Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- یک حقوقدان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروز رأی صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری درباره شکایت ایران اعلام می شود و اینکه دیوان چطور به انشای بلندبالای آمریکایی ها که در دیوان مطرح شد پاسخ دهد، سرنوشت ساز است.

پوریا عسگری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: جلسه امروز دیوان بین المللی دادگستری مهم است از این جهت که اگر صلاحیت اعلام نشود در واقع بدین معنا است که شکایت ایران رد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: رأی امروز، یک رأی صلاحیتی است و امروز مشخص می شود که آیا دیوان صلاحیت دارد که به پرونده دو میلیارد دلاری شکایت ایران از آمریکا رسیدگی کند یا خیر.
این حقوقدان یادآور شد: خلاصه پرونده این است که آمریکایی ها رأیی صادر کردند که مقداری از اموال ایران را که به طور خاص سهم بانک مرکزی در آن زیاد است، بلوکه کردند تا به قربانیان پرونده معروف پیترز و انفجار بیروت بدهند البته ایران نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض دارد و معتقد است که این اقدام نقض معاهده مودت ایران و ایالات متحده آمریکا است که آمریکا از آن خارج شده اما به هر حال این معاهده فعلا لازم الاجرا است.
عسگری افزود: اگر امروز رأی صلاحیت دیوان برای ورود به ماهیت دعوا صادر شود، ایران در دادخواست خود اصل دعوا را مطرح کرده است و طبعا به طرفین خواهد گفت تا در زمان معینی لوایح ماهیتی خود را ارائه دهند و بعد از تبادل لوایح جلسه استماع دعوای اصلی توسط دیوان بین المللی دادگستری برگزار خواهد شد. فرایند رسیدگی به دعوای اصلی در کوتاهترین زمان سه سال خواهد بود.
وی ادامه داد: ایرادهایی که آمریکایی ها به ایران گرفتند ایرادهای محتوایی بود و گفتند ایران از عهدنامه مودت سوء استفاد می کند و مدعی بودند که ایران اقدامات تروریستی انجام می دهد.
عسگری گفت: نمی توانیم درباره رأی دیوان پیش بینی داشته باشم اما می توانیم خوش بینی داشته باشیم که به هر حال ایرادهای صلاحیتی که آمریکایی ها مطرح کردند با توجه به دفاعیات تیم حقوقی ایران مورد نظر دیوان قرار نگیرد و صلاحیت دیوان برای رسیدگی ورود به ماهیت دعوا مشخص شود.
جلسه دیوان بین المللی دادگستری ساعت پنج و 30دقیقه چهارشنبه به وقت تهران آغاز می شود.
اجتمام * ٣٢٢٩ * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي لاهه ديوان بين المللي عسگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۱۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبر فرهنگی چاپ و رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» نوشته علی‌اکبرفرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران که توسط انتشارات علمی فرهنگی روانه بازار نشر شده است، رونمایی شد.


پروفسور فرهنگی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی بخاطر حضور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه گیلان، درباره کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران» گفت: این کتاب حاصل بیش از ۵۰ سال مطالعات من بوده است که در شش جلد فیش‌برداری شده بود و سه جلد آن تقدیم ناشر شده است. اکنون جلد اول و دوم کتاب چاپ شده است و جلد سوم آن درحال چاپ است و هم‌اکنون درحال نگارش جلد چهارم آن هستم که در آن تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان سالاری در ایران آمده است.


وی به توضیحاتی پیرامون این کتاب پرداخت و افزود: در جلد اول کتاب، یک‌سری از مباحث نظری دیوان‌سالاری را مطرح کرده‌ام که سرزمین ما بیش از سه‌هزار سال تاریخ مدون دارد و تاریخ دیوان‌سالاری قبل از اسلام، اوایل اسلام، دوره پیامبر (ص) و خلفای راشدی به تحریر در آورده شده است. در جلد دوم نیز دوره خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس نگاشته شده است.


این استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: ردپای ایرانیان بعد از دوره خلفای بنی‌امیه و بنی عباس که به‌مدت ۵۰۰ سال طول کشیده است، در اداره مملکت وسیع اسلامی از مرز‌های چین تا قلب اروپا مهم و برجسته است.


این مراسم به همت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت سال ۵۰-۱۳۴۹ دانشگاه گیلان (مدرسه عالی مدیریت گیلان) برگزار شد.
گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی (متولد ۱۳۲۱-طالقان) در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده است.

دیگر خبرها

  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • رئیس‌کل جدید دادگستری سیستان و بلوچستان معرفی شد
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند
  • نتانیاهو دست به دامن آمریکا و انگلیس شد
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)
  • در دادگاه مطبوعات امروز چه گذشت؟
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند
  • شکایت سازمان بازرسی کل کشور از شورای شهر تهران
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (3 اردیبهشت)