Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-28@12:21:37 GMT

احتمال فوران آتشفشان در سیاره مریخ

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۹۶۹۴

احتمال فوران آتشفشان در سیاره مریخ

رکنا: به دنبال شناسایی یک دریاچه بزرگ در زیر سطح یخ زده قطب جنوب سیاره مریخ در سال گذشته، گمانه زنی ها در مورد احتمال فعالیت آتشفشانی در این سیاره افزایش یافته است.

به گزارش نیواطلس، بررسی های ناسا نشان می دهد که احتمالا یک منبع گرمای بزرگ در زیر منطقه قطب جنوب سیاره مریخ وجود دارد که باعث شده آب دریاچه زیرزمینی مریخ مایع باشد و لذا می توان نتیجه گرفت که سیاره یادشده هنوز دارای آتشفشانی فعال است که ممکن است در آینده فعالیت هایی از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقاتی که ناسا در این زمینه انجام داده حاکیست دریاچه یادشده در عمق ۱.۵ کیلومتری سیاره مریخ قرار دارد و طول آن به ۲۰ کیلومتر می رسد. البته آب این دریاچه دارای مقدار زیادی سدیم، منیزیم و نمک های کلسیم بوده و لذا برای آشامیدن مناسب نیست.

پیش از این تصور می شد نمک زیاد موجود در این آب باعث یخ نزدن آن شده، اما محققان همواره بر این باور بودند که نمی توان این موضوع را به طور کامل به وجود نمک نسبت داد و باید یک منبع گرمای در این زمینه نقش داشته باشد.

دانشمندان ناسا قبلا تصور می کردند مریخ از چندین میلیون سال قبل از نظر آتشفشانی غیرفعال شده است. اما شناسایی دریاچه مایع در زیر قطب جنوب آنها را به این نتیجه رسانده که سیاره مذکور حداقل در ۳۰۰ هزار سال قبل شاهد فعالیت آتشفشانی بوده و احتمال تکرار این مساله وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: آتشفشان سیاره قطب جنوب مریخ شناسایی عکس قتل زن فیلم دختر زن جوان پسر جوان پل تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۰۹؛هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان

سازمان هواشناسی از بارش باران، برف و وزش باد طی ۵ روز آینده خبر داد و برای ۱۰ استان هشدار آب‌گرفتگی معابر و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در نیمه غربی اصفهان، جنوب یزد، شرق لرستان، شمال فارس، برخی مناطق چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات کرمان و برخی مناطق شرق و شمال شرق رگبار باران،‌گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

فردا جمعه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، برخی مناطق استان‌های یزد، کرمان، جنوب اصفهان، شنبه در برخی مناطق استان فارس، چهارمحال و بختیاری،‌ کهگیلویه و بویراحمد، و مناطقی از آذربایجان شرقی و اردبیل و یکشنبه آینده در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، برخی مناطق کرمان و ارتفاعات البرز بارش روی می‌دهد.

 دوشنبه هفته آینده 13 فروردین بارش‌ها در غرب و شرق سواحل دریای خزر ادامه دارد. طی سه  روز آینده در شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است. خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طی دو روز آینده مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی جدید از سمت شمال‌غرب، تداوم فعالیت سامانه قدیم در نیمه‌شرقی و در نواحی مستعد ناپایداری‌های همرفتی

زمان پایان: جمعه 1403/01/10

نوع مخاطره: بارش باران، در ارتفاعات و نواحی سردسیر برف، در نقاط گرمسیر با رعدوبرق، وزش بادشدید، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها همراه با مه

منطقه اثر:

پنجشنبه 1403/01/09: لرستان، مرکزی، اصفهان، یزد، ارتفاعات مازندران، جنوب خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شمال فارس، شمال غرب کرمان.

جمعه 1403/01/10: شرق اصفهان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1403/01/10

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه 1403/01/09: بوشهر، کرمانشاه، ایلام، شمال اصفهان.

جمعه 1403/01/10: شرق سمنان، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، باغی و زراعی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: پنجشنبه 1403/01/09

زمان پایان: جمعه 1403/01/10

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای تا 32 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا 1.7 متر و دور از ساحل بیش از 1.7 متر

منطقه اثر:

پنجشنبه 1403/01/09 و جمعه 1403/01/10: مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب استان بوشهر و استان هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۰۹؛هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان
  • عکس ناسا از شیراز که ایرانی‌ها را خوشحال می‌کند
  • پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور در سایه نبود سامانه‌های پایش
  • پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور
  • فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند (فیلم)
  • فیلم| فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند
  • (ویدئو) فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند
  • فعالیت دریایی در خزر ممنوع شد
  • اگر همۀ آتشفشان‌های زمین با هم فوران کنند چه می‌شود؟
  • احتمال افزایش خروجی سد دز