Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:03:15 GMT

صدور ۹۶۵ کیفرخواست از آغاز اعتراضات مردمی در سودان

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۹۷۵۹

صدور ۹۶۵ کیفرخواست از آغاز اعتراضات مردمی در سودان

گزارش‌های رسمی در سودان افشا کردند، تعدادد کسانی که از زمان آغاز اعتراضات مردمی در این کشور برای آنها ابلاغیه کیفری صادر شده به ۹۶۵ تن می‌رسد.

به گزارش ایسنا، اعتراضات مردمی سودان از ۱۹ دسامبر گذشته آغاز شدند و امروز (چهارشنبه) وارد هفته نهم خود می‌شود. این اعتراضات بیش از ۳۰ شهر سودان را شامل شده و با حرکت‌های اعتراضی، تحصن‌ها و اعتصاب‌هایی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز خدمات مطبوعاتی سودان، نزدیک به ادارات امنیتی به نقل از گزارش‌هایی رسمی اعلام کرد، این افراد به موجب قانون کیفری، با اتهاماتی در رابطه با شرکت در تظاهرات و تشویق به آن، شورش و مختل کردن امنیت عمومی و آزار عمومی مواجه شدند.

این مرکز افزود: تحقیقات درباره موارد فوتی برخی استان‌ها ادامه دارند.

طبق آمارهای دولتی در جریان اعتراضات در سودان ۳۱ تن کشته شده‌اند اما مخالفان در این کشور می‌گویند تعداد فوتی‌ها به بیش از ۵۰ تن می‌رسد.

طبق گزارش‌های یاد شده، استان خارطوم بیشترین تعداد ابلاغیه‌های کیفری را در میان ۱۱ استان سودان داشته و تعداد ابلاغیه‌های صادر شده برای ساکنان این استان به ۱۱۳ مورد می‌رسد.

بر اساس این گزارش‌ها، دادگاه‌های سودان به تعداد زیادی از این ابلاغیه‌ها رسیدگی کرده و احکامی از جمله حبس و جریمه نقدی برای ۶۵ متهم و حکم برائت برای ۱۶ متهم صادر شده و ده‌ها متهم دیگر را با ضمانت و تعهد کتبی آزاد شده‌اند.

نیروهای امنیتی سودان روز سه‌شنبه در حالی که اعتراضات ضد دولتی در این کشور به هفته هشتم خود رسید، ۱۴ تن از استادان دانشگاه را که بیرون دانشگاه خارطوم برای اعتراض تجمع کرده بودند، بازداشت کردند.

به گفته شاهدان عینی، پزشکان نیز بیرون محوطه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در خارطوم و دیگر شهرها در اعتراض به دولت عمر البشیر، رئیس جمهور سودان تجمع کردند.

اتحادیه‌ها، دانشجویان و فعالان گروه‌های مخالف و نیز دیگر گروه‌ها در پی بروز مشکلات اقتصادی در اعتراضات تقریباً هر روزه‌ای که از ۱۹ دسامبر در سودان آغاز شده، شرکت کرده‌اند.

در شبکه‌های اینترنتی تصاویری از این اعتراضات منتشر شده که افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی مانند "آزادی، عدالت و صلح" و "نه به قتل و شکنجه تظاهرکنندگان" و دیگر شعارها نوشته شده بودند.

عمر البشیر در سخنرانی که در نشست پشت درهای بسته سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا داشت، تاکید کرد که مردم سودان از حق خود برای داشتن آزادی بیان طبق قانون برخوردار هستند.

رئیس جمهور سودان با اشاره به اینکه کشورش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود، پیش‌بینی کرد که "پس از برقراری صلح در سراسر سودان، شاهد حضور گسترده احزاب سیاسی در این انتخابات باشیم. "

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۹۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از ۲۰ میلیارد در یزد

بنابراعلام پایداد، کیفرخواست بخشدار سابق و سرپرست اداره صمت یکی از شهرستان‌های استان یزد درباره ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۳ عدد سکه بهار آزادی به عنوان رشوه و بیش از ۱۳ میلیارد ریال پولشویی صادر شد.

حسب گزارش واصله مبنی بر وقوع جرایمی از جمله ارتشا و پولشویی، دستور قضایی صادر و موضوع جهت بررسی تخصصی به اداره کل اطلاعات استان یزد ارسال شد و در نهایت پس از دستگیری و بازداشت متهمین و تکمیل تحقیقات، در خصوص بخشدار سابق و سرپرست اداره صمت شهرستان و همدستان آنها، به اتهامات ارتشاء، تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی، کیفرخواست صادر و متعاقب آن دستور تعلیق کارمندان مربوطه نیز صادر شد.

متهمین برای دریافت سهام یک معدن به عنوان رشوه، ابتدا اقدام به انتقال سهام به شرکتی خصوصی کرده و سپس اعضای شرکت مذکور را تغییر داده اند.

پس از آن از طریق واسطه، سهامدار این معدن شده اند و بدین شیوه مرتکب بزه پولشویی شده اند. شناسایی و برخورد با این گروه باشکایت سازمان صمت یزد اغاز شد.

با ارسال پرونده به دادگاه کیفری دو یزد، نماینده دادستان یزد در محاکم بدوی و تجدید نظر به عنوان مدعی العموم پیگیر احیای حقوق از دست رفته مردم با اقداماتی از جمله ضبط اموال (سهام) موجود است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آغاز به کار نوزدهمین رویداد ملی جامعه‌پرداز در گلستان
  • کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از ۲۰ میلیارد در یزد
  • چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟
  • جایگاه سوم چهارمحال و بختیاری در صدور پرونده‌های الکترونیکی
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات
  • توسعه بخش‌ درمانی کلینیک امام حسن مجتبی(ع) همدان در هفته سلامت
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت