در جلسه هماهنگی برگزاری هفته فرهنگی شهرضا عنوان شد که انتخاب شهرضا به نام شهر ملی سفال، با تلاش و پیگیری بسیار مسئولان و مردم انجام شده است، اما در عمل حمایتی از هنرمندان این بخش نمی‌شود. ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، فرمانده سپاه شهرضا عصر امروز در جلسه هماهنگی هفته فرهنگی شهرستان شهرضا اظهار داشت: شهرستان شهرضا از فرهنگ غنی و سرشاری برخوردار است و عرصه‌های فرهنگی متعددی در آن وجود دارد که لزوم معرفی آنها به مردم را دو چندان کرده است.

جواد داستانی با بیان اینکه فرهنگ و هنر غنی موجود در شهرضا نشان‌ دهنده بخش مهمی از فرهنگ و هنر کشور ایران است، افزود: از جمله اقدامات مهمی که نیاز بود در شهرستان اجرا شود، هفته فرهنگی شهرضا است، تا مردم خود و سایر شهرها و نقاط کشور را با این فرهنگ غنی آشنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه سفال، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، شعر و شاعران بزرگ از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان شهرضا است، گفت: اگر مردم هر منطقه با فرهنگ و آداب‌ و رسوم خود آشنا باشند، می‌توانند به‌ عنوان بازویی قدرتمند در کنار مسئولان و رسانه‌ها در راستای معرفی این فرهنگ‌ها و آداب ‌و رسوم به مردم سایر نقاط کشور عمل ‌کنند.

فرمانده سپاه شهرضا با انتقاد از این‌که هنوز در شهرضا نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های هنر به خوبی استفاده کنیم و به هنرمندان آن طور که باید توجه نمی‌شود، بیان کرد: با وجودی که شهرضا شهر ملی سفال و سرامیک انتخاب شده است اما در مغازه‌های این شهرستان سفال همدان را می‌فروشند، تحقیقات علمی ثابت کرده است که سفال و لعاب شهرضا مضراتی مانند سرطان‌زا بودن را ندارد.

وی با تأکید بر این‌که عنوان شهر ملی سفال در شهرضا نباید تنها در حد یک نام و تغییر تابلوی شهر باشد، بلکه باید در عمل این تغییر انجام شود، تصریح کرد: انتخاب شهرضا به نام شهر ملی سفال، با تلاش و پیگیری بسیار مسئولان و مردم انجام شده است، اما در عمل حمایتی از هنرمندان این بخش نمی‌شود.

داستانی با بیان این‌که برنامه‌های هفته فرهنگی باید با فرهنگ مردم شهرضا عجین باشد و از گنجاندن برنامه‌هایی که با فرهنگ مردم شهرضا سنخیت ندارد، خودداری شود، بیان کرد: زنده نگه دشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگرانی که برای حفظ تمامیت ارضی، ارزش‌های اسلامی و انقلابی، جانبازی کردند یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی در شهرضا است.

وی از برگزاری یادواره شهید همت در هفته فرهنگی شهرضا خبر داد و افزود: شهید همت در شمار شهدای بین‌المللی انقلاب اسلامی است و باید یادواره‌ای در خور شأن این شهد بزرگوار برگزار شود.

هفته فرهنگی شهرضا 11 تا 17 اسفند برگزار می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا در ادامه این جلسه بیان کرد: تبادل فرهنگی یکی از مسائل مهم است که می تواند در راستای معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر شهری مؤثر باشد، سابقه فرهنگی و پیشینه فرهنگی شهرضا سبب شد که هفته فرهنگی برای شهرستان برگزار شود.

آرزو قوامی گفت: برگزاری هفته فرهنگی شهرضا فرصت و بستر مناسبی برای معرفی و ارائه ظرفیت‌های مختلف شهرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، گردشگری، علمی، ادبی و هنری به شهروندان شهرستان، کشور و استان است و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی در هفته فرهنگی شهرضا سبب تقویت مبادلات فرهنگی، توسعه فرهنگی و تقویت هویت این شهرستان می‌شود، افزود: هفته فرهنگی شهرستان از 11 تا 17 اسفند و با عناوین شهرضا، فرهنگ و هنر، علم و پژوهش، سلامت، دین و مذهب، فرهنگ و اقتصاد، ورزش و ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا افزود: موضوع هفته فرهنگی، موضوع بسیار مهم و تأثیرگذاری بوده و فرصت و ظرفیتی فوق‌العاده برای کشور، استان و شهرستان شهرضا در مسائل فرهنگی است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های اجرایی در این هفته برنامه‌ای حیثیتی برای شهرستان است و دستگاه‌های شهرستان باید آنچنان که هستند خود را در برنامه‌های اجرایی معرفی کنند.

قوامی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نو در حوزه‌های مختلف شهرستان شهرضا باید جدی گرفته شود، گفت: هفته فرهنگی شهرضا فرصت مناسبی است تا مردم شهرضا با ظرفیت‌ها و تاریخ و فرهنگ دیرینه خود آشنا شوند.

اسدآباد استعداد یکی از قطب‌های تولید مبل و منبت را در کشور داردهمدان| اقدامات برای احیای سفال فرسفج نتیجه بخش نبودسرای کوزه‌گران در کاشان افتتاح شد+تصاویر

هفته فرهنگی شهرضا از ضروری‌ترین نیازهای فرهنگیشهرستان است

فرماندار شهرضا در ادامه این جلسه اظهارداشت: پیشینه تاریخی شهرستان شهرضا در بسیاری از بخش‌ها از جمله صنایع‌دستی سفال و سرامیک، علما، حکما، دانشمندان و اماکن تاریخی و مذهبی در تمامی جهان بی‌نظیر بوده و باید به دیگران معرفی شود.

علی اصغر رفیعی‌نژاد با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان شهرضا مورد غفلت واقع شده که نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد، افزود: آنچه که شهرهای مختلف در برگزاری برنامه‌هایی نظیر هفته فرهنگی دنبال می‌کنند، معرفی فرهنگ و تمدن هر منطقه به مردم همان مناطق و دیگر مناطق کشور است.

وی با بیان اینکه هفته فرهنگی شهرضا به عنوان یک رویداد بزرگ می‌تواند بسیاری از مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، بیان کرد: در این هفته باید همه ظرفیت‌های فرهنگی شهرضا که ریشه در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و باورهای الهی آنان دارد، به دیگران معرفی شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه در هفته فرهنگی باید فراتر از ضوابط اداری، فرهنگ و آداب و رسوم مردم کوچه و بازار شهرضا که مبتنی بر اعتقادات اصیل اسلامی و نوع دوستی و مهربانی است که دیگران معرفی شود، افزود: هفته فرهنگی شهرستان شهرضا یکی از ضروری‌ترین نیازهای فرهنگی شهرستان است.

وی با تأکید بر شناساندن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی توسط افراد متخصص و کاردان به مردم جامعه، گفت: برنامه‌های هفته فرهنگی شهرستان شهرضا باید با استفاده از توان همه مردم در مناطق شهری و روستایی برگزار شود.

رفیعی‌نژاد با تأکید بر  اینکه نباید معضلات اقتصادی نیازهای فرهنگی را به حاشیه ببرد و از آن غافل شویم، گفت: حل معضلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در گرو حل معضلات فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های نپرداختن به مسائل فرهنگی ماندگار و سبب انتقال به نسل‌های آینده می‌شود، تصریح کرد: اگر نتوانیم به نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه پاسخ دهیم، مشکلات هر روز بیشتر می‌شود.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که دشمن با استفاد از همه امکانات مادی و رسانه‌ای در میدان نبرد با انقلاب و ارزش‌های آن حاضر شده است، تصریح کرد: باید از همه توان داخلی و ظرفیت‌های فرهنگی برای ایستادگی در برابر این شبیخون فرهنگی دشمن استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از رسانه‌ها و خبرنگاران بهترین راهکار برای گفتمان دوسویه مردم و مسئولان و رایزنی برای حل مشکلات است، خاطرنشان کرد: باید جامعه را نسبت به ارزش‌های فرهنگی آن آگاه و در طرحی سازماندهی شده آنان را به استفاده از این ارزش‌ها تشویق کنیم.

انتهای پیام/ ع

R41346/P1494/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

خبر بعدی:

حسن عباسی: با فرد غیرانقلابی، هنر انقلابی درنمی‌آید

خبرگزاری تسنیم: هشتمین هم‌اندیشی سینما انقلاب به روز‌های پایانی خودش نزدیک می‌شود شب گذشته با «شبی که ماه کامل شد» تنور جایزه سینمایی ققنوس گرم‌تر شد و امشب هم با اکران «ماجرای نیمروز ۲/رد خون» به پایان می‌رسد و روز جمعه سوم اسفندماه آیین اختتامیه برگزار و دو ققنوس به برگزیدگان اهداء می‌شود؛ حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر روز ششم این محفل درباره وضعیت سینما و میزان اثرگذاری آن در گفتمان انقلاب اسلامی گفت: "سینما صرفاً فضایی برای سرگرمی خانواده‌ها نیست. سینما یک دانشگاه است. آیا در این ۴۰ سال، توانستیم سینما را تبدیل به یک فضای آموزشی کنیم؟ سینما را همچنین به عنوان اصلاح‌کننده رفتار جوانان معرفی می‌کنند. در این زمینه چقدر موفق عمل کرده‌ایم؟ به باور حضرت امام (ره) هنری مورد تایید است که صیقل‌دهنده روح انسان‌ها باشد. رهبری معظم نیز معتقدند که هنر سینما یک هنر برتر و کارآمدترین روایتگر حقیقت است. سینماگران کلید پیشرفت کشور هستند. حالا سوال این است که سینما چقدر در جهت این اهداف جلو رفته است؟ "

حجت‌الاسلام پژمانفر نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

سینما را یک قلک دانستیم

پژمانفر در ادامه به سازمان‌های متولی امر فرهنگ و هنر در کشور اشاره کرد و گفت:" ما امروز یک مجموعه‌ای داریم که توانسته است بخشی از کار‌ها را در دست بگیرد. سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه افق، موسسه شهید آوینی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و. مجموعا ۹۱ دفتر فعال در این موضوع هستند. اما چرا کار خاصی انجام نشده است؟ اشکال کار کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که یک دلیل اصلی این است که با رویکرد اقتصادی به سینما نگاه کردیم و آن را یک قلک فرض کردیم. کسی برای حرف‌های اساسی گفتمان انقلاب سرمایه گذاری نکرد. به دشمن نگاه کنید. انتقال حرف‌هایشان به جوانان ما هزینه دارد. چرا آن‌ها را برای ما مجانی پخش می‌کنند؟ به دلیل اینکه می‌خواهند با گفتمان انقلاب مقابله کنند. "

اشتباه دیگر سینما، واگذاری به بخش خصوصی است

پژمانفر در ادامه، اشتباه دیگر ما را واگذاری کل سینما به بخش خصوص دانست و تصریح کرد:" دولت پایش را از تولید و حتی سیاست‌گذاری سینما بیرون کشیده است؛ حتی در جا‌هایی که مستقیماً هزینه‌ها را پرداخت می‌کند یه کمکی انجام می‌دهد. وقتی به آن‌ها ایراد می‌گیریم می‌گویند سینماگر می‌گوید باید حرف خودش را بزند. حتی صدا و سیما هم اینگونه شده است. قصه را خود سینماگران می‌نویسند و می‌سازند. نهایتاً صدا و سیما بخش‌هایی را سانسور کند. ولی به‌هرحال چیزی که روی پرده‌ها می‌بینیم و در منازل تماشا می‌کنیم محصول فکر سازندگان هستند و نظر حاکمیت اعمال نشده است. دولت کاملاً پایش را بیرون کشیده است. " وی افزود: آقایان استدلال می‌کنند این‌ها که کارمند ما نیستند. ما برای حرف‌هایمان کسی را نداریم. اشتباه بزرگ دیگر، کاهش اعتبارات بخش فرهنگ و سینما است. در هالیوود و بالیوود مطالب را ارائه می‌دهند، کسانی می‌آیند و برای ساختشان اعلام آمادگی می‌کنند. برای افکارشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. در اینجا اما، کسی حاضر نیست که برای گفتمان انقلاب سرمایه‌گذاری کند. "

امروز باید هم فیلم سفارشی و هم سریال سفارشی داشته باشیم

این روحانی و کارشناس حوزه فرهنگ در ادامه کشور را نیازمند حرف‌های تازه در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: "همه حرف‌های تازه را نمی‌شود فقط با منبر و تریبون گفت. این‌ها مخاطب محدود و خاص دارند. مخاطب فراگیر، همانی است که در سالن‌های سینما است. من به عنوان یک آدم مطلع در حوزه فرهنگ و سینما که عموم فیلم‌های تولید داخل را می‌بینم، اعلام می‌کنم که هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه گفتمان اصیل انقلاب نشده است. من با اینکه سینما، تنها سفارش بپذیرد مخالفم، اما روی داشتن فیلم سفارشی تاکید دارم.

حسن عباسی: در تفکر چپ، هیچ وقت از پرتره و کلوزآپ استفاده نمی‌کنند

حسن عباسی در آغاز سخنرانی، ضمن اشاره به یکی از اصلی‌ترین شعار‌های ابتدای انقلاب اسلامی گفت: "وقتی می‌گفتیم نه شرقی و نه غربی، منظور فقط مخالفت با آمریکا و شوروی آن زمان نبود، منظور نفی لیبرالیسم و مارکسیسم به عنوان دو مکتب فکری مسلط آن زمان بود. "

وی در ادامه به جریان‌های غالب فکری بعد از انقلاب در هنر و سینما اشاره کرد و گفت: " یک دوره سینمای شبه چپ و شبه سوسیالیستی داشتیم. به جز آن حدود ۲۷ سال نیز غلبه سینمالی لیبرالیستی و شبه روشنفکری و بوروژوازی را داشتیم. یک موج گسترده سینمای انقلاب اسلامی هم در کنار این‌ها بود که بسیار نمود داشت. باید بررسی کنیم که در این میان، چه آثاری اثر انگشت انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند؟ چون ممکن است با فیلمی روبرو باشیم که موضوعش، دفاع مقدس و زندگی شهدا یا زندگی پیامبران هم باشد، اما سازندگان آن به حرفشان اعتقادی نداشتند. موج اول هنر ابتدای انقلاب کاملاً ماهیت چپ داشت. می‌توانیم نماد‌های آن را در پوستر‌های ابتدای انقلاب به وضوح ببینیم. المان‌های جنبش کارگری چپ با رنگ‌های سفید، قرمز و سیاه، در کنار دهان‌های باز و مشت‌های گره کرده. "

وی افزود: "در تفکر چپ، هیچ وقت از پرتره و کلوزآپ استفاده نمی‌کنند. حتی تصاویری که از لنین، استالین و مارکس هم به صورت پرتره نمایش می‌دادند بسیار دفرمه وتغییر شکل یافته بودند. چون هنر سوسیالیسم، هنر مشارکتی است، در تصاویرشان هم افراد زیادی را در کنار هم می‌بینید. تصاویر درشت و کلوزآپ روی پرده‌های سینما، یک مولفه سینمای لیبرالی است. چون در لیبرالیسم تفرد مطرح است. قاب روی کلوزآپ یک شخص بسته می‌شود و فردیت او نمایش داده می‌شود. در دیگر هنر‌ها هم همین روند تکرار می‌شود. فی المثل در موسیقی لیبرالی با تک‌خوانی مواجه هستیم. اکثر آثار موسیقیایی ابتدای انقلاب، به صورت کُر اجرا می‌شوند، چون برگرفته از هنر مارکسیستی وتوده‌ای بود. "

شروع توجه به فردیت با فیلم عروس

عباسی در ادامه تصریح کرد: " اگر بیاییم دهه اول انقلاب را در هنر‌های مختلف آنالیز کنیم با نکات خاصی مواجه می‌شویم. اجرا‌های موسیقی عمدتاً به صورت کُر هستند و به ندرت تک‌خوانی داریم. در نقاشی‌ها توده جمعیت را می‌بینم. در گرافیک و مجسمه سازی هم به همین شکل. در سینما نیز این روح کلی دیده می‌شود. اما از دهه دوم انقلاب و بعد از دفاع مقدس هنر ما کلاً به سمت هنر فردگرا و لیبرالی رفت. ابتدا روی جلد مجلات این تغییر دیده می‌شود. یک سری مجله انتشار یافت که با پرتره بچه‌ها روی جلدشان کار را آغاز کردند و در ادامه به چهره بازیگران سینما، ورزشکاران و سیاسیون کشیده شد. در آن سال‌ها بر خلاف الان، مرسوم نبود که تصویر پرتره یک هنرپیشه یا ورزشکار را روی جلد مجلات ببینیم. چون قرار بود فردیت‌ها برجسته نشوند. در مجله‌های قبل از انقلاب که تفکر لیبرالی حاکم بود در جای جای نشریات عکس تمام رنگی و قدی ورزشکاران و هنرپیشه‌های مرد و زن را داشتیم. بعد ازانقلاب این تصاویر کوچک شدند تا سال ۶۸ که روند دوباره به حالت سابق برگشت. اولین فیلمی هم که از صورت یک خانم یک کلوزآپ واضح و درشت گرفت، فیلم عروس بود. از اینجا به بود که توجه به فردیت را به جای جمع در سینما شاهد هستیم. "

عباسی درادامه به جریانات دهه دوم انقلاب پرداخت و گفت:" در دهه دوم و در فضای دولت سازندگی سینما به سمت لیبرالیسم عریان پیش رفتیم و غلبه این فضای لیبرالی را تقریبا سه دهه و تا همین امروز شاهد هستیم. اصلی‌ترین ویژگی‌های هنری لیبرالی اصالت فرد است. در آثار سینمای اجتماعی هم حدیث نفس هنرمند است که آمده مشکلات داخلی زندگی خودش و اطرافیانش را به یک اثر هنری تبدیل کرده است. اما در سینمای جمعی وگروهی مارکسیستی، بیشتر دغدغه‌های جمعی و گروهی مطرح می‌شوند. پس در دهه اول انقلاب، هنر ما، روح مارکسیستی داشت. در دهه دوم، سوم و چهارم یک روح کاملاً غربی بوده که روز به روز عریان‌تر شده است. چون در هنر لیبرالی پرداختن به فرد اهمیت دارد. در هنر، پرداختن به حالات "فرد به ماهو فرد" مهم است. به اسم فیلم‌ها وسریال‌های چند دهه قبل نگاه کنید، بیشتر اسم تک شخصیت یک خانم است. حتی اسم مرد هم به آن شکل مطرح نیست. غالبا زن‌ها مورد توجه هستند. این تفرد آرام آرام از طریق سینما به جامعه نیز حقنه و القاء شد و جامعه به سرعت به سمت یک نظام شبه بوروژوازی و شبه سرمایه‌داری پیش رفت و تابلو آن هم سینما بود و هنوز هم سینماست. "

با فرد غیرانقلابی، هنر انقلابی درنمی‌آید

این تئوریسین انقلابی در ادامه سخنرانی به یک پدیده ناهنجار در جشنوراه‌های اخیر اشاره کرد و گفت:" در جشنواره سال چهلم انقلاب با یک پدیده ناهنجار روبرو هستید که همه از آن گریزان هستند و انگشت اتهام را به سمتش گرفته‌اند و آن را نکوهش می‌کنند؛ و آن این است که از کارگردان گرفته تا بازیگران و سایر عوامل، وقتی که می‌خواهند وارد فضای جشنواره و قدم زدن روی فرش قرمز شوند، ادای بازیگران غربی، در مراسم کن و اسکار را در می‌آورند. بدترین نوع پوشش و زننده‌ترین ری‌اکشن‌ها را جلوی دوربین‌ها نشان می‌دهند. فرد از این جشنواره تا جشنواره بعدی در فکر این است که چه لباسی بپوشد که مورد توجه عکاسان قرار گیرد و در فضای سایبر و اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، لایک جمع کند و بیشتر انگشت‌نما شود. خلق و خوی این هنرمندان در آثارشان هم مستتر است. هنرمندان لیبرال و فردگرا، امروزه با اصطلاح سلبریتی و با مفهوم زیست لاکچری و انحصار کیف و لباس و کفش و رفتار شناخته می‌شوند. حالا اگر تعدادی از این هنرمندان را دیدید که با این ادا اطوار و رفتار‌ها و پوشش‌های زننده، آمدند و فیلم دفاع مقدسی ساختند، فیلم زندگی پیامبران را ساختند، تصور نکنید که آن اثر، یک فیلم انقلاب اسلامی است. این یک اشتباهی است که مدیران صدا و سیما هم مرتکب می‌شوند و فریب پوشش مذهبی هنرمندان در آثارشان را می‌خورند؛ بدون توجه به سبک واقعی زندگی آن‌ها که در اینستاگرام دیده می‌شود. همانی که در کنار سگ و گربه زندگی می‌کنند. فرد چهل ساله و مجرد، هنوز دغدغه‌اش یک گربه است. هرجا هم ارزش‌های انقلاب اسلامی و دین به سخره گرفته می‌شوند در خط اول است. قرار نیست با این فرد، هنر انقلاب در بیاید. در کوزه همان تراود که در اوست. از یک هنرمندی که در دورنش باور به فردیت و لیبرالیسم است نمی‌توان هنر جمعی و مارکسیم دید و از فرد با باور مارکسیستی هم انتظار هنر لیبرالی نمی‌رود و از هردوی این‌ها هم نمی‌توان انتظار هنر دینی وانقلاب داشت. "

پرسرو صداترین سینماگر بعد از انقلاب، سه مرحله تغییر و دگردیسی داشت

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌ها از هنرمندی نام برد که چند مرحله دگردیسی را در زندگی هنریش، بعد از انقلاب طی کرده است. وی بدون اسم بردن از ایشان که البته برای همه شناخته شده بود گفت:" یک هنرمند مدعی انقلاب اسلامی که بعدا به خارج از کشور پنهانده شد، سه فیلم نماینده تفکر چپ ساخته بود. فیلم‌های دستفروش، عروسی خوبان و بایسیکل ران. در آثار قبلی‌اش هم سعی می‌کرد آثارش مذهبی باشند. فیلم‌های استعاذه (با الهام از آثار شهید دستغیب)، توبه نصوح و دو چشم بی سو که کاملا ظاهر مذهبی داشتند. سازنده این آثار در گام دوم تحول شخصیت خود بود که به سمت تولید آثار چپ رفت. او با این فیلم‌ها نوعی از تفکر چپ را در سینمای ایران فریاد زد. شعار چپ‌گرا‌ها مساوات است. در تفکر مدرن به کسانی که دنبال مساوات و عدالت هستند چپ گفته می‌شوند و به کسانی که دنبال آزادی هستند راست یا لیبرال گفته می‌شود. دعوای عدالت آزادی یک شاخصی است که ببینید کدام سینماگران دنبال آزادی از منظر لیبرالی و کدام یک دنبال عدالت از منظر کمونیستی هستند. این سینماگری که اسم بردیم بعد از سه فیلم چپ گرایانه‌اش به مرور تغییر نگاه داد، تجدیدنظر کرد و به یک سینماگر سوپر لیبرال تبدیل شد و فیلم‌های "سکس و فلسفه" و "فریاد مورچگان" را ساخت. از "شب‌های زاینده رود" این دگردیسی شروع شد و به مرور به سمت تفکر لیبرالی رفت. یعنی پرسرو صداترین سینماگر بعد از انقلاب سه مرحله تغییر و دگردیسی داشت. "

۶ ویژگی سینمای لیبرالی ایران

عباسی در ادامه به ۶ ویژگی سینمای لیبرالی بعد از انقلاب اشاره کرد وی گفت: "۶ ویژگی اصلی در سینمای لیبرالی ایران دیده می‌شود. اولین ویژگی این است که قهرمان اصلی فیلم در حال طلاق گرفتن است. دومین ویژگی این است که قهرمان آن در حال خروج از کشور است. سومین ویژگی آن این است که یا بچه ندارند یا، چون در حال طلاق هستند مردد هستند که بچه نزد کدامیک زندگی کند. چهارمین ویژگی این است که افراد مسن در خانواده جایگاهی ندارند. اگر هم زنده هستند، در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند. ویژگی پنجم این است که چشم‌ها ناپاک است و خیانت عادی است. ویژگی ششم هم ناپاکی پول آنهاست. این ۶ ویژگی را در از سال ۸۰ تا ۹۰ در ۱۰۱ اثر سینمای لیبرال ایران می‌بینید. اما نکته کلیدی این است که این دقیقا زندگی همین اهالی سینماست. از تهیه کننده تا سناریست و هنرپیشه و کارگردان، خودشان اینگونه زندگی می‌کنند. " وی افزود: " موج سومی هم در سینمای ایران داریم که از اوایل دهه ۱۳۸۰ شروع شد و به نام سینمای ابزورد مشهور است. معنی اصطلاح ابزورد، مهمل، مرخرف و بیهوده است. اگر یک بررسی از آثار این سینما داشته باشید حتی اسامی فیلم‌ها هم ابزورد هستند. فیلم‌های هیچ، بیخود و بی جهت، خوابم میاد و ... نمونه‌های اینگونه اسم‌گذاری ابزورد هستند که از کتاب کرگردن اوژه لوئیس گرفته شده‌اند. سوال این است که کتاب شاخص آثار ابزورد چگونه به مانفیست سینمای جمهوری اسلامی تبدیل می‌شود و کسی هم در وزارت ارشاد متوجه آن نمی‌شود؟ هر هفته در برنامه هفت سینماگران کنار هم می‌نشینند و گاهی چنان از کلمه ابزورد استفاده می‌کنند که انگار کلمه مقدسی است و سینماگری، چون نتوانسته به معیار‌های آن نزدیک شود باید شرمنده باشد. ماهیت هنر ابزورد از افسانه سیزیف گرفته شده است. کسی سنگی را به سختی به بالای قله می‌برد و ازدستش رها می‌شود و به پایین قله می‌افتد. دوباره و چندباره این کار را تکرار می‌کند و به نتیجه‌ای هم نمی‌رسد. فلسفه هنر ابزورد که تاکنون حدود ۶۵ فیلم در سینمای ایران با تاسی از آن ساخته شده است این است که زندگی هیچ است. وقتی نگاه فلسفی‌اش پوچی زندگی است و به قله نمی‌رسید. در چنین اثری چیزی که شاهد نخواهید بود داشتن قهرمان است. جامعه‌ای که آرمان دارد، امام حسین (ع) دارد. شهید حججی دارد، زندگی را مهمل نمی‌بینند. برای زندگی غایت قائل هستند و انسان‌ها می‌توانند به قله برسند. چیزی که در آثار ابزورد نخواهید دید. "

نکته بعدی که عباسی در ادامه سخنرانی به آن اشاره داشت، حضور چند سینماگر ساکن آمریکا در صدا و سیمای بود. وی گفت:" به صورت خزنده تعدادی هنرمند که در آمریکا بودند به ایران برگشتند و یکباره سر از تلویزیون درآوردند و همه کاره شدند. "

سینمای انقلاب اسلامی، موج چهارم سینما

عباسی در ادامه به سینمای انقلاب اشاره کرد و گفت:"موج چهارم سینمای ما، سینمای خود انقلاب است. در سینمای انقلاب با آدم‌های شاخص انقلاب روبرو هستیم. هنوز با خود سینمای انقلاب مواجه نیسیتم. شاخص این‌ها شهید آوینی و بعد از ا. یشان مرحوم سلحشور و هنرمندان ترازی مثل بحرانی، طالبی، ده نمکی، شروجه، برادران بهمنی هستند. عملا در سینمای امروز انقلاب، تک آثار سینمای انقلاب داریم. فیلم‌هایی مثل آژانس شیشه‌ای، قلاده‌های طلا و ملک سلیمان. این آثار به خود شخصیت‌ها شناخته می‌شوند؛ لذا هنوز چیزی به نام سینمای انقلاب شکل نگرفته است، اما بارقه آن دمیده شده است. ما امروز دیگر تقریبا از سینمای چپ مارکسیستی فاصله گرفته‌ایم. سینمای مبتذل لیبرالی هم به اندازه کافی بی آبرو و بی اعتبار شده است و می‌بینیم که عمده فیلم‌های شاخص مورد توجه در چند سال اخیر، همان آثاری هستند که مضامین انقلابی دارند. هرچند عمده کسانی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند خودشان اذعان می‌کنند که نسبتی با تفکر انقلابی و اسلامی ندارند و به تعبیر خودشان، نمی‌خواهند انگ حزب اللهی بودن بر پیشانیشان بنشیند. وقتی که اقبال جدی به سمت سینمای لیبرالی هست بعضی‌ها خودشان را دور می‌کنند و به سمت سینمای انقلابی می‌آیند. از همین می‌توان فهمید که سینمای لیبرالی به سمت نابودی می‌رود. سال گذشته مهم‌ترین اثر سینمایی، به وقت شام بود در حالیکه جریان لیبرال حاکم بر دولت و سینما فیلم‌های با فروش میلیاردی و با مضامین لیبرالی داشت و مردم هم استقبال می‌کردند، اما جریان ساز نبودند. چیزی که احترام می‌آفرید و در خارج از کشور هم مورد پسند بود فیلم‌های انقلابی بودند. امسال هم دوباره همین موضوع تکرار شد. تعدادی فیلم با مضامین ارزشی ساخته شدند؛ هر چند سازندگان آن‌ها اعلام کرده‌اند که با نگاه ارزشی فاصله دارند. اما مجبور هستند که برای تضمین بقای خودشان به سمت این آثار روی بیاورند. موضوعاتی مثل مقاومت اسلامی، مبارزه با داعش، تاریخ اسلامی، دفاع مقدس و استکبار ستیزی. این همان موج چهارم است. اگر موج سینمای ابزورد و لیبرالی را یکی بگیریم به سه جریان کلی می‌رسیم. جریان چپ مارکسیستی یک سو. این سینما بعد از سه اثر اصلی و چپ اجتماعی مخملباف، عملاً از بین رفت. پرونده دهه دوم، سوم و اواسط چهارم هم با سینمای لیبرالیستی راست با انحطاط به انتها رسید؛ و موج انقلابی که ان شاءالله نسل جدید بچه‌های انقلابی هستند و با تاسی از کسانی مثل مرحوم سلحشور که آثارش در خارج از ایران هم مخاطب چند میلیاردی دارد و کسانی مثل طالبی، حاتمی کیا و بحرانی بتوانیم از ابتذال سینما فاصله بگیریم.

همانطور که ما در فوتبال تیم ملی جمهوری اسلامی نداریم و در شبکه‌ها عنوان شاگردان کیروش را برای این تیم استفاده می‌کنند، که اگر هم پرچم بالا برود خیلی مهم نیست. سینمای ایران هم امروز این وضعیت را دارد. سینمای جمهوری اسلامی نداریم. دشمن جمهوری اسلامی همین لیبرالیسم است. در سینما هم سینمای ضد آرمان است. پس در پاسخ این سوال که آیا شعار نه شرقی و نه غربی محقق شده است باید بگوییم خیر. در شعر، در نقاشی، در ادبیات داستانی، در گرافیک و در هنر‌های تجسمی این اتفاق افتاده است، اما در سینما با تک مضراب‌هایی مواجه هستیم که آن هم به دلیل حضور افراد انقلابی است. راهش هم این است که "لا اله" را محکم بگوییم تا "الا الله" هم بعد از آن محقق شود.

احمدی‌نژاد: دو تا خدا در دنیا باشد، فساد می‌شود| ما زورمان به بقیه نرسید| اختیارات در قوه قضائیه و مقننه متمرکز است اما پاسخگویی در قوه مجریه است| مردم هر سیستم حکومتی خواستند، حقشان است| بخش‌هایی از قانون اساسی و ساختارها باید تغییر کند| رهبری هرچقدر اخت

در پی محبوبیت از دست رفته| چرا احمدی‌نژاد دیگر پدیده‌ای غیر‌ضروری و بی‌معنی محسوب می‌شود؟

پرسپولیسی‌ها میهمان مسابقه شوتبال شبکه نسیم

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۲۳۹۴۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • شهردار اصفهان عنوان کرد: استفاده از تجربه تبريز در تاليف کتب آموزش فرهنگ شهروندي
  • افزایش استقبال گلستانی ها از جشنواره فیلم و موسیقی فجر
  • دهه۸۰؛ دهه پرچالش تئاتر/ فرهنگ در دوره دوم دولت‌ها فراموش می‌شود
  • دهه۸۰؛ دهه چالش‌های تئاتر/فرهنگ در دوره دوم دولت‌ها فراموش می‌شود
  • روایت اعظم بروجردی از تشکیلات زنان در تئاتر پس از انقلاب اسلامی
  • رونمایی از 'ساز باس'، ابزار جدید موسیقی آذربایجانی
  • تولید آثار مشترک از سوی هنرمندان استان و جمهوری آذربایجان
  • عموم مردم به شرط واجد شرایط بودن از بسته های حمایتی بهره مند می شوند
  • هنرمندان جمهوری آذربایجان و آذربایجان‌شرقی آثار مشترکی در عرصه‌های جهانی تولید کنند
  • 143مادر باردار، تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه
  • 143 مادر باردار قزوینی سبد حمایتی تغذیه گرفتند
  • آماده تعمیق مناسبات فرهنگی با ایران هستیم
  • بیجار ظرفیت های خوبی برای کمک به توسعه فرهنگی کردستان را دارد
  • سامانی ها روز هنر این شهرستان را جشن گرفتند
  • حسن عباسی در سینما انقلاب: با فرد غیرانقلابی، هنر انقلابی درنمی‌آید/ پژمانفر: کسی حاضر نیست که برای گفتمان انقلاب سرمایه‌گذاری کند
  • کشف سفال‌های ویژه بانوان و میمونی که به روش انسان‌ها تدفین شده/ مردم شهر سوخته از سرطان استخوان رنج می‌بردند
  • هنرمندان جوان و سقف شیشه‌ای شهرستان‌!
  • نحوه مشاهده نتیجه اعتراض به بسته حمایتی
  • مسابقات فوتسال جام شهدای مدافع امنیت درشهرضا برگزار می‌شود