Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران از خراسان، مردمی که 23 سال برای افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد صبوری می کردند، می توانستند چند ماه دیگر هم صبر پیشه کنند تا بزرگ ترین کتابخانه عمومی کشور به طور کامل و با شرایط استاندارد به بهره برداری برسد، اما کسی تاب تحمل این را ندارد که ساختمانی بدون استانداردهای لازم افتتاح شود و خدای ناکرده فاجعه ای به بار آورد که به هیچ وجه قابل جبران نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. .

افتتاح تاریخی
پانزدهم بهمن ماه بود که طلسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد شکسته شد و این پروژه قدیمی به همت همه مسئولان ملی، استانی و شهری به بهره برداری رسید. اتفاقی که با استقبال پرشور علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی در مشهد مواجه شد، آن گونه که طی روزهای اخیر کلیپ این استقبال عجیب و غریب نیز در فضای مجازی پربازدید شد. همه این اتفاقات برای روزنامه «خراسان» که سال های سال تکمیل و افتتاح این کتابخانه را از مسئولان پیگیری می کرد هم خوشایند بود، اما این سکه روی دیگری هم داشت... .
دو روز قبل از افتتاح رسمی کتابخانه مشهد بود که مدیر نظام فنی و اجرایی و دبیرخانه شورای فنی استان در گفت وگو با «خراسان رضوی» این کتابخانه را فاقد تاییدیه های لازم برای افتتاح دانست و اظهار کرد: دغدغه تمام مجموعه فنی هم این بوده که پروژه در زمان مقرر به بهره برداری برسد اما بعضی از بخش های پروژه مثل نصب و تایید آسانسورها نیازمند زمان است و باید به اتمام برسد تا اداره استاندارد آن را تأیید کند. «سید ابراهیم شهیدی» این را هم گفته بود که اگر اتفاقی برای مراجعه کنندگان به کتابخانه بیفتد، چه کسی پاسخ گوست؟

گرم کردن کتابخانه مرکزی با کپسول های گاز !
این اظهارنظرها سبب شد تا از نزدیک شرایط فعلی کتابخانه مرکزی مشهد را بررسی کنیم. ساختمانی که اگرچه بسیار زیبا و شکیل ساخته شده و قطعا یک نماد فرهنگی برای کلان شهر مشهد است، اما برخی کاستی های موجود فعلی نگرانی هایی را درباره بهره برداری نصفه و نیمه از آن ایجاد می کند. مهم ترین نقص فعلی کتابخانه مشهد نبود سیستم گرمایشی استاندارد است، اتفاقی که سبب شده این ساختمان فعلا با بخاری های صنعتی و کپسول های گاز گرم شود؛ اقدامی خطرناک که هر لحظه ممکن است با یک حادثه ناگوار همراه شود.

یک مخزن و دیگر هیچ !
در کنار این نقص مهم، غیرفعال بودن سیستم اطفای حریق، فعال نبودن آسانسورها و باز بودن درهای ورودی آن از مشکلاتی است که حضور مردم در کتابخانه مشهد را با شرایط فعلی کاملا غیرمنطقی نشان می دهد بماند که کتابخانه مرکزی چهار طبقه مشهد فعلا فقط یک لابی برای ثبت نام دارد و یک مخزن در طبقه منفی یک برای امانت گرفتن کتاب، که هرچند می تواند در بهره برداری فاز اول قابل قبول باشد اما با شرایط ایمنی و زیرساختی موجود، بسته بودن همین بخش هم بهتر از باز بودن آن است.

دفتر فنی استانداری: مسئولیت بر عهده مدیر کل کتابخانه هاست
پیگیری موضوع از دفتر فنی استانداری با این پاسخ مدیر کل همراه است که نظر شورای فنی استانداری درباره این پروژه به مجری و بهره بردار ابلاغ شده و اگر شرایط خلاف آن حاکم باشد، مسئولیت بر عهده مدیر کل کتابخانه های عمومی به عنوان بهره بردار است. «مهدی سالیانی» تصریح می کند: در ابلاغیه شورای فنی مطرح شده بود که پروژه باید به طور کامل آماده بهره برداری شود و نظر ما همچنان همان است که اعلام کرده ایم. سالیانی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاح این کتابخانه در پانزدهم بهمن ماه نیز می گوید: به دلیل این که از قبل مهمانان خود را دعوت کرده بودند، با هماهنگی انجام شده مراسم برگزار شد، البته از نظر ما آن برنامه مراسم افتتاح نبود، بلکه فقط یک مراسم برای بازگشایی بود که اعلام شود پروژه در بخش عمرانی به پایان رسیده است و در کنار آن هم برخی خدمات جزئی مانند عضوگیری از مراجعه کنندگان انجام شود. مدیر کل دفتر فنی استانداری تصریح می کند: تاکید می کنیم که بهره برداری از این پروژه به صورت بخش به بخش و منوط به دریافت پایان کار و تکمیل تاسیسات زیرساختی از جمله مجوزهای آتش نشانی است و در شرایط فعلی اگر اقدامی در قالب بهره برداری از کتابخانه در حال انجام است، مسئولیت اش با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان است.

مدیر کتابخانه ها : ما هم دغدغه داریم اما ...
با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان به عنوان نهاد بهره بردار این پروژه نیز گفت و گو می کنم و حجت الاسلام والمسلمین «علی اکبر سبزیان» در این باره می گوید: مشکلاتی که فعلا در این پروژه وجود دارد، همان طور که دغدغه شماست، دغدغه ما هم هست و تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا هر چه زودتر آن ها را رفع کنیم. وی ادامه می دهد: پروژه کتابخانه مرکزی مشهد 23 سال روی زمین مانده بود و حالا طی چند ماه کار شبانه روزی خوشبختانه به سرانجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است، البته ما هم مشکلات فعلی آن را قبول داریم و به همین دلیل از پیمانکار خواسته ایم هر چه سریع تر و با اولویت بندی، کاستی های کتابخانه را برطرف کند. سبزیان می افزاید: قطعا مسئولیت اول درباره این پروژه بر عهده ماست و طبق وعده پیمانکار طی چند روز آینده سیستم گرمایشی و آسانسورهای کتابخانه نصب خواهد شد تا دغدغه اصلی درباره این پروژه رفع شود، اما فکر می کنیم بشود کتابخانه را با شرایط فعلی و با رعایت جوانب مدیریت کرد و مانع تعطیلی آن شد.
سبزیان درباره برخی گلایه های مراجعه کنندگان به کتابخانه مبنی بر حق عضویت 25 هزار تومانی برای یک سال یا پرداخت ماهیانه 500 هزار تومان برای استفاده از سالن های مطالعه VIP هم می گوید: هنوز دستورالعمل و آیین نامه رسمی برای هزینه های استفاده از بخش های مختلف کتابخانه از جمله بخش VIP تهیه نشده است و مبالغ گفته شده قطعی نیست، اما در کنار این که سالن عمومی را برای استفاده عموم علاقه مندان به صورت رایگان پیش بینی کرده ایم، نیازمند تامین بخشی از هزینه های این مرکز نیز هستیم. وی می افزاید: سالن های VIP مطالعه هم مخاطبان خاص دارد و با توجه به فراگیر شدن کتابخانه ها و کلاس های کنکور غیر استاندارد و غیرمجاز، که ما دستور شناسایی و سامان دهی آن ها را داریم، ایجاد فضای استاندارد در این زمینه نیز در دستور کار بوده که در کتابخانه مشهد پیش بینی شده است.

پیشگیری بهتر از فاجعه احتمالی
آن چه مشخص است این که همه به وجود مشکلات در کتابخانه مشهد اذعان دارند و بهره برداری از آن با شرایط موجود مورد تایید شورای فنی استانداری هم نیست. بنابراین قطعا منطقی نیست به دلیل برخی نگرانی ها از آسیب دیدن اعتماد عمومی مردم در خصوص بسته شدن موقت کتابخانه، پروژه را کج دار و مریز مورد بهره برداری قرار دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که خدای ناکرده به بروز فاجعه احتمالی منجر شود. این که مسئولان استان، امنیت و سلامت مراجعه کنندگان به کتابخانه را در اولویت قرار دهند و بهره برداری از آن را به چند ماه دیگر و تا زمان تکمیل همه زیرساخت ها موکول کنند، منطقی ترین اقدام خواهد بود که بدون شک مورد تایید همگان است و باید انجام شود.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کتابخانه مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید، ۲۷۱ پروژه مختلف انکشافی به ارزش بیش از ۳۴۰ میلیون افغانی در ولایت پروان به بهره برداری سپرده شده است.

این وزارت اعلام کرد این پروژه ها در ولسوالی‌های جبل‌السراج و سیدخیل ولایت ‎پروان به بهره‌برداری سپرده شده است.

به گفته این وزارت، پروژه‌های تکمیل‌شده شامل احداث سرک‌های کانکریتی، جغل‌اندازی سرک‌های قریه‌‌ها، حفر چاه‌های آب آشامیدنی صحی، ساخت کانال‌های آب زراعتی، پل‌ها و دیوارهای محافظتی می‌شوند.

گفتنی است که در ماه های پسین روند ساخت پروژه های کوچک در کشور از سوی حکومت و موسسات روی دست گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ارتقا شبکه بیتروان پیرسلمان
  • ۴۲۴ پروژه آموزشی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید
  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • عضویت ۴۰ هزار نفر در کتابخانه‌های لرستان
  • خراسان رضوی رکورددار طرح‌های عمرانی در کشور
  • عزم مسئولان برای افتتاح کتابخانه درجه یک دورود در دولت سیزدهم
  • کتابخانه درجه یک دورود در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • سالن ورزشی شهدای شهر فردوسیه پس از گذشت یک دهه به بهره برداری رسید
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری