به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   این روزها برگزاری «جشن طلاق» یکی از رسومات بیگانه‌ای است که در ایران و توسط برخی زوجین به عنوان مراسم لاکچری و خاص برگزار می‌شود. صاحب‌نظران حوزه خانواده درباره برگزاری این جشن‌ها نظرات متفاوتی دارند. طاهره همیز، کارشناس و مشاور خانواده چندی پیش در این رابطه با بیان اینکه جامعه عفیف اسلامی ایران مراسم‌های مرتبط با جشن طلاق را تأیید نمی‌کند،گفته بود: این نوع جشن‌ها معمولاً توسط خانواده‌هایی برگزار می‌شود که مراسم‌های ازدواجشان را با تجملات افسارگسیخته و اسراف شروع کرده‌اند. زمانیکه رفتارهای ابتدایی هر کاری با فعالیت‌های اشتباه آغاز شود طبیعتاً با رفتارهای اشتباه نیز به پایان می‌رسد.

 

او همچنین افزایش دشمنی، احساس بدبینی نسبت به اطرافیان، مسدود شدن راه بازگشت زوجین به زندگی و ایجاد احساس بغض و کینه را از آثار برگزاری جشن‌های طلاق دانسته و اظهار کرده بود: برگزاری جشن‌های طلاق راه بازگشت مجدد زوجین به زندگی را برای همیشه کور می‌کند چراکه میان همه افراد و افکار عمومی این‌طور اعلام شده که آنها از یکدیگر جدا شده‌اند و فرد از ترس افکار عمومی به سمت همسر خود باز نمی‌گردد، همچنین از طرفی دیگر این مراسم‌ها موجب ایجاد احساس انتقام و انتقام‌جویی می‌شود.

 

در همین راستا دکتر طیبه حاجی محمدیزدی، کارشناس و مشاور خانواده نیز گفته بود که «برگزارکنندگان جشن‌های طلاق همیشه با تکیه بر موضوع جشن نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنند، به عبارت دیگر این افراد به دلیل فرار از فشارهای بعد از طلاق به جشن درباره این موضوع روی می‌آورند اما این جشن‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند عذاب‌ها و رنج‌های وارد شده بر زوج طلاق گرفته را از ذهن و یاد آنها پاک کند».اگرچه اکثر کارشناسان حوزه خانواده برپایی جشن‌های طلاق را اقدامی مثبت قلمداد نمی‌کنند، اما یک جامعه‌شناس درباره برگزاری جشن‌های طلاق معتقد است که نباید با نگاه منفی به آن اندیشید.

 

مصطفی مهرآئین با بیان اینکه برگزاری جشن‌های طلاق گونه‌ای از مناسک تشخص است، می‌گوید: برخی افراد برای متمایز کردن خود از دیگر افراد جامعه مراسم‌ها و رفتارهایی از خود بروز می‌دهند تا از این طریق بتوانند به خود تشخص ببخشند. باید به مناسک به مثابه نمایش چیز دیگری نگاه کرد، این جشن‌ها مناسکی برای سبک کردن بار اتفاق "طلاق" است و نباید با نگاه منفی به آن اندیشید.

 

وی با بیان اینکه مبنای روابط عاشقانه و عاطفی "رابطه" است، می‌افزاید: طلاق نیز جزئی از روابط عاطفی است که می‌تواند محیطی برای بازتولید روابط عاشقانه ایجاد کند، لذا نباید به برگزاری جشن‌های طلاق نگاه منفی داشت. فرآیند روابط عاشقانه و ازدواج مراحل متعددی مانند آشنایی قبل از ازدواج، گفت‌وگو، با هم بودن‌ها، مجادلات و درنهایت جدایی دارد، این مراحل نشان می‌دهد که در این روابط احساساتی وجود دارد لذا طلاق و جشن‌های مربوط به آن بهانه‌ای برای نمایش این مسائل است.

 

البته این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: برگزاری جشن‌های طلاق می‌تواند احساس کینه و نفرتی که میان زوجین وجود دارد را نشان دهد، اما باتوجه به اینکه در فرآیند "جدایی" روابط عاشقانه، درد و رنجی احساس می‌شود لذا یکی از راه‌های مخفی کردن این درد برگزاری این جشن‌هاست، از طرفی دیگر این جشن‌ها نشان می‌دهد که بعد از عمل طلاق همچنان روابط صمیمانه میان زوجین ادامه‌دار خواهد بود.

 

مهرآئین با بیان اینکه برگزاری جشن‌های طلاق نوعی مراسم سوگواری برای "جدایی" یک رابطه است، ادامه می‌دهد: این جشن‌ها بیانگر آن است که طلاق به معنای افسردگی، یاس و ناامیدی نیست بلکه می‌تواند بهانه‌ای برای شروع فصل جدیدی از زندگی زوجین باشد.

 

این استاد دانشگاه درباره علت برگزاری این نوع جشن در ایران بدون آنکه هیچ پیشینه فرهنگی و تاریخی در کشور داشته باشد، نیز می‌گوید: کشور ما جزئی از خانواده جهانی است، زمانی که در جهان مراسم‌هایی به درست یا نادرست مرسوم می‌شوند، نمی‌توان در عصر رسانه و تکنولوژی توقع داشت که در ایران از برگزاری آن چشم‌پوشی کند.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

خبر بعدی:

جشن نوروزی متفاوت در روستای بیاره

یاسوج- ایرنا- اهالی روستای بیاره در شهرستان دنا در اولین روزهای بهار 98 ، برای ایجاد همبستگی و غلبه بر مشکلات مالی ،جشنی متفاوت برگزار کردند تا هم سنت های نوروز باستانی را حفظ کنند و هم همه بتوانند از زیبایی های این سنت استفاده ببرند.

به گزارش ایرنا، تعدادی از جوانان روستا که عاشق فرهنگ و آیین های بومی روستا و حفظ آن بودند دور هم می نشینند و فکر می کنند که چه کنیم که جشن باستانی نوروز در این شرایط سخت اقتصادی پابرجا بماند و ریخت و پاشهای اضافه از این آیین حذف شود و همه مردم چه پولدار ها و چه خانواده هایی که بضاعت و توان مالی کمتری دارند بتوانند به اندازه همدیگر این آیین را به جا آورند.
جوانان ایده برگزاری یک جشن بزرگ در روستا را می دهند و ایده مورد توجه همه قرار می گیرد.از زن و مرد و پیر و جوان از این ایده حمایت می کنند و برای برگزاری جشن باشکوه «بهاره بیاره» اعلام آمادگی می کنند.
هر کس هر ایده ای برای برگزاری هر چه زیباتر و بهتر جشن دارد مطرح می کند. اهالی روستا کمیته های مالی و فرهنگی و اجرایی جشن را تشکیل می دهند.
به خانواده ها اعلام می شود هر خانواده می تواند برای شروع کار 50 هزار تومان بگذارد . اما جالب آنکه اقدام بعضی خانواده ها کمیته مالی را شگفت زده می کند. برخی خانواده ها با اینکه می دانند قرار نیست نامی از کسی خوانده شود اما تا 20 برابر رقم پایه را به حساب کمیته مالی واریز می کنند.
جوانان روستا وسط باغات انگور را که زمانی جای خرمن مزارع برنج بوده صاف و آماده می کنند.زنان هرچه دست بافته در منزل دارند برای برگزاری جشن می آورند و جایگاه را تزیین می کنند.
جوانان برگه های شماره دار طراحی می کنند تا بتوانند از طریق این شماره ها هم قرعه کشی برگزار کنند و هم از تعداد میهمانان حاضر در جشن آمار بگیرند.
دختران و زنان روستا که به تازگی در کارگاه حصیر بافی شرکت کرده و سبد بافی را آموخته بودند ، در همین سبدهای دست ساز هفت سین زیبایی طراحی می کنند.
7 عروسک محلی با نام لیلی و عیدی توسط دو نفر از معماران روستا طراحی و سازه های آن ساخته می شود و دختران عضو کانون فرهنگی و هنری مسجد بیاره به اسم گروه آویشن برای عروسک ها لباس های محلی می دوزند.اجزای عروسکها کاملا دست ساز و از وسایل بازیافتی شبیه ظرف مایع ظرفشویی ساخته می شود و کار عروسک گردانی و گویندگی عروسک ها نیز همین دخترها را به عهده می گیرند.جنب و حوش خاصی در روستا ایجاد می شود.
اهالی روستا هر کجا و در هر شهری زندگی می کنند خود را به بیاره می رسانند تا در جشن شرکت کنند.ساعت 8 و نیم صبح مهترها وسط روستا و در قلعه قدیمی شروع به نواختن ساز و نقاره محلی می کنند مردم جمع می شوند و آرام آرام به سمت میدان اجتماعات حرکت می کنند.
هر کدام از بچه های روستا که هنری داشته آن را اجرا می کند مثلا یکی سرود ای ایران را با فلوت می نوازد و دیگری با سنتورنوازی تحسین همگان را بر می انگیزد.
برای اینکه بچه ها تشویق شوند نام آنهایی که در سال 97 موفقیتی کسب کرده اند در بزرگترین اجتماع روستا خوانده می شود و با اهدای جوایز فرهنگی مثل کتاب از آنها تقدیر می شود.
مردان مسابقه طناب کشی برگزار می کنند. برخی نیز آیین سنتی ترکه بازی را به جا می آورند.زنان هم در مسابقه دارتی که برای آنها پیش بینی شده شرکت می کنند. و البته چون برنامه فرهنگی است هدف بیشتر ایجاد شادی در میان مردم است و انگیزه مادی در میان نیست.
تا نزدیکی ها ظهر شماره های قرعه کشی نشان می دهد حدود یک هزار و 300 نفر در روستا حضور دارند.
اما ناهار هم آشپزها استامبولی خوشمزه ای با هزینه خود مردم تهیه می کنند و طبق همان شماره هایی که پسران زناره پوش به مردم داده اند توزیع می شود و بعد از پایان برنامه مردم به خانه می روند.
سال 97 یکی از سخت ترین سال های دهه گذشته بود و مردم روستای بیاره می توانستند یا هر آنچه دارند را بگذارند و تاوان چشم و هم چشمی و بدعت های عید را بدهند و یا می توانستند به بهانه سختی سال و مشکلات اقتصادی سنت زیبا و ارزشمند دید و بازدید عید را تعطیل کنند و با پست و پیام در فضای مجازی به جان دولت غر بزنند و همه را متهم به بی لیاقتی و بی کفایتی کنند.
اما مردم روستای کوچک بیاره راه دیگری پیش گرفتند. آنها با این باور که فرهنگ و میراث فرهنگی را باید خودشان بسازند بی هیچ چشم داشت و توقعی از دولت دست به کار شدند و مردمی ترین جشن نوروز استان را برگزار کردند.
کل هزینه جشن 11 میلیون تومان شد اما انرژی مثبتی که در پی این حرکت مردمی و جمعی به تک تک حاضران در جشن منتقل شد غیر قابل شمارش است.
9929/1662

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

رئیس‌‌جمهور: سال جدید، سال مهار تورم، متعادل‌کردن قیمت ارز و دوستی بیشتر با همسایگان است

بازیگران سریال (نون خ) سعید آقاخانی و نقش هایشان +زمان پخش

کلیدواژه: گوناگون جشن طلاق سوگواری جام نیوز طلاق والدین

منبع این خبر، وبسایت www.jamnews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۲۰۱۳۵ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • انصاری فرد در فهرست خروجی های ناتینگهام
  • مجلس دهم و عبور از رئیس/ سال ۹۷؛ سال ثبت طلاق غیابی و عاطفی اصولگرایان و لاریجانی
  • 1397؛ سال تقویت روابط ایران و ژاپن
  • کاهش ازدواج و افزایش طلاق در 11 ماهه سال 97 در یزد
  • راهپیمایی بزرگ مخالفان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا
  • خبر خوب استقلالی‌ها برای منشا
  • آیین های جشن نوروز در زنجان
  • زوجین در چه سنی بیشتر طلاق می‌گیرند؟
  • از مراسم بهار جشن چه می دانید؟
  • مارکا: پوگبا به طور جدی به جدایی از منچستریونایتد و پیوستن به رئال مادرید فکر می‌کند
  • واکنش واران به شایعه جدایی احتمالی‌اش از رئال مادرید در پایان فصل
  • آینده براهیم دیاز در دستان زیدان؛ تردید بازیکن مالاگایی بین جدایی به صورت قرضی یا ماندن در رئال مادرید
  • زوجین در چه سنی بیشتر طلاق می‌گیرند؟ / طلاق عاطفی در کمین زوج‌های جوان
  • برگزاری آئین‌های جشن نوروز در مسکو + فیلم
  • پایان ماجراجویی تیم ملی در سال ۹۷ با جدایی کی‌روش
  • دیبالا: جدایی از یوونتوس؟ می‌خواهم هواداران فداکاری مرا ببینند تا محبت و عشق آنها را به دست آورم
  • تحلیل محسن رضایی درباره ادعای جدایی جولان از سوریه
  • اردن: جولان بخش جدایی ناپذیر خاک سوریه است
  • برگزاری مراسم جشن نوروز در سفارت ایران در توکیو