Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@12:24:07 GMT

«در قفس: درباره‌ ابوالحسن صبا» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۸۶۴۴

«در قفس: درباره‌ ابوالحسن صبا» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه‌ زمرّد پژوهشی درباره‌ استادان و بزرگان تأثیرگذار تاریخ موسیقی ایران است که این‌بار جدیدترین کتاب این مجموعه با عنوان «در قفس» به «ابوالحسن صبا»، مدرس و استاد جاودان‌یاد موسیقی ایران، ویرتئوز یگانه‌ ویولن و سه‌تار اختصاص دارد که در ۲۸۸ صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

در تعریف واژه ویرتئوز نوشته‌اند که «از موسیقی دوران رومانتیک به بعد، توجه موسیقی‌دانان، آهنگسازان و شنوندگان آثار موسیقی به نوازندگان چیره‌دست و توانایی جلب شد که مهارت نوازندگی خود را در صحنه به علاقه‌مندان نشان می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوازندگان را ویرتئوز Virtuoso‌ می‌نامیدند.»

فرهود صفرزاده، پژوهشگر و نویسنده، درباره‌ این کتاب نوشته است: «ابوالحسن صبا آمیزه‌ای بود از اقبال خوش در داشتن خانواده‌ای فرهنگی و پدری دلسوز، استعداد ذاتی و نبوغ هنری، آموزه‌های سنتی و متجددانه‌ی موسیقی، شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، تجربیات اجتماعی دوران گذار از قاجاریه به پهلوی و انبوه آمال و آرزوها که وقایع عمرِ نه‌چندان بلندش شوربختانه مانع از کامیابی آرمانی او شد، اگرچه صبا بیش از قدر وسع کوشید. میدان علم و عملش در موسیقی هم وسیع و گسترده بود، هم ژرف و عمیق. او در اندیشه‌ احیا و نوآوری نیز بود. منتقدین صبا دچار یک درد مشترک بودند و هستند و آن عدم شناخت دقیق صبا و سطحی‌نگری درباره‌ی او و کارهای اوست. امیدواریم این کتاب، دید و شناخت بهتری از صبا فراهم آورد تا با دقت و انصاف بیش‌تری درباره‌اش بگویند و بنویسند.»

صفرزاده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر موسیقی ایران، پیش‌تر نیز دو کتاب «باد خزان: درباره‌ غلامحسین درویش» و «چرخ بی‌آیین: درباره‌ عارف قزوینی» را در مجموعه‌ زمرّد نشر فنجان منتشر کرده است که کتاب «باد خزان» در سال ۱۳۹۵ برنده رتبه‌ی سوم جایزه‌ دوسالانه‌ خانه‌ی موسیقی در بخش پژوهش شده.

همچنین این پژوهشگر تبریزی قصد دارد در آینده‌ نزدیک کتاب‌هایی درباره‌ی «علینقی وزیری» و «فراهانی‌ها» در قالب مجموعه‌ زمرّد منتشر کند.

چاپ اول «در قفس: درباره‌ ابوالحسن صبا»، کتاب سوم از مجموعه‌ زمرّد نشر فنجان، به قلم فرهود صفرزاده و با ویرایش محمد افتخاری در ۲۸۸ صفحه و تیراژ ‌هزار نسخه به قیمت ۴۲ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد خبر 4541002 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: ابوالحسن صبا موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها

کتاب «نقاشی قشنگ» برگرفته از حدیثی از امام رضا(ع) به قلم لعیا اعتمادی برای گروه سنی کودک از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) به نویسندگی لعیا اعتمادی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان از سوی انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار کتاب‌های کودک و نوجوان شد. این اثر یکی از جلدهای مجموعه 12 جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا(ع) است.

نویسنده کتاب حاضر داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می‌دارد» نوشته که در کتاب عیون اخبار‌الرضا ذکر شده است.

ماجرای داستان «نقاشی قشنگ» در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی  می‌شود.

نامه‌هایی به خدا کتاب شد

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: نقاشی‌اش خیلی قشنگ بود! گل‌های قرمز و صورتی برگ‌هایشان را بالا آورده بودند. پروانه‌ها هم مثل فرشته‌ها بالای سر آنها می‌چرخیدند و خوشحالی می‌کردند. وقتی نقاشی مائده را دیدم، این فکر به ذهنم آمد و به او گفتم: «خوش به حال گلهایت! حتما از اینکه پروانه‌ها مثل فرشته‌ها بالای سرشان میچرخند، خیلی خوشحال هستند!» مائده با تعجب نگاهم کرد و پرسید: «پروانه‌ها مثل فرشته‌ها بالای سر آنها می‌چرخند؟» آن وقت مرا نگاه کرد و خندید. بعد از آن روز دیگر حرف نزد.

کتاب «نقاشی قشنگ» در 24 صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت 40 هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات به‌نشر را مشاهده و خریداری کنند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد