Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@03:27:21 GMT

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۸۷۶۰

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه موضوع حق التدریس‌ها مصیبتی شده است گفت: نماینده‌ها هم طرح‌هایی را تصویب و فشار می‌آورند حق التدریسی ها و نهضتی‌ها استخدام شوند. حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم بشوند. به چه دلیل یک نهضتی باید به آموزش و پرورش بیاید؟ دلیلی ندارد در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینها آفت‌هایی برای تأمین نیروی انسانی است.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل در نشست "هم‌اندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) "با موضوع "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالش‌ها و راهبردها" که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه خوب بود مدرسه دارالفنون تعطیل نمی‌شد و در قالب مدرسه به فعالیتش ادامه می‌داد گفت: مدرسه تراز انقلاب اسلامی یعنی چه؟ باید آن را تعریف کنیم. یک آرمان گرایی منطقی در این عنوان دیده می‌شود، البته بسیار مهم است که آرزوهای بزرگ داشته باشیم.

وی افزود: بنده پرسشی در زمینه اجرای سندتحول بنیادین مطرح می‌کنم، "محتوای سند همان مبانی اسلامی آموزشی و تربیتی است، اکنون هفت سال از تصویب آن گذشته است، چه میزان از سند تا کنون اجرا شده است؟ ".

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه دو راهکار وجود دارد: یک راهکار اجرای همزمان و یکباره و راهکار دوم اجرای برنامه‌ها طبق اولویت بندی است گفت: بنده حدس می‌زنم آموزش و پرورش اکنون توان اجرای جبهه‌ای، گسترده و همزمان سند تحول را ندارد. مسلماً مشکلاتی وجود دارد و کمبود نیرو هم وجود دارد.

حدادعادل ادامه داد: راه دیگر این است که از میان موضوعات مهم یکی را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شویم و بتدریج پیش برویم که به اعتقاد بنده آن موضوع مهم برای اصلاح آموزش و پرورش، تربیت معلم است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز تربیت معلم برای تربیت نیرو از قبل انقلاب گفت: بعد از انقلاب با وزارت علوم درگیر بودیم و مراکزی که باید برای ما نیرو تربیت می‌کردند در اختیار وزارت علوم قرار داشت. ما معتقد بودیم تربیت معلم قلب کشور است اما برای آنها مانند دانشگاه‌های دیگر بود و لاغر و نحیف باقی مانده بود. بسیار تلاش کردیم تا مانند وزارت بهداشت، دانشگاه تربیت معلم زیرمجموعه آموزش و پرورش بیاید. در نهایت طرحی تدوین و مجوز دانشگاه فرهنگیان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم اما اکنون جایگاه دانشگاه فرهنگیان کجاست؟.

حدادعادل افزود: طبق آمار مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند. فکر نمی‌کنم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای این چهار سال بیشتر از ۷۰ هزار تا باشد. می‌گویند کمبود نیروی باقی مانده را از طریق جذب لیسانسه‌های دانشگاه‌های دیگر تأمین کنید و یکسال برایشان دوره آموزشی بگذاریم. بنده هم مخالفم اما چاره‌ای نیست.

وی ادامه داد: اما سال‌های گذشته آنقدر تعلل بین دستگاه‌ها شد که پذیرفته شدگان به جای یکسال، یک ماه دوره دیدند و شد همان حق التدریسی قدیم که از خیایان نیرو می‌گرفتند و می‌گفتند برو سرکلاس و طوری کار را سمبل کردند. با چنین تربیت معلمی به مدرسه تراز انقلاب اسلامی می‌رسیم؟.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه از آن سو حق التدریس مصیبتی شده است عنوان کرد: نماینده‌ها هم طرح‌هایی را تصویب و فشار می‌آورند حق التدریسی ها و نهضتی‌ها استخدام شوند. حق التدریس ها نمی‌توانند معلم بشوند. به چه دلیل یک نهضتی باید به آموزش و پرورش بیاید؟ دلیلی ندارد در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم. اینها آفت‌هایی برای تأمین نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: ما تربیت نیرو را رها کرده‌ایم و می‌خواهیم سراغ امور دیگر برویم در حالی که اینگونه، شدنی نیست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حق التدریسی معلم عادل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن ضمن تبریک پیروزی سپاه پاسداران اظهار کرد: آنچه که مساله جدی ماست موضوع تمرکز بر قرآن است؛ تاکید می‌کنم در قرآن تمرکز کنیم و آن را اولویت دهیم.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت در حوزه قرآن کارهای مهمی انجام داد؛ یکی از کارهای بسیار راهبردی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی بیان کرد: آموزش و پرورش برای مهر ۱۴۰۳ از بین قرآنی‌ها بدون آزمون، دانشجو معلم می‌گیرد بجز قرآنی‌ها فرهنگی‌ها، ورزشی‌ها و هنری‌ها نیز جذب دانشگاه می‌شوند اما تمرکز بر جذب حافظان و قاریان قرآن است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته سال ساماندهی مهدکودک‌ها بود سازمان تعلیم و تربیت کودک تأسیس شد تا این امر ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت‌های موجود نیز مورد تاکید است؛ معاونت پرورشی و فرهنگی سازوکار بهره مندی از ظرفیت‌های مؤسسات قرآنی را برای برگزاری کلاس‌های روخوانی، تربیت حافظ و قاری قرآن همچنین انتقال مفاهیم فراهم کند.

صحرایی گفت: کارگروه‌های ۴ گانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن حداقل ماهی یک بار جلسه برگزار کند تا فعالیت‌ها پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح اتقان تصریح کرد: طرح اتقان نیاز به پشتوانه دارد؛ آموزش و پرورش برای اجرای طرح‌های قرآنی باید همراهی شود اما همچنان آموزش و پرورش قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی شده است که باید این موضوع رفع شود.

وی اظهار کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی برنامه اجرایی طرح اتقان را برای حداقل ۱۵ استان و برای ۵ استان در حال اجرا، با همکاری دانشگاه فرهنگیان و ۳ معاونت ابتدایی، پژوهش، توسعه و منابع تهیه کند اتقان باید به رتبه بندی وصل شود.

صحرایی افزود: دوره‌های تأمین مدرس قرآن در اولویت باشد زیرا بسیار مهم است. طرح مسطورا نیز از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم در حوزه حفظ موضوعی قرآن است آموزش و پرورش باید به جایی برسد که نیم میلیون نفر از معلمان در این طرح شرکت کنند.

به گفته وی تاکنون ۴۵۰ هزار نفر در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.

صحرایی اضافه کرد: دنبال ساختن مدرسه کنار مدرسه نباشیم، مدارس موجود را تقویت کنیم؛ این دیدگاه مقام معظم رهبری نیز است. درب مدارس به سوی مؤسسات قرآنی باز می‌شود تا سواد عمومی قرآن کشور تقویت شود.

کد خبر 6081266 علی قدمی

دیگر خبرها

  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • آغاز ساخت ۵۰ فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است
  • کهگیلویه و بویراحمد، پیشرو در اجرای طرح‌های قرارگاه عدالت تربیتی 
  • رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی
  • تجهیز ۳۰ مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی