Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سناتور‌های آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات روز سه شنبه قطعنامه‌ای را ارائه کردند که به موجب آن آمریکا باید در هرگونه توافق با عربستان سعودی در جهت انتقال فناوری انرژی هسته‌ای به ریاض اطمینان حاصل کند که این پادشاهی هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به موجب این اقدام قانون گذاران آمریکایی، هرگونه توافق همکاری آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی (موسوم به توافق ۱۲۳) با عربستان سعودی باید مانع از غنی سازی اورانیوم یا بازفرآوری پلوتونیوم تولید شده در راکتور‌های هسته‌ای باشد که دو مسیر تولید سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌روند.

مشخص نیست آیا اکثریت سنا حاضر به حمایت از قطعنامه تهیه شده به وسیله جف مرکلی و اد مارکی، سناتور‌های دموکرات و رند پل، سناتور جمهوری خواه هستند یا خیر. این قطعنامه البته برای دولت آمریکا غیرالزام آور به شمار می‌رود. در صورت حمایت گسترده از این قطعنامه مشخص می‌شود نگرانی‌هایی در کنگره در خصوص کارزار‌های نظامی تحت هدایت سعودی‌ها در یمن و همچنین در ارتباط با کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول وجود دارد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گفتگو‌هایی را در خفا با مقامات سعودی در خصوص انتقال فناوری هسته‌ای به ریاض انجام داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه میزبان مدیران بخش انرژی هسته‌ای آمریکا بود. در این نشست راه‌های حفظ توان رقابتی بخش هسته‌ای آمریکا در عرصه صادرات در رقابت با فرانسه، چین و روسیه بررسی شد.

دولت ترامپ در تلاش است در وضعیتی که صنعت هسته‌ای به علت عرضه فراوان گاز ارزان و نگرانی‌های امنیتی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای با چالش‌های متعددی روبرو است، استفاده از انرژی هسته‌ای را در داخل و خارج از آمریکا گسترش دهد. قطعنامه مطرح شده در سنا می‌تواند واشنگتن را برای دستیابی به توافقی سختگیرانه‌تر با ریاض تحت فشار قرار دهد.

عربستان اعلام کرده می‌خواهد در تولید سوخت هسته‌ای خودکفا شود و به انحراف فناوری هسته‌ای به سمت حوزه نظامی علاقه‌مند نیست. مقامات عربستان در گفتگو‌های پیشین از امضای توافقی با آمریکا که مانع از غنی سازی اورانیوم به وسیله این کشور می‌شد، خودداری کردند.

عربستان سعودی سال گذشته آمریکا را به همراه کره جنوبی، فرانسه، چین و روسیه در فهرست گزینه‌های احتمالی مناقصه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای قرار دارد. برنده این مناقصه احتمالا سال ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه

آفتاب‌‌نیوز :

ساره اولین ربات انسان‌نمای عربستان سعودی است که شرکت هوش مصنوعی و ربات کیو‌اس‌اس (QSS AI & Robots) در ریاض با استفاده از مدل یادگیری زبان که خودش طراحی کرده، و لباس زنان این کشور را بر تن آن پوشانده است.

ایلی متری، مدیرعامل این شرکت، به بیزنس اینسایدر گفت: ساره می‌داند که دختر است، ۲۵ سال سن و ۱۶۲ سانتیمتر قد، و لباس سعودی به تن دارد.

ساره که عبایه، لباس سنتی زنانه سعودی، به تن دارد اولین ربات انسان‌نما است که در عربستان سعودی و احتمالا در خاورمیانه طراحی و ساخته شده است.

این ربات انسان‌نما که تلفیق ابتکار فناوری و عرف اجتماعی است، به دو زبان عربی و انگلیسی صحبت می‌کند.

متری گفت ساره از مدل یادگیری زبانی که این شرکت طراحی کرده است استفاده می‌کند‌ــ یک برنامه هوش مصنوعی که متن و کلام را شناسایی و تولید می‌کند.

متری در ادامه افزود: ما به منابع زبانی هیچ‌کس متکی نیستیم، حتی چت جی‌پی‌تی.

حضور ساره در نمایشگاه‌های فناوری گوناگون توجه گسترده‌ای جلب کرده و نمود پیشرفت‌های عربستان سعودی در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی است.

ظهور ساره نشان‌دهنده ترکیب پیشرفت فناوری و هنجار‌های اجتماعی عربستان سعودی و همچنین گام‌های بلندی است که این کشور در حوزه هوش مصنوعی برداشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • درخواست سناتور آمریکایی برای مشروط کردن صادرات سلاح به تل آویو
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • گزارش تلویزیون سعودی از مذاکره محرمانه ایران و آمریکا
  • فریبکاری انگلیس در معامله تسلیحاتی با عربستان
  • تولید ۲ تن کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ در سال گذشته
  • هشدار حوثی ها به عربستان
  • طولانی‌ترین هتل و استخر معلق جهان در عربستان ساخته می شود (فیلم)