود، او نیز با فیلم مسخره‌باز رکورد بزند. غافل از اینکه فیلم‌ساز جوان ما با واقعیت فاصله‌ای دور و دراز دارد.

غنی‌زاده یا فراموش کرده و یا نمی‌داند که برای ساخت یک فیلم خوب، شرط اول داشتن یک "فیلمنامه" درست و منسجم است که بتواند از عهده قصه و روایت خود به درستی بربیاد و اساسن تکلیف‌اش با تماشاگر روشن باشد. حال چه یک فیلم کلاسیک با قصه‌ای سه پرده‌ای و سر راست باشد و یا یک فیلم خرده پیرنگ و یا حتی ضدقصه.

ای کاش غنی زاده از بازیگر فیلمش علی نصیریان یاد می‌گرفت که آداب حضور در یک جشنواره چیست؟ نصیریان هم حضور پیدا کرد هم جایزه اش را گرفت و هم با احترام از هیئت داوران تشکر کرد و اشاره ای هم داشت که او اولین بار است که سیمرغ می‌گیرد!

مهرزاد دانش منتقد سینما که عضو هئیت داوران هم بود بعد از مراسم اختتامیه نوشت: «به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر پیشنهاد می‌کنم قوانینی تدوین شود که بر اساس آن، افرادی که از گرفتن جوایزشان، بدون دلیل، امتناع می‌کنند، در دوره‌های بعد حق شرکت در این مناسبت را نداشته باشند. لوس‌بازی زننده جوانک تازه‌کاری با رفتارهای تهوع‌آور متظاهرانه‌اش در ادا درآوردن کژفهمانه از براندوی بزرگ و پذیرش/عدم پذیرش ادواری جایزه‌اش، از میزان شعور اجتماعی‌اش رونمایی‌ای جانانه به عمل آورد، نشان داد این جایگاه نیاز به مراقبت بیش‌تر دارد.

شخصیت فیلم پالتو شتری، جوانکی خودشیفته است که مسیر شهرت و اعتبار را با رفتارهای ضداجتماعی می‌پوید و مثلا از گرفتن جایزه در مراسمی که در آن شرکت کرده خودداری می‌کند تا بعدا با مرور واکنش‌های منفی به این رفتار ارضا شود. نمی دانستم این فانتزی سینمایی، تنها چند روز بعد از تماشای این فیلم، به طور زنده مقابل چشمان من و صدها چشم دیگر شکل عینی به خود می‌گیرد!»

اگر کسی یک حرکت اعتراضی هم داشته باشد باید آداب این اعتراض را بلد باشد نه اینکه یک جایزه را نگیرد و دیگری را بگیرد! مثلا بیضایی در اعتراض به سانسور های متعدد اعمال شده بر مسافران سیمرغش را پس فرستاد. طنز ماجرا این است که با سیمرغ دوم جلوی عکاسان هم حاضر شده و عکس یادگاریش را می‌گیرد. (هم خدا را می‌حواهد هم خرما را)

یک نوشته جالب دیگر هم امیر پوریا منتقد سینمایی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته است: « اما هر چه باشد، در آن اعتراض ها و نمونه های داخلی همچون پس فرستادن سیمرغ توسط آقای بهمن فرمان آرا در دوران دوم احمدی نژاد ، معنا و اصالتی جاری است. نه این که یکی از جایزه ها را با دست ِ «نوموخوام» پس بزنند و آن یکی را با پای «از اینا موخوام» پیش بکشند! این که کسی فیلم خودش را برتر از اطلاق عبارت فیلم اول بداند، مثل این است که دختری بگوید من آن قدر مغرور بودم که هیچ وقت سر قرار اول با پسری نمی رفتم.بفرمایید که پس بالاخره چه می کردید؟ از اول سر قرار دوم می رفتید؟!»

این که "دوتا سیمرغ بهم دادن اولی رو دوست نداشتم دومی رو دوست دارم" نامش اعتراض نیست، "مسخره بازی" است.


منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر اختتامیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمعات اعتراضی با شعار مرگ در ونیز جایی ندارد در دوسالانه ونیز/ اروپا هم اسرائیل را پس زد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،همزمان با آغاز شصتمین دوسالانه هنر ونیز و همزمان با ورود میلیاردرها، نخبگان و هنرمندان به ونیز برای خرید و مشاهده آثار هنری آغشته به تفکرات سیاسی، همواره روزهای عجیبی سرشار از تظاهرات، اعتراضات و درگیری‌های مختلف است.

براساس گزارش نشریه انگلیسی گاردین، اما بینال امسال فضایی آخر الزمانی، عجیب و سرشار از تنش به خود گرفته است. پاویون ۸۸ کشور از سراسر دنیا در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

پلیس مجهز شده با تجهیزات ضد شورش در ونیز، صحنه غیرعادی است. اما چهارشنبه هفته گذشته، همزمان با شنیده شدن فریاد "زنده باد فلسطین" از سوی معترضین و پخش نوشته‌هایی تحت عنوان "مرگ در ونیز جایی ندارد"، پلیس ضدشورش در ونیز حضور پیدا کرد.

در این تظاهرات، هنرمندان و خلاقان، خواستار جلوگیری از حضور اسرائیل در بینال شدند. آنها در بیانیه‌های منتشر شده خود اعلام کردند: ما خواستار عدم حضور اسرائیل در مراسم هستیم. ما از بینال می‌خواهیم تا پاویون اسرائیل را تعطیل کند.

اما بینال ونیز پایون اسرائیلی را تعطیل نکرد. در چنین شرایطی، هنرمند اسرائیلی روث پتیر، تصمیم گرفت تا از آثار خود رونمایی نکند و روی پنجره پاویون خود بنویسد: تا آتش بس و توافقی برای تبادل اسرا اتفاق نیوفتد، این پاویون تعطیل باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، تا به حال ۲۳ هزار با امضای بیانیه‌ای خواستار ممانعت از حضور رژیم صهیونیستی در دوسالانه ونیز شده‌اند.

22057

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898689

دیگر خبرها

  • تجمعات اعتراضی با شعار مرگ در ونیز جایی ندارد در دوسالانه ونیز/ اروپا هم اسرائیل را پس زد
  • فیلم| کارشناس شبکه ۱۴ اسرائیل:ایرانیان پاسخ ما را مسخره می‌کنند و از این بازی پیروز بیرون آمدند
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • کاریکاتور/ پاسخ مسخره!
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • برگزاری اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی+فیلم
  • معرفی نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه»/ زمان و مکان اختتامیه اعلام شد
  • رونالد آرائوخو: مسخره است که به عنوان یکی از بهترین لیگ‌های دنیا، تکنولوژی خط دروازه نداریم
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود