Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سه مشکل عمده‌ای که در حال حاضر دولت سوریه در عرصه میدانی برای حل بحران این کشور با آن روبه‌ رو است، گفت: حل مشکلات عرصه میدانی سوریه قطعاً منجر به تسریع روند حل سیاسی این بحران خواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی روسیه با موضوع بحران سوریه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نشست مذکور آخرین نشست سران این سه کشور در ارتباط با مساله سوریه باشد، چرا که سوریه در آستانه خروج کامل از بحران هشت ساله‌ای است که با آن روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که نشست آقایان پوتین، اردوغان و روحانی می‌تواند افق جدیدی را برای سوریه ترسیم کند، ادامه داد: در حال حاضر یکی از مسائل مورد بحث در ارتباط با حل سیاسی بحران سوریه مسأله‌ی تدوین قانون اساسی و تشکیل کمیته‌ای در ارتباط با آن است، چرا که این موضوع به نوعی آینده سوریه را رقم می‌زند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اعتقاد بر این‌که به نظر می‌رسد خروجی نشست سران آستانه می‌تواند در شکل‌گیری آینده سوریه مؤثر باشد، ادامه داد: اکنون سوریه در عرصه میدانی با چند مشکل روبه‌روست از جمله حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی در این کشور و اینکه گروه‌های تروریستی همچنان پنج درصد از خاک سوریه را در دست دارند و به کشتار مردم سوریه ادامه می‌دهند.

هانی‌زاده با بیان این‌که حضور نظامیان ترکیه در منطقه ادلب نیز یکی دیگر از مشکلات میدانی بحران سوریه است، ادامه داد: اگر این مشکلات میدانی حل شود قطعاً این موضوع می‌تواند در حل سیاسی این بحران نیز مؤثر باشد. اکنون در این ارتباط موضوع تدوین قانون اساسی و همچنین چگونگی مشارکت مخالفان دولت سوریه در دولت آتی این کشور، دو مساله جدی در ارتباط با حل سیاسی این بحران است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و این‌که آیا دولت دمشق این آمادگی را دارد که پذیرای این مهاجران باشد، اظهار کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مهاجران سوری در کشورهای عراق، اردن و لبنان زندگی می‌کنند و مباحثی در ارتباط با بازگشت آنها به کشورشان مطرح است. در طول این بحران هشت ساله بسیاری از مناطق سوریه و زیربناهای آن تخریب شده و نیازمند بازسازی است. در همین چارچوب دولت سوریه برای فراهم کردن مقدمه بازگشت آوارگان طرحی را برای بازسازی سوریه آماده کرده ولی این طرح و مسائل مربوط به آن به کندی پیش می‌رود و این موضوع در روند بازگشت آوارگان اخلال ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست سران، ایران و روسیه می‌توانند ترکیه را متقاعد کنند که از منطقه ادلب خارج شود، ادامه داد: نگرانی عمده ترکیه در ارتباط با نیروهای کرد در سوریه است. ترک‌ها می‌ترسند که اگر از ادلب خارج شوند نیروهای کرد سوریه در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه مستقر شوند. با توجه به این نگرانی، دولت روسیه در تلاش است که یکسری تضمین‌هایی را به ترکیه بدهد که در صورت خروج ترک‌ها از این منطقه نیروهای دولتی سوریه بلافاصله جایگزین خواهند شد و این زمینه فراهم نمی‌شود که نیروهای کرد در اطراف منطقه ادلب حضور پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اردوغان روحانی و پوتین حسن هانی زاده کشورهای ایران روسیه و ترکیه نشست سران آستانه یک کارشناس مسائل خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

رزمایش مشترک نیروهای دریایی سوریه و روسیه در پایگاه طرطوس، امروز (سه شنبه)آغاز شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز در این باره اعلام کرد: نیروی دریایی سوریه با همکاری یگان روسیه، رزمایش مشترک نیروهای دریایی را در پایگاه (طرطوس) آغاز کردند.

این منبع افزود: تمرینات مشترک سوریه و روسیه شامل عملیات دریایی، عملیات تیراندازی و شلیک هوایی برای پاسخ به حملات متخاصم است.

هدف این رزمایش گسترش تعامل میان نیروهای مسلح دو کشور و افزایش موفقیت اقدامات ضدتروریستی مشترک آنهاست.

روسیه و سوریه چند ماه پیش نیز یک رزمایش مشترک با حضور نیروها و پدافند هوایی با هدف بالابردن آمادگی خود برای مقابله با حملات هوایی دشمن، انجام دادند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آغاز بزرگترین رزمایش دریایی ترکیه آغاز بزرگترین رزمایش دریایی آمریکا و ژاپن

دیگر خبرها

  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم
  • دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
  • ارتباط جنسیت و بحران خواب
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • حماس اخباری از انتقال دفتر سیاسی خود از دوحه را تکذیب کرد
  • زمان مهاجرت ایرانیان ساکن ترکیه فرا رسید؟/ بحران اقتصادی در راه استانبول