Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-19@05:39:59 GMT

فرار مغزها بزرگترین معضل جامعه نخبگان کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۳۲۴۴

فرار مغزها بزرگترین معضل جامعه نخبگان کشور

  انقلاب اسلامی ایران پرفروغ تر از همیشه و با صلابت مثال زدنی چهلمین سالگرد خود را جشن گرفته و وارد دهه پنجم شده است. در طی این مدت فراز و نشیب های بسیاری برای مردم و مملکت ایران رقم خورده و چه بسیار روزها و خاطرات تلخ و شیرینی که در اذهان عموم مردم مانده است اما نه تلخی ها و شسکت ها باعث سرخوردگی و ناامیدی شده و نه شیرینی ها و پیروزی ها باعث خیالاتی شدن مردم ایران شده است و همگان با عزمی جزم برای پیشرفت انقلاب در تلاش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، استان فارس نیز همپای سایر نقاط کشور ، پیشرفت های محسوسی در عرصه های گوناگون صنعتی ، علمی ، پزشکی ، فرهنگی ، عمرانی ، امور زیر بنایی و کشاورزی را تجربه کرده است .

استان فارس با وسعت حدود 124 هزار کیلومتر مربع حدود 4 میلیون و 600 نفر جمعیت دارد و به دلیل پتانسیل های بالقوه‌ و بالفعل پزشکی ، پزشکان حاذق، تکنولوژی بروز از جایگاهی برتر در حوزه پزشکی برخوردار است .

به مناسبت ایام نورانی دهه فجر انقلاب اسلامی به گفتگو با احمدرضا قاسمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس نشستیم که در ادامه خواهید خواند.

نقش مردم در این انقلاب و پیشبرد آن از نظر شما چگونه بوده است؟

قاسمی: ملتی که برای اهداف عالیه انقلاب کردند، امروز پس از چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی انتظار دارند که برخی از چالش ها و مسائل زندگی آن ها مرتفع گردد. بدیهی ست که دشمن مسئله اقتصادی را پاشنه آشیل ایران اسلامی دانسته و از این طریق درصدد است تا با تحریک برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ما و همچنین  سرمایه گذاری بر روی عوامل فریب خورده و ساده لوح داخلی هم برای رسیدن به اهداف خود استفاده نموده تا کشور را تحت فشارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی خود قرار دهد و مردم را نسبت به انقلاب، ارزش ها و دستاوردهای آن دلسرد نماید.

 ** دشمنان این مرز و بوم همیشه و با هر ترفندی سعی بر منحرف کردن انقلاب دارند و مردم را از انقلاب دور نمایند، نظر شما چیست؟

این یک امر بدیهی ست که مردم نسبت به گذشته هوشیارتر و آماده تر هستند و خیال باطلی بیش نیست که این انقلاب از اهداف و جدیت خود و پشتوانه مردمی اش که بسیار متفاوت از سایر انقلاب های دنیاست، کوتاه بیاید و علت آن روح، اعتقاد و تدینی ست که در رگ های آن جاری می باشد.

 ** مهم ترین معضل امروز کشور از نظر شما چیست؟ برای حل آن چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

طبق تاکیدات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در حوزه اقتصادی بوده، و رعایت حال مردم در مسئله معیشت بسیار را بسیار مهم دانسته اند و راه حل این موضوع را اقتصاد مقاومتی که ریشه و پایه از درون دارد، می دانند.

در بحث اقتصاد مقاومتی بلاشک اولویت با اقتصاد دانش بنیان است که به معنای اقتصادی با پایه های علمی، اقتصادی که با چرخه تولید علم و گسترش آن مفهوم پیدا می کند و علمی که در اینجا تحصیل می شود، تنها بر مفهوم پول نخواهد بود.

بزرگترین، عظیم ترین و گران بهاترین ثروت، نیروی انسانی متعهد و متخصص است که امروزه در قالب شرکت های دانش بنیان در حوزه های تخصصی گردهم آمده اند تا بتوانند دین خود را به امام راحل، شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ادا کنند.

 ** چرا شرکت های دانش بنیان آنچنان که باید و شاید پیشرفته نداشته اند؟

قطع به یقین زیرساخت هایی برای شرکت های دانش بنیان لازم می باشد که متاسفانه تاکنون آنچنان که باید و شاید و و درخور این جوانان باشد، مهیا نشده است و این مهم ترین دلیل عدم پیشرفت آنچنانی شرکت های دانش بنیان بوده است.

 ** به عنوان مسئولی که روزانه با تعداد زیادی از نخبگان و مخترعین سروکار دارید، مهم ترین معضل جامعه نخبگان را چه می دانید؟ علت این مشکلات چه چیزهایی می باشد؟

اگر به درستی به جامعه نخبگان کشور نگاه کنیم، فرار مغزها که یکی از مهم ترین معضلات جامعه علمی کشور می باشد، نه به دلیل عدم باور جوانان به کشور و آرمان های آن است، بلکه ریش در عدم باور و بی توجهی مسئولین به خرد و توان این جوانان  منجر به دلخوری و ترک کشور می گردد.

 ** وظیفه مسئولین و مدیران برای جلوگیری از فرار مغزها و استفاده از ظرفیت این افراد در داخل کشور چیست؟

امروز حمایت و هدایت جوانان ایرانی یک وظیفه و تکلیف می باشد که بر عهده مسئولین و مدیران گذاشته شده است؛ در حالیکه بسیاری از مدیران رفتاری کاملا کاریکاتوری و مصنوعی دارند.

باید با حمایت و هدایت جوانان توانا، متعهد و متخصص ایرانی زمینه های شکوفایی و اعتماد به نفس را در آن ها پرورش داد و به عرصه ظهور رساند.

خیانت بزرگی ست که اگر توانایی ها و فعالیت های این جوانان را در شرکت های دانش بنیان نادیده بگیرند، اگر مسئولی به دلیل منافع شخصی دست رد به سینه جوان ما بزند، خیانت است.

 ** شما و سازمان مربوطه چه نقشی در رفع مشکلات نخبگان، مخترعین و محققان به ویژه در بحث فرار مغزها و سرخوردگی هایی که برای آنان پیش می آید، دارید؟

تلاش ما در سازمان علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس حمایت قاطعانه از جوان ایرانی ست که این حمایت ها در زمینه های مادی و معنوی و ارزش قائل شدن برای آن ها ، برای تخصص و تعهدشان به این مردم و مرز و بوم و حضور در پایگاه های علمی، مراکز رشد، خانه نخبگان و ... می باشد که با حمایت و هدایت سازمان بسیج علمی، حرکت علمی استان را به سوی جلو سکان داری می کند.

اگر مسئولین همدلی و هم افزایی بیشتر در فعالیت ها و کارها داشته و از کار تکی و جزیره ای بپرهیزند، قطعا می توان انتظار یک جهش علمی، تخصصی را در سطح استان، کشور و حتی جهان را داشت.

 دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصتی مغتنم برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف است .

دستاوردهایی که پردازش آن در چهلمین بهار انقلاب اسلامی با هدف تبیین چشم اندازهای نظام جمهوری اسلامی بیش‌ از پیش احساس می شود .

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور به همراه جمعی از مدیران این سازمان با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت گو کردند.

رییس جامعه مدرسین حوزه در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عملیات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران بر علیه رژیم صهیونیستی ابراز کرد: پیروزی افتخار آفرین نیروهای مسلح در مقابل جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سالی سر شار از عافیت، سلامتی، اقتدار و موفقیت در عرصه‌های مختلف را در پیش داشته باشیم.

نباید حتی قطره‌ای نفت، خام فروشی شود

وی نفت را ثروتی خدا دادی توصیف کرد و اظهار کرد: باید با بهره گیری از مالیات و خودداری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، به گونه‌ای که حتی قطره‌ای نفت، خام فروشی نشود، زمینه را برای استفاده نسل‌های آینده از این نعمت فراهم کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به ضرورت استفاده از مالیات به عنوان یک منبع درآمدی خاطر نشان کرد: دولت ناگزیر است بخشی از هزینه‌ها را از طریق مالیات تأمین کند؛ اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای و عمل بر اساس یک شاخص واحد است.

با فرهنگ سازی و اخذ صحیح مالیات، زمینه رضایتمندی مردم فراهم شود

وی تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی و اخذ صحیح مالیات، زمینه رضایتمندی مردم فراهم شود؛ چرا که نظام ما بر خلاف دیگر کشورها در صدد تعامل واقعی با مردم است و لذاست که نوع کار ما نیز با دیگر کشورها متفاوت است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: باید عمدتاً تمرکز شما بر روی موارد فرار مالیاتی باشد و مصارف مالیات در شهرهای مختلف نیز برای مردم به خوبی تبیین شود.

وی با تقدیر از برقراری میزهای خدمت در مصلی‌های نماز جمعه گفت: میزخدمت در مصلی‌ها کار بسیار خوبی است؛ چرا که مسئولین در یک فضای خوبی با مردم تعامل می‌کنند و از این طریق بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

مشارکت مردم می‌تواند در همه عرصه‌ها راهگشا باشد

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با یادآوری شعار سال افزود: اگر در جامعه میان مسئولین و مردم همدلی وجود داشته باشد، علی رغم همه عناد و دشمنی دشمنان، مشکلات حل خواهد شد؛ چرا که مشارکت مردم می‌تواند در همه عرصه‌ها راهگشا باشد.

وی خطاب به مسئولین ادامه داد: تمام تلاش دشمن فاصله انداختن بین مردم و مسئولین است. بنابراین هر چه با عملکرد خود این فاصله را کم کنید، توسعه، عمران و آبادانی کشور را به همراه خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه، محمدهادی سبحانیان، رییس سازمان مالیاتی کشور، گزارش مختصری از عملکرد این سازمان ارائه کرد.

وی با اشاره به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی تا حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های کشور ابراز داشت: تمرکز ما بر مؤدیان بزرگ مالیاتی است و به سرعت به سمت هوشمند سازی، و سیستمی کردن نظام مالیاتی می‌رویم.

معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر لزوم تبیین مصارف مالیات برای مردم افزود: مالیات بیش از ۵۰ درصد مؤدیان خُرد صفر بوده است و ۴۰ درصد نیز زیر ۲۰ میلیون تومان در سال.

وی ابراز داشت: مردم باید از پرداخت مالیات رضایت خاطر داشته باشند؛ لذا باید رسانه‌ها کمک کنند تا گزارش اموری که مالیات‌ها صرف آن شده‌اند به گوش مردم برسد.

کد خبر 6082208

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری متقاضی شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • رئیسی: هر تعرضی به خاک ایران پاسخی پشیمان‌کننده در پی دارد
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۵ سال توفیقات فراوانی داشته است
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • پیام حضرتعالی مایه دلگرمی و اطمینان خاطر جامعه کشتی است
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • مدیران گره‌گشای مشکلات مردم باشند