Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@20:50:07 GMT

32 طرح کشاورزی در قم به بهره برداری رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۳۷۷۵

32 طرح کشاورزی در قم به بهره برداری رسید

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این آیین با بیان این که امسال سه تُن محصولات در حوزه های باغبانی، گلخانه و همچنین تجهیز و نوسازی از قم در سطح کشور نمونه شناخته شده است، گفت: همچنین در هر بخش تولیدی از استان یک نمونه به عنوان نماینده این بخش ها انتخاب شده است که البته اعتقاد داریم همه کشاورزانی که در قم با شرایط اقلیمی خشک و چالش های کم آبی تولید می کنند، نمونه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدرضا طلایی اضافه کرد: در استان قم هزینه تولید بالاست و کشاورزان با طبیعت می جنگند تا محصولات را تولید نمایند که مایه افتخار استان است.
وی بیان کرد: 500 میلون مترمکعب روان آبی که از گذشته وارد استان می شده از دهه 70 تاکنون به صفر رسیده است و با وجود این محدودیت ها ولی با اقدام های مناسبی که در چهار سال گذشته انجام شده، صرفه جویی آب در استان به فرهنگ تبدیل گردید و سالانه اعتباراتی برای چهار هزار هکتار زمین زراعی با هدف بهینه سازی مصرف آب هزینه می شود.
وی افزود: در بخش اجرای سامانه های جدید آبیاری اعتبارات خوبی به قم تعلق گرفته و اگر این روند به خوبی پیش رود، اعتقاد داریم با 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی، در پنج سال آینده زمینی در قم نخواهیم داشت که مجهز به این سامانه ها نباشد.
به گفته طلایی، در چهار سال گذشته 150 تا 180 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی قم صورت گرفته و مصرف سالانه آب در این بخش بین 700 تا 750 میلیون مترمکعب می باشد.
وی گفت: نخستین طرح الگوی کشت کشور با هماهنگی بخش خصوصی در قم اجرایی می شود و در همین راستا کشت های جدید و نشایی در زراعت، کشت های مقاوم به کم آبی و توسعه باغ ها جایگزین کشت های پرآب بر شده است، به طوری که در چهار سال گذشته باغ های پسته، سه هکتار توسعه یافته است.
وی با بیان این که ماهی خاویار از بهترین ظرفیت های استان است، افزود: تنها خاویار پرورشی صادراتی به اروپا از قم صورت می گیرد و نخستین واحد تولید یک هزار تنی تیلا پیلا با صنایع فرآوری در شیلات قم احداث شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: اراضی گیاهان دارویی که درآمد کشاورز را افزایش می دهد به بیش از 450 هکتار رسیده و 2 واحد صنایع تبدیلی در حال احداث است.
وی با بیان این که قم در بخش دام و طیور سابقه طولانی دارد، گفت: زیرساخت های خوبی در این عرصه داریم و با توجه به این که قم کشش افزایش دام و طیور را ندارد، دنبال توسعه نیستیم ولی اصلاح ساختار در دستور کار است.
وی افزود: امروز مرغداران توانمند و صاحبنظر در دام، گاو شیری و گوساله پرواری وجود دارد و زنجیره دام و طیور 95 درصد در قم تکمیل شده است و اعتقاد داریم توان تولید استان بیش از این است.
طلایی با بیان این که سهم قم در کشور 46 صدم درصد اراضی کشور است، بیان کرد: تولیدات قم بالای 0.56 درصد و 0.2 بالاتر از میانگین کشوری می باشد.
وی با بیان این که قم می تواند در تمام سیاست هایی که به نفع بخش کشاورزی است الگویی برای کشور باشد، ادامه داد: سعی داریم بتوانیم در راستای تولید محصولات کشاورزی از 750 تُن به یک هزار و 500 تُن در سال برسد، بدون این که توسعه ای در این بخش داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به حضور حداکثری مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: از حضور میلیونی مردم که با حضورشان به بسیاری از مسائل بین المللی پاسخی قاطع دادند، تشکر می نماییم.
/2085/ 1175
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 بخش کشاورزی خاویار صرفه جویی قم کشاورزی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۳۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برقابی به همت متخصصان ایرانی جزو کشورهای برتر جهان هستیم. تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاوردها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشورهای مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به تمام رسانده‌ایم.

نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه اوما اویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

طرح چند منظوره اوما اویا که هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد. اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

کد خبر 846945 برچسب‌ها وزارت نیرو سد ایران سریلانکا

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری