Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@11:15:00 GMT

طرح سن ازدواج در مجلس موضوعی سیاسی شده است

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۷۴۲۰

یک عضو هیئت علمی دانشکده فقه و حقوق دانشگاه فردوسی گفت: متاسفانه طرح سن ازدواج در مجلس، کاملاً سیاسی شده است اگر این بحث را سیاسی کنیم مصلحت‌سنجی‌های فقهی به کمک ما نخواهد آمد.  
به گزارش ایسنا، علیرضا آزاد در همایش کودکی گمشده که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: براساس آمار‌ها در سال ۱۳۹۵، تعداد ۴۳ هزار ازدواج در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی صورت گرفته که تعداد ۲ هزار ازدواج آن منجر به طلاق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: استان خراسان رضوی بالاترین تعداد ازدواج کودکان را با حدود ۷ هزار ازدواج کودک همسری دارد. نکته مهم در مورد تحلیل این موضوع توجه به تقسیم‌بندی کلی در باب مسائل زنان، خانواده و … است که متفکران دینی در این زمینه چند دسته هستند. عده‌ای بدون، چون و چرا محض آیات و احادیث را امروزه می‌خواهند اجرا کنند، دسته دوم کسانی هستند در عین پایبندی به سنت‌های دینی تلاش دارند بدون تغییر در روش‌های اجتهاد دینی دیدگاه‌های نوگرایانه‌ای را ارائه دهند افرادی، چون علامه فضل‌الله.

آزاد ادامه داد: این دسته در خلال تاریخ و آرای متفکران نظر‌های جدید را استخراج کرده و مصلحت زنان را در امر ازدواج مورد توجه قرار می‌دهند. دسته سوم به دنبال بیان فلسفه و حکمت احکام هستند. متأسفانه امروزه کمتر فقیهی می‌شناسیم که به سراغ علل شرایع و احکام بروند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دسته چهارم نواندیشان دینی هستند و آنچنان قرائت رسمی از دین را ارزش صرف نمی‌گذارند خاطرنشان کرد: مساله زمان و مکان برای این دسته از متفکران بسیار اهمیت دارد و در مساله کودک همسری این موضوع را به جد مورد توجه قرار می‌دهند. نکته اینجاست در ارتباط با کودک‌همسری موضع این چهار دسته یکسان نخواهد بود. باید بدانیم در این زمینه بیشتر با نظرات دینداران روبه‌رو هستیم تا نظرات دین.

وی تشریح کرد: در دسته چهارم، فق‌های نواندیشی وجود ندارد اگرچه که مرجع نیستند، اما نظرات بسیار خوب و متفاوتی در زمینه کودک‌همسری دارند. برخی از مراجع به‌صورت شفاهی در جمع‌هایی نادرستی کودک همسری را مطرح کردند، اما نظر فقهی صریح خود را در باب کودک‌همسری، به‌صورت فتوا ارائه نمی‌دهند. در این میان، رهبران از کسانی بودند که نظر خود را در مورد کودک‌همسری به‌صورت مکتوب مطرح کردند، اما هیچ حد سنی و تکلیفی برای دستگاهی مشخص نشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظر برخی از فق‌ها در مورد کود‌ک همسری گفت: برخی از فقها، چون آیت‌الله نوری همدانی، علوی و… صراحتاً مساله کودک‌همسری را در باب شرعی به سمتی پیش بردند که قانون فعلی برای سن ازدواج خوب است و نیاز به قانون جدیدی نیست.

آزاد با اشاره به تغییر قانون ازدواج در عربستان گفت: سه ماه پیش عربستان قانون کودک همسری را تغییر داده و نزدیک به قانون جهانی کرد. مدت دو سال است که طرح تغییر سن دختران و پسران برای ازدواج در جامعه مطرح است، اما به نتیجه نمی‌رسد درواقع جامعه روشنفکر دینی ما در این عرصه ورود نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: راهکار‌های فقهی برای حل این مساله اراده فقهی است؛ بدین معنا که این موضوع برای فقیهان درک شود تا راه حل آن مشخص شود. پرسش اینجاست چطور در مجلس و شورای نگهبان دیه زن و مرد را مساوی بیان کرد حال آنکه نمی‌توانیم برای کود‌ک همسری راه حل فقهی پیدا کنیم؟

این استاد دانشگاه با اشاره قوانین مربوط به کودک همسری تشریح کرد: مصلحت در مسائل فقهی تأثیرات بسیار پررنگی دارد. اگر فضای این بحث برای فق‌ها روشن شود راه حل‌های فقهی آن مشخص خواهد شد. متأسفانه طرح سن ازدواج در مجلس، کاملاً سیاسی شده و جناح‌های سیاسی این قانون را تیول خود مطرح کردند. اگر این بحث را سیاسی کنیم مصلحت‌سنجی‌های فقهی به کمک ما نخواهد آمد.

آزاد ادامه داد: نکته دیگر این است که نباید قوانین بین‌المللی را برای خود تابو کنیم. خیلی مباحث را در این باب جلوی چشم افراد نیاوریم چرا که نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد همچنان قانون سن ازدواج باید پخته‌تر شود و بازگشت به قانون ۱۳۱۳ آنچنان تأثیرگذار نمی‌دانم.

وی اظهار کرد: پرسش اینجاست که آیا تنوع فرهنگی که در کشور وجود دارد به‌صورت دقیق در این قانون در نظر گرفته شده است؟ برای نمونه در بخش رشتخوار تربت دختر به ۱۵ سال برسد و ازدواج نکند ترشیده محسوب می‌شود و این امر جزو فرهنگ آن‌ها محسوب می‌شود. در بخش صفی‌آباد عقد موقت انجام می‌شود زمانی که ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع باشد که به‌شدت آمار طلاق و عدم مسئولیت‌پذیری در عقد موقت افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برای نمونه در فضای خراسان، کرمانج‌ها به نسبت ترک‌های خراسانی سن ازدواج به‌شدت پایین‌تری است. عمده ازدواج در سنین پایین از ترس فقر، محرومیت، اعتیاد و… است؛ بنابراین راه حل تغییر قانون نیست بلکه تقویت بنیان اقتصادی خانواده است و توجه به بحث تحصیل است.

آزاد گفت: بخش محدودی بخاطر باور‌ها و تعهدات دینی نوجوان خود را در سن ۱۲ سالگی به ازدواج درمی‌آورند. اصل این اتفاقات مسائل اقتصادی و فرهنگ محیطی است؛ بنابراین تبدیل گفتمان تکلیف‌مدار به حق‌مدار می‌تواند مشکلات بسیاری را در جامعه ما حل کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرح سن ازدواج کودک همسری ازدواج کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنج شنبه از کی اجرا می‌شود؟

روز گذشته (۲۷ فروردین) سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به ۲ روز و کاهش ۴ ساعته کار کارکنان در این کمیسیون خبر داد.

حسین گودرزی درباره نشست کمیسیون اجتماعی مجلس برای بررسی ساماندهی تعطیلات گفته بود: «در این جلسه با اضافه‌شدن یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روز‌های پنجشنبه و جمعه موافقت شد لذا روز‌های کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.»

تصمیم کمسیون اجتماعی مجلس با حضور معاون سازمان اداری و استخدامی به عنوان نماینده دولت اتخاذ شده است؛ پس دولت نیز با تعطیلی روز‌های پنجشنبه علاوه بر جمعه‌ها موافقت کرده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اختلاف بر سر تعطیلی پنجشنبه یا شنبه هم گفته است: «یک اختلافی که وجود داشت این بود که ما روز تعطیلی هفته را مراعا بگذاریم تا دولت خودش تصمیم بگیرد چه روزی تعطیل باشد، اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که شأن قانون‌گذاری این است که روز تعطیلی در مجلس قانون شود.

تعطیلی پنجشنبه‌ها از کی اجرایی می‌شود؟

با توجه به فوریت داشتن این لایحه مصوبه تعطیلی به هیأت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا در نخستین جلسه علنی خانه ملت به رأی گذاشته شود. بعد از تصویب در صحن علنی مجلس، زمان اجرای قانون اطلاع رسانی می‌شود.

لایحه تعطیلی دوروز در هفته، آذرماه سال گذشته از سوی دولت به مجلس ارسال شد. از آن زمان تا کنون این لایجه حاشیه‌ها و واکنش‌های زیادی داشته است.

واکنش‌ها به تعطیلی روز پنجشنبه هر هفته

امروز (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای درباره افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) تعطیلات پایان هفته را نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی است:

 اسباب نگرانی است که نمایندگان مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تازه‌ترین تصمیم خود با بی‌توجهی به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی که توسط فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در مورد تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته ارائه شده بود، در اصلاح لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کاهش ساعات کاری هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت، روز‌های کاری را نیز شنبه تا چهارشنبه و تعطیلات دو روزه پایان هفته را روز‌های پنجشنبه و جمعه تعیین کردند.

 تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازار‌های بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگنا‌های داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دستیافت به اهداف شعار سال خواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: از موضوع تعطیلی ایام پایان هفته، نمودی از تجمع و یکدستی خواسته‌های فعالان اقتصادی و سایر شقوق اجتماعی کشور است که در همراهی با یکدیگر و با انتشار سیلی از بیانیه، اطلاعیه، مصاحبه و اظهارنظرات، تلاش می‌کنند تا از خواسته و آرزوی سربازان خط مقدم اقتصادی کشور که مجدداً نادیده انگاشته شده را به جهت پیشینه‌سازی منافع ملی محقق کنند. امیدواریم نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تایید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با هدف بیشینه‌سازی منافع ملی و به کار بستن آن باشد.

در همین ارتباط رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی گفته است: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به جای شنبه‌ها، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازار‌های بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد.

تعطیلی هفتگی بازار‌های بین‌المللی روز‌های شنبه و یکشنبه است.

آیا تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل بانک‌ها هم می‌شود؟

علی بابایی کارنامی درباره تعطیلی بانک‌ها در روز پنجشنبه گفته است: «دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری و همچنین ماده ۲۹ برنامه ششم هستند، مشمول این لایحه می‌شوند و با توجه به اینکه بانک‌ها از قانون خدمات کشوری پیروی می‌کنند، در صورت تصویب لایحه مذکور در مجلس، بانک‌ها نیز در روز‌های پنجشنبه تعطیل خواهند بود.»

منبع: شهرآرا نیوز

tags # تعطیلی ادارات سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • چرایی شکست قانون حمایت از فرزندآوری؛ آما و ارقام چه می‌گوید؟
  • جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است
  • چرا قانون حمایت از فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟
  • ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • تعطیلی پنج شنبه از کی اجرا می‌شود؟
  • خروج نقدینگی از بانک‌ها عامل پرداخت نشدن وام ازدواج است
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس