ساعت 24- استاد اخلاق شهر تهران گفت: اگر چه ۴۰ سال است، مشکل، گرانی و کمبود داریم و بیشتر اداری‌ها هم به ما تکبر می‌کنند اما این مصائب می‌ارزد به اینکه دین، قرآن، اهل بیت (ع)، مساجد، حسینیه‌ها، حوزه‌ها و منبرها بماند.

 استاد حسین انصاریان استاد اخلاق در مسجد جامع غدیرخم تهران اظهار داشت: صدیقه کبری (س) با خطبه‌ای که در مسجد خواندند، درس‌های عظیم و سازنده‌ای را به امت تا قیامت دادند، در ضمن بیانات ایشان انحرافات شدید اکثریت را بعد از درگذشت پیامبر اسلام (ص) گوشزد کرد.

وی افزود: از اوایل سخنرانی حضرت استفاده می‌شود که علت فرو رفتن اکثر امت در لجن گمراهی و ظلمات که مانع رسیدن فیوضات الهیه به انسان است چه بوده - البته این مسائل با دقت در متن گفتار حضرت در می‌آید- گفتاری که نشان می‌دهد وجود مقدس ایشان دریایی بی‌ساحل از «علم لدنی» و «علم الهامی» بوده است.

یک روح بدون آلودگی و پاک عامل اتصال انسان به محبوب است

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: حیوانات گیرنده الهامات الهیه هستند و علتش هم این است که روح حیوانی آن‌ها موج ظلمت ندارد، یک روح بدون آلودگی و پاک است که همین روح عامل این است که اتصال به محبوب داشته باشند و با گوش باطن خودشان صدای الهام حضرت رب العالمین را بشنوند و الهام شنیده را به کار بیاندازند، نه اینکه فقط بشنوند.

وی ادامه داد: حیوانات مانند همه آسمان‌ها و زمین هم گیرنده و هم به کار گیرنده الهام هستند. در آیات شریفه قرآنی می‌خوانیم «وَ أَوْحی فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت، ۱۲) ما به تمام کرات آسمانی، کهکشان‌ها، سحابی‌ها و عالم بالا، راه و وظیفه و مسئولیتشان را در این عرصه هستی وحی کردیم.

این استاد اخلاق و تربیت حوزه‌های علمیه گفت: اولین کسی که بعد از پیغمبر(ص) تفسیر قرآن شروع کرد، وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) بود. بیست و پنج سال ایشان ممنوع از سخنرانی و سخن گفتن بودند، اجازه نمی‌دادند در هیچ مجلسی نکته‌ای را بیان کند، در این بیست و پنج سال کار حضرت به اجبار برداشتن یک طناب و یک تیشه و یک بیل بود، در مدینه با روزی دو سه درهم اجیر باغ‌های مردم بود.

وی افزود: یعنی این دانش گسترده الهی و این ارزش‌های بی‌نهایت را کنار یک طناب و یک بیل و یک کلنگ قرار داده بودند. بعد از بیست و پنج سال ایشان یک آزادی پیدا کرد که حرف بزند. یکی از اقدامات امام علی (ع) تفسیر قرآن بود، ایشان یکی از شاگردان تفسیرش پسرعمویش عبدالله بن عباس بود که البته مورد علاقه حضرت بود، ایشان از امیرالمؤمنین (ع) تفسیر قرآن را یاد گرفت. یک روز یک کسی به او گفت: علم تو نسبت به قرآن با علی بن ابیطالب مساوی شده؟ به او گفت: چه می‌گویی؟ علی بن ابی طالب علمش همه هفت دریاست و علم من یک قطره است در مقابل علم او و این قطره را هم من از آن هفت دریا برداشتم، خودم اصلاً هیچ چیزی ندارم.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی از عالم سنی درباره امام علی (ع) بیان داشت: شیخ سلیمان بلخی عالم سنی حنفی مذهب در کتاب «ینابیع المودة» نقل می‌کند؛ امیرالمؤمنین (ع) به ابن عباس گفت: من اگر تمام حقایق هفت آیه سوره حمد را برایتان بگویم، یعنی مطابق ظرفیت شما و استعداد شما هفت آیه حمد را برایتان بگویم، آن مقداری که شما ظرفیت دارید نه از حمد، آن چیزی که پیش من است، شما بعد از تمام شدن کلاس ۷۰ شتر جوان باید بیاورید نوشته‌هایش را بار کنید و ببرید. این برای هفت آیه‌اش است و این حقیقت دارد.

ترس پیامبر (ص) از اینکه حقیقت علی (ع) را برای مردم بیان کند

وی در مورد عظمت مقام امیرالمؤمنین(ع) ادامه داد: شما از این روایات و ۱۰ برابر نهج‌البلاغه چاپ شده حس کنید روح چقدر پاک، الهی و ملکوتی بوده؛ روح، عقل و باطنی که ما اصلاً نمی‌توانیم درک کنیم. پیغمبر اکرم (ص) ترسید از اینکه حقیقت امیرالمؤمنین (ع) را برای مردم بیان کند، به امیرالمؤمنین (ع) گفت: «اخاف» می‌ترسم که آنچنان که هستی تو را به مردم معرفی کنم و تا سرم را زمین گذاشتم به جای خدا تو را بپرستند.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: ما انسان‌ها یقیناً راه به اتصال این ارواح داریم، اگر ما اتصال نداشتیم چرا پروردگار در قرآن می‌گوید اطاعت از پیغمبر واجب است؟ چرا در قرآن می‌گوید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون» (مائده، ۵۵) چرا در قرآن به صورت واجب به ما می‌گوید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون» (نحل،۴۳). اگر ما اهل ذکر نباشیم چه کسی اهل ذکر است؟ اگر ما شیهۀ درست بهشتی نباشیم معاویه بهشتی است؟ یا ترامپ بهشتی است؟ یا اسرائیلی‌ها بهشتی هستند؟

وی افزود: اگر راه اتصال بین ارواح و عقول ما به این دریاهای الهی باز نبود، چرا پروردگار از ما به اطاعت به صورت واجب و به پیروی آن دعوت کرده؟ این ارواح شبیه آیینه هستند، همه عوالم و علوم در این آیینه‌ها منعکس است، همه ما هم از آیات قرآن این حقیقت را استفاده می‌کنیم که به ما تهمت نزنند که چون شیعه اید غلو می‌کنید، غلو حرام است؛ اینها آیینه‌هایی هستند از پیغمبر (ص)و صدیقه کبری (س) تا امام عصر (عج) که تمام حقایق هستی در وجودشان منعکس است و می‌بینند، یعنی یک جا نشستند، ولی همه حقایق و پشت پرده عالم را می‌بینند.

استاد انصاریان گفت: کتاب اصول کافی از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ روایتی در این کتاب است که شخصی خدمت امیرالمؤمنین (ع) می‌آید و به امام می‌گوید: «انی احبک» من عاشق شما هستم. امام سرشان را پایین انداختند و مقداری مکث کردند، بعد سر مبارکشان را بالا آوردند و فرمودند: «کذبت» دروغ گفتی، تو مرا دوست نداری، تو هیچ رابطه‌ای با من نداری، چون خدا بین ما و بین پیغمبرانش و ائمه و قرآن رابطه برقرار کرده، ما راه به همه حقایق داریم. البته هر کدام از ما به اندازه ظرفیت روحی و نفسی خودمان راه داریم، اما این ظرفیت‌ها یکسان نیستند. «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْض» (بقره، ۲۵۳) انبیا هم ارواح یکسان نبودند، طبق قرآن مجید پنج اولوالعزم بودند، اولوالعزم پنجم هم آنچه صد و بیست و چهار هزار نفر داشتند را در خودش به تنهایی داشت.

هشت بهشت به تناسب اختلاف ظرفیت مردم مؤمن است

وی ادامه داد: از ائمه پرسیدند: چرا بهشت هشت تاست؟ چرا خدا یک بهشت نساخته؟ جهنم هفت تاست؟ امام فرمودند: هشت بهشت به تناسب اختلاف ظرفیت مردم مؤمن است.  یک مؤمن آسیه زن فرعون است که خدا در قرآن می‌گوید این زن سرمشق تمام زنان و مردان مؤمن و مؤمنه تا قیامت است. خدا در سوره حشر می فرماید: اگر این قرآن را به کوه نازل می‌کردم کوه متلاشی می‌شد و در مقابل آیاتش خاکسار می‌شد؛ یعنی کوه هم شعور و فهم دارد و می‌تواند با قرآن ارتباط برقرار کند. یک مؤمن مریم کبری(ع) است که در منطقه بسیار فاسدی زندگی می‌کرد، روزگار تولدش در منطقه‌ای بوده که مردم رباخور فاسد و اهل هر گناهی بودند، ولی مریم آنچنان به پروردگار عالم ربط پیدا کرد که گوشش برای شنیدن صدای ملائکه آماده شد.

مبلغ عرصه بین‌الملل اظهار داشت: چند بار در قرآن است «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ، یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِین» (آل عمران، ۴۲ و ۴۳) این یک ظرفیت است. یک ظرفیت هم خدیجه کبری (س) است که پیغمبر می‌فرماید: «زوجتی فی الدنیا و الاخرة» خدیجه همسر من در دنیا و آخرت است، این خیلی روح است. یک ظرفیت هم که گسترده تر از همۀ آفرینش است ظرفیت صدیقه کبری (س) است. گستردگی ایشان را هم از آیه مباهله، آیه تطهیر، خطبه مسجد، خطبه منزل، دعاها و روایاتش استفاده می کنیم. هر چه آدم به طرف پاکی از آلودگی های باطن و ظاهر پیش برود انعکاس فیوضات به تناسب این پاکی در باطن انسان تجلی می کند.

شیعه باید از مسیر زندان، تهمت، تحریم، رنج، سختی و شهادت عبور کند

وی در ادامه سخنان خود به طرح ناموفق دشمنان برای نابودی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: طرح آمریکا، اسرائیل و انگلیس این بود که تمام مساجد، آتشکده‌ها و کلیساها نابود شوند و کل حسینیه ها انبار تجاری شود، اما مردم نگذاشتند گرگ های استعمار موفق شوند. اگرچه چهل سال است، مشکل، گرانی و کمبود داریم و بیشتر اداری‌ها هم به ما تکبر می کنند؛ ولی این مصائب می‌ارزد به اینکه دین، قرآن، اهل بیت(ع)، مساجد، حسینیه ها، حوزه ها و منبرها بماند. 

استاد انصاریان در پایان گفت: شخصی خدمت امیرالمؤمنین (ع) آمد و عرض کرد: «یا علی احبک» عاشقتم علی جان. امام فرمود: «استعد للبلاء» برای هر مصیبت و بلایی خودت را آماده کن. فعلاً تا آمدن امام عصر(عج)، شیعه باید از مسیر زندان، تهمت، تحریم، رنج، سختی و شهادت عبور کند.

فارس

منبع: ساعت24

مطالب پیشنهادی:

عکس جدید نگار جواهریان

اجرای جنجالی فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی+فیلم

حضور دو نماینده بازداشت شده در جلسه علنی مجلس!!

کلیدواژه: حجت الاسلام انصاریان

منبع این خبر، وبسایت www.saat24.news است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۲۲۹۳۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

ماجرای ترور حجت الاسلام پناهیان چه بود؟+ جزئیات

بامداد امروز شنبه ۲ شهرویر ماه خبری تحت عنوان سوقصد به جان حجت الاسلام علیرضا پناهیان در فضای مجازی انتشار یافت.

در این خبر ذکر شده بود «بر اساس خبری غیررسمی که در فضای مجازی انتشار پیدا کرده ضاربی با لباس مبدل نظامی به حجت الاسلام پناهیان نزدیک شده و به ضرب گلوله او را به قتل رسانده است!

همچنین گفته شده بود که در این حادثه حجت الاسلام عبدالحسین معزی نماینده، ولی فقیه در جعیت هلال احمر از ناحیه پا جراحت سطحی برداشته است.»     تکذیب خبر سو قصد به جان حجت الاسلام پناهیان   ساعاتی بعد از انتشار این خبر رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت ترور حجت‌الاسلام پناهیان را تکذیب کرد.

سرگرد صباحی در گفتگو با تسنیم درباره خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ترور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، گفت: این خبر صحت ندارد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت تصریح کرد: هیچ گزارش مبنی بر ترور یا سوءقصد حجت‌اللاسلام پناهیان په پلیس تهران بزرگ اعلام نشده است.بیشتر بخوانید حجت الاسلام پناهیان: مردی که مطیع زن خود شود ملعون است پناهیان: روحانی انقلاب را درک نکرده است برای او متاسفم! حجت الاسلام پناهیان کیست؟ علیرضا پناهیان در سال ۱۳۴۴ در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی از سال اول راهنمایی (۱۳۵۶) در کنار دروس مدرسه، تحصیلات حوزوی را آغاز نمود و از سال ۱۳۶۲ تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم پی گرفت و پس از اتمام دروس سطح حوزه، به مدت دوازده سال از درس خارج رهبر معظم انقلاب و حضرات آیات عظام وحید خراسانی، جوادی آملی، سید محمدکاظم حائری بهره برد.   از آغاز دبیرستان و در کنار تحصیل در حوزه، با تدریس کتاب‌های شهید مطهری، به تبلیغ و آموزش در محیط‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشگاهی و حوزوی روی آورد. رشته روانشناسی را در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تحصیل کرد. وی عضو هیئت‌علمی مرکز تخصصی تبلیغ بوده و در زمینه تدریس و طراحی سرفصل‌ها و تدوین کتب آموزشی با آن مرکز همکاری می‌کند.
در کنار فعالیت‌های تبلیغی به فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی در عرصه‌های فرهنگی نیز اشتغال داشته و از معاونت فرهنگی «لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص)» در دوران دفاع مقدس تا معاونت فرهنگی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» همواره در برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی فعالیت داشته است.   بیش از ده سال، همزمان با تدریس در دانشگاه هنر، مسئولیت نهاد این دانشگاه را نیز به عهده داشته و در کنار «مشاوره در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» و «فعالیت تبلیغی» به تدریس در حوزه و دانشگاه و همچنین پژوهش و تدوین در علوم اسلامی مشغول است. ارتباط ایشان با مجموعه از سال‌های ابتدایی تأسیس مؤسسه نور معرفت آغاز شد و غالباً از ایشان در ویژه‌برنامه‌ها و همایش‌ها استفاده می‌شد تا این که این ارتباط به اوج خود رسید و کارگاه آموزش «شیوه سخنرانی دینی» توسط ایشان برای مبلغین مجموعه تأسیس گردید.   با تأسیس این کارگاه مجموعه یک گام بلند از نظر کیفی سازی هیئات هفتگی به جلو برداشت. در سال ۹۴ تندیس نشان «ابوذر» از سوی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، به‌پاس ۲۰ سال مجاهدت، تبلیغ نوین دین، بصیرت‌افزایی مجاهدانه، مبارزه با انحرافات دینی و سخنرانی شب تاسوعای ۹۴ و افشای جریان نفوذ به ایشان تقدیم گردید.

یکی دیگر از اقدامات برجسته ایشان در سال‌های اخیر حضور در مراسم دهه اول محرم هیئت میثاق با شهدا در دانشگاه امام صادق (ع) است. اکنون به جرئت می‌توان ادعا کرد که این هیئت به همت استاد پناهیان و مداحی میثم مطیعی به هیئت تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده است. این پیوستگی چندین ساله مراسم با محوریت موضوعات مورد نیاز جامعه مؤمن انقلابی، باعث رونق روزافزون مراسم این هیئت شده و نوعی الگو بودن را میان هیئات انقلابی برای خود به بارآورده است.

هم‌اکنون ایشان بیشتر فعالیت‌های خود را در حوزه متمرکز کرده‌اند و مدرسهٔ علمیه دارالحکمه را در تهران تأسیس نموده و مسئولیت این مدرسه را بر عهده دارند.

از استادان ایشان می‌توان مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای، آیت الله جوادی آملی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله سید کاظم حائری یزدی، آیت الله تهرانی، آیت الله سید محمود شاهرودی را نام برد.

تالیفات:
شهر خدا (در مورد برکات ماه رمضان)
تکبر پنهان
چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟
نگاهی به رابطه عبد و مولا
انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه
شکوه امر خدا
تحلیلی بر نگاه امام (ره) به هنر و رسانه
همچنین تارنمای بیان معنوی دیدگاه‌ها و اندیشه‌های ایشان را برای علاقه‌مندان منتشر می‌کند.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش سفیران حسینی با‌حضور حجت‌الاسلام قرائتی
  • «آغاز بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن» در صفحات معارفی رسانه‌ها
  • مستندی درباره اسارت حجت‌الاسلام ابوترابی فرد رونمایی می‌شود
  • لاریجانی درگذشت حجت الاسلام حججی را تسلیت گفت
  • رونمایی از مستند «ورای صلح و جنگ» روایتی از اسارت حجت‌الاسلام ابوترابی فرد
  • حجت الاسلام مروی: روحانیت مرزبانی و مدیریت فکری جامعه را بر عهده دارد
  • «حجت الاسلام رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) شد
  • اولین تصویر از حجت الاسلام پناهیان پس از شایعه ترور
  • حجت‌الاسلام رمضانی با رهبر انقلاب دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت شد
  • حجت‌الاسلام رمضانی با حکم رهبری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت شد
  • حجت‌الاسلام رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) شد
  • رهبر انقلاب حجت‌الاسلام رمضانی را به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) منصوب کردند
  • انتصاب حجت‌الاسلام رمضانی به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با حکم رهبر معظم انقلاب
  • حجت‌الاسلام رمضانی با حکم امام خامنه‌ای دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت شد
  • حجت‌الاسلام رمضانی به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) منصوب شد
  • انتصاب حجت‌الاسلام رمضانی به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)
  • خبر سوءقصد به حجت‌الاسلام پناهیان صحت ندارد
  • حجت‌الاسلام «مهدی منصوری» امام جمعه آب‌بر شد
  • سوء قصد به حجت‌الاسلام معزی و حجت‌الاسلام پناهیان صحت ندارد