Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@18:50:35 GMT

حجم آب سد مهاباد 60 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۶۳۶۰

حجم آب سد مهاباد 60 درصد افزایش یافت

رضا جهینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب کنونی ذخیره شده در پشت سد مهاباد نسبت به مدت مشابه سال قبل 86 میلیون مترمکعب افزایش دارد.
وی گفت: هم اکنون، آب از 2 شاخه حمزه آباد و قاضی آباد آب با حجم ورودی 20.3 متر مکعب بر ثانیه وارد مخزن سد مهاباد وارد می شود که این مقدار در مدت مشابه سال قبل 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 مترمکعب بر ثانیه بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یکهزار و 354 متر و 45 سانتیمتر از سطح دریاهای آزاد رسیده است که این مقدار نیز 11 متر بیشتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است.
جهینی با بیان اینکه در سال آبی جاری 287 میلی متر بارندگی تاکنون در ایستگاه باران سنجی سد مهاباد ثبت شده است، اضافه کرد: این درحالی است که طی سال گذشته در این مدت 95 میلی متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.
رییس اداره امور آب مهاباد اظهار داشت: امسال در 2 مرحله 40 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رها شده است.
به گزارش ایرنا سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید.
9903/6185/2093
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 جهان دریاچه ارومیه کشاورزی سد مهاباد جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۶۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید

درحال حاضر با وجود ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۲ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۸ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در ۲۱۰ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا اول اردیبهشت ۱۴۰۳) در مجموع ۲۵ میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۲۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۹ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۱۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۱۵ میلیارد و ۶۶۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، مقادیر تقریباً برابری را نشان می‌دهد.

در حال حاضر با وجود ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۲ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۸ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز اول اردیبهشت ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده برابری میزان ذخایر سدها با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 746481

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۱ درصدی تردد از مرز تمرچین
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • آمار سازمان پزشکی قانونی؛ نوروز امسال هزار و ۶۵ نفر در تصادفات جان باختند
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان باختند
  • بیش از ۲ میلیون خدمت سرپایی درمان تامین اجتماعی زنجان ثبت شد
  • ثبت بیش از ۲ میلیون خدمت سرپایی درمان تأمین اجتماعی در زنجان
  • افزایش یک درصدی نزاع در آذربایجان‌شرقی
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید