Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- اعضای فراکسیون زنان مجلس در بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه رویان، بر ادامه تلاش های خود برای حمایت خود از بیماران خاص تاکید کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خانه ملت، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف پژوهشگاه رویان بازدید و در جریان فعالیت های این پژوهشگاه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این بازدید گفت: فراکسیون زنان در بنیاد بیماری‌های خاص برای حمایت از بیماران فعالیت های زیادی داشته که یکی از آنها درباره بیماری پروانه‌ای است.
وی افزود: البته بیماری‌های نادری در دنیا وجود دارد و در ایران نیز بیماری های خاص ژنتیکی، وجود دارد که می‌تواند در مراحل بارداری و یا در بیمارستان طب کودکان آنها را شناسایی و حتی پیشگیری کرد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در مجلس منتظر پیشنهادات ارزشمند پژوهشگاه رویان در قالب طرح و پیشنهاد و همچنین در رابطه با اعتبارات دولتی و پیشنهادات بودجه‌ای هستیم.
در ادامه ناهید تاج‌الدین نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز بیان کرد: در کشور ما خیلی از بیماری‌ها وجود دارد که خاص نیستند اعم از ام اس، اوتیسم و... که در بودجه سالیانه برای آنها هیچ ردیفی وجود ندارد و ما از سمت مجلس کمک خواهیم کرد.
وی ادامه داد: بحث بودجه را قبول داریم ولی راه حل بسیاری از مشکلات به بودجه ختم نمی‌شود و رفع آنها در گروی ارتباط بیشتر این پژوهشگاه با مجلس است.

**پدیده تخمک‌فروشی موجب اختلالات ژنتیکی گسترده‌ای در جامعه می‌شود
تاج‌الدین با یادآوری اظهارنظر قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت در کمیسیون اجتماعی به تخمک‌فروشی اشاره کرده بود، عنوان کرد: مباحث مربوط به اخلاق پزشکی بسیار مهم است و مجموعه‌ای مثل رویان باید حضور فعالتری برای حل مشکلات مردم داشته باشد.
وی افزود: بروز پدیده تخمک‌فروشی می‌تواند موجب اختلالات ژنتیکی گسترده‌ای در جامعه شود و ممکن است بچه های ما را در آینده تهدید کند. باید وزارت بهداشت نظارت جدی و بیشتری در مطب و کلینیک‌های تخصصی داشته باشد.
رئیس کمیته بهداشت و درمان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: من خودم در بیمارستانی شاهد بودم که خانمی تخمک را سه میلیون تومان فروخت، این اقدام در جامعه اسلامی که همه مسلمان و شیعه هستیم، صورت می‌گیرد؟ آیا فرزندان حاصل از لقاح تخمک‌ها در آینده خواهر و برادر نخواهند شد؟ وظیفه کمیته اخلاق در تدوین راهکارهای پیشگیرانه بسیار سنگین است، آیا راهکار مناسبی در این خصوص ارائه شده است؟

**ورود کمیته اخلاق رویان به موضوع فروش تخمک
وثوق معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان در پاسخ به این پرسش با اشاره به حضور فعال پژوهشگاه رویان در تدوین طرح «اهداء جنین در مراکز درمان ناباروری» که در مجلس شورای اسلامی هم اکنون در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار دارد، افزود: کمیته اخلاق رویان بطور کاملا تخصصی در زمینه اهداء فعالیت دارد و سلسله نشست های حقوقی با حضور صاحب نظران حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود و تاکنون نیز اجماع فقهی در این خصوص بوجود نیامده، بنابراین رویان در حوزه درمان مطلقا ورود نکرده است.

**نظر فقها در مورد اهدای تخمک
محمد ابراهیم فقیه‌زاده مدیرکل امور مجلس این موسسه نیز در ادامه در پاسخ تاج‌الدین اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری از ابتدا فعالیت این بوده است که روش‌های درمان ناباروری منطبق با شرع مقدس اسلام باشد، از سوی دیگر نظرات فقهی مراجع معظم شیعه در این حوزه بسیار متفاوت بود.
وی ادامه داد: بر همین اساس نیز مرکز درمان ناباروری قم پس از تاسیس در سال 1387 با ایجاد ارتباط با دفاتر مراجع معظم تقلید و دعوت از طلاب سطح چهار حوزه تمامی مراحل درمان را در بازدیدهای حضوری به استحضار فقهای حوزه علمیه قم رسانده و الحمدلله تا حدود زیادی توفیق یافته‌ایم که برخی از فتاوی را به هم نزدیک و مورد حمایت و تشویق مراجع معظم تقلید نیز قرار گرفتیم.
مدیرکل امور مجلس با استناد به نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی که در پاسخ به درخواست جهاد دانشگاهی قم مبنی بر استفاده از وجوهات شرعی جهت انجام تحقیقات در این حوزه بوده، گفت: در انجام تحقیقات علمی هیچ حد یقفی وجود ندارد و اجازه دادند که اگر کسانی بابت وجوهات بدهی دارند به دفتر وی اعلام کنند و در مواردی نیز از این وجوهات به امر تحقیق از سوی معظم له کمک شد که باعث افتخار جهادگران دانشگاهی است.
فقیه‌زاده تصریح کرد: درخصوص همکاری جهاد دانشگاهی در تدوین قانون نیز همانگونه که می دانید قانون مصوب سال 1382 مجلس که مورد تائید شورای نگهبان نیز قرار گرفت دارای اشکالات مهمی بود که جنابعالی نیز به برخی از آنها اشاره کردید.
وی بیان کرد: یکی آنکه اهدای جنین بصورت کاملا ناشناس باید انجام می‌شد و یا اینکه در بحث نسب و همچنین ارث و سایر موارد که به شدت مورد انتقاد علماء و فضلای قم بود در سال گذشته طرح «ساماندهی اهداء در مراکز درمان ناباروری» به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شد که در جلسه کمیسیون به تصویب نرسید و مقرر شد کارگروهی از کمیسیون با ریاست دکتر سیدمرتضی خاتمی موضوع را بررسی و نتیجه را به کمیسیون اعلام کند.
فقیه زاده یادآور شد: در ترکیب کارگروه همچنین مقرر شد جهاد دانشگاهی با دعوت از متخصصان خود در جلسات کارشناسی حضور فعال یابد که به لطف خداوند متعال 18 جلسه کارشناسی برگزار و نتیجه طرح پس از تصویب در کمیسیون بهداشت به اداره قوانین ارسال و اصلاحات آن انجام شد.
در ادامه شاهوردی با اشاره به فعالیت های پژوهشکده سلول های بنیادی اظهار داشت: امروزه در دنیا بجای دارو درمانی برای بیماری های صعب العلاج بحث سلول درمانی رایج است در رویان نیز بانک خون بند ناف توانسته است گام های موثری را با استفاده از این فناوری در خدمت به بیماران بردارد و به عنوان نمونه مراحل درمان یکی از بیماران که با استفاده از سلول های بنیادی معالجه شده است را به نمایش گذاشتند.

**درمان بیماری پروانه‌ای در پژوهشگاه رویان
در ادامه لیلا عطایی مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه 10 سال بوده که محیط مناسب برای کارآزمایی بالینی بعنوان خدمت در اختیار مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: پژوهشگاه رویان برای بدست آوردن صفر تا صد فناوری و برای انجام کارآزمایی بالینی و خدمت سوبسید پرداخت می‌کند بطور مثال هزینه های درمان بیماری هایی مانند لک و پیس و ویتیلیگو در پژوهشگاه رویان بسیار پایین تر از تعرفه سایر مراکز درمانی است.
مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با اشاره به درمان بیمارانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را داشته‌اند، افزود: رویان به عنوان وظیفه ذاتی خود درمان بیماری‌های سخت و توان‌فرسایی همچون بیماری‌های پروانه‌ای را که حتی کودک بیمار انگشتان دستش باز نمی‌شود تا بتواند مداد دستش بگیرد را در دستور کار خود قرار داده و تلاش می‌کند که با پرداخت سوبسید این بیماری‌ها را درمان کند.
وی تاکید کرد: در بیماری‌های پروانه‌ای و بیماری‌های دیگر، ایجاد زیرساخت ضروری است و آموزش دانشجو و ایجاد زمینه برای رشد و بالندگی یکی از این زیرساخت هایی است که در رویان انجام می‌شود.

**عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان، احمد وثوق معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان، محمد ابراهیم فقیه زاده مدیرکل امورمجلس، فاطمه عظیم زاده رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، الهام امیر چقماقی مدیرکل پیگیری طرح‌ها و لیلا عطایی مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان نیز اعضای فراکسیون زنان را همراهی کردند.

**نقش پژوهشگاه رویان در گردشگری سلامت
در ابتدای این بازدید عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی رویان با اشاره به تاریخچه تاسیس پژوهشگاه رویان توسط زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی گفت: پژوهشگاه رویان از سه پژوهشکده علوم تولید مثل، پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی و پژوهشکده زیست فناوری تشکیل شده است. که هرکدام زیر گروه هایی دارند.
وی افزود: دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در قالب پزشکی نوین فعالیت می کند و در سه رشته سلولی کاربردی، مهندسی پزشکی تولید و طب به تربیت دانشجو می پردازد که در قالب یکسان هستند که مجوز دانشکده گرفته شده، اما در علم و فرهنگ در 2 مقطع دانشجو گرفتیم که فارغ التحصیل شده اند.
وثوق تاکید کرد: از سال 1369 فعالیت موسسه رویان شروع شد که بعد از یزد دومین مرکز درمانی در ایران بود. مهمترین فعالیت رویان در کنار درمان بیماران پرداختن به آموزش و پژوهش است که باعث پیشرفت و خودکفایی علمی کشور شده است به گونه‌ای که در شرایط کنونی بیماران بسیاری از خارج از کشور به این پژوهشگاه مراجعه می‌کنند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون 6 گروه پژوهشی در پژوهشگاه فعال هستند که کارهای تولید مثل را انجام می‌دهند و در جهت سلامت بانوان و حفظ باروری مردها و زنان (اگر در آینده به خطر افتاد) حفظ باروری شود، ضمن اینکه نکته قابل تامل آن است که در درمان زوج‌های نابارور کلیه ضوابط شرعی و قانونی در مرکز درمان رعایت شده بگونه ای که یک کار تیمی شامل متخصصین زنان و متخصصین اورولوژی و .... آقایان و خانم‌ها را بصورت مجزا مورد درمان قرار می‌دهند و ما امید داریم این الگوی پژوهشگاه در کلیه مراکز درمانی و دانشگاهی توسعه پیدا کند.

**مراجعه روزانه 80 زوج به پژوهشگاه رویان
در ادامه معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان افزود: براساس آمار موجود سالانه 5000 سیکل درمان (میکرواینجکشن و IVF) ناباروری پیشرفته داریم و روزانه بین 80 تا 50 زوج جزو مراجعین ما هستند که ممکن است در مراکز دیگر نتیجه نگرفته باشند و به عنوان آخرین خانه امید به ما معرفی می شوند و بعضا هریک از زوجین با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حقوقی سختی مواجه هستند، همچنین میزان موفقیت پژوهشگاه در ازای هر انتقال 40 درصد می‌باشد که اگر موارد سخت را حذف کنیم این آمار به 50 تا60 درصد نیز خواهد رسید که قابل رقابت با مراکز معتبر بین‌المللی است.
وثوق یادآور شد: از ابتدای امسال200 زوج به این مرکز مراجعه کرده‌اند، ضمن اینکه پژوهشکده رویان تنها مرکز در کشور است که از بیماران خارجی ارز می‌گیرد و اصلا نباید از سوبسید ایرانی استفاده شود.
در ادامه رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به پذیرش 350 دانشجوی ارشد و PHD (اورولوژیست، جنین شناس، فیزیولوژی، تصویربرداری، رادیولوژی و ...) در سال 1396 اظهار داشت: در شرایط کنونی این دانشجویان در حال گذراندن پایان‌نامه هستند و به علاوه این دانشجویان دانشگاه‌های ایران نیز دوره های یکماهه خود را در پژوهشگاه رویان می‌گذرانند و به هیچ وجه رویان بسته عمل نمی‌کند، علاوه بر این پژوهشگاه رویان در سال 1396 چهارکتاب در مباحث پیش از لانه گزینی، تالاسمی، بیماری های مختلف، جنین سالم در محیط دانشگاه را منتشر کرده است.
وی در پایان ضمن معرفی طرح‌های برگزیده پژوهشکده علوم تولید افزود: بحث اهدای تخمک، اهدای جنین و اهدای اسپرم در کمیته اخلاق رویان به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است همچنین رویان مراکزی همچون مرکز تحقیقات سرطان رویان در شهرستان بابل در استان مازندران و پژوهشکده زیست فناوری اصفهان را که توسط دکتر نصر شروع به کار کرده و الان 70 نفر مشغول به کار هستند را دایر کرده است که روی بز سانن و بورسیا کار می‌کنند که روزی 5 تا 4 لیتر شیر می‌دهد و خیلی راحت نژادهای خوب تولید می‌کنند.
لازم به ذکر است اعضای فراکسیون زنان از بخش‌های مختلف پژوهشگاه رویان بازدید کردند.
سیام*3061*1535

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مجلس فراكسيون زنان پژوهشگاه رويان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۱۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند

به گزارش خبرآنلاین، دکتر سعید بَرپَروَشان مدیر کانون هموفیلی ایران با اشاره به ۲۹ فروردین ماه روزجهانی هموفیلی، اظهار داشت: در ایران حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی داریم، این بیماری یک اختلال خونریزی دهنده است که ۱۳ فاکتور انعقاد خون دارد.

وی گفت: بیماری هموفیلی حدود ۱۷ نوع دارد که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم ترین فاکتور به شمار می آیند.

به گزارش کانون هموفیلی ایران، برپروشان به مهم‌ترین عامل موثر در ابتلا به بیماری هموفیلی اشاره کرد و بیان داشت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود. این بیماری معمولا ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی افزود: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهمترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان‌های مختلف کشور است.


مدیرکانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی با توجه به داشتن عادت‌های ماهیانه طولانی مدت، بیشتر در معرض خطر هستند و باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند.


وی با تاکید بر حمایت از بیماران هموفیلی گفت: سازمان غذا و دارو و دولت باید در برابر این موضوع اثبات مسئولیت نموده و عدالت در توزیع دارو را ایجاد کنند تا بتوان به حل مشکلات بیماران هموفیلی امیدوار شد.


وی همچنین به تاثیر کمک از طرف خیرین اشاره کرد و افزود: جهت ادامه کار درمانگاه نیاز به حمایت شدید داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم که واحد مسئولیت اجتماعی زرین رویا به منظور کمک به بهداشت زنان هموفیلی از اهدای ۵۰۰ هزار پد بهداشتی بانوان تا پایان سال به کانون هموفیلی ایران خبر داد، و همچنین به مناسبت روز جهانی هموفیلی، ۴۲ هزار پد بهداشتی بانوان را به بیماران هموفیلی اهدا کرد، که این اقدام‌ها می‌توانند در حمایت از بیماران هموفیلی موثر باشند.


وی افزود: در کنار این موضوع باید مشکلات مالی نیز برطرف شود تا بتوان برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896216

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد
  • برج آزادی تهران «قرمز» شد
  • نتیجه تلاش جامعه آزمایشگاهی تحقق خطوط درمان و شفای بیماران است
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند
  • ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران