Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم مهارت مسوول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین به میزان هفت وعده یا بیشتر در هفته نیز با افزایش خطر بیماری قلبی و عروقی همراه است و با توجه به ارتباط مستقیم بین مصرف قند و شکر و مواد قندی و شیرین با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی روزانه باید از قند‌های ساده یا همان قند و شکر تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف زیاد قند، شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، افزود: مقادیر زیاد قند و شکر، سمومی را در بدن تولید می‌کند که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان شده و وجود مقادیر بسیار زیاد قند در خون، سبب تخریب سلول‌ها می‌شود.

مهارت با توضیح این موضوع که یکی از مهمترین عوامل ایجاد پوسیدگی دندان، مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است ادامه داد: میکروب‌های موجود در دهان از قند موجود در مواد قندی و شــیرین استفاده می‌کنند و آن را به اسید تبدیل می‌کنند که اسید تولید شده، مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می‌شود.

وی با این هشدار که سرانه مصرف شکر در کشور ما ۳۳ کیلوگرم در سال بوده که این مقدار بیش از مصرف جهانی و در حال افزایش است، به خانواده‌ها توصیه کرد: به کودکان بیاموزیم، پس از مصرف مواد قندی و شیرین، دهان خود را با آب شستشو دهند.

این کارشناس تغذیه با بیان این که مصرف محدود و متعادل روغن‌ها و چربی‌ها برای تأمین بخشی از انرژی موردنیاز روزانه توصیه می‌شود، افزود: بروز بیماری‌های غیرواگیر ارتباط مستقیمی با دریافت روغن‌ها و چربی‌ها داشته و افزایش کلسترول خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

مهارت ادامه داد: در صورت وجود سابقه کلسترول بالا یا بیماری قلبی در خانواده لازم است غذا‌های کم چرب بخوریم و دست کم دو بار در هفته ماهی بخوریم، زیرا اسید‌های چرب مفید آن خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد؛ رژیم‌های غذایی سرشار از اسید‌های چرب غیراشباع، خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد، پس برای مصرف کمتر چربی ها، غذا‌ها را به صورت آبپز، تنوری یا بخارپز تهیه کنیم.

مهارت یادآور شد: از مصرف بی رویه شیرینی‌های خامه دار، چیپس، سس سالاد، سوسیس، کالباس، همبرگر، کباب کوبیده، کله پاچه، مغز، دل و قلوه که دارای مقدار زیادی چربی هستند خودداری کرده و از شیر و لبنیات کم چرب (۵/ ۱ درصد چربی و کمتر) استفاده کنیم؛ به جای مصرف سس چرب در سالاد، از روغن زیتون یا آب لیمو و سبزی‌های معطر استفاده کنیم و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ها، کاهش دریافت چربی اشباع از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب، می‌تواند بسیار سودمند باشد.

او فشارخون را اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در جهان برشمرد و با بیان اینکه نمک، اصلی‌ترین علت افزایش فشار خون است، گفت: کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه‌ترین راه برای کاهش فشار خون است؛ مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

مسوول واحد تغذیه این مرکز بهداشت درباره اینکه مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر میزان مجاز بوده و مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد، هشدار داد: در کشور ما، مواد غذایی شور و پرنمک زیاد استفاده می‌شود که اگر نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک موردنیاز بدن تامین می‌شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن ورم ایجاد می‌کند؛ مصرف زیاد نمک و غذا‌های شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

مهارت ارائه این آموزش‌ها را برای ارتقای دانش عموم مردم ضروری دانست و تاکید کرد: آموزش تغذیه سالم به مردم سبب بهبود تغذیه جامعه و اصلاح الگوی تغذیه خانوار و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و چربی خون می‌شود.

انتهای پیام/م

فشارخون، اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مخدر ماریجوانا از برگ‌های خشک شده و جوانه های گیاه Cannabis sativa ساخته می شود. گل، گرس و علف از مهمترین مشتقات این گیاه مخدر به شمار می روند. در واقع گل همان تغییر یافته ماریجوانا است که توسط بخش های مختلف گیاه شاهدانه به دست می آید. 

این مخدر معمولاً در کاغذی پیچیده شده و به صورت سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، از همین رو به آن سیگاری نیز گفته می شود. گل بوی تندی ایجاد می کند.
اغلب عموم تصور می کنند مواد مخدر گل از مواد گیاهی و طبیعی درست شده و هیچ ضرری برای بدن ندارد، در حالی که مخدر حاوی بیشتر از 400  نوع ماده شیمیایی و خطرناک است.

ماده اثر گذار در ماری جوانا تتراهیدروکانابینول یا THC است. این ماده به مقادیر مختلفی در قسمت های مختلف شاهدانه یافت می شود. THC  با ایجاد تغییراتی در مغز، فعالیت آن را دچار اختلال می نماید که در نتیجه مغز در پردازش اطلاعات و نیز هیجانات دچار اختلال می شود.
اگر شما دچار اختلالات روانی هستید، از مصرف این مخدر پرهیز کنید. زیرا مصرف آن ممکن است علائم جنون را در افرادی که اختلال دوقطبی دارند، تشدید کند.

مواد شیمیایی در این ماده مخدر ۵ برابر سیگار است که می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامتی و ایجاد انواع سرطان‌های حلق و ریه شود. مصرف این ماده به دلیل وجود مقادیر زیادی از مواد شیمیایی در آن می‌تواند سلامت ریه و دستگاه تنفس را به شدت به خطر اندازد.

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف ماری‌جوانا احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های بدخیم سر و گردن را در افراد افزایش می دهد و می‌تواند تا سه برابر حالت عادی سلامتی افراد را در معرض خطر جدی بیماری‌هایی مانند سرطان قرار دهد.

در صورت استفاده مکرر این روان‌گردان، خطر ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. مصرف ماریجوانا همچنین ممکن است علائم افسردگی را تشدید کند، تحقیقات نشان می دهد که مصرف این مخدر خطر ابتلا به روان پریشی را در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، افزایش می دهد.

همچنین تاثیرات منفی بر حافظه و عملکرد شناختی، مشکلات تنفسی  و تاثیر منفی بر قلب و عروق مانند فشار خون بالا از عوارض مواد مخدر گل است.

این گیاه با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) می‌تواند تاثیر داروهای بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده در حین یا بعد از عمل را افزایش دهد. به همین جهت توصیه می شود، حداقل قبل از جراحی از مصرف آن پرهیز کنید.

علائم مصرف گل 

از مهمترین نشانه مصرف گل توهم زایی است که موجب شده، زمان برای فرد از آنچه که تصور می کند کندتر، بگذرد. 

سردرد و سرگیجه، احساس سبکی خواب آلودگی در حین مصرف، اختلالات خواب و خستگی، حالت تهوع، تحریک پذیری،  افزایش اشتها و از دست دادن وزن از دیگر علائم مصرف ماری جوانا یا همان گل است.

ترک مخدر ماریجوانا تحت نظر مشاور

از آنجایی که مصرف این ماده اعتیاد ذهنی ایجاد می کند، ترک آن نیز بر مبنای روش‌های ذهنی است. ترک این مخدر بیشتر از هرچیزی نیازمند اراده قوی است تا از مصرف مجدد پرهیز کنید. به علاوه مشغول کردن ذهن، عدم دسترسی به مواد و نیز پر کردن خلا عاطفی و روحی می تواند در درمان موثر باشد.

بهتر است روند ترک حتما تحت نظر متخصص و مشاور انجام گیرد. روان درمان با استفاده از برنامه‌ای مناسب و راهکار‌های صحیح می‌تواند به بهبود اضطراب و افسردگی بعد از ترک کمک نماید.

روند درمان هر فرد با فردی دیگر متفاوت است و روان درمان با توجه به شرایط فرد درمان مناسب را به او پیشنهاد می کند، البته نقش خانواده و دوستان را  نیز نباید در این روند نادیده گرفت.

تا به امروز هیچ دارویی برای ترک گل کشف نشده است زیرا ماده مخدر در ماریجوانا بیشتر از جسم بر روی ذهن اثر گذار است

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • ۷ راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است