Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@18:46:02 GMT

ماجرای عکس‌جنجالی در توئیت‌ترامپ علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۳۴۸۵

ماجرای عکس‌جنجالی در توئیت‌ترامپ علیه ایران

عکاس ایرانی عکس معروفی که در جریان ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ در ایران منتشر شد، به توییت ترامپ درباره چهل سالگی انقلاب ایران واکنش نشان داد. آفتاب‌‌نیوز : یلدا معیری، عکاس ایرانی، از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل استفاده از یکی از عکس‌هایش در کنار توییت فارسی و جنجالی ترامپ انتقاد کرده است.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خانم معیری با انتشار عکس مشهور خود از اعتراضات دی ماه سال ۱۳۹۶ در صفحه اینستاگرامش نوشته است "دیدن این عکس در پشت توییت آقای ترامپ و مصاحبه مطبوعاتی آقای پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و هر سیاستمدار آمریکایی بزرگی، شرمندگی زیادی به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه ۲۲ بهمن، در اولین توییت خود به زبان فارسی مدعی شد"رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند." محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتی با استفاده از عبارت "چهل سال شکست" به زبان انگلیسی، سیاست‌ها و انتخاب‌های آمریکا را در چهار دهه اخیر موجب ناکامی این کشور دانست.
ترامپ در توییت خود از یکی از عکس‌های مشهور اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ استفاده کرده و روی آن عکس محتوای توییت خود را به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

یلدا معیری، عکاس این عکس به زبان فارسی و انگلیسی در اینستاگرام نوشته: "این عکس را یک سال پیش در روز ٩ دی ماه در جریان اعتراضات مردمی در دانشگاه تهران گرفتم و بخاطر ترس از دستگیری و مشکلات امنیتی که ممکن بود برای خودم و خانواده ام پیش بیاید ٦ ماه هویت عکاس را مخفی نگاه داشتم." او انتشار گسترده عکس در رسانه‌های جهان و تبدیل آن به "نمادی از آزادگی و حریت" را باعث افتخار خود دانسته است. اما از آقای ترامپ به دلیل استفاده از آن انتقاد کرده و نوشته "به عنوان یک ایرانی که هر روز و هر روز بیشتر از تحریمهای ایالات متحده آسیب می بیند، بخاطر تفاوت قیمت ارز و پول ملی قادر به مسافرت به کشورهای همسایه هم نیست و به دلیل قانون منع مسافرت آقای ترامپ سالهاست از دیدار پدر و مادرش محروم مانده است" از انتشار این عکس در آن توییت احساس شرمندگی دارد.خانم معیری گفته این عکس "از مردم ایران و برای مردم ایران گرفته شده است و نباید توسط هیچکس دیگری مورد سواستفاده قرار بگیرد."
به نوشته بی بی سی، عکس یلدا معیری در آژانس‌های عکس بین‌المللی قابل دسترسی است و به نظر می‌آید اظهارنظر او درباره حق استفاده از عکس بیش از آنکه به کپی رایت عکس مربوط باشد، جنبه اخلاقی دارد.
یلدا معیری همچنین در گفتگوی تلفنی به یورونیوز گفت: «عکسی را که من در جریان اعتراض دانشجویان به وضعیت اقتصادی روز ۹ دی ۹۶ در دانشگاه تهران گرفتم، ترامپ در توییت خودش کار کرده؛ در حالی که درخواست ویزای آمریکای من بر اساس قانون خودش تاکنون دو بار رد شده است.»
یلدا معیری که متخصص عکس گرفتن از صحنه‌های جنگ و درگیری است، با انتقاد از پیام دونالد ترامپ به یورونیوز گفت: «من قبل از این که این توییت را ببینم، دیده بودم که مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) نیز عکس معروف مرا در ابعاد بزرگ در جریان دیدار با مخالفان نظام ایران استفاده کرده بود. آن زمان هم می‌خواستم واکنشی نشان بدهم اما این کار را نکردم. اما الان که دیدم ترامپ این توییت را همرسان کرد، واکنش نشان دادم چون ما ایرانی‌ها این همه مشکلات اقتصادی امروز را به خاطر او داریم. این همه گرفتاری به خاطر وضعیت قیمت دلار که در زندگی مردم عادی واقعا تأثیر گذاشته، اثر تحریم‌های اوست.»
پدر و مادر این عکاس حرفه‌ای ایرانی در آمریکا زندگی می‌کنند اما خود او به دلیل قانون ممنوعیت سفر اتباع کشورهای مسلمانان که دونالد ترامپ تصویب کرد، نتوانسته به آمریکا برود و با خانواده‌اش دیدار کند.
خانم معیری در این زمینه نیز گفت: «یک چیز دیگر هم داستان موسوم به "مسلم بن" هست که خیلی در زندگی من و خانواده‌ام تأثیر گذاشت. در واقع خیلی از خانواده‌ها را از هم جدا کرده و نمی‌گذارد که با هم ارتباط داشته باشند. درخواست من و برادرم برای ویزای آمریکا دو بار در سفارت آمریکا رد شد. با وجود این که ما طبق همین قانون چون خانواده درجه یک هستیم نباید این اتفاق برایمان می‌افتاد. الان ما نمی‌توانیم خانواده‌مان را ببینیم. ما همان بدنه جامعه و همان مردمی هستیم که الان توسط دولت آمریکا مورد فشار قرار گرفتیم.»
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا قصد دارد در این زمینه شکایت کند، گفت هنوز در این زمینه مطمئن نیست. وی در این زمینه افزود: «نمی‌دانم. این که بشود از ترامپ شکایت کرد، به نظرم کمی خنده‌دار است. ولی شاید اگر می‌شد و مثلا قوانین و سیستم جوری بود که می‌توانستم این کار را بکنم، بله.»

یلدا معیری حدود ۲۰ سال است که به عکاسی خبری اشتغال دارد. او در بسیاری از کشورهای جهان عکس‌برداری خبری کرده و برای مثال در جنگ افغانستان، جنگ عراق، جنگ لبنان و جنگ گرجستان حضور داشته است. معیری همچنین عکاس بلایای طبیعی مثل سیل پاکستان، سونامی در اندونزی و قحطی سومالی بوده است.
عکسی که او در جریان اعتراض‌های دی ۹۶ گرفت در ابتدا بدون امضای او در شبکه‌های اجتماعی و حتی در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شد. شش ماه بعد از آن رویداد، معیری از طرف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران جایزه‌ اول موسوم به «نشان سال» را دریافت کرد که از جوایز مهم عکاسی در ایران به شمار می‌رود. او گفته است که پس از دریافت جایزه روی صحنه رفته و به این ترتیب هویت آن عکس را فاش کرده است.
وی با این حال می‌گوید بعد از معرفی خودش به عنوان عکاس این عکس، از سوی مقام‌های ایران تحت هیچ گونه فشاری قرار نگرفته است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عکاس ایرانی ترامپ دونالد ترامپ اعتراض های خیابانی اعتراض های دی ماه 96 توئیتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

محمد فاضلی، جامعه شناس در توییتی در خصوص اظهارنظر اخیر جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس نوشت: مملکت نظم و نسق دولت مدرنی ندارد که تناسب اختیار و مسئولیت، و پاسخ‌گویی در برابر سخن و عمل برقرار باشد. کسانی درباره راهبرد‌های سیاست خارجی و نظامی خبر - غلط یا درست- می‌دهند که نه اختیار دارند نه مسئولیتش را می‌پذیرند. عقوبت هم نمی‌شوند. بی‌دولتی راهبرد است، عوارض فشل بودن یا چه؟

کریمی قدوسی نماینده اصولگرای فعلی مجلس که از رسیدن به مجلس دوازدهم بازمانده است دیروز در توییتی تلویحا مدعی فاصله یک هفته‌ای ایران با آزمایش اتمی شد.

کریمی قدوسی نماینده مشهد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری چندی پیش نیز قبل از عملیات ایران علیه اسرائیل با انتشار پستی در توئیتر نوشته بود: بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی در ساعت آینده این شرور خواهد فهمید که من بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت بزند باز با سجیل و خیبرشکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • واکنش محمد فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی
  • جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد
  • واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی
  • توییت جنجالی کاربر معروف روس درباره تحریم ها علیه ایران | عکس
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • توییت عجیب و جنجالی کریمی قدوسی
  • واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از هشدار های برادرانه تا حمایت های دلسوزانه!
  • واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از تذکر برادرانه تا حمایت دلسوزانه!
  • عملیات ایران نبوغ‌آمیز بود/ ایران مانند شیر است و اسرائیل مثل یک «سگ چلاق» / نتانیاهو معادل هیتلر است/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد
  • واکنش جدید معاون دفتر رهبری به توئیت جنجالی