Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@14:47:20 GMT

نگاهی به عملکرد سیستان و بلوچستان در حوزه مد و لباس

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۳۵۹۹

نگاهی به عملکرد سیستان و بلوچستان در حوزه مد و لباس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، طی سال‌های اخیر و از زمانی که طرح ساماندهی مد و لباس از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح و درنهایت این طرح تبدیل به قانون شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وادارات کل استان‌ها مکلف شدند دبیرخانه‌هایی با عنوان کارگروهی مد و لباس در وزاتخانه تأسیس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۱۳۹۰ در این زمینه فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری نمایشگاه سالانه مد و لباس در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن از سال ۹۲ دبیرخانه مد و لباس در استان سیستان و بلوچستان با نظارت معاونت هنری شکل گرفت.

یکی از اقدامات این دبیرخانه، برگزاری نشست با فرهیختگان و هنرمندان طراح و برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های پوشاک سنتی است.

مسئله مد و لباس هم در مباحث دینی و هم در پیشینه باستانی ما وجود داشته است و ازآنجاکه سیستان و بلوچستان پیشینه باستانی خوبی در حوزه پوشاک دارد، صنعت پوشاک برای بانوان استان چه در سیستان و چه بلوچستان از موارد حجاب کامل برخوردار بوده است و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه رشد کرده است.

به سبب وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و گرمای طاقت‌فرسای بلوچستان، پوشش زنان به‌طور کامل بوده است اما امروزه این خطه نیز با تهاجم فرهنگی غرب مواجه بوده و کارگروه درصدد است تا با ایجاد ظرفیت‌هایی برای طرح‌های نو به احیای سوزن‌دوزی‌ها، خامه‌دوزی‌ها، سیاه‌دوزی‌ها و گلدوزی‌های استان کمک کند.

در همین راستا نخستین نمایشگاه پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان با همکاری دبیرخانه مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی و هنری زیور شرق و بنیاد ملی مد و لباس برگزار و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

یکی از مهم‌ترین اهداف کارگروه مد و لباس استان، تشکیل بانک اطلاعاتی فعالان حوزه مد و لباس و شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه و ساماندهی، نظارت و حمایت از گروه‌های فعال در استان و همچنین برگزاری جشنواره پوشاک سنتی به شکلی گسترده در سال آینده است.

جشنواره "کی بانو"، جشنواره پوشاک سنتی زنان با رویکرد احیای خامه‌دوزی سیستان، برگزاری نمایشگاه تلفیق سنت و هنر نو در پوشاک استان سیستان و بلوچستان، مسابقه طراحی صنایع‌دستی، البسه محلی و رودوزی‌های سنتی سیستان و بلوچستان، شرکت در جشنواره منطقه‌ای هرمزگان، شرکت در سه دوره جشنواره مد و لباس فجر، تهیه و تدوین آلبوم مانتو اجتماع، برگزاری دومین جشنواره پوشاک سنتی اقوام و برگزاری سومین جشنواره پوشاک سنتی اقوام و نخستین جشنواره منطقه‌ای پوشاک سنتی اقوام استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان ازجمله رویدادهای مندرج در این گزارش است.

مشخصات اتحادیه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه مد و لباس استان سیستان و بلوچستان، مشخصات کارخانه‌ها و صنایع فعال وابسته حوزه پوشاک و نساجی استان سیستان و بلوچستان، لیست کتاب‌ها و مقالات حوزه مد و لباس استان و لیست مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه مد و لباس استان در این گزارش عملکرد ذکرشده است.

اسامی چهره‌های پیشکسوت و فعال در حوزه لباس اقوام در استان سیستان و بلوچستان نیز در این گزارش آورده شده که ازجمله می‌توان به زنده‌یاد مهتاب نوروزی، مریم کریمی ایرندگانی، شهین شهرکی، فاطمه کول، مهین گرگیچ، سارا قادری، نجمه یعقوبی و سمیه صیادی اشاره کرد.

کد خبر 4541273 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره مد و لباس جشنواره مد و لباس فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۳۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب "نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی"

کتاب "عملکرد شرکت‌های دولتی" که مربوط به شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی است، امروز توسط مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد عنبری مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی امروز، دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، در نشست خبری رونمایی از کتاب عملکرد شرکت‌های دولتی گفت: این کتاب در سه نسخه با نام‌های نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی، نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت‌های دولتی و عملکرد شرکت‌های دولتی در یک نگاه منتشر شده است.

وی افزود: همچنین امروز صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه مربوط به شرکت‌های دولتی بارگذاری می‌شود و عموم مردم می‌توانند آن را ملاحظه کنند.

 

صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی با دستور رئیس جمهور و پیگیری وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار منتشر شد و به گفته بسیاری از کارشناسان از تاریکخانه بودجه‌ای خارج شد.

 

این کتاب با هدف فهم بیشتر صورت‌های مالی و ارائه تصویری از عملکرد شرکت‌های دولتی اصلی و مادر تخصصی در طی یک دوره ۵ ساله، منتشر شده است. 

 

کتاب نگاهی به عملکرد شرکتهای دولتی، شامل اطلاعات هویتی تمام شرکت‌های دولتی اصلی و مادر تخصصی در کنار مهمترین اقلام و نسبت‌های مالی استخراج و محاسبه شده از صورت‌های مالی این شرکت‌ها است. شاخص‌های مالی مندرج در این کتاب، هم به صورت تفکیک شده برای هر شرکت و هم به صورت مقایسه آماری ۵ ساله ارایه گردیده تا تصویر کامل‌تر و واضح‌تری از شرکت‌های دولتی نسل اول که دولت سهامدار مستقیم آن‌ها بوده است، ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • رونمایی از کتاب "نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی"
  • برگزاری نخستین رویدادتربیت مربی هوش مصنوعی، درزاهدان
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد
  • اعلام جرم علیه مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • برگزاری دوره بازآموزی داوری برای ورزشکاران کوراش استان سیستان و بلوچستان