Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@10:27:44 GMT

درمان کوليک نوزادان

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۲۸۹۶

درمان کوليک نوزادان

خبرگزاري آريا -
کوليک به طور معمول در نوزادان حدود سه هفتگي شروع مي شود
کودک شما سالم است به خوبي تغذيه شده و پوشک تميز پوشيده است با اين حال او براي ساعت ها گريه مي کند. تمام نوزادان گريه مي کنند اما گريه نوزادان کوليکي بيشتر از حد معمول است. اين مي تواند واقعاً براي پدر و مادر خسته کننده باشد اما خبر خوب اين است که کوليک نوزاد موقتي است و شما تنها اين مشکل را نداريد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براي کساني که نوزاد کوچک دارند و يا به تازگي صاحب فرزند شده اند، بارها اتفاق افتاده است که نوزادشان بيقراري کند. اگر نوزادتان دائما در حال گريه است و شما هيچ علتي را براي آن پيدا نمي کنيد، به احتمال زياد نوزادتان به کوليک (colic) يا قولنج مبتلا شده است.
بيش از 25 درصد از نوزادان تازه متولد شده دو هفته بعد از تولد تا حدود سه ماهگي دچار علائم کوليک مي‌شوند. اگر کودک هر روز در زمان خاصي که معمولا عصر يا شب است، گريه مي‌کند و البته اين گريه‌ها ناگهاني و البته شديد و پر سر و صداست مي‌توان گفت نوزاد مبتلا به کوليک است.
بيشتر مادران جوان با شنيدن صداي گريه هاي نوزاد خود نگران ميشوند و دست و پاي خود را گم ميکنند، اما طبق نظر متخصصين اطفال گريه نوزادان امري عادي است براي برقراري ارتباط با دنياي اطراف و برآوردن نيازهاي روزانه و عاديشان. اما گاهي اين گريه ها بيش از حد مي شوند و با علايمي همراه ميشوند که نشان از يک بيماري و يا مشکل خاص است.گريه زياد به گريه‌اي گفته مي‌شود که بين 3 ساعت در روز تا 3 روز در هفته باشد. که بايد مورد توجه و درمان قرار بگيرد . در اين ميان يکي از عارضه هاي رايج بين نوزادان که سبب گريه طولاني مدت آنها ميشود کوليک است
قولنج يا کوليک نوزاد چيست؟
قولنج در حالتي اتفاق مي افتد که نوزاد سالم است و بيش از 3 ساعت در روز، بيش از 3 روز در هفته براي سه هفته گريه مي کند. در اينجا چيزي است که ما در مورد آن مي دانيم ذکر شده است:
-اگر نوزاد شما کامل باشد، قولنج ممکن است در 2 هفتگي شروع شود.
- تقريبا هميشه 3 تا 4 ماه طول مي کشد.
- جنسيت نوزاد و ترتيب زايمان و يا شير خشک يا شير مادر بر اين موضوع تاثير نمي گذارد.
- کودکان مبتلا به قولنج با کودکاني که قولنج ندارند فرقي نمي کنند. قولنج به طور معمول در نوزادان حدود سه هفتگي شروع مي شود و هنگامي که کودک به سه تا چهار ماهگي رسيد به پايان مي رسد. اين درد توسط يک مسئله پزشکي ايجاد نشده و کوليک نوزاد همان حملات مکرر و منظم گريه به مدت سه ساعت يا بيشتر در شب تعريف شده است.
- برخي از کودکان حساسيت بيشتري به تحريک نسبت ديگران دارند. يک کودک کوليکي ممکن است به گاز، رفلکس اسيد يا يک حساسيت غذايي واکنش نشان دهد. پدر و مادر در مورد علائم کودک با پزشک متخصص اطفال صحبت کنند. پزشک شما مي تواند در مديريت علت، مانند استفاده از فرمول هاي مختلف و يا تغيير مواضع تغذيه اي به شما کمک کند.

گرفتن آروغ نوزاد، به کاهش ناراحتي ناشي از کوليک او کمک مي کند
چگونه کوليک نوزاد را تشخيص دهيم؟
- پزشک کودک يک معاينه فيزيکي براي شناسايي علل احتمالي ناراحتي کودک مانند انسداد روده کودک (انسداد روده) انجام خواهد داد. اگر کودک سالم باشد، ممکن است قولنج تشخيص داده شود.
رعايت اصول تغذيه اي مخصوص مادران نوزادان کوليکي
اگر مادري هستيد که فرزندتان را با شير خودتان تغذيه ميکند، بهتر است تا مدتي رژيم غذايي مخصوص مادران داراي فرزند کوليکي و روده هاي حساس را رعايت کنيد و متجه تغييرات چشمگير در کودک خود شويد. در وحله ي اول بهتر است سعي کنيد مواد لبني را براي چند روز قطع کنيد. (تجربه ثابت کرده با قطع مصرف لبنيات درد نوزادان بهبود خواهد يافت) ميتوانيد به جاي استفاده از شير از ماست استفاده کنيد.خوراکي هاي حساسيت زايي مانند،کلم، گل کلم، حبوبات، سير، کافئين، تخم مرغ، تربچه، پياز و همين‌طور ادويه‌جات و ساير مواد تحريک کننده براي چند روز اجتناب کنيد. (اگر گريه کودک پس از ورود دوباره يک غذا مجددا شروع شود، خواهيد دانست که اين غذا مسئول ناراحتي کودک است.) آجيل ، بادام زميني، مركبات، شكلات، گوجه فرنگي، قهوه، غذاهاي دريايي هم ممکن است براي نوزاد ايجاد حساسيت نمايد.همچنين بهتر است از مصرف مواد غذايي حاوي گلوتن، گندم، برخي ميوه هاي تابستاني و مواد نفاخ مانند حبوبات يا انواع کلم زياده روي نکنيد.
روش هاي درماني مقابله با کوليک
1- به مادران عزيز توصيه مي شود حتي المقدور از شير خودشان جهت تغذيه نوزادشان استفاده کنند. نوزاداني که با شير مادر تغذيه مي شوند (روش صحيح شير دادن)، در مقايسه با نوزاداني که از شيشه شير استفاده مي کنند، کمتر به کوليک مبتلا مي شوند. اگرچه درصدي از نوزاداني که با شير مادر تغذيه مي شوند، نيز مبتلا به کوليک هستند.
2- عادت کنيد به نوزاد خود هر بار مقدار کمي شير بدهيد، اما دفعات شيردهي خود را افزايش دهيد (يعني حجم کمي از شير در دفعات زياد). برخي پزشکان معتقدند که حجم زياد شير و يا مايعات در معده نوزاد، سبب ايجاد ناراحتي و کوليک مي شود.
3- ماساژ معده کودک در جهت عقربه هاي ساعت و حلقه زانو به سمت معده شيوه اي است که به آرام کردن کودک کمک ميکند . همانطور که نوزادان را ماساژ ميدهيم تا گاز معده را بيرون بياورند همانگونه ماساژ ميدهيم . حمام کردن کودک در آب گرم نيز درمان خوبي است
4- پخش موسيقي آرامش بخش يک راه براي رهايي کودک از اين مشکل است . اين براي منحرف کردن اذهان کودکان از اين مشکل است. آواز لالايي به کودک و يا موسيقي ذهن کودک را منحرف ميکند
5- به مادران عزيز توصيه ي شود تا پس از شير خوردن نوزاد، حتما باد گلوي نوزاد را بگيرند. گرفتن آروغ نوزاد، صرف نظر از مدت زماني که او شير خورده است، به کاهش ناراحتي ناشي از کوليک او کمک مي کند. پس از هر بار شير دادن به نوزاد خود، او را روي شانه خودتان قرار دهيد و پشت نوزاد را به آرامي بماليد تا آروغ بزند و هر گونه هواي اضافي از معده او خارج شود.
6- در هفته هاي آخر زندگي در رحم، محيط اطراف نوزاد شما، تاريک، گرم و نرم است. هنگامي که نوزاد به فضاي باز مي آيد، اين انتقال مي تواند يک انتقال جنجالي و ناراحت کننده باشد. بعضي حتي 3 ماه اول زندگي نوزاد را "سه ماهه چهارم" مي دانند. نزديکي و گرما ممکن است قولنج را آرام کند. مطالعات نشان مي دهد تماس پوست با پوست مي تواند تنفس کودک، دما، ضربان قلب، قند خون و فشار خون را تنظيم کند. همچنين مي تواند خلق و خوي او را بهبود دهد.
7- استفاده از درمان هاي خانگي براي درمان کوليک نوزادان توصيه مي شود البته اين نوع درمان ها بايد تحت نظر پزشک باشد. از پزشک بخواهيد تا به جاي تجويز داروهاي شيميايي، داروهاي گياهي براي نوزادتان تجويز کند، مثلا استفاده از عرق نعناي پاستوريزه و يا دمنوش نعنا مي تواند تسکين دهنده مناسبي براي کوليک نوزاد باشد.
يک کودک کوليکي ممکن است به گاز، رفلکس اسيد يا يک حساسيت غذايي واکنش نشان دهد
درمان‌هاي خانگي براي کوليک نوزاد
چاي بابونه:
بابونه ضد اسپاسم است (19 ترکيبات مختلف ضد اسپاسم) و آرام بخش ( 5ترکيب) که براي رفع گرفتگي روده کمک کرده و باعث آرامش مي شود.
روش:
يک قاشق چاي خوري بابونه در يک فنجان آب جوش بريزيد10-15 دقيقه بماند سپس در يک بطري ريخته تا به دماي مناسب اتاق برسد سپس به کودک ميدهيم يا مادر شيرده نيز مي توانند از اين چاي بنوشيد، مگر اينکه به اين گياه حساسيت داشته باشد.همچنين مي توانيد از چاي کيسه اي بابونه استفاده کنيد يک تا دو بار در روز توصيه مي شود.
آب:
آب يکي از ساده ترين روش براي آرام کردن نوزاد کوليکي است. حتي شنيدن صداي آب مي تواند به آرام کردن کودک کمک کند.
روش:
لگني را پر از آب کرده و در سينک قرار دهيد و کودک را کنار آن نگه داريد حتي صداي آب که مانند آبشار مي آيد براي کودک مفيد است يا قرار دادن بطري آب گرم داغ نباشد روي معده کودک براي تسکين و رهايي از درد مفيد است.
نعنا:
نعنا داراي خواص ضد اسپاسم است که براي کاهش اسپاسم روده در نوزادان به کساني که اين مشکل کوليک مواجه هستند مفيد است.
روش:
يک قاشق چاي خوري از نعناع خشک را در يک فنجان آب داغ بريزيد. حدود 10 – 15 دقيقه بماند سپس زماني که ولرم شد به کودک بدهيد يا حتي مادران شيرده نيز ميتوانند يک فنجان چاي نعناع بنوشيد تا زماني که کودک بهبود يابد ميشود از اين چاي استفاده کرد
بادرنجبويه:
مربوط به خانواده نعناع است ، ​​ به آرامش، خواب و از بين بردن درد گاز کمک ميکند.
استفاده از داروهاي گياهي حتما با مشورت پزشک صورت گيرد.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته
منبع:
niniban.com
behdasht.news


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۲۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • گریه‌های شدید مشتریان پژو پارس بعد از دو برابر شدن قیمت + ویدئو
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • گریه نماینده مالت در سازمان ملل برای مردم فلسطین
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!